نویسنده: سینا دوشنبه، 02 تیر 1399
ساعت 19:18

بررسی بازی SpongeBob SquarePants - Rehydrated

4.33 از 5

کمپانی THQ Nordic در 3-4 سال اخیر با خرید IPهای قدیمی و تلاش برای زنده کردن مجدد آن‌ها، اسم و رسم ویژه‌ای برای خود دست و پا کرده است. «نوردیک» از دو جهت برای دست‌یابی به این هدف اقدام کرده، یکی از طریق عرضه ریمیک یا ریمستر نسخه‌های قدیمی عناوین خریداری شده و دیگری از طریق ساخت دنباله‌های جدید برای آن‌ها. نتایج راهکار دوم بالا و پایین‌های بسیاری داشته و در برابر هر Desperados III تعدادی Jagged Alliance وجود داشته است و از سوی دیگر، راهکار اول هم بیشتر از آن که طرفداران را هیجان‌زده کند، فرصتی برای برخی خبرنگاران فراهم کرده‌ تا در تمسخر پسوندهای انتخاب شده برای آن‌ها، توان طنازی خود را بروز دهند. بازی SpongeBob SquarePants Battle for Bikini Bottom – Rehydrated بازسازی عنوانی از سال 2003 به حساب می‌آید که از همان قاعدۀ انتخابِ پسوند لوس برای جلب توجه استفاده کرده و تلاشی برای زنده کردن بازی‌های «باب اسفنجی» روی کنسول‌های خانگی به حساب می‌آید.

SpongeBob Rehydrated 5

در ابتدای داستان، آقای پلانکتون برای به دست گرفتن کنترل Bikini Bottom دست به طراحی تعدادی روبات می‌زند اما به دلیل یک انتخاب اشتباه در مرحلۀ پایانی ساخت، این روبات‌ها از کنترل آقای پلانکتون خارج شده و به نقاط مختلف «بیکینی باتم» حمله می‌کنند. همزمان با این ماجرا، باب اسفنجی در کنار یار دیرین خود پاتریک، آرزو می‌کند که امکان بازی با روبات‌های واقعی را داشته باشد و زمانی که با منظرۀ تخریب شدۀ شهر رو به رو می‌شود با تصور اینکه خودش عامل اصلی حضور روبات‌هاست، شروع به کمک به اهالی شهر برای مقاومت در برابر تهاجم روبات‌ها می‌کند.

به طور معمول از داستان بازی‌هایی که برای گروه سنی الف ساخته می‌شوند انتظار چندانی نداریم و بخش روایی Rehydrated هم در همین چارچوب قرار دارد. اینجا خبری از روابط پیچیدۀ بین شخصیت‌ها یا چرخش‌های ناگهانی و غیرمنتظره نیست اما مسئله ناامیدکننده اینجاست که در قسمت جوک و شوخی‌ها هم نتوانسته عملکرد موفقی داشته باشد، البته این مسئله که نسخۀ اصلی در همان سال‌های ابتدایی شروع پخش سریال ساخته شده در این ناهماهنگیِ بازی با چیزی که این روزها از باب اسفنجی انتظار داریم، بی‌تأثیر نیست.

SpongeBob Rehydrated 5

به جز اضافه شدن بخش چندنفره و برخی اضافاتی که نسخۀ اولیه حذف شده بودند، تفاوت قابل توجهی بین نسخه فعلی با محصولِ دو دهه پیش از منظر گیم‌پلی وجود ندارد و همین بزرگترین ایراد کار به حساب می‌آید چرا حتی در زمان خودش هم گیم‌پلی Battle for Bikini Bottom بیشتر از آن که مشابه عناوین هم دورۀ خود باشد، یادآور آثار لایسنس شدۀ نسل پنجم بود و مجموعۀ این عوامل باعث می‌شوند که گیم‌پلی Rehydrated در سال 2020 به شدت کهنه به نظر برسد. مراحل مختلف بازی مثل نسخۀ اصلی بر اساس محیط‌های معروف بیکینی باتم که در طول این سال‌ها در انیمیشن دیده‌‌ایم، طراحی شده‌‌اند ولی با این تفاوت که حمله ربات‌ها باعث تخریب و به هم ریختگیِ بخش‌هایی از این محیط‌ها شده است.

در طول مراحل بسته به شرایطی که خود بازی برای مخاطب مشخص می‌کند، امکان کنترل سه شخصیت باب اسفنجی، پاتریک و سَندی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، مثلاً پاتریک توانایی بلند کردن و پرت کردن بعضی اشیا را دارد و سندی با استفاده از طناب خود مثل هلیکوپتر پرواز می‌کند! در هر محیط دو هدف در نظر گرفته شده که هدف اصلی به دست آوردن کفگیرهای طلایی  رنگ است که تعداد مشخصی از آن‌ها برای ادامه دادن داستان ضروریست و هدف فرعی هم بسته به هر محیط تغییر می‌کند، مثلاً در اولین مرحله هدف شکست دادن پادشاه عروس‌های دریایی و به دست آوردن پادزهر برای کمک هشت‌پاست که توسط عروس‌های دریایی آسیب دیده است.

SpongeBob Rehydrated 5

تعدادی آیتم دیگر در طول مراحل پراکنده شده که شامل جوراب‌های پاتریک و اشیائی رنگی می‌شوند که این مورد دوم برای باز کردن مسیرها در طول مراحل و خرید کفگیرهای طلایی از آقای خرچنگ کاربرد دارند. در پایان برخی مراحل باس فایت‌های نسبتاً ساده‌ای وجود دارند که با پیدا کردن حقۀ اصلی آن‌ها، پیروزی به راحتی حاصل می‌شود اما در مجموع کمی از یکنواختی کلی طراحی بازی می‌کاهند. روباتهایی که دشمنان اصلی را تشکیل می‌دهند فراوانی نسبتاً خوبی دارند و جذابیت اصلی ماجرا در این امر نهفته است که با هر کدام از شخصیت‌های تحت کنترل به شکل متفاوتی می‌توان ترتیب این دشمنان را داد.

امکان انتخاب درجه سختی برای Rehydrated در نظر گرفته نشده و با توجه به اینکه مخاطبِ هدفِ این قبیل آثار، گروه‌های سنی پایین‌تر هستند، با بازیِ بسیار ساده‌ای طرف هستیم که در پیچیده‌ترین لحظات هم با آیتم‌های یاری دهندۀ فراوان به کمک مخاطب می‌آید. بخش چند نفره به صورت محلی و آنلاین قابل استفاده است و دو بازیکن با انتخاب یکی از 7 شخصیت شناخته شدۀ این سری در ساختاری متأثر از حالت Horde Mode عناوین شوتر به کشتن ربات‌ها مشغول می‌شوند که کلیت این بخش قابل قبول است اما نه نیازی به آن احساس می‌شود و نه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. 

SpongeBob Rehydrated 5

اگر طراحی سه بعدی نسخۀ اولیه در سال 2003 کاری جالب و متفاوت بود، در Rehydrated این مدل از طراحی، کمی زشت به نظر می‌رسد اما باید بپذیریم که از بازسازیِ کم خرج یک پلتفرمر سه بعدی نمی‌توان انتظار داشت که تقریباً همه چیز را تغییر دهد و برای نزدیک شدن به طراحی هنری سریال انیمیشنی، دست به طراحی مجدد مراحل و ساختار کلی کار بزند. در عین حال با وجود رنگ و لعاب بسیار خوبی که این طراحی نه چندان چشم‌نواز دارد، می‌تواند مخاطب کم سن و سال را بسیار هیجان زده کند اما از منظر زیبایی شناختی با اثر چندان قابل قبولی طرف نیستیم.

در بحث صداگذاری شخصیت‌ها، طبق ادعای سازندگان از همان صداهای ضبط شده نسخۀ اصلی استفاده شده و این مسئله کاملاً مشهود است و به شکل واضحی به ضرر کیفیت نهایی کار تمام شده چرا که در کنار اینکه کیفیت دوبله مثل خیلی از آثار آن دوران در سطح قابل قبولی قرار ندارد و حس اینکه شخصیت‌هایی که در حال مکالمه با یکدیگر هستند واقعاً در حال تعامل با یکدیگر هستند، اصلاً احساس نمی‌شود. موسیقی متن و حس شاد و شنگولی که دارد بزرگترین نقطۀ قوت جنبه‌های سمعی و بصری بازی به حساب می‌آید.

SpongeBob Rehydrated 5

به طور کلی اگر مخاطب خردسال به سراغ SpongeBob – Rehydrated برود به دلیل رنگارنگ بودن، استفاده از شخصیت‌های کارتونی محبوب و سادگی گیم‌پلی از آن لذت خواهد برد و همچنین افرادی که در این سالیان درازی که از عرضۀ نسخۀ اولیه می‌گذرد تلاش داشته‌اند تا کامیونیتی این عنوان را زنده نگه دارند هم حس نوستالژیشان به خوبی قلقلک خواهد شد.

 

نسخۀ نقد و بررسی بازی SpongeBob SquarePants Battle for Bikini Bottom – Rehydrated توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Purple Lamp Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 10 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
6.0
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
5.0
ارزش تجربه
8.0
به طور کلی اگر مخاطب خردسال به سراغ SpongeBob – Rehydrated برود به دلیل رنگارنگ بودن، استفاده از شخصیت‌های کارتونی محبوب و سادگی گیم‌پلی از آن لذت خواهد برد و همچنین افرادی که در این سالیان درازی که از عرضۀ نسخۀ اولیه می‌گذرد تلاش داشته‌اند تا کامیونیتی این عنوان را زنده نگه دارند هم حس نوستالژیشان به خوبی قلقلک خواهد شد.
نقاط قوت
  • زنده کردن دوبارۀ نام باب اسفنجی در دنیای بازی‌های ویدئویی
  • وجود بخش چند نفره
نقاط ضعف
  • طراحی بصری بازی، چندان چشم‌نواز از آب در نیامده است
  • صداپیشگی بسیار بی‌روح است
  • هستۀ گیم‌پلی بازی به شدت کهنه و تاریخ مصرف گذشته است
7.8/10

امتیاز شما

(16 رای )
6.2/10
متوسط
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.