نویسنده: سید علی روح‌الامینی چهارشنبه، 21 مهر 1400
ساعت 12:00

نقد و بررسی بازی Back 4 Blood

یک تجربه جذاب و سریع

5 از 5

بدون‌شک دو نسخه Left 4 Dead از بهترین بازی‌های چندنفره و بقا تاریخ صنعت ویدیوگیم محسوب می‌شوند. حال که کمپانی ولو سراغ ساخت نسخه سوم این مجموعه نمی‌رود، خالقان گذشته این سری اثر جدیدی را با همان موضوع و سبک با نام Back 4 Blood منتشر کرده‌اند. در ادامه این نقد و بررسی با بازی مگ همراه باشید.

اگر از هواداران بازی‌های کو‌آپ باشید، به‌خصوص اگر از دو نسخه Left 4 Dead نهایت لذت را برده‌اید، این نقد و بررسی خیلی می‌تواند دید شما را نسبت به این اثر بازتر کند. درواقع می‌توانید تفاوت‌های ریز و درشتی را که این دو بازی مختلف اما تقریبا هم نام و هم سبک دارند را متوجه می‌شوید. در ابتدای نقد و بررسی بازی Back 4 Blood باید بگویم این اثر تفاوت‌های قابل‌توجهی با منبع الهام خود در لایه‌های گیم‌پلی دارد. یعنی اگر منتظر بودید که تمامی ویژگی‌های سری Left 4 Dead را مشاهده کنید و انتظار بهتر شدن آن‌ها را داشتید، باید بگویم کاملا داستان چیز متفاوتی است. نه اینکه بازی Back 4 Blood تجربه خوبی نیست، اما کمی سازکار متفاوت‌تری دارد تا بخواهد تمام و کمال همانند منبع الهام خود باشد. البته که استودیو Turtle Rock هم خود اصلی‌ترین مهره در زمان ساخته شدن عنوان Left 4 dead بوده است، پس می‌توان گفت که این تغییرات به‌صورت کاملا انتخابی صورت گرفته است. تغییراتی که سازنگان خواسته‌اند انجام دهند تا تجربه‌ای کمی متفاوت‌تر را به مخاطبان تقدیم کنند. اما پیش از آنکه این تغییرات را بررسی کنیم، باید بگوییم اصلا نگران نباشید. زیرا اگر شما از سری Left 4 Dead لذت‌برده‌اید، قطعا از این اثر هم نهایت لذت را خواهید برد. کسانی هم که اصلا هیچکدام را بازی نکرده‌اند، همچنان تجربه‌ متفاوت و به‌شدت سرگرم‌کننده را در پیش خواهند داشت. حال برویم سراغ بررسی خود بازی Back 4 Blood و تغییراتی که  در آن ایجاد شده است.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

اصلی‌ترین تغییری که بازی Back 4 Blood دارد، ساختار گیم‌پلی آن است. دیگر قرار نیست شاهد یک اثر ترس و بقا باشیم. این عنوان به‌شدت اکشن شده است و بیشتر مواقع احساس می‌کنید یک شوتر اکشن نفس‌گیر و پر از هیجان را تجربه می‌کنید. درواقع هنگامی که Left 4 dead بازی می‌کردید موسیقی به‌گونه‌ای همراهی می‌کرد که حس اضطراب شما را افزایش می‌داد. هیولا‌ها در شرایط گوناگون به بهترین شکل ممکن بر سر شما خراب می‌شدند و باید حواستان به عصبانی نکردن بعضی دشمنان و ظاهر شدن تانک(یکی از هیولا‌های سرسخت بازی) می‌بود. اما اینبار در Back 4 Blood از همان موسیقی گرفته تا هیولا‌ها، اصلا قرار نیست حس ترس و اضطراب به شما القا کنند و کاملا شما را درمیان یک اکشن دیوانه‌وار رها می‌کنند. البته این موضوع به معنی آنکه سری Left 4 dead ترسناک بود نیست و آن سری هم المان‌های پرشمار از ژانر شوتر در خود دیده بود، اما در بازی Back 4 Blood این موضوع به اوج خود رسیده و اصلا هم خبری از حس اضطراب نیست.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

نکته دیگری که وجود دارد، مربوط به هیولا‌های بازی است. هنگامی که نمایش‌های Back 4 Blood را مشاهده می‌کردم، تصورم آن بود که با هیولا‌های جذاب و به‌یادماندنی طرف هستیم. اما هیولا‌های این اثر اصلا و ابدا در حد و اندازه‌های Left 4 Dead خفن و به‌یاد‌ماندنی نیستند. بدون شک چالش مواجه با دشمنان در آن سری به‌شدت یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت آن تلقی می‌شد. اما در Back 4 Blood اصلا هیولا‌های به‌یادماندنی وجود ندارند و تقریبا اکثرا جز در موارد خاص، شبیه به هم هستند. حتی چالش بزرگی را هم برای شما به‌وجود نمی‌آورند و تنها در درجه سختی‌های متفاوت، قدرت ضربه‌ها و میزان سلامتی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موارد از اصلی‌ترین تغییرات این آثار با یکدیگر بوده است که روی حس نهایی شما از آن تغییراتی ایجاد می‌کند.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

 
هیولاهای بازی عمق زیادی در طراحی و صداگذاری ندارند و اصلا درحد Left 4 Dead نیستند

در نقد و بررسی بازی Back 4 blood می‌خواهیم به سیستم خرید و استفاده از کارت‌ها اشاره کنیم. سیستمی که در این اثر شاهد آن هستیم و به‌شدت روی تجربه شما از بازی تاثیرگذار است. این مورد به این شکل انجام می‌شود که شما درطول تجربه خودتان، باید کارت‌هایی را از کمپ اصلی بازی خریداری کنید. این کمپ درواقع برای زمانی تعبیه شده است که مشغول پیدا کردن یک سرور یا درحال تمرین با سلاح‌های گوناگون بازی هستید. در این کمپ کار‌های مختلفی می‌توان انجام داد که کمی جلوتر به آن‌ها خواهیم پرداخت. در این مکان شما باید به سراغ فروشنده‌ای رفته و کارت‌هایی را خریداری کنید. این کارت‌ها شامل ویژگی‌ها و قدرت‌هایی نظیر افزایش میزان گلوله قابل حمل، افزایش استقامت، افزایش قدرت ضربه‌ها در شرایط مختلف، افزایش سلامتی، افزایش دقت نشانه‌گیری، افزایش سرعت تعویض خشاب که موردعلاقه بنده نیز هست و بسیاری کارت‌های دیگر با قدرت‌های گوناگون دردسترس شما هستند. پول خرید این کارت‌ها Supply Point هایی است که در انتهای هر دست از بازی به شما داده می‌شود. پس از خریداری این کارت‌ها، باید به سراغ شخص دیگری در کمپ بروید. در آنجا با اصطلاح میز کارت‌ها مواجه می‌شوید که باید دسته‌بندی‌های لازمه را انجام دهید و تعداد محدودی از کارت‌هایی را که می‌خواهید بردارید. می‌توانید دسته‌بندی‌های مختلفی از قدرت‌ها را با نام دلخواه خودتان ایجاد کنید و کارت‌های با قدرت‌های خاصی را در آن‌ها قرار دهید. سپس هنگام ورود به بازی، یکی از این دسته‌بندی‌هایی را که برای خود ساخته‌اید انتخاب می‌کنید. در ادامه هرچه بیشتر در مراحل بازی پیشروی می‌کنید، از میان‌ کارت‌هایی که خودتان انتخاب کرده‌اید می‌توانید یکی را انتخاب کنید و هرچه بیشتر پیشروی می‌کنید، تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. بدین صورت قدرت‌های شما نیز در طول تجربه این عنوان افزایش پیدا می‌کند و تاثیر بسیاری در شیوه بازی کردن شما می‌گذارد. برای مثال بنده با کارت افزایش سرعت تعویض خشاب ارتباط بسیاری برقرار کردم و این موضوع باعث می‌شد بازی برای من بیش از پیش به یک عنوان اکشن سرعتی تبدیل شود. چیزی که شاید نمونه آن را در عناوینی نظیر Doom یا Wolfenstein دیده باشید.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

 
سیستم انتخاب و استفاده از کارت‌ها به‌شدت جذابیت اثر را افزایش داده است

بازی دو مود یا حالت بازی مختلف دارد. یکی مراحل اصلی بازی هستند که در 4 Act جریان دارند. حال شما می‌توانید سرور خودتان را بسازید و منتظر ملحق شدن بازیکنان دیگر باشید، یا اینکه به سرور دیگران بپیوندید. همچنین می‌توانید به‌صورت تک‌نفره نیز بازی را تجربه کنید که متاسفانه هوش‌مصنوعی همراهان شما تعریف بسیاری ندارد. برای مثال ممکن است یکی از همراهان شما پشت یک در گیر کند و مجبور باشید خودتان او را حول دهید تا بتواند مسیر را ادامه دهد. البته آنطور که نتوانید بازی کنید هم نیست اما بهتر است با اشخاص آنلاین به تجربه بازی بپردازید تا نهایت لذت را ببرید. در ادامه دومین حالتی که Back 4 Blood برای شما تعبیه کرده است، گیم مود Swamp است. در این مود گیمر‌ها به دو دسته هیولا‌ها و انسان‌ها تقسیم می‌شوند. در این حالت در طول مدت زمان مشخصی انسان‌ها باید زنده بمانند و هیولا‌ها باید آن‌ها را بکشند. این گیم‌مود جذابیت خوبی دارد اما اگر فقط امکان بقا در زمان مشخص در بازی نبود و می‌توانستید مراحل را درکنار این هیولا‌های آنلاین پیش ببرید بهتر می‌بود. بازی همانند Left 4 Dead داستان خیلی خاصی ندارد و فقط مراحل هستند که اهمیت بزرگی دارند. در این اثر هم مراحلی با هدف‌های گوناگون وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به حمل محموله، استفاده از توپخانه، نابود کردن لانه هیولا‌ها، نجات انسان‌های زندانی شده، منفجر کردن کشتی یا پل و بسیاری دیگر از این موراد اشاره کرد. همچنین زاویه دید بازی نیز اول‌شخص بوده و هنگام پر کردن میزان سلامتی یا انجام کار‌هایی نظیر بلند کردن دوستان و مواردی مشابه به‌صورت سوم‌شخص دنبال می‌شود.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

هنگام شروع مراحل و زمانی که در اتاق امن ابتدای بازی هستید، یک فروشگاه نیز برای شما در دسترس است. فروشگاهی که به صورت شانسی سلاح‌هایی را برای خرید می‌دهد و می‌توانید مواردی مانند سلامتی، بمب‌ها گوناگون و تقریبا تمامی امکانات گوناگون را خریداری کنید. این مورد به اکشن بازی کمک می‌کند اما حس گشت‌وگذار برای بدست آوردن اسلحه‌ای خاص و جمع‌آوری این‌گونه آیتم‌ها را بسیار ضعیف کرده است. همچنین با پیدا کردن جعبه کمک‌های اولیه می‌توانید به‌صورت نامحدود سلامتی خودتان را بازگردانید که این موضوع هم به چالش بازی در درجه‌های آسان و متوسط لطمه وارد کرده است. نارنجک، Pipe یا همان بمب چشمک‌زن معروف Left 4 Dead نیز در این عنوان دیده می‌شود و سیم خاردار هم به آن‌ها اضافه شده است. سلاح‌های بازی Back 4 Blood هم تنوع قابل‌قبولی دارند و تعداد آن‌ها از عنوان Left 4 Dead بیشتر است. با این حال یکی مشکلات بازی برداشتن آیتم‌ها یا بازکردن درها است. برای مثال بعضی وقت‌ها هنگام زدن دکمه آیتم موردنظر برداشته نمی‌شود و شما مجبور هستید چندبار تلاش کنید. این مورد به زمانی که بازی درحالت اکشن و سرعت بسیار بالایی است ضربه وارد می‌کند.

20211010232420 1

صحبت از سلاح‌ها در بازی Back 4 Blood شد. باید گفت گان‌پلی بازی به‌شدت لذت‌بخش است و هر سلاح حس‌وحال خاص خود را به‌شما منتقل می‌کند. انیمیشن‌های شلیک و تعویض خشاب به‌صورت کاملا زیبا و خاص برای هر اسلحه درنظر گرفته شده‌اند که لذت کارکردن با هرکدام از آن‌ها را افزایش داده است. تفنگ موردعلاقه بنده MP5 بوده که انیمیشن‌ و کاربرد به‌شدت جذابی در طول تجربه برای من داشته است. همچنین می‌توانید اسکین‌هایی را هم درطول تجربه خودتان باز کنید و روی سلاح‌ها و کاراکتر‌ها استفاده کنید. هرچند که این اسکین‌ها به‌شدت کم هستند و امیدواریم در آینده تعداد آن‌ها بیشتر شود. آخرین نکته‌ای که درباره گیم‌پلی بازی باید گفت، HUD و رابط‌کاربری آن است. این بخش نیز به زیبایی طراحی شده و بسیاری کارآمد است. اما درابتدای تجربه آنچنان آموزش درست‌و‌حسابی به شما داده نمی‌شود و خودتان باید موارد زیادی را کشف کنید. البته که کار دشواری نیست و به آسانی یاد می‌گیرید اما بهتر بود که آموزش خوبی دراختیار مخاطب قرار می‌گرفت.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

در نقد و بررسی بازی Back 4 Blood زمان آن رسیده که کمی درباره گرافیک بازی صحبت کنیم. از نظر فنی بازی مشکلات بسیاری ندارد و کیفیت بافت‌های محیط خوب هستند. انیمیشن‌های بازی به‌درستی پیاده‌سازی شده‌اند و شاهد انیمیشن‌های خوبی برای هیولا‌ها هستیم. نورپردازی، سایه‌زنی و افکت‌های مختلف مانند انفجار و آتش شلیک گلوله‌ها زیبا هستند. فریم بازی گاهی درهنگام شلوغی محیط و هیولا‌ها ریزش دارد، اما آنچنان طولانی و تاثیرگذار نیست. در ادامه سازه‌ها و مراحل بازی طراحی متفاوتی به‌خود دیده‌اند و زیبایی بصری اثر را افزایش می‌دهند. اتمسفری که تیم سازنده برای شرایط محتلف این بازی خلق کرده است، به‌بهترین شکل ممکن به‌تصویر کشده می‌شوند و شرایط بصری حاکم بر یک مرحله را تغییر می‌دهند.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

در ادامه نقد و بررسی بازی Back 4 Blood می‌خواهیم درباره موسیقی و صداگذاری‌های این عنوان صحبت کنیم. موسیقی‌هایی که در صحنه‌های اکشن به شکل خارق‌العاده‌ای وارد می‌شوند و آدرنالین شما و بقیه را به بالاترین حد ممکن می‌رساند. بدون‌شک موسیقی‌های این اثر یکی از بهترین نکات مثبت آن است و درراستای هدف بازی که اکشن بودن است، عالی پا به میدان می‌گذارند. این موسیقی‌ها کاری می‌کنند که کشش و حوصله شما برای تجربه این عنوان، چندین برابر شود. صداگذاری‌های کاراکتر‌ها یا صداهایی مانند شلیک گلوله و مبارزه با سلاح سرد خوب ساخته شده‌اند. با این حال باید گفت صدای هیولا‌ها قابل‌قبول کار ‌شده‌ و اصلا درحد اندازه‌های دو نسخه Left 4 Dead نیست. زیرا هنگامی که صدای تانک، اسموکر،هانتر یا هرکدام از دشمنان Left 4 Dead را می‌شنیدید، اضطراب شما افزایش پیدا می‌کرد و حواستان را بیش از پیش جمع می‌کردید. اما در بازی Back 4 Blood غول‌ها آنچنان صدا‌های به‌یاد ماندنی ندارند و می‌توان آن را قابل قبول دانست.

نقد-و-بررسی-بازی-back-4-blood

درنهایت باید گفت بازی back 4 Blood یکی از بهترین تجربه‌هایی است که خواهید داشت. این اثر اصلا قابل مقایسه با Left 4 Dead  نیست زیرا مسیری اکشن و کمی متفاوت‌تر را برای خود انتخاب کرده است. اما در همان زمینه‌های کاملا مشترک این دو فرنچایز، می‌توان این اثر را برابر یا کمی ضعیف‌تر از Left 4 Dead در نظر گرفت. با این حال این موضوع چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کند و قطعا جزو آثاری است که باید حتما به همراه دوستانتان به تجربه بپردازید. 

 

نسخه نقد و بررسی بازی توسط ناشر دراختیار بازی مگ قرار گرفته است

  • استودیوی سازنده: Turtle Rock
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: Phil Robb
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
8.0
بازی back 4 Blood یکی از بهترین تجربه‌هایی خواهد بود که خواهید داشت. این اثر اصلا قابل مقایسه با Left 4 Dead  نیست زیرا مسیری اکشن و کمی متفاوت‌تر را برای خود انتخاب کرده است. اما در همان زمینه‌های کاملا مشترک این دو فرنچایز، می‌توان این اثر را برابر یا کمی ضعیف‌تر از Left 4 Dead در نظر گرفت. با این حال این موضوع چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کند و قطعا جزو آثاری است که باید حتما به همراه دوستانتان به تجربه بپردازید.
نقاط قوت
  • تنوع قابل قبول مراحل
  • سیستم کارت‌ها در بازی
  • گان‌پلی لذت‌بخش
  • هیجان و آدرنالین بالای اکشن بازی
  • موسیقی‌های فوق‌العاده
نقاط ضعف
  • مشکلاتی در Pick Up کردن آیتم‌ و بازکردن درها
  • هیولا‌های بازی عمق زیادی در صداگذاری و طراحی ندارند
  • هوش‌مصنوعی مشکل‌دار همراهان شما
  • عدم استفاده کامل از پتانسیل بخش Swamp
  • بازی هیچ تنش و اضطرابی در شما ایجاد نمی‌کند
9.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
8.2/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.