نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی دوشنبه، 10 شهریور 1399
ساعت 19:13

بررسی بازی Street Power Football

افتضاح خیابانی

5 از 5

بازی‌های ورزشی و بخصوص فوتبال یکی از پر مخاطب‌ترین و پر فروش‌ترین بازی‌های کل صنعت بازی‌های ویدیویی به شمار می‌روند و بر خلاف این روزها که به دو سری بازی FIFA و PES خلاصه شده‌اند، تنوع و جذابیت بیشتری در سال‌های قبل بین بازی‌های ویدیویی آن‌ وجود داشت. بازی‌هایی که شاید تمرکز و هدف‌شان به مانند دو بازی ذکر شده بر روی شبیه سازی کامل آن ورزش نبوده بلکه بیشتر به جنبه ریشه‌ای و جذاب‌تر آن یعنی مسابقات کوچه و خیابانی می‌پرداختند و به همین دلیل طیف مخاطبان بیشتری را به خودشان جذب می‌کردند و به معنای واقعی کلمه سرگرم کننده و متفاوت بودند.

روند ساخت چنین بازی‌هایی بطرز عجیبی پس از نسل کنسول‌های PS2 و Xbox به دلیل ریزش مخاطب و افت کیفیت کلی بازی‌ها، کم‌تر و کم‌تر شد تا جایی که در این نسل از کنسول‌ها عملا بازی جداگانه‌ای که ویژگی‌های این نوع از بازی‌ها را داشته باشند نداشتیم. بازی FIFA 20 و یکی از بخش‌های جزئی آن تحت عنوان VOLTA تلاش کرد که دوباره این سبک از فوتبال را با ترکیب جزییات واقع گرایانه سری اصلی و عناصر فوتبال خیابانی به مخاطبان عرضه کند اما نتیجه چندان رضایت بخش نبود و آن حسی که یک بازی فوتبال خیابانی باید داشته باشد را نداشت.

حال استدیو واقع در کشور چک و اروپای شرقی یعنی Gamajun Games با الهام گیری از ویژگی‌های مثبت بازی‌های قدیمی و همچین نوع طراحی انیمیشن‌های کاریکاتور مانند FIFA Street 3 بازی در این سبک تحت نام Street Power Football معرفی کرد که روزنه امیدی در دل ما مخاطبان قدیمی و دوست داران این سبک نمایان کرد و نمایش‌های بازی نیز این حس را القا می‌کردند که قرار است بازی سراسر لذت و سرگرمی به جنس بازی‌های قدیمی این سبک تجربه کنیم اما خب همیشه بهتر است بعضی چیزها در همان زمان خودشان باقی بمانند تا اینکه به این شکل اجرا شوند.

 

ss 387b20e0bd70e55859d33ea82217bcead87ec26b.1920x1080

 

در ابتدا بزرگترین چیزی که در رابطه با این بازی نظر شما را جلب می‌کند، برچسب قیمت 50 دلاری آن است که معمولا برای این نوع از بازی‌ها و قشر مخاطبی که هدف می‌گیرند بیش از اندازه و بسیار گران است اما خب در رابطه با بازی‌های ویدیویی و کلا هنر این کیفیت تجربه حاصل شده است که قیمت آن را تعیین می‌کند و نه چیز دیگر.

پس از ورود به بازی و کمی وقت گذاشتن پای آن متوجه می‌شوید که این بازی حتی بصورت یک بازی رایگان و Free To Play هم ارزش کوتاه‌ترین وقت فراغت و سرگرمی و ذهن شما را نداشته است. ممکن است فکر کنید که کمی سختگیرانه و بی رحمانه بازی را از همان ابتدا مورد ضرب و شتم کلمات قرار داده‌ام اما باور کنید بازی لایق چیزی بدتر از این نوشته‌ها خواهد بود.

بزرگترین درگیری شما با بازی از تنظیمات پیش فرض دکمه‌های دسته‌اتان شروع می‌شود. دکمه‌های بازی کاملا برعکس آن چیزی هستند که در منو‌ها و آموزش‌های بازی می‌بینید و این اتفاق بخاطر تفاوت ریجن کنسول و بازی‌ها نیست و این مشکل در بطن خود بازی ایجاد شده است. این مشکل و باگ به حدی آزاردهنده و بحرانی است که ممکن است حتی از بازی کردن شما جلوگیری کند و رفتن به یک منو به منزله بستن کامل بازی و دوباره اجرا کردن آن است، زیرا دکمه برگشت شما حتی پس از ویرایش کردن تنظیمات خود کنسول نیز کار نمی‌کند.

حال اگر به نحوی بالاخره توانستید وارد منو اصلی بازی شوید که بسیار بد نیز طراحی شده است و پر از پیچیدگی‌های الکی و نبود تجربه کافی در هنر طراحی UI است با ذات اصلی و پر ایراد خود بازی روبرو می‌شوید.

 

ss beea34592ed1913628f007f316f11b1d8d4f48b6.1920x1080

 

در قدم اول چهره‌های بسیار وحشتناک و نوح طراحی زمخت آن‌ها به چشمان شما می‌رسند، لبخندی که بنظر میاید هیچوقت از چهره‌هایشان پاک نخواهد شد و نوع کلی طراحی بدن‌ها نیز آن جذابیت و خنده‌دار بودن و اغراق آمیز بودن بازی‌های قدیمی را ندارد و بیشتر ترسناک و هیولا مانند است اما بازهم می‌توان این نکات را پذیرفت و گیم پلی را عنصر مهم‌تری قلمداد کرد.

قطعا اگر تصور می‌کنید بدترین چیز‌های مرتبط با این بازی را تا بحال فهمیده‌اید، سخت در اشتباه هستید. زمانی که بازی آغاز می‌شود، فارغ از مشکلات دکمه‌ها و شناسایی اشتباه آن‌ها توسط سخت افزار و دسته، انیمیشن‌های قرون وسطایی و غیر قابل تحمل خودشان را آشکار می‌کنند. دقیق نمی‌دانم اما آخرین بازی فوتبال و ورزشی که کاراکتر فقط توانایی حرکت در چهار جهت مشخص را داشت نمی‌توانم یادآوری کنم! حتی در زمان بازی‌های فوتبال کنسول SEGA Megadrive هم شما می‌توانستید حداقل در هشت جهت حرکت کنید و آن بازی‌ها متعلق به 30 سال پیش بوده‌اند. اوج لذت بازی‌های فوتبال خیابانی همین نوع حرکت بازیکنان و انجام حرکات تکنیکی و جذاب بوده است که به لطف این نوع انیمیشن‌های خشک و تاریخ مصرف گذشته تنها به چند حرکت از پیش تعیین شده تبدیل شده‌اند. وقتی هسته کلی گیم پلی بازی شما چنین ایرادهای سنگینی دارد بقیه بازی و بخش‌های دیگر آن تقریبا شانسی برای بقا ندارند و بازگشت حرکات انیمیشنی و جذاب بازی‌های قدیمی که نوار آن‌ها پر می‌شد و شما می‌توانستید آن‌ها را به نمایش بگذارید معنایی نخواهد داشت. شما با گرفتن یک دکمه که محدودیتی نیز ندارد می‌توانید کاری کنید که حریف شما نتواند توپ را از بازیکنتان پس بگیرد و اینجا به قدم بعدی می‌رسیم. شما می‌توانید با تنها زدن دکمه شوت در هرجای زمین و هر نقطه و هر موقعیتی شانس حداقلی 90 درصد داشته باشید که توپتان گل خواهد شد و تیم حریف نیز نمی‌تواند کوچکترین کاری برای جلوگیری از آن انجام دهد زیرا انیمیشن فیزیک مانندی برای برخورد توپ با بازیکنان تعریف نشده است و یا اگر تعریف شده است عمل شوت زنی آن را فعال نمی‌کند و توپ مستقیم به سمت دروازه می‌رود.

 

street power football panna trailer

 

شاید تنها نکته مثبتی که می‌توان درباره Street Power Football گفت، طراحی زمین‌های بازی و انتخاب موسیقی و جو مناسب این نوع از بازی‌ها است که ترکیبی از موسیقی‌های هیپ هاپ و اهنگ‌های اسپانیایی زبان است.

Street Power Football در کوچکترین مسائل و نکات ابتدایی ساخت یک بازی نیز دچار مشکلات فراوان است و اینکه چگونه حداقل فروشگاه PlayStation اجازه انتشار به آن را داده است از سوال‌های بزرگ من است. نمایش‌های بازی قبل از انتشار جذاب و امیدوارکننده بنظر می‌رسیدند و نوید بخش بازگشت جذاب این سبک از بازی‌های فوتبال خیابانی بود اما محصول نهایی چیزی فرای فاجعه و تقریبا در محدوده غیر قابل بازی کردن است و بدتر از همه قیمت مضحک و دیوانه وار آن است. به هیچ وجه این بازی را حتی بصورت رایگان بازی نکنید!

  • استودیوی سازنده: Gamaju Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
1.0
گیم پلی
1.0
سرگرم کنندگی
1.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
1.0
Street Power Football در کوچکترین مسائل و نکات ابتدایی ساخت یک بازی نیز دچار مشکلات فراوان است و اینکه چگونه حداقل فروشگاه PlayStation اجازه انتشار به آن را داده است از سوال‌های بزرگ من است. نمایش‌های بازی قبل از انتشار جذاب و امیدوارکننده بنظر می‌رسیدند و نوید بخش بازگشت جذاب این سبک از بازی‌های فوتبال خیابانی بود اما محصول نهایی چیزی فرای فاجعه و تقریبا در محدوده غیر قابل بازی کردن است و بدتر از همه قیمت مضحک و دیوانه وار آن است. به هیچ وجه این بازی را حتی بصورت رایگان بازی نکنید!
نقاط قوت
  • فضای کلی بازی و دیگر هیچ!
نقاط ضعف
  • وضعیت فنی بازی
  • هسته گیم پلی و انیمیشن‌ها فاجعه است!
  • طراحی بدن بازیگنان و چهره‌هایشان ترسناک است
5.8/10

امتیاز شما

(5 رای )
2.2/10
ضعیف
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.