نویسنده: سینا یکشنبه، 29 تیر 1399
ساعت 22:52

پربیننده‌ترین سریال‌های تاریخ مطلب ویژه

2.67 از 5

تا همین چند سال پیش، آماری که موسسۀ نیلسن در رابطه با تعداد بینندگان یک سریال منتشر می‌کرد، عامل مرگ و زندگی بود. سریال‌های بسیاری به واسطۀ این آمار بعد از پخش تنها یک قسمت کنسل شدند و معدود طرفدارانی که به وسیلۀ همان یک قسمت دست و پا کرده بودند را مغموم کردند. در سال‌های اخیر و با گسترش شبکه‌های اجتماعی و قراردادهای طولانی مدت تولید سریال، آمار نیلسن فقط یکی از فاکتورهای مهم در ادامۀ حیات سریال‌ها به حساب می‌آید. با مرور پربیننده‌ترین سریال‌های داستانی در دوران حکمرانی موسسۀ نیلسن همراه شوید: 

most watched 04

Home Improvement

35.5 میلیون نفر بیننده

سریال Home Improvement با شخصیت‌های ساده و بی ادعای خود، کمدی مورد علاقۀ قشر یقه آبی آمریکا بود و در حالی که می‌توانست سال‌های بیشتری به پخش خود ادامه دهد، به علت مشکلاتی که بر سر راه دستمزد و تمدید قرارداد بازیگر نقش اصلی زن آن پیش آمد، زودتر از موعد کنسل شد. با نگاه مجدد به این سریال در میابیم که طنز پاکیزه، همیشه شانس بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب عام دارد اما چندان توسط منتقدان جدی گرفته نمی‌شود. 

Family Ties

36.3 میلیون نفر بیننده

مایکل جی. فاکس قبل از آن که با آثاری مانند Back to Future و Teen Wolf، دل تماشاچیان را برباید، در سریال Family Ties از مخاطبان تلویزیونی دلبری می‌کرد. سریال پیوندهای خانوادگی، کمدی‌ای مناسب دوران رونالد ریگان و خداحافظی با آرمان‌های مبارزات مدنی و شخصیت مایکل جی. فاکس در این سریال، نماد بزرگی برای این دوران بود.

All in the Family

40.2 میلیون نفر بیننده

نورمن لیر و باد یورکین با استفاده از شخصیت نفرت‌انگیزی به نام آرچی بانکر در سریال All in the Family، جامعۀ سنتیِ آمریکا که در مقابل تغییرات مفید به حال اقلیت‌ها ایستادگی می‌کرد را به چالش کشید. البته آرچی برای آن بخش از جامعه تبدیل به یک قهرمان شد و در نتیجۀ این دوگانگی برداشت از مفاهیم سریال، در جذب هر دو گروه سنتی و پیشرو موفق عمل کرد! 

most watched 04

The Cosby Show

44.4 میلیون نفر بیننده

بیل کازبی زمانی یکی از بی‌رقیب‌ترین کمدین‌های تاریخ به حساب می‌آمد و عده‌ای، لقب به «پدر آمریکا» را به او داده بودند اما ماجرای چند ده فقره تعرض در طول سال‌های شهرت، کازبی را تبدیل به لکه ننگی در تاریخ کمدی کرده است. سریال The Cosby Show در دورانی که رنگین پوستان فرصت چندانی برای عرض اندام در تلویزیون‌ها سراسری نداشتند، این بینندگان فراموش شده را پای خود میخکوب کرده بود اما الان اثر چندانی از آثار این سریال در بازپخش‌ها یافت نمی‌شود. 

Magnum P.I.

50.7 میلیون نفر بیننده

تام سِلِک به واسطۀ بازی در نقش توماس سالیوان مگنوم، کارآگاه خصوصی با لباس‌های طرح هاوایی، و بیش از هر چیزی به علت سبیل مشهور این شخصیت، فرصت بازی در نقش ماندگاری مثل Indiana Jones در عالم سینما را از دست داد. ظاهراً قسمت نبوده که سلک تبدیل به سوپراستاری سینمایی شود اما شهرت به واسطۀ سریالی که در آخرین گام بیش از 50 میلیون نفر تماشاگر داشته و در کنار بازپخش قسمت‌های قدیمی، بازسازی موفقی را هم در حال پخش دارد، معاملۀ خوبی به نظر می‌رسد. 

Friends

65.9 میلیون نفر بیننده

در هنگام بحث در مورد سریال‌ها احتمالاً با جملۀ «به فرندز نمی‌رسه» زیاد رو به رو شده‌اید اما حقیقت اینجاست که وجود عدم استفاده از طنزی بُرنده، سریال دوستان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین سریال‌های کمدی تاریخ است که همین الان هم بر سر حق پخش مجدد آن بین کانال‌های مختلف دعواست. با توجه به شواهد و قرائن، به نظر می‌رسد که قرار است به زودی شاهد فیلم یا قسمت‌های جدیدی از این مجموعه باشیم، البته به شرطی که لعنت کووید19 دست از سر انسان‌ها بردارد و پروژه‌های فیلم و سریال مجدداً جلوی دوربین بروند.  

most watched 04

Seinfeld

76.3 میلیون نفر بیننده

در شرایط عادی سریال به هستۀ روایی ساینفلد نباید کار کند و حتی در فصول ابتدایی چند باری تا آستانۀ کنسل شدن پیش رفت. جملۀ مشهور تبلیغاتی این سریال «سریالی در مورد هیچ چیز» است و در برخی قسمت‌ها واقعاً هیچ اتفاق قابل ذکری روی نمی‌دهد اما بازی‌های فوق‌العادۀ تیم بازیگری در قالب شخصیت‌هایی که لزوماً دلچسب و همذات‌پندارانه نیستند و متن سریال برای همین داستان‌های در مورد هیچ چیز، سبب شده تا ساینفلد یکی از نقاط چرخش مهم ژانر کمدی به سمت روایت موضوعاتی پر از مغزتر باشد.   

Dallas

83.6 میلیون بیننده

برخلاف باقی آثار این لیست که رکوردشان مربوط به آخرین قسمت آن‌هاست، سریال دالاس با آمار بینندگان  قسمت چهارم از فصل چهارم در این لیست حضور دارد. ماجراهای خانوادۀ Ewing اگر این روزها بخش می‌شد ممکن بود که حتی راهی به میان سریال‌های شبانه پیدا نکند (دنبالۀ این سریال که در سال 2012 ساخته شد، با آمار 2-3 میلیون بیننده بیش از سه فصل دوام نیاورد) اما در زمان خودش این روایت خاله‌زنکی از زندگی یک خاندان ثروتمندان، پربیننده‌ترین سریال تاریخ بود که برخی از قسمت‌های آن در پخش جهانی به آمار چند صد میلیونی دست پیدا کردند!

Cheers

84.4 میلیون نفر بیننده

Cheers هم مانند ساینفلد در ابتدای راه در جلب نظر مخاطبان به مشکل برخورده بود چرا که تا قبل از این سریال، آثار کمدی تلویزیونی عمدتاً ماجراهای خانوادگی را پوشش می‌دادند و روایت ماجراهای افراد مختلف در یک پاتوق محلی چیز نرمالی نبود. با این وجود به لطف حمایت منتقدان و اصحاب رسانه از این سریال، نه تنها بیش از ده سال به حیات خود ادامه بلکه از بازیگرانی مانند تد دنسون، وودی هارلسون، کریستی الی و کلسی گرامر چهره‌های شناخته شده ساخت که نفر آخر در قالب نسخۀ فرعی Cheers با نام Frasier در دهۀ نود در جوایز Emmy حکمرانی می‌کرد. 

most watched 04

M*A*S*H

105.9 میلیون نفر بیننده

با دیدن نام سریالی مربوط به دهۀ 70 و 80 میلادی در رتبۀ اول، آن هم با با آمار بالای 100 میلیون بیننده، احتمالاً با خود خواهید گفت که این موفقیت مدیون دوره‌ایست که مردم تفریح ارزان قیمت دیگری به جز تماشای تلویزیونی نداشتند اما اگر این لطف را در حق خودتان بکنید و به تماشای این سریال بنشینید، با اثری رو به رو خواهید شد که نه تنها کهنه نشده، بلکه برای زمان حال هم حرف‌های بسیاری دارد. ماجرای تیم پزشکی ارتش آمریکا در نزدیکی جبهه‌های نبرد کره به نظر موضوع خنده‌دار نمی‌آید و خوشبختانه سریال از تلخی جنگ فرار نمی‌کند اما شوخی‌ها و ماجراهای عجیب Hawkeye Pierce و دیگر از اعضای یگان آن‌ها، لحظات غیرمنتظره و بامزه‌ای به وجود آورده که در قسمت پایانی خود رکوردی را به جا گذاشت که معمولاً فقط فینال مسابقات فوتبال آمریکایی به آن دست پیدا می‌کند.    

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.