نویسنده: سید علی روح‌الامینی جمعه، 10 مرداد 1399
ساعت 15:00

آموزش تهیه بسیار ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC مطلب ویژه

5 از 5

امروزه با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی، خرید بازی‌های ویدئویی از هرزمان دیگری سخت‌تر شده است. با توجه به همین موضوع، تصمیم گرفتیم در این مقاله به آموش نحوه تهیه کردن بازی‌ها به شکلی بسیار ارزان‌تر برای (PC) رایانه‌های شخصی بپردازیم. با بازی‌مگ همراه باشید.

شرایط اقتصادی حال‌حاضر کشورمان به قدری بد است، که برای تهیه یک بازی باید مبلغی حدود یک‌میلیون تومان بپردازید. درواقع این موضوع ویدئوگیم را در کشورمان، به تفریحی پرهزینه تبدیل می‌کند. درحال‌حاضر که دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید قیمت دلار ۲۱هزار تومان است. در این راستا ما تصمیم گرفتیم تا به شما روش‌هایی را آموزش دهیم که بازی‌ها را ارزان‌تر تهیه کرده، و به تجربه آن‌ها بپردازید. در این مقاله به آموزش خرید برروی کامپیوتر پرداخته‌ایم، ودرصورت امکان درباره‌ي کنسول‌های خانگی هم خواهیم نوشت.

در ابتدا باید بگویم اگر فروشگاه استیم را برروی کامپیوتر خود ندارید، هرچه سریع‌تر اقدام به نصب آن کنید. زیرا بیشتر این مقاله، به این لانچر محبوب مربوط می‌شود. بگذارید از دلایل این موضوع برای شما بگویم. لانچر استیم از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های روی رایانه‌های شخصی بوده، که کارایی‌ها و تخفیفات شگفت‌انگیری ارائه می‌دهد. درواقع شما می‌توانید در استیم بازی‌های کوچک و بزرگ  رایگان بسیاری نظیر Dota2 و CSGO را پیدا کنید. همچنین می‌توانید بازی‌ها را با تخفیفات خارق‌العاده‌ای که استیم در زمان‌های مشخصی قرار می‌دهد، خریداری کنید.

 همچنین استیم دارای قابلیتی بوده که قیمت بازی‌ها در هر ریجن یا منطقه جغرافیایی، با دیگر منطقه‌ها متفاوت است. برای مثال اگر شما بازی Cyberpunk 2077 را در ریجن آمریکا خریداریی کنید، باید همان مبلغ رسمی ۶۰دلار را پرداخت کنید. اما اگر بخواهید آن را از ریجن روسیه خریداری کنید، باید مبلغی حدود ۲۷دلار پرداخت کنید. حال شاید با خودتان سوال بپرسید دلیل این اتفاق چیست؟ این موضوع به دلیل پایین بودن ارزش پول کشور‌ها بوده، و استیم براساس حقوق پایه در آن کشور، بازی‌ها را قیمت‌گذاری می‌کند. متاسفانه ایران شامل ریجن‌های این فروشگاه نمی‌شود، درغیر اینصورت احتمالا می‌توانستیم بازی‌ها را با قیمتی حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار تومان خریداری کنیم. حال نکته دیگری را هم بگوییم که دوکشور روسیه و آرژانتین، از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین منطقه‌ها برای ایرانیان در خرید بازی هستند. زیرا این دو منطقه معمولا با ارزان‌‌ترین قیمت‌ بازی‌ها را به فروش می‌رسانند.

حال‌ تنها کاری که باید انجام دهید تغییر منطقه فروشگاه استیم است. هرچند کار سختی نیست، اما آنچنان هم ساده‌ نخواهد بود. قبل از آن لازم است به چند نکته مربوط به محدودیت‌هایی که در رابطه با این موضوع در استیم تعبیه شده، اشاره کنم.

  1. پس‌ از تغییر ریجن، تا دوهفته امکان دسترسی به آن از شما گرفته خواهد شد.
  2. برخی از بازی‌ها در منطقه‌های جغرافیایی دیگر موجود نیستند.
  3. بعضی از بازی‌ها مخصوصا در ریجن‌های روسیه و چین، از زبان انگلیسی همایت نمی‌کنند و فقط به زبان خود آن کشور، یعنی چینی و روسی مجهز هستند.
  4. برخی از بازی‌ها نیاز به نرم‌افزار تغییر آی‌پی دارند برای تجربه دارند.

آموزش تغییر کشور اکانت استیم

خب در ابتدا باید بدانید بازی مورد‌نظر شما در کدام ریجن ارزان‌تر به‌فروش می‌رسد. برای بررسی این موضوع باید به سایت Steamdb  سری بزنید. این وبسایت اطلاعاتی نظیر میزان گیمر‌های حال‌حاضر بازی، میزان رضایت مردم از آن، نقد‌ها، تفاوت هزینه آن در ریجن‌های مختلف و بسیاری دیگر را نمایش می‌دهد.

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PCبرای اینکار باید ابتدا بازی مورد‌تظرتان را در سایت جست‌و‌جو کرده، سپس وارد بخش هزینه یا Price شوید. در آنجا می‌توانید تفاوت قیمت‌ها را بررسی کنید.

خب حالا که زمان خرید فرا رسیده، باید کاملا استیم خود را بسته و از حساب کاربری خود خارج شوید. اگر با تلفن‌همراه خود به استیم متصل هستید، از آن‌هم خارج شوید. سپس باید از سرویس تغییر آی‌پی استفاده  کرده، و حتما  باید به آی‌پی ریجن انتخاب شده متصل شوید. برای مثال برای ریجن آرژانتین، حتما باید به آی‌پی‌های این کشور متصل شوید. در ادامه برای مطمئن شدن از این موضوع، وارد وب‌سایت Whatismyipaddress شده و آی‌پی خود را چک می‌کنید.

سپس وارد فروشگاه استیم شده و همانند تصویر زیر، روی قسمتی که تصویر پروفایل شما قرار دارد کلیک کنید. وارد Account Detail شده و برروی Update Store Country کلیک کنید.

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC

درصورتی که هرگونه خطایی رخ داد، احتمالا بخشی از کار را اشتباه انجام داده‌اید. باید استیم را ری‌استارت کرده و از ابتدا شروع کنید. در ادامه اگر به مشکلی برخورد نکنید، صفحه زیر برای شما نمایان می شود.

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PCکشور موردنظر را انتخاب کرده، سپس ادامه فیلدها را با اطلاعات غیرواقعی یا Fake پر کنید

در فیلد اول ریجن مورد‌نظر را انتخاب کرده، و سپس مابقی فیلد‌ها را با اطاعات فیک پر کنید. برای بدست‌آوردن اطلاعات فیک درراستای پر کردن فیلد‌ها، می‌توانید از این‌لینک استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر اطلاعاتی که پر می‌کنید، با کشور انتخابی ریجن شما مغایرت داشته باشد، استیم شمارا شناسایی کرده و محدودیت‌هایی را برای شما اعمال می‌کند. پس با دقت مشخصات را پر کنید.

پس از اتمام این کار مشاهده می‌کنید که ریجن اکانت شما تغییر کرده و می‌توانید با خیال راحت بازی را خریداری کنید.

 آموزش خرید بازی از استیم

برای خرید بازی باید ابتدا اکانت استیم خود را شارژ کنید. حال که ریجن خود را تغییر داده‌اید، واحد پول اکانت شما به واحد پول کشوری که انتخاب شده درمی‌آید. بسیاری در این بخش از کار سردرگم می‌شوند، اما بسیار ساده است. کافیست کمی در گوگل جست‌و‌جو کرده، و واحد پول کشور را به دلار تبدیل کنید تا متوجه شوید. برای مثال اگر قیمت بازی ARS۳۰۰ (۳۰۰پزو آرژانتین) است، با کمی بررسی در گوگل آن را به واحد دلار تبدیل کنید. برای مثال ARS۳۰۰ برابر با چهار دلار است. سپس یک گیفت کارت دلار به همان‌اندازه تهیه کرده، و اکانت خود را شارژ کنید.

کدهای گیف‌کارت‌های استیم به شکل‌های زیر هستند:

  • AAAAA-BBBBB-CCCCC
  • AAAAA-BBBBB-CCCCC-DDDD-EEEE
  • ABCDEFG12345678 00

برای وارد کردن کد گیفت‌کارد ابتدا باید سرویس تغییر آی‌پی را روشن کرده، و مطابق تصاویر زیر عمل کنید.

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC

سپس بازی مورد‌نظر خود را انتخاب کرده، گزینه‌ی Add to Card را زده و ادامه فعالیت‌های مربوط به خریداری را که بسیار آسان هستند انجام دهید.

اشتراک‌گذاری بازی‌ها با یکدیگر

استیم یک قابلیت بسیار خوب دیگر هم دارد. قابلیتی که نه همه بازی‌ها، اما بیشتر آثار موجود در استیم را شامل می‌شود. این قابلیت، اشتراک‌گذاری بازی‌های اکانت با دوستان خود است؛ یا می‌توانید بایکدیگر بازی را خریداری کرده، و آن را باهم به اشتراک بگذارید. این قابلیت استیم بسیار ساده، اما یک‌سری محدودیت‌هایی دارد. برای مثال فقط زمانی قادر به تجربه بازی‌ها هستید که خود صاحب اصلی بازی، یا شخصی که آن را خریداری کرده است داخل آن اثر، یا هر بازی دیگری از اکانت خود نباشد. پس فکر اینکه بازی‌ای را خریداری کرده، و بایکدیگر به تجربه آن بپردازید از سرتان بیرون کنید. در ادمه به آموزش این کار می‌پردازیم.

درابتدا باید اطمینان داشته باشید که استیم‌گارد (Steam Guard) هر دو اکانت فعال باشد. اگر نمی‌دانید چگونه باید اینکار را انجام دهید، درابتدا از تب Steam گزینه‌ی Setting را انتخاب کنید. سپس وارد قسمت Account شده و گزینه‌ی Manage Steam Guard Account Security را انتخاب کرده، و سایر مراحل را طی کنید.

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC

حال نوبت به اشتراک‌گذاری می‌رسد. در این مرحله باید از اکانت خود خارج شده، و وارد اکانت شخصی که بازی‌ها را به شما ارائه می‌کند شوید. توجه داشته باشید باید با همان رایانه‌ای که خواهان بازی بوده، وارد اکانت دوم که صاحب بازی‌ها است شوید. سپس از تب Steam، گزینه‌ی Setting را انتخاب کنید. درادامه وارد قسمت Family شده و Authorize this computer را انتخاب کنید.

با انجام اینکار، حساب‌کاربری دوست شما برروی رایانه‌ ذخیره می‌شود. پس‌ از آن باید از اکانت دوستتان خارج شده، و وارد اکانت خود شوید. باری دیگر وارد قسمت Family شده، و مشاهده می‌کنید در بخش Authorize Account نام کامپیوتر دوستتان اضافه شده است. تیک مقابل آن را انتخاب، و دکمه‌ی OK را بزنید. سرانجام می‌بینید که بازی‌هایی که توسط دوست شما خریداری شده، برروی اکانت شما فعال شده‌اند.

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC

همچنین برای غیر‌فعال کردن دسترسی دوستان به بازی‌های خود، کافیست از همان قسمت Family گزینه‌ی Manage Other Computer را زده، و گزینه‌ی Revoke رایانه‌ها را بزنید.

حواستان به بازی‌های Epic Games باشد

این روز‌ها که قیمت بازی‌ها بالا و بالاتر می‌روند، باید حواس خود را برای آثار رایگان جمع کنید. به‌خصوص آنکه فروشگاه Epic Games بازی‌های رایگان بسیاری ارائه می‌کند. همین چند وقت پیش بود که اپیک‌گیمز بازی‌های بزرگی چون GTA V، Civilization VI، overcooked، Watch Dogs و بسیاری دیگر را به صورت رایگان دراختیار کاربران قرار داده بود. توجه داشته باشید این بازی‌ها به مدت یک‌هفته رایگان شده، و اگر در آن یک‌هفته بازی را به اکانت خود اضافه کنید‌، برای همیشه آن‌ها را خواهید داشت. همچنین احتمال می‌رود که موجی دیگر از بازی‌های رایگان در راه باشد. پس همانطور که قبلا هم اشاره شد، حواستان را خوب جمع کنید.

آموزش تهیه ارزان‌تر بازی‌ها برروی PC

دراین مقاله تلاش کردیم تا مقدار اندکی از مشکلات گیمران ایرانی، برای تجربه بازی‌های ویدئویی را کم کنیم. اگر در این‌راستا سوالی برای شما پیش‌آمده، یا نظری در‌این‌ زمینه دارید، در بخش کامنت‌های این صفحه با ما به اشتراک بگذارید. 

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1399
    نظرها: 18
    تشکر: 3
    تشکرشده: 12
    کنسول‌های بازی:

    ده دقیقه داشتم با شوق ذوق مطلب نویسنده رو میخوندم تا به کامنت رسیدم فهمیدم مث اینکه نمیشه این روش رو اجرا کرد :TT::TT:

    اخه چرا ؟؟ ایا روش دیگه ای نیست ؟؟؟

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1399
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 1
    کنسول‌های بازی:

    خسته نباشی دلاور :B
    عالی بود علی جان
    فقط یک خبر بد
    جدیدا استیم عزیز که خیلی به فکر ما ایرانی هاست :TT:
    این روش تغییر ریجن رو هم بسته

    ‏Aliringo از این نوشته تشکر کرده است.
  • Manager
    آفلاین
    عضویت: خرداد 1399
    نظرها: 4
    تشکر: 2
    تشکرشده: 6
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: RHM_Bros
    خسته نباشی دلاور :B عالی بود علی جان فقط یک خبر بد جدیدا استیم عزیز که خیلی به فکر ما ایرانی هاست :TT: این روش تغییر ریجن رو هم بسته

    متاسفانه دقیقا همین امروز این اتفاق افتاد، و من رو خیلی ناراحت کرد.:( هم به‌دلیل توانایی خرید بازی، هم برای این مقاله که نوشتم. اما احتمال داره مثل قابلیت گیفت کردن بازی‌ها که مدتی بسته شده بود و بعد با کمی محدودیت دوباره دردسترس قرار گرفت، این مورد هم کمی بعد با اعمال یک‌سری محدودیت‌های جدید برطرف بشه.

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.