نویسنده: علی رضازاده یکشنبه، 09 آبان 1400
ساعت 18:17

بررسی بازی The Legend of Tianding

5 از 5

معمولا وقتی در حال تجربه عنوانی گذر زمان را فراموش می‌کنید و از مبارزات آن سیر نمی‌شوید، مشخص است که زیر کاپوت بازی اجزای مختلف به خوبی در حال کار کردن هستند و سازندگان تصمیمات درستی در قبال آن‌ها گرفته‌اند. این اتفاق آخرین بار برای من در یک عنوان دو بعدی اکشن در بازی Guacamelee افتاد که مزه مبارزات و پلتفرمینگ جذاب‌اش هنوز زیر زبانم است. The Legend of Tianding هم با الهاماتی از این اثر و تصمیمات هنری هوشمندانه سازندگان مثل ظاهر جالب کمیک/مانگا-گونه بازی و پراختن به شخصیت و دنیایی که کمتر به آن‌ها توجه شده، یکی از معدود عناوینی است که آن حس و حال را دوباره در من زنده کرد.

L2

تقریبا هر موجود زنده دوپا ناطقی با رابین هود که از دل فرهنگ فولکلور انگلیس بیرون می‌آید، آشنایی دارد. همان‌طور که از اسم بازی نیز مشخص است، این عنوان درباره شخصیتی واقعی در تاریخ تایوان به نام Liao Tianding است که ویژگی‌های مثل دزدی از ثروتمندان و کمک به فقرا و مقابله کردن به حاکمان ظالم روزگار خودش، از آن به عنوان رابین هود تایوانی یاد می‌شود. داستان بازی در اوایل قرن 20 در شهر تایپه اتفاق می‌افتاد، جایی که تایوان زیر سلطه ژاپن است و شخصیت ذکر شده به دنبال برقراری عدالت است و همزمان با اینکه بین مردم شهرت دارد، توسط پلیس تحت تعقیب است.

اولین نکته‌ای که بسیار از بدو ورود جلب توجه می‌کند، استایل هنری این اثر است که انگار در حال تجربه اتفاقات یک کمیک یا مانگا با یکی از بهترین‌های طراحی‌های بصری که این اواخر به ذهن می‌آید، هستید. داستان بازی در واقع در قالب مانگایی توسط یک راوی برای شما روایت می‌شود و تصمیماتی مثل استفاده از این تصاویر در برخی مواقع هنگام دیالوگ‌ها در دنیای بازی یا استفاده کامل از آ‌ن‌ها به جای کات‌سین‌ها، باعث شده The Legend of Tianding هویت ویژه‌ای از نظر بصری داشته باشد. حتی خارج از مسائل ظاهری، این تصمیمات به طبعیت فولکلور-گونه داستان هماهنگ است و کمک زیادی نیز به روایت کرده که اگر در جایی نیاز به توضیحات بیشتر پیرامون شخصیت یا موقعیت کاراکتری باشد، مخاطب از جوانب موقعیت مورد نظر به طور کامل باخبر شود و بتواند حس و حال کاراکترها را بهتر درک کند.

در مجموع داستان این عنوان با ترکیب موقعیت‌های واقعی و دراماتیزه کردن برخی المان‌ها، ترکیب خوبی از کار درآمده است و با اینکه کلیت کار ممکن است کمی قابل پیش‌بینی باشد؛ این نکته که کمتر به این ستینگ و کاراکترها پرادخته شده و شکل‌گیری برخی داستانک‌ها فرعی جالب  در طول روایت، همچنین همراه شدن با پیچش‌های داستانی مناسب و وجود شخصیت‌‌های به اندازه پردازش‌شده، منجر شده که بازیکن تا اتمام بازی با داستان همراه شود.

L15

اما لذت‌بخش‌ترین بخش بازی برای من همان‌طور پیش‌تر گفته شد، مبارزات است. مبارزات سریع The Legend of Tianding به لطف کنترل دلچسب و صداگذاری‌ خیلی خوب، به شدت لذت‌بخش هستند. بازی تاکید زیادی بر وصل کردن ضربه‌ها به یکدیگر یا همان کامبو زدن دارد و کارهای جالبی مثل استفاده از کمربند شخصیت اصلی برای خلع سلاح کردن دشمنان و استفاده از این سلاح‌‌ها علیه آن‌ها، توانایی برگرداندن گلوله‌های شلیک شده توسط دشمن، پرت کردن دشمنان به این‌ور و آن‌ور با کمبربند قرمز رنگ شخصیت اصلی (هیچ‌وقت پرت کردن آن‌ها روی تله‌های اطراف تکراری نمی‌شود!) و دیگر توانایی‌هایی که به مرور زمان دریافت می‌کنید، همگی در همین راستا و لذت‌بخش‌تر کردن مبارزات در بازی گنجانده شده‌اند که تا به خودتان می‌آیید، مبارزات به رقص زیبایی بین زمین و هوا در محیط‌های مختلف تبدیل می‌شوند. البته که مبارزات صرفا به فشردن چندین دکمه منتهی نمی‌شوند و با توجه به تفاوت دشمنان، باید در لت و پار کردن آن‌ها اولویت داشته باشید.

توانایی‌تان در مبارزات، در باس فایت‌ها که بسیار نسبت به مبارزات معمولی دشوارتر هستند، به چالش کشیده می‌شود. شکست باس‌ها نیاز به کمی صبر و مردن چند باره و یادگیری الگو حمله آن‌ها دارد، ولی خوشبختانه اگر صبر کمتری دارید می‌توانید درجه سختی بازی را کاهش دهید تا اعصاب‌تان خط خطی نشود. با این وجود، باس‌های بازی طراحی خیلی خوبی دارند و روش‌های حمله متفاوت‌ها آن‌ها مبارزات را حسابی نفس‌گیر کرده است.

بخشی که از این عنوان چندان باب میل من نبود، مرتبط به زمینه‌چینی مراحل است که در این مواقع بعد از اتمام مراحل، به شهر بازی باز می‌گردید. هر چند چرخیدن در شهر، صحبت کردن با بقیه یا انجام ماموریت‌های فرعی به باورپذیرتر بودن دنیای بازی کمک زیادی کرده و برای ارتقا دادن برخی توانایی‌های‌تان مراجعه به شهر ضروری است، صحبت‌های طولانی با بقیه شخصیت‌ها برای شروع مراحل اصلی برای افرادی که اکشن بازی رو بیشتر می‌پسندند، کمی خسته‌کننده است. خوشبختانه قابلیت Fast Travel  در بازی وجود دارد که وقت‌تان بین جابه‌جا شدن بین محیط‌های مختلف تلف نشود و همچنین در مواردی برخی مبارزات تصادفی در محیط شهر قرار داده شده که این بخش را تا حدودی از یک نواختی در می‌آورد.

L20

The Legend of Tianding از هر نظر عنوان جذابی است و به خوبی از عناوین مشابه خودش را متمایز می‌کند؛ از ظاهر بصری بازی گرفته و مبارزات دلچسب تا قهرمان تایوانی‌اش همگی این اثر را به گزینه خوبی برای مخاطبی که به دنبال عنوان دو بعدی اکشن-پلتفرمر متفاوتی می‌گردد تبدیل کرده است. با اینکه بازی بدون مشکل نیست، اما برگ برنده قطعی‌اش مبارزات نفس‌گیر و سریعی است که هرگز دوست ندارید تمام شوند.

8 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی The Legend of Tianding توسط ناشر در اختیار بازی مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Creative Games Computer Graphics Corporation
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.