نویسنده: سینا یکشنبه، 18 مهر 1400
ساعت 14:00

بررسی نسخه Early Access بازی Book of Travels

3 از 5

در حدود ده سالی که از تأسیس استودیوی Might & Delight می‌گذرد، همواره شاهد تأکید بر خشونت پرهیزی در ساخته‌های مختلف این استودیو بوده‌ایم و حتی زمانی که در قالب بازی Meadow به سراغ طراحی یک تجربۀ آنلاین رفتند، شاهد نوعی از همنشینی با دیگر بازیکنان با استفاده از اشارات بصری بودیم و خبری از دردسرهای معمول دیگر ساخته‌های آنلاین محور در آن عنوان نبود. حدود دو سال پیش که این استودیو برای تأمین هزینه‌های بازی Book of Travels از طریق پلتفرم کیک استارتر دست یاری به سوی بازیکنان دراز کردند هم، با تأکید بر همان فلسفۀ صلح‌طلبانۀ همیشگی خود، ایده‌هایی را مطرح کردند که بسیار جاه طلبانه به نظر می‌رسید: یک عنوان نقش‌آفرینی تماماً آنلاین که تعداد بازیکنان هر سرور نسبت به آثار مشابه بسیار کمتر است و خبری از طراحی کوئست محور، raid و موارد این چنینی نیست و تمرکز اصلی روی سفر در جهان بازی و همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت است. بعد از تأخیر چند باره برای عرضۀ نسخۀ Early Access از ابتدای سال جاری میلادی، بالاخره پروژۀ Book of Travels فردا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و در ادامۀ این مطلب نگاهی کوتاه به ویژگی‌های آن خواهیم داشت.

Book of tavels 3

چیزی که در نگاه اول نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند، زاویۀ دوربین متفاوت Book of Travels نسبت به چیزی است که معمولاً در عناوین MMO شاهد آن هستیم و عنوان حاضر بیش از هر چیزی یادآور آثار ماجرایی اشاره و کلیک است که کاملاً با ساختار کاوش محور آن همخوانی دارد. حوادث این عنوان در سرزمینی به نام Braided Shore اتفاق می‌افتد که فضایی مشابه دنیای واقعی در حدود 200 سال پیش دارد با این تفاوت که در کنار برخی از اختراعات تکنولوژیکی مانند قطار، شاهد موجوداتی برگرفته از فولکلور و توانایی استفاده از جادو هم هستیم اما شدت جنبه‌های فانتزی این جهان در سطح پایینی قرار دارد و به گونه‌ای که به نظر می‌رسد زندگی در این سرزمین در زمانی نه چندان دور، بر اساس همین خصوصیات جادویی در جریان بوده اما در اثر پیشرفت‌های تکنولوژیکی، فراموشی و ناتوانی مردم در یادگیری و حفظ این اسرار، آثار آن‌ها آرام آرام در حال از بین رفتن از زندگی ساکنان این جهان است. به طور کلی پس زمینۀ بسیار خوبی برای بازی پرداخته شده که عامل مهمی در افزایش اشتیاق مخاطب برای کشف تاریخچۀ آن است.

عمدۀ وقت شما در هنگام تجربۀ Book of Travels به جا به جایی میان شهرها و روستاها اختصاص می‌یاد که در هنگام سفر کردن از جاده‌های اصلی، نگرانی چندانی از بابت حملات حیوانات وحشی یا تلکه شدن توسط راهزنان، نخواهید داشت ولی سفر از مسیرهای اصلی باعث می‌شود که فرصت چندانی برای جمع‌آوری منابع یا کشف مکان‌های ناشناخته پیدا نکنید و در نتیجه هدف اصلی گشتن در قسمت‌هایی است که کمتر کسی به آن‌ها سر زده اما این ریسک هم وجود دارد که ممکن است تعدادی راهزن مخوف در کمین شما نشسته باشند. راه‌های مختلفی برای پرهیز از خشونت وجود دارد، از همراهی با گروه بزرگی از دیگر بازیکنان که باعث می‌شود راهزنان از ترس قلع و قمع شدن به شما نزدیک نشوند تا استفاده از جادوهایی که وجود شما را از چشم دشمنان برای مدتی پنهان می‌کنند، همگی شرایطی را فراهم می‌کنند که قتل و کشتار فقط یه انتخاب باشد و نه یک امر اجباری.  

Book of tavels 3

در صورتی که مخاطب در اثر سال‌ها تجربۀ عناوین روتین آنلاین برای نبرد شرطی شده باشید، سیستم مبارزۀ نسبتاً ساده‌ای در Book of Travels وجود دارد که شانس موفقیت شما در این نبردها، بر دو فاکتور Force و Ward استوار است که اولی میزان آسیبی که به دشمن وارد می‌کنید را تعیین می‌کند و دومی نمایانگر توان تدافعی شماست. قبل از وارد شدن به مبارزات می‌توانید با وردهای جادویی یا نوشیدن چای، که به نوعی نقش معجون‌های جادویی را ایفا می‌کند، این دو فاکتور را افزایش دهید ولی نهایتاً مبارزه به صورت دوئلی میان دو سامورایی در دنیای واقعی انجام می‌گیرد و با صبر کردن و انجام حمله در بهترین زمان ممکن، شانس اینکه ضربه‌ای کاری بر دشمنان وارد کنید را افزایش می‌دهید.

با این تفاسیر، مبارزه بخش زیادی از تجربۀ شما را تشکیل نمی‌دهد و عمدتاً مشغول صحبت با ساکنین «بریدِد شُر»، کمک به آن‌ها و کشف مکان‌های ناشناخته هستید. در این میان به اموری مانند کمپ زدن، ماهیگیری و یادگیری توانایی‌های تازه اشتغال خواهید داشت و به طور کلی تجربه‌ای آرامش‌بخش در انتظار شماست که به نوعی می‌توان Book of Travels را نسخه‌ای با جهان گسترده‌تر و توانایی‌های بیشتر ولی با ریتمی حتی آرام‌تر از بازی Journey قلمداد کرد. موسیقی متن سادۀ بازی در القای این حس آرامش کمک بسیاری کرده و طراحی ظاهر کار که حس حضور در یک نقاشی آبرنگی پویا را به مخاطب منتقل می‌کند، یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین طراحی‌های بصری است که برخلاف دیگر عناوینی که از سبک و سیاقی مشابه استفاده می‌کنند، از استفاده از بک‌گراندهای ایستا پرهیز شده و مثلاً درختان در اثر وزش باد تکان می‌خورند یا رودخانه‌ها در حال حرکت هستند و روی سطح آن‌ها شاهد تشکیل موج هستیم و ... . به عبارت دیگر، اگر روزی آرزو داشتید که می‌توانستید در دنیای یک نقاشی زندگی کنید، این عنوان آرزوی شما را به بهترین شکل ممکن برآورده می‌کند.  

Book of tavels 3

بازی Book of Travels در حال حاضر در ابتدای سفری است که سازندگان آن تأکید دارند بسیار طولانی خواهد بود اما همین حالا هم جهانی کاملاً باورپذیر با قواعد پیچیدۀ مختص به آن در دسترس مخاطبان قرار گرفته که تجربه‌ای کاملاً متفاوت از هر آن چه که تا به امروز در صنعت بازی‌های ویدئویی دیده‌ایم، به ارمغان آورده است. 

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.