نویسنده: سینا سه شنبه، 22 مهر 1399
ساعت 22:28

بررسی بازی Cook, Serve, Delicious! 3

4.5 از 5

نیازهای اولیۀ تمام انسان‌ها شامل پوشاک، خوراک و سرپناه می‌شود اما برای گیمرها احتمالاً باید یک نیاز اساسی دیگر به این سه مورد اضافه کرد و آن هم چیزی نیست جز بازی‌های ویدئویی! در بررسی نسخۀ Early Access بازی Cook, Serve, Delicious! 3 اشاره کردم که نسل هشتم کنسول‌ها بدون شک دورۀ شکوفایی آشپزی در قالب بازی‌های ویدئویی بوده و در کنار عناوینی که مستقیماً گیم‌پلی خود را حول محور آشپزی بنا کرده‌اند، در برخی از عناوین بزرگ هم بخش ویژه‌ای به آشپزی اختصاص داده شده که برخی حتی با وجود استفاده از مواد اولیۀ هیولایی‌گون و رعب‌انگیز، باز هم تصویر اشتها‌آوری را به مخاطب ارائه ‌کرده‌اند. تلفیق دو نیاز اساسی گیمرها با یکدیگر و ایجاد ژانر آشپزی ایده‌ای فوق‌العاده بوده که سری Cook, Serve, Delicious یکی از موفقترین استفاده کنندگان از آن به شمار می‌آید و در هر شمارۀ جدید خود، نوآوری‌های جذابی به این ایده اضافه می‌کند. حالا که بالاخره نسخۀ نهایی شمارۀ سوم این مجموعه در شرف انتشار است، وقت آن رسیده تا به بررسی کامل آن در بازی‌مگ بپردازیم.  

CSD3 4

ماجراهای سری CSD در دنیایی جنگ زده و آشفته در آینده‌ای نزدیک روی می‌دهد اما این شرایطِ دنیا در همان شمارۀ اول برای مخاطبان بازگو نشده بود و شمارۀ دوم بود که پس زمینۀ وحشتناک این دنیا را به بازیکنان نشان داد. پیدا کردن اینکه روایت ماجراهای یک سرآشپز در دنیایی جنگ زده چه معنا و مفهومی دارد، احتمالاً گم کردن راه و رفتن به مسیر کاملاً اشتباه برای پیدا کردن جنبه‌ای عمیق در هر چیز است چون به نظر نمی‌رسد که سازندگان هدف پیچیده‌ای پشت فضاسازی خاص خود داشته باشند و علت استفاده از این ایدۀ روایی صرفاً برای ایجاد تمایز بین ساختۀ آن‌ها با چندین و چند اثر آشپزی/مدیریتی مشابه دیگر بوده است.

ماجراهای Cook, Serve, Delicious! 3 بعد از انفجار برجی که رستوران سرآشپزِ تحت کنترل مخاطب در آن قرار دارد شروع می‌شود. به نظر می‌رسد که همه چیز برای همیشه از دست رفته و تلاش‌هایی که بازیکن و این سرآشپز در دو قسمت قبلی انجام دادند و از نقطۀ صفر به قلۀ دنیای آشپزی رسیدند، تبدیل به خاکستر شده اما دو اندروید با نام‌های «ساطور» و «همزن» که در میان آوار برج منفجر شده در حال کاوش هستند، سرآشپز را زنده پیدا می‌کنند و با تغییر کاربری وَن خود به یک اغذیه‌فروشی سیار، سفری در میان این دنیای درگیر جنگ را آغاز می‌کنند تا لذت چشیدن غذاهای خوشمزۀ سرآشپز را به تعداد بیشتری از مردم هدیه کنند و راه خود برای رسیدن به ویژه‌ترین تورنمنت آشپزی هموار کنند. تمامی این سفرها و فرار از دست رقبا و دشمنان با هدف نهایی رسیدن به مسابقۀ آشپزی بزرگی است که البته همان ابتدای کار این گزینه را دارید که از آن صرف نظر کنید و بازنشستگی سرآشپز داستان را اعلام کنید!

CSD3 4

روی دیگر بخش روایی، داستان و تاریخچه‌ای است که برای تک تک غذاها در نظر گرفته شده و تلفیقی از تاریخچۀ واقعی پیدایش این غذاها با دنیای خاص بازی است، مثل ربط دادن خلق ژلاتو به هنرمندی مشهور از دورۀ رنسانس یا تلاش دوستان نزدیک ژولیوس سزار برای مخفی نگه داشتن دستور غذای ابتکاری او به مدت چند صد سال! این داستان‌ها احتمالاً توسط تعداد زیادی از مخاطبان مطالعه نشوند اما اینکه سازندگان برای تمامی ده‌ها غذای موجود وقت کافی صرف کرده‌اند تا دنیای پر جزئیات‌تری ساخته باشند، شایسته تقدیر است. دو دستیار اندرویدِ سرآشپز فرصت زیادی برای عرض اندام ندارند اما در همان معدود لحظاتی که فرصت در اختیارشان قرار می‌گیرد، کل‌کل‌های بامزه‌ای را رقم می‌زنند و رفتار و روحیۀ هر دو، به خوبی از یکدیگر متمایز است. در مجموع با وجود اینکه انتظار چندانی از داستان و فضاسازی از این قبیل آثار نداریم اما Cook, Serve, Delicious! 3 به خوبی توانسته راه شمارۀ قبلی را ادامه دهد و سفر جاده‌ای جالبی را برای مخاطبان فراهم کند.

حرف بی راهی نیست اگر بگوییم که طراحی Cook, Serve, Delicious! 3 کاملاً بی عیب و نقص بوده است. به نظر می‌رسد که سازندگان تمام قسمت‌های خوب دو قسمت قبلی را درون یک مخلوط کن ریخته‌اند و این گیم‌پلی کامل را به وجود آورده‌اند. دیگر خبری از اضافه‌کاری‌های قسمت دوم نیست و همۀ تمرکز روی آماده‌سازی و تحویل غذا قرار داده شده که ضرباهنگ معمولاً سریع عناوین آشپزی را حتی سریعتر هم کرده است. در ابتدای هر روز، با توجه به حد امتیازی که منوی آن روز باید داشته باشد، غذاهای مورد نظر برای منوی خود را انتخاب کرده و ماجرای تازۀ خود را آغاز می‌کنید. سیستم کنترل بازی به گونه‌ای بوده که تقریباً به تمام دکمه‌های صفحه کلید احتیاج پیدا خواهید کرد که بعد از چند ساعت کسب تجربه و یاد گرفتن تمام کلیدها، حسی که از تبحر کسب شده دریافت می‌کنید خصوصاً زمانی که با تحویل پیاپی چندین سفارش همراه می‌شود، بسیار لذت‌بخش است. امکان کنترل با گیم‌پد هم وجود دارد و این قسمت هم به خوبی طراحی شده اما لذت آماده کردن سفارش‌ها با کیبورد در سطح بالاتری قرار دارد.    

csd3 6

بعد از انتخاب منو و وقتی به دل جاده می‌زنید، تازه ماجرا شروع می‌شوید. در هر روز باید به تعداد مشخصی ایستگاه رفته و تلاش کنید تا رضایت مردمی که با اشتیاق برای خوردن غذای سرآشپز صف کشیده‌اند را فراهم کنید. درجۀ سختی آسان کمک می‌کند تا بدون محدودیت زمانی سفارش‌ها را آماده کنید اما امکان دریافت مدال طلا در این حالت وجود ندارد و در نتیجه امکان تجربۀ مراحل جذاب‌تر و چالش‌ برانگیزتر را از دست می‌دهید. هر غذا ویژگی‌های خاصی برای آماده کردن دارد که غذاهای ساده‌ای مثل سالادها که فقط با مخلوط کردن سبزیجات آماده می‌شوند تا غذاهای پیچیده‌تری که نیاز به چندین مرحله آماده‌سازی دارند را شامل می‌شود. توجه به اینکه در هر ایستگاه باید چه تعدادی از هر غذا را آماده کنید و تعدادی از غذاهای سخت‌تر را پیش از رسیدن به هر ایستگاه آماده تحویل کرده باشید و توجه به زمان‌بندیِ هر مرحله از آماده‌سازی آیتم‌های مختلف منو، عامل اصلی اضطراب مخاطب است اما Cook, Serve, Delicious! 3 به دلیل همین ویژگی‌ها تبدیل شده به تمرین و همچنین هشداری نسبتاً واقعگرایانه برای افرادی که قصد دارند وارد شغل رستوران‌داری شوند.

مشکل جدیدی که در Cook, Serve, Delicious! 3 باید با آن دست و پنجه نرم کنیم، حملۀ دیگر ون‌های فروش غذاست که بخش‌های آماده‌سازی غذای خودروی بازیکن را مورد هدف قرار داده و از کار می‌اندازند. برای در اختیار داشتن قسمت‌های بیشتری برای آماده کردن غذا، قدرت دفاعی بهتر و تازه نگه‌داشتن مواد از پیش آماده شده، امکان آپگرید کردن بخش‌های مختلف ون وجود دارد که لزوماً کار را ساده‌تر نمی‌کنند اما هر چه تبحر بیشتری داشته باشید، این آپگریدها هم برای رسیدن به امتیاز بالاتر به شما کمک می‌کنند. قابلیت بازی دو نفره هم دیگر ویژگی جذاب بازی است که بیش از پیش حس حضور در یک محیط آشپزخانه‌ای را منتقل می‌کند و برای تجربۀ این بخش، حتماً و حتماً باید شیمی مناسبی با همبازی خود داشته باشید وگرنه به دلایل شدت استرس و تنشی که گیم‌پلی با خود به همراه دارد، احتمالاً پارتنرتان را برای همیشه در دنیای واقعی از دست خواهید داد. نکتۀ نهایی در مورد بخش گیم‌پلی، خرید غذاهای جدید برای چیدن منوهای متنوع در روزهای مختلف است که فقط توسط پول داخل بازی امکان‌پذیر است که به شکل نسبتاً سخاوتمندانه‌ای در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و خبری از پرداخت درون برنامه‌ای و مسائلی از این دست نیست.

csd3 6

بزرگترین مشکل Cook, Serve, Delicious! 3 بدون شک در بخش گرافیک است آن هم نه به این دلیل که با طراحی ضعیف و بی کیفیتی طرف هستیم بلکه دقیقاً مشکل از زیبایی طراحی‌ها نشأت می‌گیرد. تصور کنید که چند ساعتی از غذا خوردن شما گذشته و تصمیم می‌گیرید وارد بازی شوید، بعد با تعداد قابل توجهی از غذاهای مورد علاقه یا غذاهای جذابی که حتی اسم آن‌ها را نمی‌توانید به درستی تلفظ کنید، رو به رو می‌شوید و در این شرایط تنها چیزی که به ذهنتان می‌رسد احتمالاً حرف‌های غیرقابل بازگویی به ارواح درگذشتگان سازندگان است. کلیت طراحی‌ها پیشرفت بزرگی نسبت به قسمت قبلی نداشته اما هر محیط جدیدی که به آن سفر می‌کنیم، پس‌زمینۀ خاص خود را دارد و ظاهر داخلی وَنی که با آن سفر می‌کنیم هم قابل شخصی‌سازی با آیتم‌های تزئینی که این آیتم‌ها، هم از طریق پیشرفت در مراحل به دست می‌آیند و هم از طریق پرداخت پول داخل بازی.

صداپیشگی دو شخصیت همراه در سطح قابل قبولی قرار دارد و موسیقی متن هم به خوبی توانسته در بالا و پایین کردن ریتم ضربان قلب بازیکن و تغییر در سطوح اضطراب او، اثرگذار باشد. افکت‌های صوتی هم حس حضور در آشپزخانۀ سیاری که گاهی باید از میدان جنگ عبور کند را به خوبی منتقل می‌کنند و اگر امکان وقوع حوادث خاص محیط آشپزخانه مثل آتش‌سوزی یا بریدن دست یا ... در نظر گرفته شده بود، با یک پکیج کامل از حس و حال آشپزی طرف می‌بودیم اما باید با اتفاق ساده‌ای مثل هدف تیراندازی دیگر آشپزها بسازیم!

CSD3 4

به احتمال بسیار زیاد Cook, Serve, Delicious! 3 بهترین بازی ویدئویی آشپزی ساخته شده تا امروز باشد و اگر ذره‌ای علاقه به هنر آشپزی داشته باشید، گزینه‌ای بهتر و هیجان‌انگیزتر از این عنوان در بازار وجود ندارد. در CSD3 با اثری رو به رو هستیم که از نظر هیجان دستکمی از ساخته‌های مشهور اکشن ندارد و از نظر زیبایی ظاهری هم شانه به شانۀ زیباترین عناوین روز حرکت می‌کند ولی همانطور که قبلاً گفته بودم، به هیچ وجه با شکم گرسنه به سراغ این بازی نروید! 

   

نسخۀ نقد و بررسی بازی Cook, Serve, Delicious! 3 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است.

  • استودیوی سازنده: Vertigo Gaming Inc.
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 30 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.5
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
8.5
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
10
بازی Cook, Serve, Delicious! 3 بهترین بازی ویدئویی آشپزی ساخته شده تا امروز باشد و اگر ذره‌ای علاقه به هنر آشپزی داشته باشید، گزینه‌ای بهتر و هیجان‌انگیزتر از این عنوان در بازار وجود ندارد. در CSD3 با اثری رو به رو هستیم که از نظر هیجان دستکمی از ساخته‌های مشهور اکشن ندارد و از نظر زیبایی ظاهری هم شانه به شانۀ زیباترین عناوین روز حرکت می‌کند ولی همانطور که قبلاً گفته بودم، به هیچ وجه با شکم گرسنه به سراغ این بازی نروید! 
نقاط قوت
  • گیم‌پلی جذاب و پرتنش که به کمک موسیقی متن، جذابتر هم شده است
  • سیستم کنترل خاص با استفاده از کیبورد که به حافظه و تبحر مخاطب پاداش می‌دهد
  • طراحی زیبا و اشتهاآور غذاهای بازی
نقاط ضعف
  • عدم دسترسی به برخی مراحل در صورت استفاده از حالت آسان
6.0/10

امتیاز شما

(6 رای )
9.0/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.