نویسنده: سینا جمعه، 21 خرداد 1400
ساعت 06:07

بررسی بازی Spirit Lucky's Big Adventure

1.5 از 5

یکی از مهره‌های مدیریتی مهم در زنده شدن مجدد برند دیزنی در دهۀ نود میلادی، Jeffrey Katzenberg بود که بعد از جدایی از دیزنی و هم‌پیمان شدن با دو نفر دیگر، استیون اسپیلبرگ و دیوید گِفِن، استودیوی بزرگ جدیدی به نام DreamWorks تأسیس کردند تا موج تازه‌ای در هالیوود باشند. کتزنبرگ شخصاً مدیریت بخش انیمیشن این استودیو را بر عهده گرفت تا رقابتی جدی با دیزنی داشته باشد. با وجود حرکت روزافزون انیمیشن‌های سینمایی غربی به سمت استفاده از طراحی کامپیوتری، کتزنبرگ چندین سال تلاش کرد تا سبک سنتی را در استودیوی خود زنده نگه دارد اما موفقیت غیرمنتظرۀ Shrek به همراه شکست پیاپی کارهای سنتی، باعث شد تا در سال 2003 ساخت انیمیشن‌های با سبک و سیاق قدیمی در این استودیو به پایان برسد.

Spirit 8

یکی از این ساخته‌های سنتی، Spirit: Stallion of the Cimarron بود که در سال 2002 که عملاً آخرین سال موفقیت بزرگ برای انیمیشن‌های سنتی در فصل جوایز بود و در حالی که این انیمیشن موفقیت چندانی در گیشه کسب نکرده بود، نامزد جایزۀ اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشنی سال شد. سال‌ها بعد و در ادامۀ روند ساخت سریال بر اساس محصولات DreamWorks، سریالی کاملاً متفاوت از نسخۀ سینمایی اولیه به نام Spirit Riding Free در سال 2017 ساخته شد که همین هفتۀ گذشته، فیلمی با نام Spirit Untamed بر اساس این سریال به بازار عرضه شد که چه از نظر هنری و چه از نظر تجاری، تا به امروز ناموفق‌ترین اثری است که نام استودیوی انیمیشن‌سازی دریم‌ورکس را یدک می‎کشد، هر چند که از ساخته‌های داخلی این استودیو نیست. بازی Spirit Lucky's Big Adventure که قصد بررسی آن را داریم، دنباله‌ای بر داستان همین فیلم شکست خورده را روایت می‌کند!

Spirit 8

قهرمان داستان مثل سریال و فیلم اخیر، دختر بچه‌ای به نام Fortuna Prescott ملقب به Lucky است. «لاکی» بیشتر روزهای خود را به بازی با اسب دوست داشتنی خود Spirit و دوستانش، Pru و Abigail می‌گذراند. یکی از روزها که لاکی در تمیز کردن انبارِ خانه به پدرش کمک می‌کند، نقشۀ گنجی از مادر مرحومش در بین خرت و پرت‌های انبار پیدا می‌کند. نقشۀ گنج برای کودکان شهری کوچک در مرز دنیای متمدن، یعنی ماجراجویی‌هایی جذاب که پر است از تعقیب و گریزهای هیجان‌انگیز و کمک به دیگران.

Spirit 8

محصولات جدیدتر مجموعۀ «اسپریت» شاید حس و حال اولین فیلم را نداشته باشند اما کماکان سوژۀ اصلی آن‌ها، همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت است. برخلاف اکثر محصولاتی که در دل طبیعت اتفاق می‌افتند، حیوانات وحشی دشمنانِ لاکی و دوستانش نیستند بلکه انسانی به نام Hendricks که تمام مدت به دنبال استثمار اسب‌های وحشی و زیباست، منفی‌ترین شخصیت داستان است. پرهیز از هر گونه خشونت و حفظ فضای کودکانه در تمام مدت روایت، باعث شده تا Spirit Lucky's Big Adventure در عین ارائۀ مفاهیمی مهم، به روحیۀ مخاطب هدف آن که کودکان هستند آسیبی وارد نکند.

Spirit 8

گیم‌پلی ساختاری جهان باز دارد که اکثر ویژگی‌های ساخته‌های این چنینی را در خود جای داده: یک مأموریت اصلی طولانی، تعدادی مأموریت فرعی که عمدتاً ساختاری فچ کوئست مانند دارند، آیتم‌های تغییر ظاهر که در گوشه و کنار نقشه پراکنده شده‌اند و کارهای اختیاری مثل عکاسی و مسابقۀ اسب دوانی. با توجه به مخاطب اصلی Spirit Lucky's Big Adventure، هیچ گونه رفتار خشونت آمیزی در طول کار مشاهده نمی‌شود و مثلاً راه فرار از دست گرگ‌های خطرناک، استفاده از فلش دوربین است یا حیوانات خطرناک دیگر را با غذا دادن به آن‌ها از سر راهِ پیشروی در داستان برمی‌دارید. تعدادی بخش‌های پلتفرمینگ وجود دارند که ممکن است مخاطب کم سن و سال نیاز به کمک یک بزرگسال برای عبور از آن‌ها داشته باشد اما در مجموع با اثری شیرین و دوست داشتنی برای کودکان طرف هستیم که با دنبال کردن خط داستان آن می‌توانند تمامی تروفی‌های بازی را به دست بیاورند که مشوق جذابی برای آن‌ محسوب می‌شود.

Spirit 8

گرافیک بازی از سبک و سیاق فیلم و سریال بهره نبرده و تا حدودی مانند این است که در حال تجربۀ یک بازی نسل ششمی با طراحی‌های چهره پر جزئیات‌تری هستیم‌. این مسئله با توجه به اشتیاق بیشتر کودکان به طراحی‌های امروزی‌تر ممکن است توی ذوق بزند اما از طرف دیگر باعث می‌شود تا روی کم‌توان‌ترین سیستم‌ها هم قابل نصب و استفاده باشد. قطعات موسیقی در حد رفع نیاز مخاطب را همراهی می‌کنند و گهگاهی هم لاکی لحظاتی از داستان را به صورت ناطق روایت می‌کند اما در بقیۀ لحظات، ماجراها به شکل متنی ارائه می‌گردند که بهتر است یک نفر در کنار کودکی که در حال تجربۀ Spirit Lucky's Big Adventure است بنشیند و حوادث را برای او شرح دهد.

Spirit 8

مجموعاً Spirit Lucky's Big Adventure اثری مناسب با روحیات و توانایی‌های گروه‌های سنی پایین‌تر است که خوشبختانه نه سختی چالش ‌برانگیزی دارد و نه مشکلات فنی دردسرساز، فقط توصیه می‌کنیم که حتماً یک عدد کنترلر در اختیار کسی که قصد تجربۀ بازی را دارد قرار دهید.    

7.5از 10

نسخۀ نقد و بررسی بازی Spirit Lucky's Big Adventure توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

  • استودیوی سازنده: AHEARTFULOFGAMES
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 4 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.