نویسنده: سینا شنبه، 24 خرداد 1399
ساعت 17:26

بررسی بازی Summer in Mara

فرار دیجیتال از پاندمی!

4.5 از 5

خیلی وقت پیش بود، فکر ‌کنم اواخر سال 2019، یک نفر در کشور چین تصمیم گرفت که برای افزایش یک توانمندی خاص مورچه‌خوار پولک‌دار بخورد و از آن روز بود که رابطۀ بشر تا به امروز با طبیعت قطع شد! البته در دنیای واقعی چنین سناریوی شدیدی رخ نداد و عده‌ای کماکان بدون توجه به توصیه‌ها و عدم رعایت حداقل‌های ایمنی، با ترددهای غیرضروری سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند اما گیمرها احتمالاً جز معدود افرادی هستند که شرایط ویژۀ دوران شیوع Covid-19، ارزش دو چندانی به سبک زندگی آن‌ها بخشیده است. یک گیمر واقعی برای ورزش کردن نیازی به باشگاه و زمین ورزشی ندارد چرا که به تمامی ورزش‌ها از طریق پلتفرم خود دسترسی دارد، یک گیمر واقعی برای پیاده‌روی نیازی به بیرون رفتن ندارد چرا که شبیه‌سازهای راه رفتن را در اختیار دارد و از همه مهمتر یک گیمر برای آشتی با طبیعت نیازی به حضور در طبیعت واقعی ندارد چرا که ماجراجویی در دل طبیعت در قالب آثاری مانند Summer in Mara برای او میسر است!

summer in mara 4

همانند ساخته قبلی استودیوی Chibig یعنی بازی Deiland، اینجا هم کنترل یک شخصیت کم سن و سالِ تنها در اختیار بازیکن قرار دارد. این شخصیت که Koa نام دارد، سال‌ها قبل از شروع Summer in Mara در یک شب طوفانی توسط موجودی با ظاهر فضایی به اسم Yaya از دریا نجات داده می‌شود و «یایا» همانند یک مادربزرگ دلسوز راه و رسم زندگی در یک جزیره کوچک را به «کوآ» می‌آموزد. یک فلش فوروارد دیگر، کنترل کوآی کمی بزرگتر را در اختیار ما می‌گذارد در حالی که اثری از یایا دیده نمی‌شود و به دلیل خراب شدن قایق، کوآ در جزیرۀ خود که حال و روز خوبی هم ندارد، گیر افتاده است. حضور یک موجود عجیب و غریب اما با مزه به اسم Napopo در جزیره باعث می‌شود تا کوآ برای کمک به او دست از تنبلی برداشته و با تعمیر قایق، ماجراجویی بزگر خود در دنیای بیرون از جزیره را آغاز کند.

برخلاف چیزی که به طور معمول از عناوینی با محوریت کشاورزی و ساخت و ساز سراغ داریم، Summer in Mara اثری با داستانی ساختاریافته‌تر است و شخصیت‌هایی که با آن‌ها رو به رو می‌شویم فقط حکم راهنمای سیستم‌های گیم‌پلی یا ابزاری برای پیشرفت شخصیتِ تحت کنترل ما نیستند و هر کدام زندگی و داستان خاص خود را دارند و در کنار کمک به کوآ، از او برای نیل به اهداف خود استفاده می‌کنند. «تابستان در مارا» در هر زمینه‌ای که نسبت به رقبا محدودتر به نظر برسد، در زمینۀ جریان داشتن زندگی در دنیای خود یک سر و گردن از آن‌ها بالاتر است حتی با وجود اینکه شخصیت‌هایی که با آن‌ها رو به رو می‌شویم درخواست‌هایی فراتر از fetch quest ندارند اما هر کدام از این دنبال نخود سیاه رفتن‌ها تبدیل به یک روایت چند لایه و ارتباط با شخصیت‌های جدیدتر می‌شود.

summer in mara 4

خودِ کوآ هم یک نقش اصلی حوصله سر بر نیست و بازی کردن در نقش دختربچه‌ای که از بدو تولد ارتباط چندانی با دنیای بیرون و معاشرت با دیگران نداشته و در عین حال بسیار پرانرژی و حراف است، لحظات جذابی را بر ارمغان می‌آورد و رشد شخصیتی کوآ در طول بازی کاملاً احساس می‌شود. این حالت داستانی و نظام‌مندتر ممکن است برای طرفداران سنتی این قبیل عناوین نکته‌ای منفی به حساب بیاید چرا که اینجا آزادی عمل کمتری در مسیر پیشرفت احساس می‌شود و تا حدودی از فضای سندباکسی این ژانر به دور است اما همین عامل می‌تواند برای افرادی که نسبت به این ژانر کنجکاو هستند اما از عدم ساختار مشخص آن‌ها وحشت دارند، عاملی برای جذب شدن به Summer in Mara باشد. 

گیم‌پلی تقریباً از همان اجزایی تشکیل شده که از زمان اولین نسخۀ سری Harvest Moon شاهد آن‌ها بودیم اما سازندگان چاشنی خودشان را به این ایده‌های قدیمی اضافه کرده‌اند. کشاورزی به طور معمول با شخم زدن زمین و کاشت محصول انجام می‌گیرد اما در اینجا آب دادن به محصولات اجباری نیست ولی با آب دادن به موقع می‌توان زودتر محصول مد نظر را برداشت کرد و مثلاً با اضافه کردن کود محصول مرغوب‌تری به دست آورد. مواد خام مورد نیاز برای ساخت وسایل با استفاده از شکستن سنگ‌های معدن و کوهستان، قطع کردن درختان و ... قابل دست‌یابی هستند اما در تمام این جمع‌آوری‌ها نکته‌ای که حائز اهمیت است توجه به حفظ محیط اطراف است. ماهیگیریِ بیش از اندازه از یک نقطه باعث می‌شود تا برای مدتی آن ناحیه خالی از ماهی باشد، قطع کردن همه درختان بدون کاشتن درختی جدید به جای آن‌ها باعث می‌شود تا از نعمت چوب به عنوان یک ماده خام محروم شوید، عدم ساخت چاه آب کافی باعث می‌شود تا در دوره‌هایی که بارندگی کم است محصولاتتان با سرعت کمتری ثمر دهند و ... .

summer in mara 4

با پیشروی در داستان و خصوصاً چرخش داستانی اثرگذاری که بعد از چند ساعت ابتدایی اتفاق می‌افتد، جنبۀ ماجرایی Summer in Mara خودش را بهتر نشان می‌دهد و سفر به نقاط مختلف دنیا با استفاده از قایق تعمیر شده و تلاش برای نجات این دنیا آغاز می‌شود. در کنار کشاورزی و پختن غذاهای مختلف و فروش تولیدات برای به دست آوردن پول و بهتر کردن شرایط زندگی کوآ، سفر به نقاط مختلف و گشتن و گذار در دریاها و حتی زیرِ دریاها باعث به دست آوردن آیتم‌هایی ارزشمندتر می‌شود. برخلاف آثار مشابه، تابستان در مارا در بخش کشاورزی و کرفتینگ اثری چندان پیچیده نیست و تمرکز بیشتری بر داستان خود دارد اما به دلیل ساختار فچ کوئستی مراحل، نقشه‌های ناکارآمد و نیاز به طی کردن چندبارۀ مسیرهای تکراری، ممکن است برای افرادی که صبر و حوصلۀ کمی دارند، خسته‌کننده به نظر بیاید اما برای افرادی که به دنبال سریع تمام کردن ماجراهای کوآ و رفتن به سراغ بازی بعدی نیستند، تجربه‌ای رضایت‌بخش خواهد بود. متاسفانه در حال حاضر تعدادی باگ نابودکننده در Summer in Mara مشاهده می‌شود که عدم امکان ذخیره‌سازی دستی هم قوز بالای قوز شده و باعث می‌شود تا برای جلوگیری از نابودیِ پیشرفتتان در بازی، بعد از هر بار خروج از آن در به درِ بکاپ گرفتن از پیشرفت خود باشید. دو باگ آزاردهنده‌ای که شخصاً با آن‌ها رو به رو شدم، عدم امکان فروش محصولات و عدم امکان ساخت ابزار جدید بود که هر دو عملاً امکان پیشروی در بازی را غیرممکن می‌کنند.

طراحی بصری به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود و عملکرد سازندگان در این دو بخش کاملاً متفاوت است. در طراحی شخصیت‌های اصلی، انیمیشن‌های مربوط کوآ، ابزار و محصولات با کیفیت بسیار خوبی طرف هستیم اما در طراحی محیط‌ها و گونه‌های جانوری همه چیز بسیار ساده بوده و حالتی کاغذی و مقوایی دارد که این نقص تا حدودی به لطف خوش رنگ و لعاب بودن طراحی جبران شده است. موسیقی متن Summer in Mara با وجود جنریک بودن، در انتقال حس و حال مورد نیاز، که معمولاً آرامش است، موفق عمل می‌کند ولی مشکل اینجاست که در زمان مکالمۀ شخصیت‌ها، که بدون صداگذاری هستند، گاهی موسیقی به طور کامل قطع شده و سکوتی کر کننده بازیکن را همراهی می‌کند.

summer in mara 4

در دنیایی که خروج تفریحی از منزل با خطرات قابل توجهی همراه است و در عین حال در خانه ماندن بیش از حد و قطع رابطه با طبیعت باعث بهم ریختگی روحی افراد می‌شود، ماجراجویی‌های کوآ در Summer in Mara یکی از بهترین نسخه‌هایی است که برای سلامتی فردی در این دوران می‌شود تجویز کرد. 

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی Summer in Mara توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.    

  • استودیوی سازنده: Chibig
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 15 تا 20 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
7.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
9.0
در دنیایی که خروج تفریحی از منزل با خطرات قابل توجهی همراه است و در عین حال در خانه ماندن بیش از حد و قطع رابطه با طبیعت باعث بهم ریختگی روحی افراد می‌شود، ماجراجویی‌های کوآ در Summer in Mara یکی از بهترین نسخه‌هایی است که برای سلامتی فردی در این دوران می‌شود تجویز کرد. 
نقاط قوت
  • داستان جالب با شخصیت‌های جذاب
  • سیستم‌های سهل‌گیرانۀ گیم‌پلی که دردسر و سختی برنامه‌ریزی را کاهش می‌دهند
  • گستردگی قابل توجه محیط‌های بازی
نقاط ضعف
  • محدود بودن مراحل به فچ کوئست‌ها
  • باگ‌های غیرمنتظره و عدم امکان ذخیره سازی دستی
  • عدم وجود تنظیمات گرافیکی به خصوص عدم امکان تغییر رزولوشن
2.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
8.0/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.