نویسنده: سینا یکشنبه، 24 آذر 1398
ساعت 07:34

نقد و بررسی بازی Dragon Quest Builders 2

لذت ساخت و ساز در خوش‌رنگ‌ترین دنیای نابود شده!

4.2 از 5

سری Dragon Quest یکی از محبوبترین فرانچایزهای تاریخ بازی‌های رایانه‌ایست که البته بیشتر محبوبیت و موفقیت خود را مدیون زادگاهش است. اینکه چرا این فرنچایز با 4 دهه قدمت هیچ گاه نتوانست در بقیه نقاط دنیا به اندازه ژاپن موفق شود، دلایل بسیاری دارد که فرصت پرداخت به آن‌ها را در این مطلب نداریم اما در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی در جهت جهانی‌ شدن این IP انجام گرفته که بازی Dragon Quest Builders 2، زیر چتر همین تلاش‌ها قرار می‌گیرد. شماره اول سری DQB با استفاده از فضاسازی خاص سری Dragon Quest و ترکیب آن با ژانر ساخت و سازی که بیش از هر چیزی با عنوان ابرموفق Minecraft شناخته می‌شود، تجربه‌ای خاص و در عین حال متفاوت از هر دو منبع اصلی خود ارائه داد و حالا در DQB2 ایده‌های قسمت اول، گسترده‌تر و پخته‌تر شده‌اند تا با محصولی جذابتر، سرگرم‌کننده‌تر و اعتیادآورتر رو به رو باشیم.  

DQB2 4

همانطور که شماره اول ادامه‌ای بر اولین Dragon Quest بود، اینجا هم Dragon Quest Builders 2 ادامه‌ایست بر داستان Dragon Quest II و چند سالی بعد از پایان آن آغاز می‌شود. در انتهای DQ II قهرمانان داستان، Hargon جادوگر و ارباب او یعنی Malroth که اهریمن تخریب و نابودی است را شکست دادند و به نظر می‌رسید که دنیا را برای همیشه از شر این اهریمن و هواخواهانش نجات داده‌اند اما در همان لحظات آغازین DQB2 مشخص می‌شود که به واسطه نابودی «هارگان» و «مَلراث»، باقی‌مانده پیروان آن‌ها نسبت به تخریب دنیا جدی‌تر شده و با تشکیل فرقه Children of Hargon، سال‌هاست که جلوی هر گونه ساخت و سازی در دنیا را گرفته‌اند. شخصیت تحت کنترل بازیکن، یک سازنده است که در این دنیای تخریب شده و پرخطر باید با بازسازی شهر‌ها و مناطق مختلف، بار دیگر دنیا را از نابودی نجات دهد و این مسئله در حالیست که خود وجود او در این دنیا، حکم یک عمل آشوبگرانه و کفرآمیز دارد!

داستان و روایت آنه، نه تنها برای عنوانی دراین ژانر به شکل غیرمنتظره‌ای جذاب است که به طور کلی هم با داستانی خیلی خوب و سؤال‌ برانگیز طرف هستیم. با وجود آن که به رسم سبک و سیاق سری مادر (Dragon Quest بدون Builders) و تقریباً همه عناوین JRPG حدوداً 10 ساعتی طول می‌کشد تا روایت آن طور که باید و شاید روی قلتک بیفتد اما با ارائه یکی از مهمترین پیچش‌های داستانی در همان لحظات آغازین و معرفی شخصیت‌های بامزه و به یادماندنی در طول مسیر، سازندگان موفق می‌شوند تا مخاطب را با اشتیاقِ کامل پای لحظاتی که ریتم روایی کند است، نگه می‌دارد. همان گونه که سری اصلی همیشه تعداد قابل توجهی شخصیت فرعی جذاب را در خود جای داده، Dragon Quest Builders 2 هم این سنت را به بهترین نحو حفظ کرده و با استفاده از متونی که از لهجه‌های خاص زبان انگلیسی استفاده می‌کنند، یک لایه جذاب مضاعف به این شخصیت‌ها اضافه کرده است.

DQB2 4

برای عناوین سندباکسِ این چنینی بدون شک مهمترین بخش، بخش گیم‌پلی است. در همین ابتدای بررسی گیم‌پلی باید گفت که اینجا خبری از آزادی عمل و گستردگی ساخت و ساز در حد و اندازه Minecraft نیست اما تک تک وسایلی که می‌سازیم، شبیه چیزی هستند که در دنیای واقعی قابل ساخت و استفاده هستند، نه صرفاً تعدادی مکعب و چند ضلعیِ به هم چسبیده با رنگ‌های متفاوت و به این شکل احساس اینکه مخاطب واقعاً چیزی ساخته بهتر منتقل می‌شود. بخشی از کارهای مربوط به ساخت و ساز هم توسط همراهان و شخصیت‌های فرعی انجام می‌گیرد که این مسئله بسته به دیدگاه مخاطب می‌تواند مثبت یا منفی باشد؛ به طوری که اگر از دسته افرادی هستی که از گرایند کردن لذت نمی‌برید این ویژگی کمک حال شماست و اگر از آن افرادی هستید که دوست دارید ریزترین کارها را هم خودتان انجام دهید، این ویژگی می‌تواند تا حدودی باعث ناامیدی شما شود. برخلاف نسخه قبلی، در Dragon Quest Builders 2 تمام تمرکز روی ساخت و سازِ صرف نیست و ساختار نقش‌آفرینی نظام‌مندتری در اینجا برپا شده که در آن تمرکز بر انجام مأموریت‌هاست که نتیجتاً باعث شده تا ساخت و ساز هدفمندتر باشد. البته در طراحی قصر شخصی که از همان ابتدای کار در اختیارتان قرار داده می‌شود، آزادی در سطح قابل توجهی قرار دارد و شکل‌دهی به این قصر تا حد زیادی بر خلاقیت شما استوار است. کارکرد سلاح‌ها و ابزار در این قسمت از هم سوا هستند و سوئیچ کردن بین آن‌ها به سادگی و با یک دکمه انجام می‌گیرد که در ابتدای کار کمی زمان می‌برد تا به آن عادت کنید و مکمن است که مثلاً به جای برداشت محصولات کشاورزی با استفاده از شمشیر، با چکش روی آن‌ها کوبیده و از ریشه خارجشان کنید، اما این جدایی ابزار مختلف باعث شده تا در نهایت مدیریت وسایل ساده‌تر شود.

بخش دیگر گیم‌پلی، بخش مبارزات است که طراحی بسیار ساده‌ای دارد اما با افزوده شدن شخصیت‌های همراه و امکان تجربه چند نفره به صورت آنلاین (که البته از همان ابتدا در دسترس نیست) نسبت به قسمت قبلی پیشرفت‌هایی را شاهد هستیم. بر خلاف سری اصلی، اینجا مبارزات به صورت نوبتی نیست و با یک Hack ‘n Slash ساده طرف هستیم که می‌توان از آن خرده گرفت اما واقعیت اینجاست که فلسفه اصلی ساخت DQB سادگی طراحی بوده تا افراد مختلف از گروه‌های سنی مختلف بتوانند به راحتی از آن لذت ببرند. پیشروی در 2 بخش مبارزات یا ساخت و ساز از یکدیگر سوا هستند به طوری که با افزایش XP به دست آمده در بخش مبارزات امکان ساخت سلاح‌های قویتر برای خود و همراهتان، افزایش میزان سلامتی و مواردی از این دست فراهم می‌شود و در طرف دیگر با ساخت و ساز بیشتر و انجام مأموریت‌ها، رضایت ساکنینِ محیطی که در آن به انجام مأموریت مشغول هستید را افزایش می‌دهید که این مسئله امکان ساخت وسایل پیچیده‌تر را برای شما فراهم می‌کند.     

DQB2 4

محیط‌های مختلفی که در آن‌ها به انجام مأموریت و پیشروی در داستان مشغول می‌شوید هم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین مواد خام ساخت و ساز خاص خود را دارند. دشمنان مختلف هم همان دشمنان همیشگی و شناخته شده سری اصلی هستند که در ابعاد مختلف به شما حمله می‌کنند و هر کدام بعد از کشته شدن جایزه خاص خود را در اختیارتان می‌گذارند. نهایتاً شاید تنها مشکل قابل توجهی که در بخش گیم‌پلی بتوان به آن اشاره کرد، دوربین Dragon Quest Builders 2 است که آنطور که باید و شاید کنترل مناسبی ندارد و به خصوص در مبارزات شلوغ، باعث دردسر بازیکن می‌شود.  

طراحی بصری بدون شک یکی از موفقترین بخش‌های Dragon Quest Builders 2 است که در کنار حفظ طراحی هنری سری اصلی و استفاده از شخصیت‌های بامزه و رنگارنگ متأثر از طراحی‌های «آکیرا توریاما»، نسبت به DQB1 دنیای پر جزئیات‌تری را پیش روی مخاطب قرار داده است. از اجزای تشکیل دهنده محیط که قابل تبدیل شدن به مواد اولیه هستند تا وسایلی که می‌سازیم، همه با دقت و کیفیت سطح بالایی ساخته شده‌اند. پورت حاضر هم مشکل قابل ذکری ندارد و به جز معدود افت فریم‌هایی که گهگاه اتفاق می‌افتد، به طور کلی با ایراد خاصی رو به رو نیستیم. در بخش موسیقی با توجه به حضور آهنگساز همیشگی سری، ترکیب قطعات شناخته شده در کنار قطعات جدید و چینش مناسب آن‌ها در مکان‌ها و لحظات مناسب باعث شده تا با اثری گوشنواز طرف باشیم. متأسفانه خبری از صداگذاری برای شخصیت‌ها نیست که با توجه به طولانی بودن اکثر دیالوگ‌های رد و بدل شده بین شخصیت‌ها و روایت نسبتاً طولانی بازی، کمی به کلیت کار آسیب‌زده و ممکن است برخی از مخاطبین کم حوصله‌تر را فراری دهد.

DQB2 4

گیم‌پلی اعتیاد‌آور و در عین حال ساده و قابل استفاده برای همگان به همراه طراحی بصری چشم‌نواز و موسیقی متن دلنشین باعث شده تا Dragon Quest Builders 2 یکی از بهترین عناوین عرضه شده در سال جاری باشد. در عین وجود آزادی عمل قابل توجه، چارچوب‌بندی برای پیشروی در بازی به همراه داستانی که به شکلی غیرمنتظره جذاب است، باعث می‌شود تا با خیالی آسوده تجربۀ این اثر را به همگان توصیه کنیم.  

  • استودیوی سازنده: Omega Force/Square Enix
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 50 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
10
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
8.5
ارزش تجربه
9.0
گیم‌پلی اعتیاد‌آور و در عین حال ساده و قابل استفاده برای همگان به همراه طراحی بصری چشم‌نواز و موسیقی متن دلنشین باعث شده تا Dragon Quest Builders 2 یکی از بهترین عناوین عرضه شده در سال جاری باشد. در عین وجود آزادی عمل قابل توجه، چارچوب‌بندی برای پیشروی در بازی به همراه داستانی که به شکلی غیرمنتظره جذاب است، باعث می‌شود تا با خیالی آسوده تجربۀ این اثر را به همگان توصیه کنیم.  
نقاط قوت
  • گیم‌پلی اعتیاد‌آور در عین سادگی
  • داستان جذاب با چرخش‌های روایی لذت‌بخش
  • موسیقی متن دلپذیر
نقاط ضعف
  • کنترل نامناسب دوربین
  • نبود صداگذاری برای شخصیت‌ها
6.7/10

امتیاز شما

(12 رای )
9.1/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.