نویسنده: هادی سه شنبه، 13 اسفند 1398
ساعت 19:00

نکاتی که باید قبل از خرید بازی DOOM Eternal بدانید مطلب ویژه

5 از 5

doom eternal cover image

چیزی به انتشار بازی DOOM Eternal باقی نمانده است؛ یکی از موردانتظارترین و هیجان‌انگیزترین عناوین سبک اکشن امسال که تجربه سلاخی شیاطین را به شکل وحشیانه‌ای برای ما به ارمغان می‌آورد. طرفداران قدیمی سری و کسانی که نسخه قبلی را تجربه کرده‌اند، دلایل بسیاری دارند تا مشتاق عرضه بازی باشند چرا که DOOM Eternal، باری دیگر، تمامی ویژگی‌های یک بازی DOOM را به همراه دارد اما این ویژگی‌ها این بار بهتر از دفعات قبل شده‌اند. با نزدیک شدن به تاریخ عرضه بازی، در این مقاله قصد داریم به اطلاعاتی کلیدی در مورد بازی بپردازیم که لازم است قبل از خرید بازی بدانید. با ما همراه باشید.

فضای بازی

 doom eternal image 2 768x432

DOOM Eternal وقایع دو سال بعد از عنوان DOOM (2016) را به تصویر می‌کشد؛ جایی که خطر نزدیک‌تر از قبل احساس می‌شود و نیروهای جهنمی توجه خود را به سمت زمین نشان داده‌اند. بله، این بار جهنمی واقعی در زمین به پا خواهد شد. مناطق و لوکیشن‌های جدیدی مانند Phobos، در عنوان DOOM Eternal بیشتر از هر زمان دیگری بر روی صفحه نمایش‌ها ظاهر خواهند شد.

تمرکز بر روی داستان

 doom eternal image 4 768x432

فکر کنم تمام کسانی که سابقه تجربه سری عناوین DOOM را داشته‌‌اند و از طرفداران این سری هستند، در درجه اول به اکشن بازی، تیراندازی بدون وقفه، مبارزات خشن و در مجموع هیجان ناشی از ترکیب این سه مورد علاقمند شده باشند. اما سری DOOM همواره در بخش داستانی نیز از تاریخچه‌ای محکم و غنی استفاده کرده که بازیکنان می‌توانند به درون آن شیرجه زده و غرق حوادث و پیشامدهای هیجان‌انگیز آن شوند. این بار به این بخش از بازی بیشتر از قبل اهمیت داده شده است. اگر چه هنوز هم تمرکز اصلی بازی بر روی اکشن و گیم‌پلی خواهد بود، با این حال داستان و تاریخچه بازی نیز بیش از پیش مورد توجه بازی‌سازان قرار گرفته است و آن‌ها قصد دارند تا جهان DOOM را بیشتر گسترش دهند.

محیط‌های بازی

 doom eternal image 3 768x432

عنوان DOOM (2016) در معدود مواردی مورد انتقاد نیز قرار گرفت که یکی از این موارد معدود، محیط‌های بیش از حد تکراری بازی بودند. حال به نظر می‌رسد که آی‌دی سافتور (id Software)، در DOOM Eternal این انتقادات را با تمام وجود شنیده و قدم در اصلاح آن‌ها گذاشته است. تا به حال مناطق زیادی از بازی مانند Phobos، هاب Doom Slayer و بسیاری از محیط‌های بازی را مشاهده کرده‌ایم که اگرچه یادآور بازی قبلی هستند با این حال این بار نوید تنوع محیطی بیشتری را به ما می‌دهند. بسیار مشتاقیم که ببینیم تنوع این محیط‌ها و تعداد آن‌ها چقدر خواهد بود به خصوص با توجه به این نکته که DOOM Eternal قرار است بازی  وسیع و بزرگی باشد.

مدت زمان بازی

 doom eternal image 768x432

اگر چه DOOM (2016) با مدت زمان 10 تا 12 ساعته خود، به اندازه کافی پرمایه بود، با این وجود DOOM Eternal به مانند هر دنباله خوب دیگری قصد دارد تا زمان لازم برای اتمام بازی را به مقدار قابل توجه‌ای بیشتر کند. آی‌دی سافتور اعلام کرده است که DOOM Eternal بیش از 22 ساعت طول خواهد کشید که این زمان برای عنوانی در سبک شوتر و تیراندازی فوق‌العاده است. البته سازندگان معمولا قبل از انتشار بازی در ارائه این آمار و ارقام اغراق می‌کنند ولی حتی اگر زمان بازی کمتر از این باشد، باز هم با عنوانی نسبتا طولانی سروکار خواهیم داشت.

درجه سختی بازی

 doom eternal image 768x432 1

موضوعی که در مورد DOOM Eternal توجهات بسیاری را جلب کرده، رویکرد متفاوتی است که آی‌دی سافتور در زمینه درجه سختی بازی در پیش گرفته است. رویکردی که به نظر می‌رسد بالانس‌تر از موارد پیشین باشد؛ به گونه‌ای که بازیکنان چیزی را از دست ندهند و صرف‌نظر از درجه سختی‌ای که انتخاب کرده‌اند، از آسان‌ترین به دشوارترین، هسته اصلی مشابهی از بازی را تجربه کنند. هوگو مارتین (Hugo Martin)، کارگردان بخش نوآوری بازی، در گفتگویی با US Gamer، این رویکرد را با مقایسه‌ای جالب توضیح داده است:

در Mario Kart اگر بر روی درجه سختی آسان بازی کنم، تنها ریتم بازی است که در آهسته‌ترین حالت خود قرار دارد، منظورم این است که هنوز هم باید از قدرت‌ اسلاید استفاده کنم، هنوز هم باید از منابع خود استفاده کنم، تمامی این کارها را نیاز دارم که انجام بدهم و راهی مشابه درجه‌های سختی بالاتر در پیش دارم. تنها تفاوت این است که در درجه سختی بالاتر، همه‌چیز خیلی سریعتر است. فکر می‌کنم که هدف ما نیز همین باشد.

تنها چیزی که تغییر می‌کند، تعداد تصمیماتی است که در هر ثانیه باید اتخاذ کنید و تعداد اشتباهاتی که مجازید انجام دهید. بنابراین عنوانی که در حال تجربه آن هستید را اگر به درجات سختی پایین‌تر انتقال دهید، دقیقا همان بازی و همان حلقه مبارزات را خواهید داشت. شما قرار است دقیقا همان کارهایی را انجام دهید که در درجه سختی Nightmare انجام می‌دادید. تنها نکته این است که ریتم بازی سریعتر خواهد شد.

تمام چیزهایی که در درجه سختی پایین‌تر یاد می‌گیرید، در درجه سختی بعدی به درد شما خواهد خورد و به نظرم این موضوع باعث ترغیب بازیکنان برای تجربه بازی در درجات سختی بالاتر خواهد شد.

در عین حال تائید شده است که DOOM Eternal درجه سختی بسیار بالا را نیز به عنوان یک گزینه جدید به بازی اضافه خواهد کرد که حتی از درجه سختی Ultra Nightmare نیز یک مرحله بالاتر است و با نام Extra Life Mode شناخته می‌شود.

نقاط ضعف دشمنان

 doom eternal image 4 768x432 1

یکی از جالبترین مکانیزم‌های جدیدی که DOOM Eternal معرفی می‌کند، شیاطین انهدام‌پذیر (Destructible Demons) هستند. این مکانیزم سبب می‌شود که دشمنان بیشتر و بیشتر آسیب ببینند و صحنه‌های خشن‌تر و شلوغ‌تری را در حین مبارزات شاهد باشیم. این مکانیزم بر روی زیبایی شناختی بازی نیز قطعا اثرگذار خواهد بود. ممکن است نقاط ضعف دشمنان با ریتمی آهسته آشکار شوند و به شما این فرصت را دهند تا ضربات مرگباری را به آن‌ها وارد کنید. در عین حال، بعضی از دشمنان نیز به مانند گذشته، در برابر برخی از سلاح‌ها ضعف بیشتری نشان می‌دهند.

مادهای سلاح‌ها

 doom eternal image 3 768x432 1

این مادها در DOOM Eternal بازگشته‌اند و بسیار جالب به نظر می‌رسند. به جز چند مورد معدود، تمامی سلاح‌ها را می‌توان به طور همزمان به دو ماد مجهز کرد. این مادها می‌توانند ابعاد تازه‌ای به بعد استراتژی مبارزات بازی بیفزایند. به عنوان مثال با نگاه کردن به Codex بازی می‌توانید از نقاط ضعف دشمنان آگاه شده و سلاح‌های خود را با توجه به این نقاط ضعف ماد کنید.

قرار گرفتن سلاح‌ها در وسط صفحه نمایش

doom eternal image 2 768x432 1

به یاد دارید که در اولین بازی‌های سبک شوتر، سلاح‌ها دقیقا در وسط صفحه نمایش قرار داشتند؟ با پیشرفت بازی‌ها و ایده نشانه رفتن با سلاح‌ها، کم کم محل قرارگیری آن‌ها نیز به گوشه صفحه نمایش تغییر پیدا کرد تا حس واقع‌گرایانه‌تری را به مخاطب انتقال دهد. با این حال DOOM Eternal قصد دارد تا به عصر کلاسیک و طلایی ژانر شوتر بازگردد و به همین منظور گزینه‌ای در بازی وجود دارد که طرفداران حرفه‌ای این سبک را بسیار خوشحال خواهد کرد. در بازی گزینه Classic Weapon Pose در دسترس شما قرار خواهد گرفت که با فعال کردن آن، اسلحه Doom Slayer در وسط صفحه نمایش قرار خواهد گرفت.

جزئیات حالت BATTLE

batch DOOM Eternal Screenshot 10 768x432

بدون شک بزرگترین پیشرفت DOOM Eternal نسبت به نسخه قبلی خود، حالت Battle خواهد بود. این حالت که توسط خود آی دی توسعه یافته است (بر خلاف بخش چندنفره نسخه قبل) قصد دارد تا ریتم سریع و جوهره اصلی سری را در قالب یک بخش چندنفره بی‌نقص به مخاطب ارائه دهد؛ کاری که نسخه قبلی نتوانست به خوبی از عهده آن برآید. حالت Battle در اصل یک حالت 2 در مقابل 1 است؛ یکی از بازیکنان در نقش Doom Slayer قرار خواهد گرفت و دو بازیکن دیگر در نقش یکی از انواع مختلف شیاطین بازی خواهند کرد و در 5 دست به مبارزه با Doom Slayer می‌پردازند. شیاطین با کشتن Slayer بازی را خواهند برد در حالی که Slayer بعد از کشتن دشمن اول، 20 ثانیه فرصت دارد تا دومی را نیز از پای درآورد؛ در غیر این صورت دشمن اول دوباره و با نصف سلامتی اسپاون خواهد شد. اگر Slayer موفق به بردن یک راند شود، بازیکن می‌تواند BFG-9000 را احضار کند و اگر شیاطین موفق به بردن راند شوند، قابلیت احضار Baron of Hell را بدست می‌آورند.

 میک گوردن (MICK GORDON)

DOOM Eternal Screenshot 9 768x432

موسیقی متلاطم و متال DOOM (2016)، یکی از بهترین بخش‌های بازی و همراهی بی‌نقص برای اکشن و لحن هتاکانه و سریع بازی بود. میک گوردن آهنگساز فوق‌العاده با استعدادی است که قرار است در DOOM Eternal نیز بار دیگر شاهد هنرنمایی او باشیم.

عدم ارائه RAY-TRACING در زمان عرضه بازی

DOOM Eternal Screenshot 8 768x432

آن دسته از کسانی که در رایانه‌های شخصی به تجربه بازی می‌پردازند، برخی از آخرین تکنولوژی‌های صنعت بازی را در زمان عرضه بازی دریافت نخواهند کرد. به عنوان مثال فناوری ردگیری اشعه نور یا همان Ray-tracing، احتمالا در دسترس قرار نمی‌گیرد. با این حال آی‌دی سافتور قول تمرکز بر روی این ویژگی را داده و مقدمات آن را نیز فراهم کرده است ولی با این وجود، تا بعد از انتشار بازی شاهد عرضه این فناوری نخواهیم بود.

عدم پشتیبانی از ماد در زمان عرضه بازی

DOOM Eternal Screenshot 7 768x432

مانند مورد قبلی، قابلیت پشتیبانی از ماد نیز در زمان عرضه بازی در دسترس نخواهد بود. آی‌دی سافتور قبلا در خصوص پشتیبانی از ماد در DOOM Eternal صحبت کرده است. اگر چه آن‌ها از اهمیت این قابلیت آگاه هستند و قصد اضافه کردن آن به بازی را دارند، با این وجود در زمان عرضه بازی شاهد ارائه آن نخواهیم بود. گفته می‌شود که آی‌دی قصد دارد تا کد بازی را انعطاف‌پذیرتر کند و قابلیت پشتیبانی از ماد را به عنوان یک هدف بلند‌مدت در نظر بگیرد.

عدم وجود پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای

DOOM Eternal Screenshot 6 768x432

یکی از مواردی که همه از عدم وجود آن در بازی DOOM Eternal خوشحال خواهند شد، پرداخت‌های درون برنامه‌ای است و این موضوع بسیار قابل توجه است زیرا در طول چند سال گذشته، از عنوان RAGE 2 گرفته تا Wolfenstein: Youngblood و Fallout 76، بسیاری از عناوین بتزدا حاوی پرداخت‌های داخل بازی بوده‌اند. DOOM Eternal حاوی هیچگونه آیتم قابل خریدی نخواهد بود؛ حتی آیتم‌های تزئینی. البته آیتم‌های تزئینی در بازی وجود خواهند داشت ولی آن‌ها را تنها می‌توان با استفاده از XP که در خود بازی بدست می‌آید، آزاد کرد.

بسته‌های الحاقی

DOOM Eternal Screenshot 5 768x432

DOOM Eternal به دنبال این است تا در سطوحی مختلف، از پشتیبانی بعد از انتشار بسیار بهتری نسبت به نسخه قبلی خود برخوردار باشد. برای شروع، آی دی تائید کرده است که نقشه‌های جدید رایگان و دشمنان قابل بازی بیشتری را به حالت Battle اضافه خواهد کرد. پس سال اول (Year 1 Pass) نیز برای بازی تائید شده است که شامل گسترش‌دهنده‌های پولی بخش تک‌نفره خواهند بود. ظاهرا گسترش‌دهنده‌هایی نیز در آینده برای بازی عرضه خواهند شد و در عین حال، حالت Battle نیز پتانسیل این را دارد که از پشتیبانی خوبی برخوردار شود. به نظر می‌رسد که DOOM Eternal نسبت به نسخه قبلی، طول عمر بسیار بیشتری را تجربه کند.

ویژگی‌های نسخه پلی‌استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس بازی

DOOM Eternal Screenshot 1 768x432

واضح است که DOOM Eternal بهبودهایی را در بخش‌های بصری و فنی بر روی هر دو کنسول ایکس باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو به همراه خواهد داشت. بر روی هر دو کنسول، نرخ وضوح بازی 4K و نرخ فریم آن 60 است. در کنسول‌های پایه وضوح بازی بازی پایین‌تر است ولی نرخ 60 فریم بر ثانیه همچنان حفظ شده است. تنها نسخه‌ای از بازی که در نرخ 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود، نسخه نینتندو سوییچ بازی است (که هنوز تاریخ عرضه آن نیز مشخص نشده است).

هادی | مقالات | 03/03/2020
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.