نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی یکشنبه، 30 شهریور 1399
ساعت 00:07

بررسی بازی NBA 2K21

5 از 5

عرضه سالیانه بازی‌های ورزشی با کمترین تغییرات ممکن و پوسته‌ ظاهری جدید با دریافت هزینه‌ای کامل به مانند یک بازی جدید تبدیل به یک روند عادی و حتی قابل انتظار شده است، بازی‌هایی که حتی با وجود پرداخت 60 دلاری (قیمت جهانی یک بازی در نسل حاضر) به شما اجازه دسترسی کامل به تمام محتوای آن را نمی‌دهند و بازیکن باید با پرداخت‌های درون برنامه‌ای و اخیرا مینی گیم‌های قمار مانند شانس خود را برای این خواسته مسلم امتحان کنند. البته این کلاهبرداری نوین فقط برای بازی‌های ورزشی شرکت 2K و سری بازی NBA 2K صرف نیست و سری بازی‌های FIFA و Madden و PES نیز یا خود ابداع کننده این روش بودن یا قدم در همین راه گذاشته‌اند.

امسال اما کمی شرایط متفاوت و چالش برانگیز شده است، تغییر نسل با ورود کنسول‌های جدید Xbox و PlayStation در حال رخ دادن است و قطعا ناشران بازی‌های ورزشی نیز از تعداد کاربران نسل سابق به این راحتی‌ها نخواهند گذشت و به همین دلیل عرضه دو نسخه متفاوت که هم مخاطبان نسل حاضر و هم نسل آینده را راضی کند امری مهم و حیاتی برای این سری بازی‌هاست. سازندگان سری بازی PES تصمیم گرفتن تمرکز کامل خودشان را برای نسل بعد بگذارند و با عرضه یک محتوای DLC مانند برای بازی سال قبلشان، این فصل را پوشش دهند. محتوایی بسیار گران قیمت و گزاف با نصف قیمت اصلی بازی(30 دلار!) که نهایت خلاصه شده بود به بروزرسانی بازیکنان هر تیم و لباس‌های جدیدشان. دیگر بازی‌های این ژانر اما همان روش قبل را ادامه دادند و تصمیم گرفتند که علاوه بر عرضه بازی برای نسل حاضر، نسخه به اصطلاح پیشرفته‌ای را بدون هیچگونه برنامه‌ای برای دارندگان همان بازی در نسل قبل، برای نسل جدید نیز عرضه کنند. حال باید ببینیم که آیا NBA 2K21 واقعا نسخه‌ای جدید در سری برای دارندگان نسل حاضر است یا اینکه همان محتوای دانلودی و بروزرسانی ساده به مانند بازی PES 2021 برای نسخه قبل اما با قیمتی کامل و 60 دلاری است، با ما همراه شوید.

 

nba 2k21 review

 

گرافیک و انیمیشن‌های NBA بصورت کلی همان زمان که برای اولین بار در این نسل عرضه شد بسیار عالی و فارغ از بعضا باگ‌ها بسیار راضی کننده بود و با هر نسخه جدید هم صرفا فقط جزییات اندک بیشتری به آن اضافه می‌شد و سعی بر رفع مشکلات آن در این چند سال شده است. 2K21 نیز مسلما از لحاظ نکات ظاهری بهترین و کامل‌ترین نسخه این سری است و از آن‌جایی که تیم سازنده با وجود نسخه نسل بعد انتظارات زیادی را از طرف مخاطبان حس نکرده، تصمیم گرفته است که تمرکز کامل خود را به رفع ایرادات نسخه قبل بخصوص در زمان عرضه بگذارد و نتیجه نیز موفقیت آمیز بوده است. همانطور که در مقاله بررسی نسخه قبل اشاره کردم تعداد باگ‌ها و گلیچ‌های نسخه قبل در زمان عرضه بسیار بحرانی و شدید بود که خوشبختانه در این نسخه زیاد خبری از آن‌ها نیست و بازی قطعا در وضعیت پایدارتری قرار دارد اما این دلیلی برای پیشرفت حساب نمی‌شود و صرفا انجام دادن یک کار قابل انتظار است. بازیکنان ستاره همچنان حرکات و خوشحالی‌های آشنا و امضایشان را دارند و مطمئنا در طول فصل نیز به مانند قبل 2K به بروزرسانی این مشخصات ادامه می‌دهد اما تمام نکات جدید و قابل توجه درباره یک بازی کامل با قیمت کامل به همین چند نکته خلاصه می‌شود، خبری از جهش گرافیکی یا تغییرات بنیادین نیست و صرفا تمامی این تغییرات با یک آپدیت یا پچ قابل دریافت است.

در مبحث کلی گیم پلی نیز شما تغییرات خاصی را نمی‌توانید مشاهده کنید، بخش‌های بازی بدون تغییر و اضافاتی به این نسخه نیز بازگشته‌اند از MyTeam و MyCareer و MyLeague و My GM گرفته تا حالت‌های Quick Play و آنلاین. تیم‌های بانوان نیز مانند نسخه قبل حضور دارند و در این نسخه می‌توانید در یگ لیگ کامل بر خلاف نسخه قبل با آن‌ها بازی کنید و همچنان تفاوت سبک بازی آن‌ها با مردان برای تنوع بسیار جالب توجه و جذاب است. به رسم نسخه‌های قبل سیستم شوت زنی بازی مکانیزم مینی گیم‌اش را بالاخره بعد از نسخه‌های 19 و 20 تغییر داده است و حال بسیار سخت‌تر و نیازمند تمرکز بیشتری برای سبز شدن شوت زنی شده است. شاید به ضرس قاطع بتوان گفت که همین تغییر مینی گیم شوت زنی تنها تفاوت 2K21 با نسخه قبلی خودش است، تغییری بسیار جزئی و نه چندان مهم که صرفا بدلیل تازه بودن کمی وقت می‌برد تا به مانند مینی گیم قبلی که دو سال پیاپی وجود داشت دوباره با خم و چم آن آشنا شویم. هوش مصنوعی نیز همچنان به قوت خود راضی کننده است و شما را ناامید نمی‌کند و صرفا کمی دفاع کردن‌ها و دریافت پاس‌ها و جایگیری‌ها بسیار بهتر شده است و در جزییات نیز اگر بخواهیم وارد شویم پاس‌های Alley Oop نسبت به دو نسخه قبل بسیار نرم‌تر شده‌اند، بعنوان مثال اگر تیم لیکرز را که از نظر فیزیکی و ارتفاع نسبت به تیم راکتز که دقیقا نقطه مقابل وضعیت لیکرز است قرار دهیم با درست اجرا کردن این نوع پاس بعید است که دیگر حرکات خنده‌داری با توجه به برتری‌هایتان که اشاره شد ببینید.

 

NBA 2K21 1

 

یکی از بزرگترین نقطه قوت‌های سری بازی 2K قطعا موسیقی‌ها و تنوع و تعدادشان بوده است و در این نسخه نیز شنوای آهنگ‌های بسیار جذاب و شنیدنی، چه از خواننده‌های بزرگ و محبوب مانند Weeknd و Dame Dolla(سوپر ستاره تیم پورتلند تریلر بلیزرز) و چه خواننده‌های کمتر شناخته شده هستیم.

نقد نوشتن درباره بازی‌ها و معقول نگه داشتن حجم نوشتاری هر مقاله یکی از بزرگترین چالش‌های من بوده است و از آن‌ جایی که همیشه تعداد جملات و پاراگراف‌هایی که از دستم در می‌رود بسیار زیاد است، ویرایش کردنشان وقت زیادی را می‌برد اما نقد بازی NBA 2K21 بعد از مدت‌ها من را از این زحمت دور کرده است زیرا هرچه می‌خواهم درباره بخشی توضیح دهم دقیقا همان را در سال‌های قبل تکرار کرده‌ام و بازگو کردن دوباره نوع دفاع یک به یک و یا نحوه گزارش‌ها و موتور فیزیک بازی دقیقا حسی دژاوو مانند دارد. بصورت کلی اگر اسم بازی و طراحی منو‌ها را دقیقا به نسخه قبل برگردانیم به شما قول می‌دهم که حتی سازندگان نیز نمی‌توانند تشخیص دهند که این بازی آیا برای امسال یا پارسال و یا حتی دو سال پیش است! با پیشرفت تکنولو‌ژی و قدرتمند‌تر شدن کنسول‌ها، دلایل عرضه سالانه بازی‌های ورزشی هر روز و هر روز بیشتر رنگ می‌بازد و غیرمنطقی و ناعادلانه بنظر ‌می‌رسند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شرکت 2K نیز در نسل جدید اولین شرکتی بود که افزایش قیمت بازی‌های ویدیویی را از 60 دلار به 70 دلار را با همین بازی 2K21 آغاز کرد، نکته‌ای که هم خنده‌دار و هم قابل تامل است. (در ضمن دارندگان نسخه نسل قبلی بازی نیز باید هزینه مضاعف را برای بروزرسانی به نسخه نسل جدید پرداخت کنند و خبری از بروزرسانی رایگان به مانند اکثر بازی‌های میان نسلی نیست!)

حال افزایش قیمت اگر با حذف دیگر راه و روش‌های درآمدزایی گزاف و مسخره همراه می‌شد حداقل قابل درک بود اما به مانند نسخه قبل بازی 2K21 مملو از پرداخت‌های درون برنامه‌ای و روش‌های قمار است. شاید به خودتان بگویید که مخاطب و بازیکن می‌تواند از آن‌ها دوری کند اما این قطعا یک جواب ساده لوحانه است. وقتی شما برای بازی و ورزش مورد علاقه‌اتان 60 دلار هزینه می‌کنید و می‌خواهید یک سال کامل برای آن وقت بگذارید این موارد به قدری بصورت ماهرانه در جای جای بازی به کار گرفته شده‌اند که امکان ندارد نخواهید یکبار آن‌ها را امتحان کنید و این سیستم‌ها قشر بسیار جوان‌تر و کم حوصله‌تر را نشانه گرفته‌اند.

 

5f34176e9aeedShot Meter Green Release 1920x1080

 

بازی NBA 2K21 در بهترین حالت یک بسته بروزرسانی بسیار کم ارزش و بی اهمیت نسبت به نسخه‌های قبل است، بسته بروزرسانی که حتی تغییرات قابل توجه‌ای را برای مخاطبانش به ارمغان نمی‌آورد و صرفا چندین موسیقی و یک منو و عکس پس زمینه جدید را به شماره قبل اضافه می‌کند و حتی با توجه به عقب افتادن لیگ به دلیل شیوع ویروس کرونا خبری از لباس‌های جدید تیم‌ها نیست و واقعا باید از خودتان بپرسید که آیا همچین محصولی ارزش پول و حتی وقت شما را دارد یا نه.

  • استودیوی سازنده: Visual Concepts / 2K Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
6.0
گیم پلی
6.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
6.0
بازی NBA 2K21 در بهترین حالت یک بسته بروزرسانی بسیار کم ارزش و بی اهمیت نسبت به نسخه‌های قبل است، بسته بروزرسانی که حتی تغییرات قابل توجه‌ای را برای مخاطبانش به ارمغان نمی‌آورد و صرفا چندین موسیقی و یک منو و عکس پس زمینه جدید را به شماره قبل اضافه می‌کند و حتی با توجه به عقب افتادن لیگ به دلیل شیوع ویروس کرونا خبری از لباس‌های جدید تیم‌ها نیست و واقعا باید از خودتان بپرسید که آیا همچین محصولی ارزش پول و حتی وقت شما را دارد یا نه.
نقاط قوت
  • پایدارتر بودن بازی در زمان عرضه
  • موسیقی‌ها
نقاط ضعف
  • بدون تغییر و بدون پیشرفت
  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای و قمارخانه مانند
  • تبلیغات متفرقه متعدد در خلل بازی
4.0/10

امتیاز شما

(3 رای )
6.2/10
متوسط
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.