نویسنده: سینا پنج شنبه، 25 آذر 1400
ساعت 06:27

بهترین سریال‌های کمدی سال 2021 مطلب ویژه

3.25 از 5

ساخت اثری کمدی که در کنار خنداندن مخاطب، حرف‌های مهمی هم برای گفتن داشته باشد، به طور سنتی کار ساده‌ای نبوده و در حال حاضر که برخی شلوغ کاری‌های بی اساس در شبکه‌های اجتماعی باعث به پایان رسیدن زندگی هنری افراد می‌شود، کار نویسندگان کمدی به مراتب دشوارتر از قبل هم شده است. در روزهای باقی‎مانده از سال جاری میلادی، مروری خواهیم داشت بر برترین محصولات سرگرمی سال 2021 که اولین مقاله از این مجموعه به سریال‎های کمدی اختصاص دارد.

best comedy series 10

Ghosts

از نظر ساختاری Ghosts احتمالاً کم ریسک‌ترین سریال این لیست باشد، چرا که از یک طرف بازسازی ساخته‌ای موفق از کشوری دیگر است و سوی دیگر به علت پخش از یک شبکۀ سراسری، امکان بهره‌گیری از زبان تند و برخی سوژه‌ها برای آن وجود ندارد. با این وجود نسخۀ آمریکایی Ghosts به خوبی توانسته از پس همانندسازی سوژۀ خود با جامعه‌ای متفاوت بربیاید. این سریال ماجرای زوجی را روایت می‌کند که با به ارث بردن عمارتی قدیمی، تصمیم می‌گیرند که آن را به یک هتل کوچک تبدیل کنند اما حادثه‌ای که برای یکی از آن‌ها تجربه‌ای نزدیک به مرگ را رقم می‌زند باعث می‌شود تا از رازی غیرمنتظره در مورد این خانۀ جدید مطلع شوند: نه تنها این دو در این عمارت بزرگ تنها نیستند و بلکه تعدادی روح سرگردان هم از دوره‌های مختلف تاریخ هم‌خانۀ آن‌ها هستند!

best comedy series 10

Girls5eva

در دهۀ 1990 میلادی، تب عجیبی برای تشکیل گروه‌های موسیقی پاپ دخترانه به وجود آمده بود که به جز تعدادی انگشت شمار، اکثر این گروه‌ها سرانجام درخشانی نداشتند و آرام آرام در سال‌های ابتدایی هزارۀ سوم، مدیر برنامه‌های صنعت موسیقی از این ایده فاصله گرفتند و فضای موسیقی این مدل گروه‎ها را فروش کرد. سریال Girls5eva که از تجارب Tina Fey به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان خود سود می‌برد، داستان یکی از همین گروه‌هاست که در ابتدای راه موفق می‌شوند تک آهنگی بسیار موفق را روانۀ بازار کنند اما یک حادثۀ تراژیک باعث از هم پاشیدن این گروه می‌شود و داستان سریال زندگی اعضای این گروه در زمان حال و بعد از گذشت بیست و چند سال را به تصویر می‌کشد که مجدداً فرصتی فراهم شده که در کنار هم قرار بگیرند و یک بار دیگر شانس خود را برای دست‌یابی به قله‌های شهرت امتحان کنند اما تمامی حواشی و رفتارهای نامناسبی که در گذشته باعث جدایی گروه شده بود، هر لحظه ممکن است مجدداً همه چیز را خراب کند.

best comedy series 10

Hacks

در بیشتر سال‌های قرن بیستم، کمدی سرزمین مردان بوده و زنان علاقه‌مند به این حرفه یا باید به محدود شدن به نقش‌آفرینی در سیتکام‌ها در نقش «همسر مهربان» راضی می‌شدند یا اینکه همراه با تلاشی چند برابری نسبت به رقبای مرد خود، با رفتارهای ناخوشایندِ افراد تأثیرگذار در عرصۀ استندآپ کمدی هم کنار آمده و به سختی برای خود اسمی دست و پا می‌کردند. سریال Hacks داستان یکی از همین زنان کهنه‌کار عالم کمدی است که با تمامی ناملایمات و خبرهای جعلی در مورد زندگی خصوصی خود در طول سالیان متمادی کنار آمده و در حالی که احساس می‌کند قراردادی مادام العمر برای برنامه‌ای هر روزه و البته به تکرار افتاده در یکی از هتل‌های لاس وگاس دارد، با این واقعیت رو به رو می‌شود که جوک‌های او کاملاً کهنه شده و به زودی شغل ثابت خود را از دست خواهد داد. به این ترتیب برای اینکه خداحافظی باشکوهی بر اساس خواست خود با صحنۀ اجرا داشته باشد، وارد همکاری با یک نویسندۀ زن جوان می‌شود که به تازگی و به واسطۀ یک توئیت نامناسب، شغل خود را به عنوان یک نویسندۀ تلویزیونی آینده‌دار از دست داده است. تفاوت نسل‌ها، تردید نسبت به آینده و "کنسل کالچر" از جمله مواردی است که این سریال روی آن‌ها دست می‌گذارد و بدون ترس از اینکه تعدادی از مخاطبان بابت رفتارهای خاص شخصیت‌ها از همراهی با آن‌ها اجتناب کنند، داستانی گاه تلخ و گاه شیرین را به تصویر می‌کشد.   

best comedy series 10

Star Trek: Lower Decks

فصل اول Lower Decks به لطف تمسخر بی حد و مرز ایده‌های کلیشه‎ای مجموعۀ Star Trek، تعداد زیادی از طرفداران پر و پا قرص این فرنچایز را از خود راند اما آن‌هایی که ارزش هجو را به خوبی درک کرده‌اند، تا پایان همراه سریال باقی ماندند و امسال با بلوغ تمام ایده‌های فصل اول و شخصیت‌های دوست داشتنی آن رو به رو شدند. اعتماد به نفس بیشتری که سازندگان به لطف تمدید برای ساخت فصل‌های بیشتر به دست آورده بودند موجب شد تا با دستی بازتر به سراغ ایده‌های تکراری سری استار ترک بروند و با مواردی مثل بازگشت شخصیت‌های درجه‌دار از مرگ یا مأموریت‌های غیرعقلانی سفینه‌های مشهورتر این مجموعه تا حد نهایت شوخی کنند. اوج این فصل احتمالاً قسمتی بود که نیروهای رده بالا جای خود را به کارکنان رده پایین دادند و تفاوت امکانات، توانایی‌ها و نوع مسئولیت‌های دو گروه، لحظات غیرمنتظره اما به شدت جذابی را پدید آورد.  

best comedy series 10

Miracle Workers: Oregon Trail

فصل اول سریال Miracle Workers احتمالاً یکی از ناامیدکننده‌ترین پرداخت‌های ممکن برای ایده‌ای بود که روی کاغذ جای کار بسیاری داشت و این شرایط هم در حالی اتفاق افتاد که سازندگان دسترسی خوبی به ترکیبی بسیار قوی از بازیگران جوان و با تجربه داشتند. در فصل دوم سازندگان به سراغ زندگی مردم در قرون وسطی رفتند که در تلفیق فضای آن دوران با حقایق جهان امروز، شاهد پیشرفتی غیرمنتظره نسبت به فصل اول بودیم. در فصل سوم شاهد جهش کیفیتی به مراتب بزرگتر هستیم و این بار داستانی که در ژانر وسترن اتفاق می‌افتد، با در نظر داشتن تمامی بالا و پایین‌های تاریخی مربوط به مقطع زمانی انتخاب شده، به دادخواست تند و تیزی در مورد جهان امروز و به خصوص شرایط اجتماعی حال حاضر ایالت متحده تبدیل شده که به خوبی توانسته هم اثری خنده‎دار و سرگرم کننده باشد و هم مخاطب خود را به فکر وادارد.

best comedy series 10

Mythic Quest

از زمان پخش فصل اول سریال Mythic Quest، پشت صحنۀ استودیوهای بازیسازی بیش از پیش برای مخاطبان نمایان شده و البته شاهد تصویری به مراتب تیره‌تر و نفرت‌انگیزتر از چیزی در سریال با آن شوخی شده بود، هستیم و جالب اینکه Ubisoft که همکاری مستقیمی با این سریال دارد، یکی از ناشرین بزرگ صنعت بازی‌های ویدئویی است که بیشترین حواشی مربوط به محیط نامناسب شغلی به آن مربوط می‌شود. با این وجود، این سریال قبل از هر چیزی یک کمدی محل کار است و از قواعد خاص این ژانر پیروی می‌کند و شخصیت‌ها با تمام بالا و پایین‌هایی که در روابط خود تجربه می‌کنند، نهایتاً برای یک هدف مشترک گرد هم می‌آیند و تمام تلاششان را برای موفقیت کل گروه به کار می‌گیرند. همان طور که در فصل اول قسمتی به حوادث گذشتۀ دور اختصاص یافته بود و از درخشانترین لحظات آن فصل بود، امسال هم در ماجرایی دو قسمتی به گذشتۀ یکی از شخصیت‌های اصلی مجموعه پرداخته می‌شود که فرصت بزرگی برای اف. موری آبراهام فراهم می‌کند تا تبحر خود در بازیگری را به رخ همگان بکشد.

best comedy series 10

Only Murders in the Building

اینکه دقیقاً چه فرآیندی باعث شد دهه‌ها بعد از اتمام حاکمیت رادیو به واسطۀ فراگیر شدن استفاده از تلویزیون، این بار بر بستر اینترنت و ساختاری به نام پادکست‌ مجدداً به همان مدل از برنامه‌سازی بازگردیم، نیاز به یک بررسی اساسی دارد که در این مطلب نمی‌گنجد اما پادکست‌های متمرکز بر حوادث جناییِ ناگوار یکی از محبوبترین خروجی‌های این موج جدید تولید محتواست که ایدۀ سریال جدید استیو مارتین هم از این دست آثار الهام گرفته است. سریال Only Murders in the Building متمرکز بر سه شخصیت ساکن یک آپارتمان است که همگی علاقه‌مند به پادکست‌های جنایی هستند و بعد از وقوع یک قتل در این مجتمع مسکونی، تصمیم می‌گیرند که در ساخت پادکستی جنایی بر اساس این قتل با یکدیگر همکاری کنند اما هر کدام هدفی متفاوت از این همکاری دارند که تا حد ممکن ترجیح می‌دهند تا آن را از دیگر شرکا پنهان کند. در کنار بازی‌های جذاب و موقعیت‌های به یادماندنی، نویسندگی سریال یکی از درخشانترین بخش‌های کار است که در قسمتی خالی از ارتباط کلامی، به اوج خود می‌رسد!   

best comedy series 10

Resident Alien

شبکۀ تلویزیونی SyFy، قبل از تغییر نام به مکانی فوق‌العاده برای ایده‌های مختلف ژانر علمی-تخیلی و گهگاه فانتزی تبدیل شده بود که از سریال‌های نسبتاً پرخرج تا فیلم‌های تلویزیونی کوچک و انیمه‌های کمتر دیده شده را پوشش می‌داد که باعث شده بود وبسایت و انجمن‌های گفتگوی این شبکه به محیطی فوق‌العاده برای تبادل نظر در مورد این قبیل آثار تبدیل شود. تقریباً ده سال بعد از تغییر سیاست‌گذاری‌های شبکه که باعث عرضۀ تولیداتی کم هزینه اما بی ربط و بسیار بی کیفیتی شده بود که به جای سوددهی بیشتر، موقعیت شبکه را هم کاملاً متزلزل کرد. در سال‌های اخیر شاهد بازگشت فضای این شبکه به سال‌ها نه چندان دور هستیم که در این موج جدید، سریال کمدی/علمی-تخیلی Resident Alien یکی از بهترین پروژه‌های تمام دوران این شبکه است. شخصیت محوری این سریال موجودی فضایی است که برای نابودی کرۀ زمین به مأموریت فرستاده شده اما سقوط سفینه‌‎اش به علت نقص فنی او را مجبور می‌کند تا برای به نتیجه رساندن مأموریت خود مدتی را با مردم شهری کوچک زندگی کند که با توجه به عدم آگاهی این موجود فضایی از الگوهای اجتماعی مقبول جامعۀ بشری، موقعیت‌های بامزه‌ای را پدید می‌آورد.  

best comedy series 10

Reservation Dogs

قرار دادن سریال Reservation Dogs در ژانر کمدی یا حتی کمدی سیاه چندان کار ساده‌ای نیست چون با توجه به سوژۀ آن و نوع شخصیت‌های متفاوتی که داستان سریال حول محور آن‌ها می‌چرخد، قواعد معمول ژانر کمدی به چالش کشیده شده اما نوع چینش وقایع هم به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را یک درام خالص نامید. این سریال که به مسائل نوجوانانی از نژاد بومیان آمریکا می‌پردازد، تصویری تمام نما از زندگی مردمانی را نشان می‌دهد که روزی تنها ساکنان دو قارۀ بزرگ کرۀ زمین بودند اما امروزه فقط چند میلیون از آن‌ها در نقاطی به شدت جدا افتاده از هم در شرایطی کاملاً نابرابر با ساکنان ثانویۀ این قاره، زندگی می‌کنند. هیجان، خنده و تراژدی همگی بخش‌هایی از روزمرگی شخصیت‌های داستان است که اگر پرده‌های محرومیت و نژادپرستی را کنار بزنیم، دقیقاً همان امیدها و آرزوهای نوجوانان دیگر نژادها را می‌بینیم اما دنیای این سریال به علت رفتن به سراغ این گروه آسیب دیدۀ اجتماعی، تبدیل به اثری منحصر به فرد شده است. 

best comedy series 10

Ted Lasso

به لطف موفقیت فصل اول سریال در کسب جوایز مختلف تلویزیونی، این روزها Ted Lasso یکی از محبوبترین آثار طنز تلویزیونی است که به لطف استفاده از ورزش پرطرفدار فوتبال، یکی از معدود محصولات ورزشی تولید استودیوهای آمریکایی است که توانسته نفوذی قابل توجه در میان علاقه‌مندان در نقاط مختلف جهان پیدا کند. فصل دوم در عین گسترش موقعیت‌های خنده‌دار برای شخصیت‌های دوست داشتنی سریال، در زندگی شخصی آن‌ها عمیق‌تر شده و لحظات تاریکی از زندگی خانوادۀ بزرگ تیم فوتبال ریچموند به تصویر می‌کشد. دو قسمت اضافه‌تری که سازندگان در این فصل نسبت به فصل اول داشتند، باعث به وجود آمدن دو عدد از بهترین قسمت‌های تلویزیونی سال گذشتۀ در میان تمامی آثار شده که احتمالاً برای سال پیش رو، در فصل جوایز شانس سریال را برای تکرار موفقیت‌های گذشته، به شدت افزایش می‌دهند.

 

در بازی‌مگ بخوانید: 

بهترین مینی‌سریال‌های سال 2021 

بهترین سریال‌های درام سال 2021 

بهترین بازی‌های مستقل سال 2021

بهترین بازی‌های سال 2021 

سینا | مقالات | 16/12/2021
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.