نویسنده: علی رضازاده دوشنبه، 08 ارديبهشت 1399
ساعت 06:36

بررسی بازی ITTA

امان از درد تنهایی

5 از 5

ITTA، دختر بچه کوچولویی، وقتی چشمان‌اش را باز کند، با بدن مرده خانواده خود‌ و گربه خانوادگی‌شان روبه‌رو می‌شود. یک مرتبه روحی به ایتا می‌گوید نقش نگهبان‌ او را دارد و توسط گربه فراخوانده شده است. متعاقباً، روح سر و شکل گربه بامزه را می‌گیرد و برای ادامه کار در دنیای برزخ-مانند و مقابله با 18 باس، هفت تیر پدر ایتا را به او می‌دهد.

مقدمه بالا دقایق ابتدایی عنوان ITTA است که در گیم‌پلی از فلسفه طراحی نسخه اول زلدا بهره می‌گیرد و با ترکیب‌اش با Bullet Hell، داستانی را در دنیا رؤیایی تا حدودی شبیه کارهای هایائو میازاکی روایت می‌کند. در ادامه همراه باشید تا به بررسی این اثر بپردازیم.

ittascreen 7

بازی به بهترین شکل زمینه را برای روایت داستان مهیا می‌کند و توجه مخاطب را جلب می‌کند. خیلی زود حس و حال سورئال می‌گیرد و دست روی مضامینی مثل غلبه کردن به غم یا ناامیدی و رسیدن به آرامش، می‌گذارد که ردپای‌‌شان در بخش گیم‌پلی و چالش مبارزه با باس‌ها نیز مشخص است. شخصیت اصلی به دنبال جواب است و در طول مسیر با تعامل با شخصیت‌های جالب، داستان و دنیای بازی ساخته می‌شود. با این حال روایت بازی گنگ نیست و به خوبی دنیای پیرامون‌اش را می‌سازد. داستان بازی تلاش نمی‌کند خود را به مخاطب تحمیل کند و یا حتی در دست و پای گیم‌پلی بپیچد. از همان ابتدا وقتی که به یک صحنه در واقع دلخراش برخورد می‌کنیم، در موسیقی و دیالوگ‌ها چندان حسی از غمگین بودن به مخاطب منتقل نمی‌شود. شاید فکر کنید اشتباهی رخ داده، اما بیشتر از همه چیز این رویکرد عمدی به نظر می‌رسد تا بیش از حد سانتیمنتال نشود و احتمالا تم امید درخشش بیشتری داشته باشد. بهترین لحظات داستان وقتی اتفاق می‌افتد که درباره برخی باس‌ها که باید با آن‌ها بجنگید اطلاعات کسب می‌کنید که با زمان‌بندی خوب، اتفاقات جالبی در داستان می‌افتد. به هر حال، نباید انتظار کتابی در باب فلسفه غم و شادی داشت، اما در حد یک عنوان جمع و جور و تجربه نسبتا کوتاه با هدفی مشخص در جایگاه درستی قرار می‌گیرد، فقط برخی مواقع عبور سطحی از برخی اتفاقات کمی به چشم می‌آید.

ittascreen 6

ITTA مثل Shadow of the Colossus یا عنوان ایندی Titan Souls باس محور است و تنها دشمنان شما آن‌ها هستند. از ابتدا، بازی سعی می‌کند کمتر به شما اطلاعات بدهد تا خودتان مکانیک‌های‌اش را پیدا کنید. دنیای بازی شامل چندین منطقه اصلی به هم متصل شده است که در هر کدام تعدادی باس وجود دارد. برای عبود از برخی بخش‌ها هم که اغلب برای کاهش Backtracking است، باید آیتم خاصی داشته باشید یا در نقطه‌ای قرار بگیرید که بتواند مانع را از پیش‌ رو بردارید. با اینکه می‌توانید از بعد از باس اول، برای مثال یک‌ مرتبه سراغ باس ششم یا هفتم در منطقه دیگری بروید، اما طراحی دنیای بازی و چالش مبارزه با آن‌ها به خوبی شما را به راه درست هدایت می‌کند. برخی از باس‌ها که مبارزه با آن‌‌ها سخت‌تر هستند با تصمیمی هوشمندانه، باید ابتدا سه‌تا باس اطراف مبارزه کنید تا بتوانید با آمادگی بهتری سراغ‌اش بروید. طراحی باس‌ها هم وضعیت خیلی خوبی دارد و مبارزه با آن‌ها لذت‌بخش است؛ هر کدام استراتژی متفاوتی را طلب می‌کنند و از اواسط مبارزه الگو جدیدی به حملات‌شان اضافه می‌شود و در اواخرِ نوار سلامتی‌شان، سرعت حمله‌ها نیز بیشتر می‌شود، حتی گاهی اوقات مکان مبارزه برای برخی باس‌ها مثلا با کوچک بودن ابعاد‌‌، برای شما محدودیت تازه‌ای ایجاد می‌کند که باعث می‌شود هر دفعه تمام جوانب را بسنجید و بهتر با شرایط مبارزه هماهنگ شوید. با این وجود درجه سختی بازی هیچ‌وقت به خودآزاری نمی‌رسد و چالش قابل قبول و منطقی جلوی بازیکن قرار می‌دهد (در منوی بازی حتی می‌توانید گزینه شکست ناپذیری یا دمیج بیشتر را فعال کنید، البته اگر چیت زدن را دوست دارید)، اما یک مشکل وجود دارد که چالش بازی را خصوصا در اواخر بازی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ittascreen 5

در مواقعی که در حال قتل‌عام باس‌‌ها نیستید، دنیای بازی برای اکتشاف، فهمیدن بیشتر داستان، پیدا کردن سلاح جدید و آپگرید سلامتی، آماده است. هر چه قدر ITTA به بهترین صورت پاداش گشت و گذار در دنیای‌اش را به شما می‌دهد و به اکتشاف تشویق‌تان می‌کند، از طرف دیگر بالانس سختی باس‌ها به هم می‌خورد. بگذارید بیشتر توضیح بدهم. این نکته که توجه به اطراف و پیدا کردن سلاح یا آپگرید، در باس فایت کار شما را آسان‌تر کند اصلا نکته منفی نیست و در عناوین سولز هم می‌بینیم، ولی چالش باس هم‌چنان سر جای خود است. بخشی از این مشکل بخاطر سیستم سلامتی بازی است. ابتدای بازی شما دو قلب عادی برای سلامتی خود دارید و به اندازه هر تعداد قلب که دارید، می‌توانید به همان اندازه از چند راه مثل یک موجود خاص یا در برخی مواقع ناز کردن گربه همراه، قلب دریافت ‌کنید که تفاوت‌شان عملا با نوع اول در این است که اگر بعد از شکست‌ باس آن‌ها را از دست داده باشید، برای مبارزه بعدی نیاز دارید که آن‌ها را از منبعی دوباره پیدا کنید. در اوایل به وضوح می‌بینید که روی سلامتی باید مدیریت داشته باشید، اما در ادامه با پیدا کردن آپگرید سلامتی، کم کم تمرکزتان از این بخش تا حدودی برداشته می‌شود و در اواخر بازی علی‌رغم اینکه به بازی بیشتر مسلط شده‌اید، اما با توجه به سلامتی بیشتر، ضریب خطا شما می‌تواند بالاتر باشد و این تا حدودی چالش باس کاهش می‌دهد. مورد بعدی که در مبارزات به چشم می‌آید، در بخش سلاح‌ها با اینکه تعداد آن‌ها در چنین عنوانی تقریبا زیاد است (هشت سلاح)، اما در بیشتر مواقع به استفاده از همه آن‌ها ترغیب نمی‌شوید: یکی اینکه سلاح‌ها از نظر گلوله بی‌نهایت هستند و دلیل خاصی نمی‌بینید که مثلا وقتی با مسلسل در حال شلیک هستید، عوض‌اش کنید و دوم، برخی از آن‌ها چندان برای استفاده در مقابل دشمن لذت‌بخش نیستند و به احتمال زیاد در نهایت از دوتا به طور مرتب استفاده می‌کنید. البته نکته‌ عجیبی که بعد از پایان بازی متوجه شدم، یکی دوتا سلاح جالب توجه بود که مخفی هستند و به راحتی نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. اگر راحت‌تر می‌شد به آن‌ها دسترسی داشت، قطعا تعداد سلاح‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند، بالاتر می‌رفت و روی مبارزات تاثیرگذار بود.

در بخش گرافیک، ITTA از پیکسل آرت استفاد می‌کند که چه در طراحی دنیای بازی و چه در طراحی شخصیت‌ها و باس‌ها به خوبی استایلی کلاسیک و زیبا به این عنوان داده است. ظاهرا بخشی از طراحی محیط‌ها و اتمسفر جالب و سورئال بازی از Gardens of Bomarzo در ایتالیا الهام گرفته شده که در قالب پیکسل آرت جلب توجه می‌کند. یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات ایتا هنگامی است که در صفحه پر از گلوله سعی می‌کنید از گلوله‌ها جاخالی دهید تا بتوانید در موقعیت مناسبی شلیک کنید و هم‌زمان موسیقی بازی تندتر می‌شود و حملات باس هم سریع‌تر، درحالی‌که چیزی باقی‌ نمانده تا باس را از میان بردارید. در این مواقع بازی حسابی نفس‌تان در سینه حبس می‌کند.

ittascreen 2

اجزای مختلف عنوان ITTA در کنار هم به خوبی کار می‌کنند. شاید اگر گیم‌پلی و داستان را در دو کفه ترازو قرار بدهیم، سمت گیم‌پلی کمی سنگینی بیشتری کند، اما این به این معنی نیست که دنیای عجیب و رؤیا گونه بازی و شخصیت‌های جالب‌اش را که با پیکسل آرت زیبا به این دنیا آورده شده‌اند، در نظر نگیریم و همچنین مضمونی که بازی سعی دارد در داستان به مخاطب منتقل کند. مشکلات بازی در تجربه نسبتا کوتاه این عنوان قابل چشم‌پوشی هستند و به راحتی می‌توانید از مبارزه با باس‌‌های متفاوت و سرک کشیدن به دنیای اطراف، لذت ببرید.

 

نسخه نقد و بررسی بازی ITTA توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Glass Revolver
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.5
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
اجزای مختلف عنوان ITTA در کنار هم به خوبی کار می‌کنند. شاید اگر گیم‌پلی و داستان را در دو کفه ترازو قرار بدهیم، سمت گیم‌پلی کمی سنگینی بیشتری کند، اما این به این معنی نیست که دنیای عجیب و رؤیا گونه بازی و شخصیت‌های جالب‌اش را که با پیکسل آرت زیبا به این دنیا آورده شده‌اند، در نظر نگیریم و همچنین مضمونی که بازی سعی دارد در داستان به مخاطب منتقل کند. مشکلات بازی در تجربه نسبتا کوتاه این عنوان قابل چشم‌پوشی هستند و به راحتی می‌توانید از مبارزه با باس‌‌های متفاوت و سرک کشیدن به دنیای اطراف، لذت ببرید.
نقاط قوت
  • گیم‌پلی جذاب
  • طراحی خوب باس‌ها و دنیای بازی
  • گرافیک پیکسل آرت زیبا
نقاط ضعف
  • آپگریدهای سلامتی در اواخر بازی چالش مبارزات را کم می‌کنند
  • برخی سلا‌ح‌ها کارایی چندانی ندارند
  • داستان بازی جای کار بیشتری دارد
10.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
7.9/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.