نویسنده: علی رضازاده پنج شنبه، 25 آذر 1400
ساعت 15:25

بررسی بازی Fights in Tight Spaces

5 از 5

ترکیب کردن نبردهای تن به تن پر سرعتی که اغلب با مشت و لگد دنبال می‌شوند و در جاهایی مثل آسانسور، پشت‌بام، روی بال هواپیما و یا هر مکان دیگری که سال‌ها در فیلم‌های اکشن دیدیم، با ساختار استراتژی نوبتی که نیاز به صبر و تامل دارد و همچنین استفاده از Deckbuilding برای انتخاب حرکاتی که انجام می‌دهید، ممکن است روی کاغذ کمی عجیب به نظر برسد. اما Fights in Tight Spaces به خوبی توانسته برگه‌ای از دفتر بزرگانی مثل Into The Breach و Slay the Spire بگیرد و با اضافه کردن سبک و سیاق خاص‌ خودش، این مبارزات را که معمولا از نگاه مخاطب بدون فکر پیش می‌روند، به بخش جذاب و حساب‌شده‌ای تبدیل کند که برای هر حرکت باید با دقت برنامه‌ریزی کرد.

192.168.1.103 Image 11 1

در بازی کنترل مامور مخفی خوش‌تیپی به اسم Agent 11 را برعهده می‌گیرد که برای سازمانی با هدف مقابله با جرایم کار می‌کند و از طرف رئیس‌اش مامور می‌شود که با چندین گروه تبه‌کار از دشمنان گردن کلفت گرفته تا نینجاها و مافیای ایتالیایی، مبارزه کند. کلیت پلات Fights in Tight Spaces را تقریبا همین تشکیل می‌دهد و این توضیحات تنها بهانه‌ای برای رو‌به‌رو شدن با دشمنان مختلف و شکل‌دهی ساختار کلی بازی است. و خب منطقی بخواهیم نگاه کنیم تصمیم درستی سازندگان گرفته‌اند، تمام اتفاقات خوب در مبارزات جذاب بازی می‌افتد و طبیعتا نیازی نیست با دیالوگ‌های طولانی و داستان کلیشه‌ای، بیخودی ریتم مبارزات را تحت تاثیر قرار داد.

همان‌طور که از اسم بازی مشخص است، مبارزات نوبتی این عنوان در محیط‌های تنگ و کوچک صورت می‌گیرند. برای هر گونه حرکتی از مجموعه کارتی که در دسترس دارید استفاده می‌کنید. این کارت‌ها را می‌توانید به خود بازی بسپارید تا مجموعه‌ای از آن‌ها را برای شروع به شما بدهد، یا براساس سبک‌های مختلف برای مثال دفاعی یا تهاجمی، آن‌ها را در آغاز انتخاب کنید. در هر دو صورت، بعد از به پایان رساندن هر مرحله، سه کارت به صورت تصادفی نیز به شما پیشنهاد می‌شود که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید تا هم مجموعه کارت‌ بیشتری براساس نیازتان داشته باشید و هم با چالش بازی هماهنگ شوید و کارهای جالبی انجام دهید.

192.168.1.103 Image 0

البته برای استفاده از کارت‌ها، باید به واحد Momentum شخصیت‌تان نیز دقت داشته باشید که با هر بار استفاده از کارت‌ها کاهش می‌یابد (هر کارت بسته به قدرتش مقدار متفاوتی مصرف می‌کند) و برای افزایش دوباره آن باید برای نوبت بعد منتظر بمانید. در کنار این واحد، با انجام برخی حرکات Combo‌تان زیاد می‌شود که این واحد منبع برخی کارت‌ها قدرتمند دیگر است. در نتیجه، مبارزات ساختار هوشمندانه‌ای دارند که در هر نوبت باید فکرشده عمل کنید و حرکات خود را طوری بیچینید که بتوانید بیشترین آسیب را به دشمنان برسانید و هم در جهت حمله آن‌ها قرار نگیرید.

ویژگی‌ای که مبارزات Fights in Tight Spaces را جذاب کرده این است که بازیکن از قبل نقطه‌ای را که هر کدام از دشمنان قرار است به آن حمله کنند، می‌داند. نه تنها این باعث شده که استراتژی بیشتری در حرکات داشته باشید، بلکه می‌توانید استفاده‌های جالب از این توانایی کنید. به این صورت که بخش اساسی از مبارزات، توانایی شما برای قرار دادن دشمنان در وضعیتی است که به بقیه دشمنان آسیب برسانند. مهم نیست چند بار این کار انجام می‌دهید، هر بار که یکی از دشمنان به دیگری شلیک می‌کند یا مشت و لگد سنگینی حواله دیگری می‌کند، لذت‌بخش است و حس خیلی خوبی دارد. کار دلچسب دیگر، استفاده از محیط اطراف است. برخی مراحل ساده را کنار بگذاریم که طراحی چندان جالبی ندارند، بیشتر مراحل بازی نقاطی را شامل می‌شوند که از طریق آن می‌شود با حرکات مناسب دشمنان را به بیرون از منطقه مبارزه بفرستید و از شر آن‌ها خلاص شوید. برای مثال در یکی از مراحل که روی پشت‌بام می‌گذرد می‌توانید دشمنان را به پایین پرتاب کنید.

192.168.1.103 Image 10

همه این موارد در یک ساختار روگ‌لایک روی می‌دهند و مثل اکثر عناوینی که از این ساختار استفاده می‌کنند، در برخی موارد کمی شانس تاثیرگذار است و برای مثال همین منجر شده که علی‌رغم تنوع کلی خوبی که مراحل دارند، برخی از آن‌ها کمی شبیه به هم باشند. همچنین هر چه قدر هم که هر دور از بازی با دور قبلی فرق داشته باشد و رویکرد متفاوتی جلو مخاطب باشد، شکست خوردن و برگشتن به نقطه اول برای برخی افراد می‌تواند کمی آزاردهنده باشد، خصوصا وقتی یک دور به پایان رساندن کامل بازی چندین ساعت طول می‌کشد و مراحل ابتدایی نسبت به مراحل بعدی، کمتر چالش‌برانگیز هستند و مجموعه کارت کمتری دارید. در واقع بازی به شما نیز اجازه می‌دهد که این مراحل را رد کنید، ولی با رد کردن آن‌ها، تعدادی از آپگریدها را به دست نمی‌آورید و کار سخت‌تری در پیش دارید. 

البته تصمیمات خیلی خوبی نیز سازندگان برای کم شدن طعم تلخ شکست گرفته‌اند؛ اولین کار هوشمندانه‌، اضافه کردن درجه سختی‌های متفاوت است که در سطوح آسان با اینکه همچنان به چالش کشیده‌ می‌شوید، اگر در مرحله‌ای شکست بخورید، می‌توانید دوباره آن مرحله را (در عوض اینکه به ابتدا بازی برگردید) تکرار کنید. همچنین با توجه به اینکه اشتباه کردن در بازی راحت است، در طول هر مرحله چند باری قابلیت Rollback دارید تا اگر کارت‌ها را اشتباهی بازی کردید و در موقعیتی نامناسبی گیر کردید، بتوانید در سطح آسان به ابتدا آن نوبت برگردید. دوم اینکه با هر بار شکست با امتیازی که به دست آوردید، لول شما بالا می‌رود و تعدادی کارت جدید نیز باز می‌شوند. بنابراین اگر مثل من عناوین نوبتی و کارتی اولویت اول‌تان نیستند، همچنان می‌توانید از بازی لذت ببرید و نقطه شروع مناسبی است.

Screenshot 2020 03 10 16.23.27

برخی مشکلات کوچک به کنار، Fights in Tight Spaces با ترکیب کردن ایده‌هایی از استراتژی نوبتی و عناوین کارتی در یک پکیج خیلی خوب، مبارزات جذاب و عمیقی با استراتژی‌های گوناگونی را به مخاطب ارائه می‌کند که بارها می‌توان هر کدام را با رویکردهای متفاوتی تکرار کرد و از آن لذت برد.

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Fights in Tight Spaces توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

  • استودیوی سازنده: Ground Shatter
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.