نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی جمعه، 02 آبان 1399
ساعت 20:49

بررسی بازی Cloudpunk

پستچی دوبار بوق می‌زند!

5 از 5

این روز‌ها بازار بازی‌های مستقل و حتی پرخرج با تم و درون مایه‌های زیرژانر سایبرپانک بسیار داغ است و دومین ساخته استدیو کوچک ION LANDS بازی با همین فضا و دنیا است. Cloudpunk (کلودپانک) نام شرکت حمل و نقلی ساکن در پادآرمان شهر Nivalis است که یک قانون مشخص چه برای مشتریانش و چه کارکنانش دارد و آن هم نپرسیدن سوال در رابطه با محموله است. حال شخصیت اصلی داستان بازی بنام (رانیا)Rania که اولین شب فعالیتش در این شرکت است درگیر اتفاقات و داستان‌های زیادی می‌شود که در طول بازی با آن مواجهه خواهید شد. رانیا در طول بازی با شخصیت‌های زیادی که عمدتا مشتریان کلودپانک هستند روبرو می‌شود و داستان‌های آن‌ها را چه غم انگیز، رقت انگیز، جذاب و یا ترکیبی از هرکدام در طول سفرهایش به نقاط مختلف شهر Nivalis گوش می‌دهد و به طور کلی شاکله بازی نیز بر همین مبنا طراحی شده است.

 

cloudpunk

 

همانطور که گفته شد در این چند سال و عمدتا به دلیل ساخته جدید استدیو CD Project Red یعنی Cyberpunk 2077 موج بازی‌های سایبرپانکی با شدت بیشتری صنعت بازی‌های رایانه‌ای در بر گرفته است و به دلیل تعدد بازی‌ها، شباهت‌ها نیز انکار ناپذیر خواهد بود. شاید بازی که بیشتر از هر نمونه دیگر شما را یاد این بازی خواهد انداخت بازی Neo Cab است ( نقد این بازی را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید). در کلود پانک نیز به مانند Neo Cab باید محموله‌هایی را در سطح شهر جابجا کنید و با هر محموله علاوه بر پیشبرد اصلی پلات کلی، داستان‌های جانبی شخصیت‌های دنیای آن را نیز شنوا باشید با این تفاوت که در Neo Cab شما راننده تاکسی هستید و اینکه کلودپانک اصراری ندارد که فلسفه‌های سنگین را با مخاطب درگیر کند. داستان‌های جانبی در دنیای کلودپانک قطعا بزرگترین نقطه قوت بازی هستند و تنوع و ارتباطشان با فضای دنیای بازی و ژانر سایبرپانک را می‌توان گفت که بی نقص است، بعنوان مثل در یکی از سفرهایتان سر یک انسان را در نقاط مختلف جابجا می‌کنید که کاملا زنده و حراف است و در طول همین مدت متوجه می‌شوید که سر داستان که ویلیام نام دارد برای شرکت‌های بزرگ و مختلف شهر Nivalis بصورت بی وقفه با نصب شدنش بر روی یک بدن اندروید به عنوان نظافتچی فعالیت می‌کند تا بالاخره بتواند از منطقه زاغه نشین شهر به جای بهتری نقل مکان کند. داستان اصلی بازی اما چندان جذاب نیست و دچار کلیشه‌های کلی این ژانر شده است و با توجه به داستان‌های جانبی جذابی که روایت می‌شود این موضوع بسیار عجیب است

تمامی این شخصیت‌ها، چه جانبی و چه اصلی و حتی مغازه داران و معدود NPCها کاملا صداگذاری و دوبله شده‌اند که به هرچه درگیر شدن شما با دنیای بازی کمک می‌کند. کیفیت صداگذاری و دوبله نیز بطرز عجیبی برای یک بازی ساخته شده توسط استدیو کوچک و ایندی بسیار عالی و بدون عیب و ایراد است.

 

ss 4f8d980dd5a85112e5a1575f8b329e7625a29bbc.1920x1080

 

بزرگترین مشخصه اصلی یک بازی با محوریت زیر ژانر سایبرپانک بدون شک طراحی محیط، دنیای و فضای غالب است و بدون شک ION LANDS در هر سه مشخصه الهام زیادی از بزرگترین فیلم سینمایی این ژانر یعنی Bladerunner ساخته ریدلی اسکات گرفته است. بعنوان یکی از عاشقان و دلباختگان این فیلم، کلودپانک به نحو احسنت کار خودش را انجام داده است و اگر پیکسل آرت نیز یکی از استایل‌های گرافیکی مورد علاقه‌اتان باشد تبدیل به بهترین پکیج ممکن برای شما می‌شود. Nivalis از لحاظ ابعاد شهر بسیار بزرگی است که در راس قدرت آن شرکت‌های بزرگ و تبلیغاتاشان در سرتاسر شهر قرار دارد و این نمایش قدرت دقیقا با همان رنگ و نورهایی است که شما از یک بازی با این ژانر توقع دارید، شهری پر از نورهای نئون مانند و رنگ‌های زرد و بنفش و آبی. تیم سازنده نیز به خوبی توانسته است تا اختلاف طبقاتی را با فضا و ترکیب رنگ‌ها و معماریش با استایل پیکسل آرت به نمایش بگذارد و همین مورد موفقیت بسیار بزرگی است زیرا خیلی از بازی‌های این ژانر در این مورد کم کاری می‌کنند. شاید تنها ایرادی که می‌توانم در بخش گرافیکی و فنی از بازی بگیرم بعضا کنترل دوربین و بدتر از همه افت فریم‌های متوالی و تقریبا سنگین است.

از لحاظ گیم پلی کلودپانک چیز پیچیده و عجیبی را به شما ارائه نمی‌دهد. وسیله حمل و نقل و باربری شما که HOVA نام دارد و خودرویی پرنده است که می‌توانید آن را در گوشه و کنار شهر و در مغازه‌ها شخصی سازی کنید و در کنار سفرهایتان برای تحویل محموله نیز باید حواستان  به سوخت و میزان خرابی آن باشد. تنوع خاصی نیز در ماموریت‌هایتان وجود ندارد و نهایت چیزی که به شما داده می‌شود ممکن است محدودیت زمانی برای تحویل باشد. حال این محدودیت زمانی که باید با سرعت زیاد امکان پذیر شود با ترافیک سنگین هوایی نوالیس و آسمان خراش‌های بسیار نزدیک و تنگ ترکیب می‌شود که هر برخورد برای شما میزان خرابی و مصرف سوخت به جا می‌گذارد. چرخه‌ای ساده و آسان و در عین حال سرگرم کننده که با توجه به مدت زمان 8 الی 10 ساعتی بازی بعید است شما را خسته کند.

 

3675158 cloudp

 

در طول سفرهایتان نیز قطعا موسیقی‌های مناسب این ژانر در سبک سینث و الکترونیک شما را همراهی خواهد کرد. Cloudpunk بازی جدیدی نیست و سعی نمی‌کند که کار خلاقانه‌ای را انجام دهد و همانطور که در طول نقد اشاره شد نمونه‌های مشابه زیادی دارد اما با اینحال شاید یکی از با ارزش‌ترین بازی‌های این ژانر برای مخاطبان و علاقه مندانش باشد و حداقل سعی کرده است که تمامی مشخصه‌های خود را با اندک مشکلاتی درست انجام دهد.

  • استودیوی سازنده: ION LANDS
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 8 الی 10 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
7.0
Cloudpunk بازی جدیدی نیست و سعی نمی‌کند که کار خلاقانه‌ای را انجام دهد و همانطور که در طول نقد اشاره شد نمونه‌های مشابه زیادی دارد اما با اینحال شاید یکی از با ارزش‌ترین بازی‌های این ژانر برای مخاطبان و علاقه مندانش باشد و حداقل سعی کرده است که تمامی مشخصه‌های خود را با اندک مشکلاتی درست انجام دهد.
نقاط قوت
  • داستان‌های جانبی و شخصیت‌ها
  • گرافیک هنری و چشم نواز
  • موسیقی و صداگذاری بی نقص
نقاط ضعف
  • مشکلات فنی به مانند افت فریم
  • داستان و پلات کلی
  • سادگی کلی گیم پلی
6.3/10

امتیاز شما

(11 رای )
7.8/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.