نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی یکشنبه، 12 مرداد 1399
ساعت 20:49

بهترین فیلم‌های دوران نوجوانی مطلب ویژه

4.33 از 5

دوران نوجوانی و حد فاصل آن تا جوانی و بزرگسالی، سال‌هایی پر از خوشگذرانی، دردسر،افسردگی، عاشقی‌های جوگیرانه و شاید واقعی و بدون تعارف است.فیلم‌های تینیجری و به اصطلاح Coming Of Age و نوجوانانه بهترین فرصت برای دیدن این گذر سنی هستند.در لیست زیر سعی شده است تا بهترین فیلم‌هایی که توانسته‌اند هر کدام از این بخش‌ها را در کنار هم یا جداگانه و خلاقانه به تصویر بکشند برای شما معرفی کنیم، با همراه شوید:

 

easy a 5

 

شماره 10: Easy A

داستان درباره یک رسوایی دروغین و شایعات عادی مدرسه‌ای شروع می‌شود اما این نحوه برخورد شخصیت اصلی داستان یعنی Olive با اتفاقات رخ داده و شایعات خود ساخته و از کنترل در رفته است که روایت زیبایی را شکل می‌دهد. بصورت کلی در این ژانر کمتر فیلم‌هایی ( حد متوسط کیفیت رعایت شده) پیدا می‌کنید که روایت این دوران را از چشم‌های جنس مونث و دختران بیان کند. پیام سربسته و محسوسی که در طول فیلم به همراه شوخی‌ها و لحظات حساس به مخاطبینش، چه دختر و چه پسر، داده می‌شود از نکات برجسته و مهم این فیلم است.

 

Bridge to Terabithia 2007 SCREENCAPS KISSTHEMGOODBYE NET 0185

 

شماره 9 : Bridge To Terabithia

پلی به ترابیتیا فیلمی زیبا و معصومانه و بی رحم در دوره‌های اول نوجوانی است.داستان از یک جابجایی ناگهانی شروع می‌شود که با استقبال نه چندان جالب شخصیت اصلی مواجه می‌شوید و دردسرهای شروع دوباره زندگی و روابط اجتماعی در جامعه‌ و بصورت دقیق‌تر مدرسه‌ای جدید. فارغ از بازی‌های بی نقص ستارگان جوان و آینده‌دارش، فیلمنامه قوی و بی نقص در روایت خیال پردازی‌های آن سن و پیدا کردن کسی که شریک جرم‌اتان در دیوانگی‌هایتان باشد، از بزرگترین دلایل دیدن آن در کنار نگاه بدون سانسور و تلخ و شیرین آن است.

 

03LADYBIRD1 superJumbo v3

 

شماره 8: Lady Bird

از دیگر فیلم‌های این ژانر که دیدی جالب و متفاوت و واقعی از شخصیتی است که به مانند خیلی از بینندگان و مخاطبانش در آن سن دچار سردرگرمی و مشکلات جامعه گریزی می‌شوند. شخصیت کریستین یا لیدی برد با بازی عالی و بی نقص Saoirse Ronan توانسته نماینده خوبی از احساسات این قشر نه تنها برای دختران بلکه پسران باشد. رشد شخصیتی لیدی برد در طول داستان با اتفاقات و تاثیراتی که از مادر و اطرافیانش می‌گیرد از بهترین نکات این فیلم است.

 

submarine13043 1pisu1x

 

شماره 7: Submarine

بالاخره هر فیلمی از این ژانر حتما نباید از دل هالیوود و آمریکا برخیزد. ساب‌مارین یا زیر دریایی روایت داستان پسری دبیرستانی به نام اولیور هست که هدفی برای خودش تعیین می‌کند تا قبل از تولد 16 سالگیش حتما باکرگی خود را از دست بدهد و مهم نیست چه کسی باشد اما زندگی به همین سادگی که اولیور فکر می‌کند نیست و هدف ماهیت خودش را با دیگر اتفاقات مهم زندگی و خانواده در حال فروپاشیش از دست می‌دهد. جو و فضای فیلم که در کشور ولز به تصویر در آماده بی نظیر و بی همتا است و فیلمبرداری و ترکیب رنگ در به تصویر کشیدن حال و هوای شخصی اولیور و مونولوگ‌های بی نظیرش، ساب‌مارین را به یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر تبدیل کرده است.

 

e6fdb099aadb1f7628f877c961c1c1d0f5 20 perks of being a wallflower

 

شماره 6: The Perks Of Being A Wallflower

کتابی بسیار خوب که مطابق انتظارات تبدیل به فیلمی بسیار خوبی شده است. شخصیت اصلی داستان یعنی چارلی که بر خلاف دیگر شخصیت‎های اصلی فیلم‌های این لیست اتفاقات هولناک و ترسناکی را تجربه کرده است تبدیل به نوجوانی سر به زیر و افسرده شده است تا اینکه بازگشت او به مدرسه باعث آشنایی با دو سال بالاتری خود می‌شود که شخصیت‌های پر انرژی آن‌ دو و دیگر دوستانش باعث ایجاد اتفاقات خوب و بد زیادی در زندگی چارلی می‌شود. یکی از بزرگترین مشخصه‌های فیلم بدون شک آهنگ‌های بی نظیر و نوستالژیک آن است که حتی باعث ایجاد دلبستگی بیشتری نسبت به کتاب در قبال شخصیت‌های اصلی داستان می‌شود. Logan Lerman و Ezra Miller و Emma Watson ( که شاید بهترین نقش او در طول دوران بازیگریش باشد) به هنرمندی تمام توانسته‌اند در شخصیت‌های خود جا بگیرند.

 

superbad2

 

شماره 5: Superbad

فیلم‌های نوجوانی هستند و جشن‌ها و خوشگذرانی‌هایشان و سوپربد دقیقا بهترین فیلم از نوع نگاه به این موضوع است. فیلمی سراسر خنده و اتفاقات بامزه با شوخی‌هایی که به بهترین شکل با مجموعه‌ای از بهترین بازیگران این ژانر ساخته شده‌است. اما مهم‌تر از تمامی این مسائل سوپربد فیلم درباره دوستی و پذیرش شخصیت‌ها و سلایق خود و متفاوت بودن زندگی‌های هر شخص نیز است و الزاما محبوب‌ترین و خفن‌ترین بودن در یک جمع باعث زندگی بهتر و لذت بیشتر نمی‌شود.

 

1375375705000 XXX SPECTACULAR NOW MOV JY 1180 57347354 1308011455 16 9

 

شماره 4: The Spectacular Now

شاید اگر پایان غیر منطقی و به دور از اتفاقات فیلم نبود رتبه بالاتری را برای این فیلم در نظر می‌گرفتم اما قطعا جایگاه آن در این لیست با وجود فیلم‌های بسیار خوب گواه کیفیت آن است. داستان فیلم روایتگر شخصیت ساتر است که تصمیم گرفته زندگی در لحظه و بدون نگاه به آینده را سر مشق خود قرار دهد، زندگی که مطمئنا به زودی تاریخ انقضای آن سر می‌رسد و شخصیت ساتر را با بزرگترین چالش زندگیش روبرو می‌کند. بدون شک «حال شگفت انگیز» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که به زیبایی هرچه تمام توانسته افسردگی‌های یک شخصیت همیشه خوشگذران و خوشحال را در این ژانر به تصویر بکشد و البته نگاهی جالب به کانسپت کلی زندگی و شعار «تو فقط یکبار زندگی می‌کنی» ( YOLO) و ایرادات این طرز تفکر داشته باشد. ساتر شخصیتی است که رفتارها و خلقیاتش دیگر مناسب سن و آینده‌اش نیست و فیلم به نحو احسنت توانسته تاریخ انقضای برخی از سبک‌های زندگی را ترسیم کند.

 

sp2 e1565161054476

 

شماره 3: Scott Pilgrim vs. The World

ادگار رایت، ادگار رایت، ادگار رایت و بالاخره ادگار رایت! یکی از خلاق‌ترین و جذاب‌ترین کارگردان/فیلمنامه‌ نویس‌های نسل جدید و جوان سینما که اقتباس زیبا و سوررئالش از کمیک بوکی با همین اسم توانست جان و روح تازه‌ای به این ژانر دهد. نوع روایت داستان و فیلمبرداری و شوخی‌های زیبا و زیرکانه فیلم باعث شده است که در همان 20 دقیقه ابتدایی با تمام وجود عاشق آن شوید یا به طور کل آن را کنار بگذارید. اسکات پیلگریم اما تفاوتی جزئی اما بسیار جالب با دیگر فیلم‌های این لیست دارد و آن هم وجود صحنه‌های اکشن و مبارزات جالب به همراه بازیگران جوانی که در آینده همه آن‌ها تبدیل به ستارگان فیلم و سریال‌های خودشان شده، است. موسیقی‌های این فیلم به مانند تقریبا اکثر فیلم‌های این لیست نقش بسیار مهمی در روایت داستان و حس کلی فیلم دارد.

 

indignation dinner1

 

شماره 2: Indignation

این دومین فیلم Logan Lerman در این لیست به حساب می‌آید که شاید شباهت‌های شخصیت دو فیلم باعث این فکر شوند که این بازیگر با استعداد فقط یک نقش مشخص با خط مشی آشنا را بازی‌کند، اما فارغ از این مورد، ایندیگنیشن فیلمی فوق العاده احساسی و تامل برانگیز است که پایان آن شما را تا چندین دقیقه به تلویزیون میخکوب می‌کند. فیلم درباره یک شخصیت یهودی و مشکلات تحصیل و رابطه جنسی در سال 1952 و جنگ کره شمالی و جنوبی است. فارغ از نگاه‌های نژادپرستی و مذهبی و اعتقادی و درگیری‌های شخصیت اصلی با مدیر دانشگاه خود و قوانین مسخره و دست و پاگیر آن، رابطه‌ای عاشقانه و عجیب شخصیت‌های اصلی است که خود را بیشتر از هرچیزی نشان می‌دهد. فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس و بازی بازیگران در این فیلم بخصوص Sarah Gadon در نقش اولیویا در بالاترین سطح کیفی ممکن است و قطعا با دیدن این فیلم سطح انتظارات شما از این ژانر به بالاترین حد ممکن می‌رسد.

 

image

 

شماره 1: Adventureland

این دومین فیلم Greg Mottola در این لیست است که توانسته است راه خود را به رتبه اول باز کند. فیلمی کاملا متفاوت نسبت به Superbad که روایتگر داستان جیمز در دهه 80 میلادی است که می‌خواهد تحصیلاتش در رشته ژورنالیسم را در شهر رویایی این موضوع یعنی نیویورک ادامه دهد اما مشکلات کاری پدرش و کمبود بودجه نه تنها نقشه‌های تابستانیش را بهم می‌ریزد بلکه ممکن است باعث به خطر افتادن رویایش در نیویورک نیز شود. در طی همین موضوع جیمز تصمیم می‌گیرد که در پارک شهر محل زندگیش شغلی موقتی دست و پا کند اما همین تغییر مسیر کوچک باعث تغییر مسیر کلی او در زندگیش می‌شود.

ادونچرلند تقریبا ترکیبی از بهترین عناصر فیلم‌های این لیست است و دیدن آن در دل این تابستان نیز می‌تواند بهترین اتفاق ممکن باشد و اگر دورهمی‌های آزادانه و مصرف بی رویه ماریجوانا را از آن فاکتور بگیریم فیلمی مناسب برای مخاطبانش در کشور ما نیز می‌تواند باشد.

 

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1399
    نظرها: 18
    تشکر: 3
    تشکرشده: 12
    کنسول‌های بازی:

    برام مقاله ی جالبی بود به جز easy a که به نظرم فیلم خوبی نبود بقیش رو ندیدم و سعی میکنم دو سه تاشو توی لیست تماشا قرار بدم ولی فیلم های خیلی بهتری نسبت اینا بود که میتونستید معرفی کنید مثل :
    10 thing i hate about you از هیت لجر خدا بیامرز
    american graffiti که معرکه ای هست برای خودش فیلم توی دهه 70 هست ولی حال هئوای خیلی لذت بخشی داره . با جوانهای شوخو منگ با کارگردانی جورج لوکاس

    امریکن پای هم قسمت یک و دو شون واقعا قشنگ بود :D:D:ashk:

    cheamical hearts و fall in our stars هم درام های قشنگی هستند

    و در نهایت project x که یک شورش جوانی محسوب میشه و دیدنش واقعا احتیاجه

    ‏مهمان و ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مهر 1399
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2
    کنسول‌های بازی:

    فیلمهای قشنگی بود با اینکه من فیلم زیاد می بینم بیشترشون را ندیده بودم سایت خوبی دارید راهنمایی بازیها را به صورت دوبله فارسی گسترش بدید موفق باشید

    ‏Red-V و ‏kasrawitcher از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 8
    تشکر: 0
    تشکرشده: 12
    کنسول‌های بازی:

    عجب لیست خفنی???

    ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 40
    تشکر: 5
    تشکرشده: 31
    کنسول‌های بازی:

    لیست عالی بود.

    ‏Red-V از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.