نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 16 تیر 1394
ساعت 21:46

ویژگی های سری جدید کنسول PS4 با شماره سریال 12XX

4.2 از 5

ویژگی های سری جدید کنسول PS4 با شماره سریال 12XX

اگر به یاد داشته باشید نزدیک به 2 ماه قبل خبری در رابطه با تصمیم سونی برای عرضه ی سری جدید کنسول های PS4 را منتشر نمودیم و اندک توضیحی در رابطه با سخت افزار و تفاوت های این سری با مدل ماقبل خود به شما عزیزان ارائه کردیم . با عرضه ی این سری از دستگاه ها در ژاپن وبسایت Pocket News نسخه ای از این کنسول ها را تهیه نموده و به صورت تخصصی به بحث پیرامون ویژگی های سخت افزاری این سری پرداخته است . با ما در ادامه با این بررسی همراه باشید .

 

با گذشت تقریبا 2 سال از عرضه ی PS4 سونی 3 مدل مختلف از کنسول بسیار موفق خود را روانه ی بازار نموده است . نخستین سری با مشکلاتی نیز همراه بود که به سرعت خط تولید اولیه با سری 11XX جایگزین شد . اما اتفاقی ارزشمند در دنیای سخت افزار از جانب غول تولید حافظه های جانبی یعنی سامسونگ باعث شد تا سونی به ساختاری جدید در رابطه با کنسول نسل هشتم خود بیندیشد . زمانی که سامسونگ از اولین سری حافظه های خود از نسل Ram های GDDR5 با ظرفیت 1 گیگابایت پرده برداری کرد بیشتر فعالان حوضه ی سخت افزار بر این باور بودند که اولین دستگاهی که به صورت انبوه از این حافظه ها بهره برداری خواهد نمود کنسول نسل هشتم سونی یعنی PS4 است . در دو سری اولیه PS4 از 16 حافظه ی GDDR5 با ظرفیت 512 مگابایت استفاده میشود که این خود علاوه بر هزینه ی تولید بیشتر به فضای بیشتری بر روی مادر برد نیز نیازمند است اما استفاده از این حافظه های جدید به سونی کمک میکند تا اولا با هزینه ی کمتری سخت افزار خود را تولید نماید و ثانیا فضای بیشتری برای ماژول های نصب شده بر روی مادر برد در اختیار داشته باشد به نحوی که 16 حافظه ی Ram جای خود را به 8 حافظه داده اند که این امر خود باعث کاهش حجم ترافیک ماژول های نصب شده بر روی مادربرد و همچنین کاهش میزان گرمای تولید شده ناشی از ماژول های نصب شده بر روی مادربرد می شود .
البته تفاوت ظاهری اندکی بین سری 12XX و سری های قبلی وجود دارد . قسمت براق موجود بر روی دستگاه که از نظر بعضی جزو نقاط قوت دستگاه به حساب می آمد در سری جدید دیگر براق نیست و به رنگ کدر همچون سایر نقاط دستگاه درآمده است . پورت های ورودی و خروجی دستگاه نیز از نظر محل قرار گیری تغییر کرده اند و با چیدمانی جدید بر روی مادر برد های SAC-001  ( مادر بردهای بکار رفته در سری 12XX ) قرار گرفته اند .
همانطور که در بالا به آن اشاره شد تفاوت موجود بین سری 12XX و سری های گذشته البته فراتر از تغییرات ظاهریست و در Motherboard دستگاه نیز تغییرات چشمگیری ایجاد شده است . به طور کلی مادر برد دستگاه از نظر اندازه کوچکتر شده است .
یکی از دلایل این کاهش اندازه همانطور که اشاره شد استفاده از RAM های جدید GDDR5 با ظرفیت 1 گیگابایت به جای Ram های 512 مگابایتی قبلیست که فضای خالی نسبتا قابل توجهی را بر روی مادر برد دستگاه ایجاد کرده است . شکل ظاهری پردازنده ی مرکزی تا حدودی تغییر نموده که شاید بیانگر تغییرات در هسته ی مرکزی پردازنده باشد اما از نظر اندازه تغییری در آن ایجاد نشده که نشانگر این موضوع است که هنوز از چیپ های 28 نانومتری بر روی این مادر برد استفاده میشود و این بدان معناست که برخلاف حدس قبلی هسته ی مرکزی بدون تغییر باقی مانده است .
همانند گذشته در CUH-1200 هنوز از هارد های معمولی با سرعت 5400rpm استفاده میشود . البته نسخه هائی از این کنسول با هارد های 1 ترابایتی نیز عرضه خواهند شد اما این هارد ها نیز از سرعت گردش هد 5400rpm استفاده خواهند نمود .

تصویر مادر بردهای سری SAC-001 استفاده شده در PS4 های سری CUH-1200

تصویر مادر بردهای سری SAC-001 استفاده شده در PS4 های سری CUH-1200

از دیگر تغییرات اصلی ایجاد شده در CUH-1200 استفاده از یک درایو بلوری ساده تر نسبت به سری های قبلی کنسول است که در ایجاد فضای خالی بیشتر تاثیر مثبتی به همراه دارد . بعضی از چیپ های بکار رفته بر روی مادر برد نیز تغییر کرده اند که از این دسته میتوان به چیپ پاناسونیک درگاه HDMI اشاره نمود .
یکی دیگر از تغییرات اصلی سری 1200 استفاده از یک منبع تغذیه ی جدید است . این منبع تغذیه نسبت به سخت افزار های قبلی 80 گرم سبک تر است و خروجی وات کمتری نسبت به نسخه های قبلی دارد که این نشانگر کاهش مصرف انرژی در کنسول های سری 1200 است .
مصرف برق دستگاه های سری CUH-12XX در حالت استند بای 30 تا 50 درصد کمتر از سری های قبلیست که البته این مصرف به فعالیتی که دستگاه در حالت استند بای به انجام آن میپردازد نیز ارتباط دارد . در حالت گشت و گذار در منوی دستگاه مصرف انرژی 11 درصد کمتر از نسخه های قبلیست و در نهایت در زمان بازی کردن با این کنسول مقدار وات مصرفی 122 وات خواهد بود که در مقایسه با سری های قبلی که مقدار مصرف 148.6 وات را شاهد بودیم تفاوت چشمگیری به حساب می آید و یکی از ایرادات کنسول PS4 در مقایسه با دستگاه رقیب یعنی Xbox One را نیز برطرف میکند . چرا که این وات مصرفی تقریبا مشابه مصرف Xbox One در شرایط یکسان به حساب می آید .
سیستم خنک کننده ی دستگاه نیز دستخوش تغییراتی شده است اما در اندازه ی FAN دستگاه تغییری مشاهده نمیشود .
دیگر تغییر اساسی این سری نسبت به سری های قبل کاهش صدای فن دستگاه است . شاید استفاده از واحد دسی بل برای مقایسه ی میزان صدای تولیدی Fan سری 1200 نسبت به سری های 1100 و 1000 کارایی لازم را نداشته باشد اما در دنیای ارقام بهتر است بدانید که در سری های قبلی فن دستگاه در بازه ی بین 60 و 47 دسی بل و میانگین تقریبی 57 دسی بل تولید صدا میکرد اما فن در سری 1200 در بازه ی بین 52 و 42 دسی بل و میانگین 52 دسی بل تولید صدا میکند که شاید با مقایسه ی عددی تغییر زیادی نباشد اما کاربران سری CUH-12XX معتقدند این سری دستگاه نسبت به نسخه های قبلی سر و صدای بسیار کمتری دارد .

برچسب‌ها
  • نام: مهمان - فرشید

    واقعا ممنون از توضیحات کامل و تخصصی, یه تغییر دیگه هم که داشته میگن دکمه های دستگاه دیگه لمسی نیست!
    درسته؟

  • نام: مهمان - حسین

    سلام.خیلی ممنون از توضیح جامع و خیلی کاملی که دادین.
    کامل ترین نوشته ای که درباره ی سری جدید کنسول توی اینترنت دیدم متن شما بود..واقعا عالی.خدا قوت.

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: مهمان - حسین
    سلام.خیلی ممنون از توضیح جامع و خیلی کاملی که دادین. کامل ترین نوشته ای که درباره ی سری جدید کنسول توی اینترنت دیدم متن شما بود..واقعا عالی.خدا قوت.

    خواهش میکنم . لطف دارید

    ‏Aʍir Rәzʌ از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.