نویسنده: علی رضازاده دوشنبه، 25 فروردين 1399
ساعت 18:06

بررسی بازی In Other Waters

بیست هزار فرسنگ زیر دریا

4.57 از 5

بازی‌سازی به روش ارتش یک‌نفره، یکی از سخت‌ترین کارهای موجود در دنیای ویدئو گیم است که عشق، علاقه و پشتکار زیادی می‌خواهد. عنوان In Other Waters که با کمپین کیک‌استارتر کار خود را آغاز کرد و الان ناشر نیز دارد، در همین دسته قرار می‌گیرد و ساخته یک‌ نفر است (البته موسیقی کار فرد دیگری است و همچنین دو فرد دیگر وظیفه برنامه‌نویسی بیشتر را برعهده داشته‌اند). این روزها اگر دنبال تجربه آرامش‌بخشی می‌گردید، این عنوان یکی از گزینه‌های ایده‌آل است. با بررسی این بازی همراه باشید.

اتفاقات بازی در آینده دور اتفاق می‌افتد، وقتی که زمین در اثر تغییرات گسترده محیطی دیگر چندان محیط آرمانی برای زندگی نیست و کشف بقیه سیارات باعث شده تا حدودی حیات زمین به آن‌ها وابسته شود. شخصیت اصلی یک زیست‌شناس است که به تازگی از همکار قدیمی‌اش پیامی از سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی Gliese 677Cc دریافت می‌کند. بعد از ورود، هیچ اثری از همکارش نیست و حالا با اقیانوسی روبه‌رو هستید که به عنوان یک دانشمند باید زیر و بمش را بیشتر بشناسید و هم‌زمان دنبال همکار خود باشید. نکته‌ای که بازی را به تجربه‌ جالبی تبدیل می‌کند این است که بازیکن به عنوان هوش مصنوعی لباس کاراکتر، کنترل را برعهده می‌گیرید؛ شما شخصیت اصلی را از بالا هدایت می‌کنید و او هم چشمان‌تان در دنیای بازی. دقیقا در همین‌ جا است که اهمیت نویسندگی بازی مشخص می‌شود. پدیده‌ها، گونه‌های جانوری و گیاهی زیر اقیانوس به‌قدری خوب و عینی از طریق متن توصیف می‌شوند که با وجود این‌که تمام بازی شما یک نقشه توپوگرافی می‌بینید، هرگز موجب نمی‌شود ارتباط شما با دنیای پیرامون قطع شود و تصویر‌سازی ذهنی نکنید. به همین دلیل، بار سنگینی روی دوش موسیقی و صداگذاری بازی می‌‍افتد که حسابی سربلند بیرون می‌آید و بی‌نظیر است؛ از انتقال آرامش، تنهایی، امید، خطر یا حتی ترس گرفته تا استفاده فوق‌العاده برای درک عمق آب. این بخش از همین الان می‌تواند به راحتی در جوایز پایان سال حضور داشته باشد.

20200409185855 1

In Other Waters در داستان‌اش به تم‌هایی مثل ارتباط هوش مصنوعی با انسان و نقش آدم‌ها در تغییرات اقلیمی می‌پردازد که اولی لحظات جالبی را بخاطر تعاملات بین شما و کاراکتر رقم می‌زند، خصوصا در بخش دیالوگ‌ها که در برخی مواقع شخصیت اصلی نظرتان را درباره مسئله‌ای می‌پرسد و با بله یا خیر می‌توانید با او تعامل داشته باشید و به تصمیم شما واکنش نشان می‌دهد. دومی نیز تلاش قابل تحسینی در دنیای امروز است و اگرچه پرادخت خوبی دارد، کمی درگیر کلیشه می‌شود. با این حال، داستان به کمک گیم‌پلی می‌آید و تا آخر با آن همراه می‌شوید، در طول روایت سوال‌های زیادی ایجاد می‌کند و جلوتر، با استفاده از رابطه علت و معلولی جواب‌تان را می‌دهد.

گیم‌پلی بازی را می‌توان ترکیبی از مترویدوینا، تکست ادونچر و بقا دانست که به دو بخش کلی تقسیم می‌شود: بخش اول که بیشترین وقت را به خودش اختصاص می‌دهد، رفتن به اعماق اقیانوس دنبال هدف موردنظر مرحله یا پیدا کردن نمونه از گونه‌های جانوری و گیاهی است که همگی از طریق رابط کاربری شبیه رادار انجام می‌شوند، اما حسابی مینیمال و جمع و جور. این بخش از چندین پنل مثل انرژی، اکسیژن و.. تشکیل شده که با اسکن کردن اطراف می‌تونید حرکت کنید، از ویژگی‌های محیط و گونه‌های اطراف اطلاعات کسب کنید یا از برخی گونه‌ها نمونه بگیرید. شخصیت اصلی در کنار پیدا کردن همکارش، به‌ دنبال فهرست‌بندی کردن گونه‌های مختلف نیز است. این کار که با پیدا کردن تعداد مشخصی از آن‌ها و بعد نام‌گذاری‌شان انجام می‌شود، معمولا کار فرعی و برای گسترش دنیای بازی است، اما وقتی پای نمونه‌گیری وسط می‌آید، روی گیم‌پلی تاثیر دارند. برای مثال در جایی از نمونه اسپور یک گیاه استفاده کرد، تا باعث رشد گیاه دیگری در مسیر آب شد، برای این‌که بتوانید از آن‌جا گذر کنید. کم کم المان‌های بقا در بازی پررنگ‌تر می‌شوند و به نوار انرژی برای حرکت و اکسیژن‌ توجه بیشتری می‌کنید. خوشبختانه این المان‌ها دست و پاگیر نمی‌شوند، اما با این حال جای چالش بیشتر در گیم‌پلی خالی است.

20200409202904 1

بخش دوم وقتی آغاز می‌شود که به پایگاه زیردریایی خود برمی‌گردید. در این جا معمولا شخصیت اصلی اطلاعات به دست آمده را بررسی می‌کند و با شما درباره قدم بعدی صحبت می‌کند. همچنین بخشی به یادداشت‌های کاراکتر اختصاص دارد که به مرور زمان آپدیت می‌شود و بیشتر درباره گذشته‌ و وضعیت حال‌ است. قسمتی دیگری هم از پایگاه به آزمایشگاه اختصاص دارد که نمونه‌های جمع‌آوری شده را آزمایش می‌کنید و فهرستی به تفصیل و جزئیات خیلی خوب از گونه‌های مختلفی که کشف کردید همراه با ویژگی‌های آن‌ها در دسترس است تا روح دانشمندی خود را در آغوش بگیرید. دسته‌بندی که در اختیار دارید، برای کامل‌تر شدن اطلاعات برخی گونه‌ها و نشان دادن طرحی از آ‌ن‌ها که تا قبل فقط با متن درباره‌اش می‌دانستید، می‌توانید سراغ ماموریت‌های جانبی برای پیدا کردن نمونه خاصی در منطقه خاصی بروید که روی نقشه مشخص شده است. البته با تعدادی از آن‌ها یحتمل در راه ماموریت اصلی برخورد می‌کنید و نیت می‌روم به ماموریت فرعی را از قبل نداشته‌اید. اعتراف می‌کنم چند باری کنجکاو شدم طرح شکل و ظاهر چند گونه‌ را ببینم و سراغ چندتا از این ماموریت‌های رفتم، اما مسئله‌ای که هست خارج از سیرآب کردن روح دانشمندی، چندان دلیل یا پاداش بزرگی نمی‌بینید که به سراغ‌شان بروید و اکثرا به فچ کوئست‌هایی تکراری تبدیل می‌شوند.

20200410210223 1

سفر به اعماق اقیانوسی که برای خودش شخصیت دارد و زیست‌بوم مخصوص با جزئیات بالا، آن هم از دریچه‌ای نو، چیزی نیست که هر سال تجربه کنید. داستان دغد‌غه‌مند In Other Waters، موسیقی بی‌نظیر و UI مینیمال بازی آنچنان در هارمونی خاصی قرار گرفته‌اند که می‌توانید مشکلات‌اش را نادیده بگیرید و از تجربه دل‌نشین و آرام‌بخش‌ لذت ببرید. بزرگترین دستاورد بازی میانجی‌گری بین علم و سرگرمی و همچنین علاقه‌مند کردن مخاطب‌ خود برای دانستن بیشتر درباره زیست‌شناسی دریایی است.

 

نسخه نقد و بررسی بازی In Other Waters توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Jump Over the Age
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
7.5
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
8.0
سفر به اعماق اقیانوسی که برای خودش شخصیت دارد و زیست‌بوم مخصوص با جزئیات بالا، آن هم از دریچه‌ای نو، چیزی نیست که هر سال تجربه کنید. داستان دغد‌غه‌مند In Other Waters، موسیقی بی‌نظیر و UI مینیمال بازی آنچنان در هارمونی خاصی قرار گرفته‌اند که می‌توانید مشکلات‌اش را نادیده بگیرید و از تجربه دل‌نشین و آرام‌بخش‌ لذت ببرید. بزرگترین دستاورد بازی میانجی‌گری بین علم و سرگرمی و همچنین علاقه‌مند کردن مخاطب‌ خود برای دانستن بیشتر درباره زیست‌شناسی دریایی است.
نقاط قوت
  • موسیقی و صداگذاری فوق‌العاده
  • نویسندگی خوب و رابط‌ کاربری مینیمال و زیبا
  • آرامش!
نقاط ضعف
  • ریتم بازی ممکن است برای برخی افراد جذاب نباشد
  • گیم‌پلی چالش بیشتری نیاز دارد
  • ماموریت‌های فرعی چندان راضی‌کننده نیستند
8.0/10

امتیاز شما

(7 رای )
8.3/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.