نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی پنج شنبه، 22 خرداد 1399
ساعت 20:00

بررسی بازی Ys: Memories Of Celceta

نجات دوباره دنیا در جنگل

4.5 از 5

سال 2020 برای علاقه‌ مندان به ژانر نقش آفرینی ژاپنی یا همان JRPG تا به حال سال بسیار لذت بخش و موفقی بوده است. عرضه عناوین بزرگی مانند Final Fantasy VII Remake و همچنین Persona 5 Royal و حتی نسخه ریمستر Xenoblade Chronicles به خوبی توانسته‌اند استانداردهای این ژانر را برای مخاطبان بالا ببرند. حال نسخه ریمستر بازی Memories Of Celceta از سری بازی Ys که در ابتدا نسخه اصلی و معمولی آن برای کنسول دستی نگون بخت PS Vita در سال 2013 عرضه شده بود توانسته راه خودش برای عرضه بر روی PS4 باز کند آن هم در موقعی که انتظارات از این ژانر به اندازه کافی بالا است.

این روزها پورت کردن ساده بازی‌ها از یک کنسول به یک کنسول دیگر اسم و معنای جدیدی پیدا کرده و آن هم لفظ Remastred است و Memories of Celceta (MOC) نیز از این قاعده مستثنا نیست. با اینکه بازی HD شده است و فریم نیز به 60 ارتقا پیدا کرده اما شما هیچگونه پیشرفت و بهبودی نسبت به نسخه اصلی پیدا نمی‌کنید، البته این معنای غیر قابل تحمل بودن یا حتی زشت بودن گرافیک فنی این بازی نیست اما خب وقتی صحبت از ویژگی‌های لازم برای Remastered بشمار آوردن یک بازی می‌شود حداقل توقعات این است که بازی از چیزی که بوده زیباتر شود و بافت‌ها کمی نرم‌تر و محیط‌ها پر جزییات‌تر شوند اما تیم سازندگان هیچکدام از این کارها را انجام نداده‌اند و بازی هنوز هم متعلق به نسل قبل است آن‌هم در اواخر نسل کنونی!

 

YS Memories of Celceta 1320x743

 

MOC نسخه‌ای دیگر در دنیای سری بازی پر تعداد Ys است که یک بخش از ماجراجویی‌های شخصیت اصلی مو قرمز و مشهور سری به نام Adol Chirstin را روایت می‌کند. با توجه به اطلاعات دنیای بازی این نسخه داستان بین قسمت‌های Ys II و Ys: Oath In Felghana را در بر می‌گیرد. برای من این اولین بار بود که پا به دنیای سری بازی Ys می‌گذارم و با اینکه مطمئن هستم در چندجایی اشاراتی به نسخه‌های قبل می‌شود اما به خوبی توانستم درک درستی از دنیای بازی داشته باشم و بنظر می‌آید MOC قسمتی خوبی برای آشنایی و ورود به این سری بازی است.

بازی با بیدار شدن Adol در ورودی شهر Casnan و دقیقا در مسیر جنگل اسرارآمیز Celceta در حالی که کاملا دچار فراموشی شده‌است، آغاز می‌شود. بعد از معرفی کم و بیش شخصیت‌های بازی طبق روال عادی بازی‌های JRPG که در ابتدا بسیار ملال آور است شما بالاخره توسط فرماندار شهر Casnan یعنی Griselda ماموریت پیدا می‌کنید که به جای جای شهر و بخصوص جنگل مرموز Celceta به کاوش بپردازید و رازهای آن را بر ملا کنید و در همین حین کم کم حافظه خود را بازیابی کرده و دلیل آن را متوجه شوید.

مطمئنا بدلیل ذات JRPG و کلیشه‌های نه چندان جذاب این ژانر داستان با وجود پیشرفت تبدیل به یک تلاش دیگر برای نجات دنیا می‌شود و همان اندک جذابیت‌های سوال‌های ایجاد شده در ابتدای بازی جای خود را به یک روال قابل پیشبینی و تکراری می‌دهد. روایت نیز نمی‌تواند به کمک این داستان بیاید و علاوه بر اینکه شخصیت‌های فرعی، شخصیت‌های تیپیکال هر بازی این ژانر هستند، دیالوگ‌های آن‌ها و مکالماتشان نیز باعث نمی‌شوند خودی نشان دهند و بنظر می‌رسد بازی از تیم نویسندگی نه چندان قوی ضربه خورده است.

 

1 1

 

البته ناامید نشوید، با اینکه بخش داستانی بازی چندان جالب و جذاب نیست و مجموعه‌ای از بی رمق‌ترین عناصر را در خود جای داده، گیم پلی بازی پا در میدان گذاشته و گوی رقابت را از دیگر بخش‌های بازی می‌رباید. در ابتدای بازی باتن مشینگ (زدن بی هدف یک دکمه) بنظر می‌رسد که عنصر اصلی در هسته گیم پلی است اما در واقع با پیشروی در بازی، شخصیت اصلی و شخصیت‌های فرعی Skillهای جالبی را یاد می‌گیرند که استفاده از آن‌ها را در طول مبارزات برای شما اجباری می‌کنند. تفاوت این بازی حداقل برای من با Final Fantasy VII Remake در درجه سختی مبارزاتشان خلاصه می‌شود، درحالی که جز معدود مبارزات خاص شما می‌توانید FF VII R را تا انتها با کوبیدن دکمه مربع و صرفا بقا و کمک به خط جان کاراکترها به اتمام برسانید در MOC درجه سختی و همچنین قابلیت‌های دشمنان این اجازه را به شما نمی‌دهند و شما را ملزم به ترکیب توانایی‌های متفاوت کاراکتر‌ها برای پیروزی می‌کند.

فارغ از مبارزات ساختار کلی گیم پلی در ابتدا این حس را به شما القا می‌کند که تقریبا تجربه‌ای Sand Box با ذاتی خطی را قرار است تجربه کنید اما چیزی که برای من جذاب و جالب بود، ترکیب پازل‌های متفاوت و Dungeonها برای گشت و گذار و حتی تا حدودی ساختار بازی‌های Metroidvania در بطن ماجراجویی بود که نظریه ابتدایی مخاطب را کاملا متحول می‌کند. بعنوان مثال پس از برخورد و مقابله با یکی از باس‌های بازی که مبارزات با آن‌ها بسیار جذاب و چالش برانگیز است، اون پس از مردن یک آیتم خاص را برای شخصیت بازی باقی می‌گذارد که به شما اجازه می‌دهد به جایی بروید که شاید در ابتدای بازی آن را دیده بودید اما توانایی لازم برای عبور را نداشتید. دیگر نکته سوپرایز کننده حداقل در این بخش یک سیستم کرفتینگ بسیار جالب و کارآمد برای ساخت بهترین وسایل‌ها است که بخش گشت و گذار Metroidvania مانند را بسیار با هدف و جذاب می‌کند.

 

81UmJgKrlVL. SL1500

 

ماجراجویی‌های شما در دنیای شهر Casnan و جنگل پهناور Celceta با موسیقی‌های گوش نواز و بسیار زیبایی همراه می‌شود که قسمت ظاهری نه چندان جالب بازی را برای شما به فراموشی می‌سپارد.

بازی Ys: Memories Of Celceta ترکیبی عجیب در ژانر Action-JRPG است، معمولا بازی‌های نقش آفرینی را برای داستان‌های پرجزییات و کاراکترهای جذاب آن بازی می‌کنیم و گیم پلی در اولویت دوم قرار دارد اما در اینجا کاملا همه چیز برعکس است، داستان و شخصیت‌های بازی و بخصوص روایت در این بازی کاملا ناامید کننده و خسته کننده است اما گیم پلی عالی و درگیر کننده و مبارزات چالش برانگیز شما را مجبور به اتمام بازی می‌کنند و شاید در آخر شما را طالب چیزی بیشتر می‌کند تا بتوانید همچنان به مبارزات بپردازید و تلاش کنید تا رکورد قبلی خود برای بیشترین صدمه را بشکنید.

 

 

 

  • استودیوی سازنده: Nihon Falcom, Marvelous Inc
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 20 الی 30 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
6.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
7.0
بازی Ys: Memories Of Celceta ترکیبی عجیب در ژانر Action-JRPG است، معمولا بازی‌های نقش آفرینی را برای داستان‌های پرجزییات و کاراکترهای جذاب آن بازی می‌کنیم و گیم پلی در اولویت دوم قرار دارد اما در اینجا کاملا همه چیز برعکس است، داستان و شخصیت‌های بازی و بخصوص روایت در این بازی کاملا ناامید کننده و خسته کننده است اما گیم پلی عالی و درگیر کننده و مبارزات چالش برانگیز شما را مجبور به اتمام بازی می‌کنند و شاید در آخر شما را طالب چیزی بیشتر می‌کند تا بتوانید همچنان به مبارزات بپردازید و تلاش کنید تا رکورد قبلی خود برای بیشترین صدمه را بشکنید.
نقاط قوت
  • مبارزات چالش برانگیز و جذاب
  • ساختار کلی گشت و گذار در محیط
  • موسیقی‌های زیبا و مناسب با فضا
نقاط ضعف
  • گرافیک منسوخ شده و نامتعارف
  • داستان کاملا ناامید کننده و روایت خسته کننده
9.3/10

امتیاز شما

(3 رای )
7.2/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.