نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی چهارشنبه، 07 اسفند 1398
ساعت 11:37

نقد و بررسی بازی Street Fighter V: Champion Edition

بلوغ کامل پنجمین نزاع خیابانی

4 از 5

بر کسی پوشیده نیست که نسخه ابتدایی بازی Street Fighter V که در سال 2016 عرضه شد کوچکترین شباهتی به یک بازی کامل و آماده نداشت و تقریبا در تمامی زمینه‌ها بخصوص محتوا و ارزش تکرار دارای مشکلات اساسی بود. تنها 16 کاراکتر قابل بازی و نبود بخش داستانی درست و حسابی و تمام آنلاین بودن بازی با وجود مشکلات متعدد سرورها از جمله این موارد بودند که نگذاشتند هسته اصلی و بی نقص بازی یعنی گیم پلی آن کامل بدرخشد و خودی نشان دهد. البته نام سری Street Fighter به قدری بزرگ و شناخته شده است که نگذارد این چنین ایراداتی مانع رشد و تکاملش شود.

با وجود اینکه استدیو بازیسازی Capcom قبل از عرضه و معرفی کامل این بازی به مخاطبانش قول داده بود که دیسک بازی Street Fighter V تنها دیسکی خواهد بود که آن‌ها خواهند خرید و برخلاف نسخه قبل که دارای بی شمار نسخه‌های متفاوت و متنوع و گمراه کننده بود، دیگر خبری از ورژن‌های متعدد برای نسخه پنجم نخواهد بود اما با اینحال باز هم یک نسخه به ظاهر کامل ( البته اگر نسخه Arcade Edition را در نظر نگیریم!) از این قسمت تحت نام Champion Edition معرفی شد که در این مقاله سعی کرده‌ایم بررسی کاملی از آن داشته باشیم که ببینیم آیا ارزشش را دارد که بخواهید دوباره دیسک دیگری از این بازی بخرید یا نه، البته لازم به ذکر است که دارندگان بازی اصلی نیز می‌توانند با پرداخت مبلغی نزدیک به قیمت دیسک فیزیکی بازی محتوای دیجیتالی آن را برای نسخه اصلی خود خریداری کنند.

 

Character Select

 

همانطور که گفته شد نسخه اصلی تنها با 16 کاراکتر و 10 زمین مبارزه برای روز اول وارد رقابت شد که خب وقتی در مقام مقایسه با آخرین نسخه از بازی Street Fighter IV قرار می‌گیرید چیزی فرای ناامید کننده می‌شود. اما Champion Edition شامل 40 کاراکتر می‌شود که ترکیبی از کاراکترهای قدیمی و جدید است و از آنجایی شعار سازندگان سری SF همیشه بر مبنای کاملا متفاوت بودن هر کاراکتر است این رقم بسیار جذاب و دل فریبانه است. همچین 24 زمین متفاوت دیگر به تعداد زمین‌های نسخه اصلی بازی اضافه شده است که تعداد آن‌ها را به 34 می‌رساند، رقمی معقول که با توجه به زیبایی کلی بازی و استایل هنری بازی بسیار زیبا و جذاب هستند. دیگر عدد جذاب این نسخه 200 لباس متفاوت برای کاراکترهای بازی است که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و شکل و شمایل مورد نظر کاراکترهای مورد علاقه‌اتان را شخصی سازی کنید.

فارغ از این محتوای جدید که با این نسخه عرضه می‌شوند، بازی شامل تمامی آپدیت‌ها و محتوای رایگان 4 سال اخیر بازی است، مواردی مانند بخش کامل بازسازی شده Arcade Mode، بخش داستانی سینمایی، داستان مجزای هر کاراکتر، چلنج‌ها و دیگر بخش‌های متنوع که مطمئنا می‌توانند مدت زمان زیادی شما را سرگرم کنند. همین اعداد و ارقام گفته شده یکی از بزرگترین نقاط ضعف نسخه اصلی به شمار می‌رفت که حال دیگر این مورد وجود خارجی ندارد و بازی با محتوای کامل و متنوع مخاطبانش را قطعا راضی خواهد کرد.

 

SFVAE gameplay 1

 

مسلما مقایسه‌ مکانیک‌های بازی منجمله سرعت مبارزات و روند مبارزات و فنون با نسخه‌های بسیار محبوب SF3 و SF IV تا آخرین نفس‌های بازی نیز ادامه خواهد داشت و این بحث‌ها را می‌گذاریم برای خود مخاطبان دو آتیشه بازی اما چیزی که به قطع یقین می‌توان گفت نسخه Champion Edition بهترین و بالانس‌ترین چیزی است که SF V در این چند سال بوده است و حال مبارزات بیشترین عمق خود را در این چند سال عرضه محتوای بازی دارند و یکی از بزرگترین دلایل این عمق معرفی یک قابلیت جدید گیم پلی بازی تحت عنوان Second V-Trigger است. V-Trigger سیستمی است که به کاراکتر شما اجازه می‌دهد در طول مبارزه با انجام یک حرکت مخصوص آن کاراکتر روند مبارزات را کامل به نفع خود تغییر دهید و حال Second V-Trigger که حکم حالت دیگری از این سیستم را دارد و با استفاده از نوار V شما دوباره پر می‌شود باعث می‌شود زاویه جدیدی به روند مبارزات اضافه شود.

بازی از لحاظ گرافیکی تغییرات آنچنانی نکرده است و تقریبا همان مشخصات نسخه اصلی را دارد با اینحال بسیار پایدارتر و ثابت‌تر است و نیازی به گفتن نیست که بازی مانند نسخه‌های قبل همچنان 60 فریم ثابت و بدون کوچکترین افت فریم است و همچنین زمان بارگذاری‌های بسیار کمتر شده است و زمانی که شما مبارزان و زمین مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید به سرعت به مبارزه و بازی منتقل می‌شوید.

در بخش موسیقی با اینحال به دلیل زمین‌های مبارزه جدید، ترک‌های جدید و جذابی به گوش می‌رسد که می‌تواند برای مخاطبان قدیمی بازی جذاب و جالب باشد.

 

street fighter 5 v pc espanol online steam original D NQ NP 670886 MLU27945671270 082018 F

 

با اینحال از نظر این نگارنده بعضی مشکلات اصلی و ریشه‌ای بازی همچنان وجود دارند و اصلی ترین مشکل وجود واحد پولی واقعی در بازی است و لازم است بدون کوچکترین شکی بگویم که وجود واحد پولی درون بازی که مثلا شما می‌توانید با فعالیت در بازی محتوا را باز کنید یک دروغ کاملا بزرگ است و عملا باز کردن همه محتوای بازی با پول بدست آمده از مبارزاتتان غیرممکن است و در آخر برای بازشدنشان همچنان باید دست به جیب شوید. دیگر ایراد بازی می‌تواند متوجه نت کد بازی برای مبارزات آنلاین باشد که تجربه آنچنان دلپذیری را رقم نمی‌زند.

بدون شک Steet Fighter V: Champion Edition یکی از بهترین و کامل‌ترین بازی‌های سبک مبارزه‌ای در این نسل است، دقیقا همان چیزی که نسخه اصلی از ابتدا باید می‌بود اما به دلایل سیاست‌ها متفاوت Capcom در آن زمان نتوانست مجوز مدت زمان ساخت بیشتری بگیرد اما Capcom حال حاضر با آن شرکت اول نسل کاملا متفاوت است و از آنجایی که می‌توانست این بازی را رها کند و مقدمات ساخت نسخه بعد را شروع کند تصمیم گرفت پای مخاطبان خود بماند و جانی دوباره به نسخه پنجم یکی از محبوب‌‌ترین و قدیمی‌ترین سری بازی‌های صنعت بازی دهد.

 

 

  • کارگردان: Takayuki Nakayama
  • استودیوی سازنده: Capcom
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 25 ساعت الی بی نهایت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
بدون شک Steet Fighter V: Champion Edition یکی از بهترین و کامل‌ترین بازی‌های سبک مبارزه‌ای در این نسل است، دقیقا همان چیزی که نسخه اصلی از ابتدا باید می‌بود اما به دلایل سیاست‌ها متفاوت Capcom در آن زمان نتوانست مجوز مدت زمان ساخت بیشتری بگیرد اما Capcom حال حاضر با آن شرکت اول نسل کاملا متفاوت است و از آنجایی که می‌توانست این بازی را رها کند و مقدمات ساخت نسخه بعد را شروع کند تصمیم گرفت پای مخاطبان خود بماند و جانی دوباره به نسخه پنجم یکی از محبوب‌‌ترین و قدیمی‌ترین سری بازی‌های صنعت بازی دهد.
نقاط قوت
  • محتوایی کامل و بدون نقص
  • گرافیک دل‌نواز
  • گیم پلی همچنان بی رقیب
نقاط ضعف
  • میکروترنزاکشن بیش از اندازه ( استفاده از واحد پول واقعی)
  • نت کد ضعیف
7.3/10

امتیاز شما

(20 رای )
8.2/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.