نویسنده: سید علی روح‌الامینی چهارشنبه، 01 دی 1400
ساعت 18:30

نقد و بررسی نسخه PC بازی Final Fantasy VII Remake

5 از 5

بدون‌شک سری آثار Final Fantasy یکی از بهترین تجربه‌هایی ویدیوگیمی است و هر شخصی که در جهان آن غرق شده، ثمره آن چیزی جز لذت برای او نبوده است. با این‌حال نسخه هفتم این سری، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین‌های آن محسوب می‌شود. به‌قدری محبوب که استودیو سازنده دست به ساخت ریمیکی از آن زد و توانست اثری خلق کند که هر شخصی باید به تجربه آن بپردازد. فرقی نمی‌کند از جهان این سری اطلاعاتی داشته باشید یا خیر، تجریه Final Fantasy VII Remake قطعا برای هرشخصی از واجبات است. با این حال چندی پیش استودیو اسکوئرانکیس تصمیم بر انتشار این عنوان روی رایانه‌های شخصی گرفت و ما می‌خواهیم در این نقد و بررسی نگاهی به این نسخه از بازی داشته باشیم. در ادامه با بازی مگ همراه باشید.

داستان بازی دقیقا از همان نقطه‌ای آغاز می‌شود که نسخه قدیمی آن شروع می‌شد. Clound کاراکتر اصلی بازی که عضو سابق واحد Soldier کمپانی Shinra بوده، حال به واسطه Tifa Lockhart، دوست دوران کودکی خود به گروه Avalanche پیوسته است. هدف این گروه نابودسازی شرکت شینرا بوده، زیرا آن‌ها بر این باور هستند که این کمپانی بزرگ درحال نابود‌سازی سیاره است و جان انسان‌هایی که در آن‌جا زندگی می‌کنند را به‌خطر خواهد انداخت. با این حال کلود، پروتاگونسیت بازی در ابتدا صرفا برای پول حاضر به همکاری با این گروه شده است و در این راه پیش‌زمینه داستای این اثر به‌خوبی روایت می‌شود. این عنوان با بازتر کردن روایت‌های ناگفته جهان بازی و شهر Midgar، کاری کرده که این اثر هم برای طرفداران نسخه قدیمی داستان‌ها و روایت‌های جدیدی برای ارائه داسته باشد و هم بازیکنان جدید بتوانند راحت‌تر با آن ارتباط برقرار کنند. در واقع این کار استودیو سازنده بازی Final Fantasy VII Remake، باعث شده تجربه 5 ساعته گذشته تبدیل به 30 ساعت شود اما همچنان لذت و تجربه‌های جدید نیز با خود به همراه داشته باشد.

نقد و بررسی نسخه PC بازی Final Fantasy VII Remake

همچنین کارگردانان این اثر به خوبی توانسته‌اند سکانس‌ها و کاتسین‌های چشم‌نوازی را طراحی کنند و روایت اثر را به‌شکل چشم‌گیری باورپذیرتر کنند. در این راستا می‌توان گفت اگر سراغ تجربه این بازی بروید، قطعا با یکی از جذاب‌ترین روایت‌های موجود در چندسال اخیر مواجه خواهید شد و امکان دلسرد شدن شما از آن واقعا کم است. یکی از موارد جالبی که وجود دارد، سیستم مبارزات بازی است. این سیستم که نحوه کارکرد و مکانیزم‌های خاص خود را به همراه دارد، درصورت استفاده و درگیر شدن در آن می‌تواند چالشی جذاب و دلنشینی را برای شما به ارمغان بیاورد. با این حال زمانی که در درجه سختی آسان به تجربه بازی می‌پردازید، ممکن است عدم درگیر شدن شما با این سیستم‌ها و سازوکار‌ها باعث سادگی بیش از حد مبارزات شود و این مورد کمی سرد کننده است. این اتفاق گاهی در درجه‌ سختی متوسط هم رخ می‌دهد که خب تیم سازنده بازی بهتر بود کمی بیشتر به این موضوع بها می‌داد. همچنین هنگام نبرد شما توانایی کنترل یا دستور دادن به دیگر هم‌تیمی‌های خود را دارید که به واسطه قدرت‌ها و توانایی‌های گوناگونی که دارند، به‌شدت باعث تنوع و لذت‌‌بخش شدن مبارزات شده‌اند. در ادامه نیز باید گفت تنوع دشمنان واقعا تحسین‌برانگیز است و متنوع بودن نقاط ضعف هرکدام از آن‌ها، در کنار باس‌فایت‌های بسیاری که بر سر راه شما قرار می‌گیرند نبرد‌های چالش‌برانگیزی را برای شما تدارک دیده‌اند.

نقد و بررسی نسخه PC بازی Final Fantasy VII Remake

از منظر هنری و بصری بازی به‌شدت زیبا است. مناطق مختلف با حال و هوای گوناگونی که به شما القا می‌کنند، در کنار طراحی خارق‌العاده Midgar و ترکیب آن‌ها با رنگ‌آمیزی، نورپردازی و سایه‌زنی درستی که انجام شده باعث خلق یکی از زیبا‌ترین آثاری که تجربه خواهید کرد شده است. با این حال نکات منفی بازی از اینجا شروع می‌شوند و همه و همه مربوط به نسخه PC بازی خواهد بود. جایی که به‌قدری مشکلات فنی بی‌داد می‌کند که نه‌تنها تاثیر چشم‌گیری روی وجه‌های هنری بازی گذاشته است، بلکه جلوی تجربه بی‌نقص شما از بخش داستانی و موسیقی را هم گرفته است. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی نسخه PC بازی Final Fantasy VII Remake

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که نسخه رایانه‌های شخصی این اثر به همراه دارد، Resolution Scale آن است. Final Fantasy VII Remake به‌صورت خودکار و پیشفرض این ویژگی را اجرا می‌کند و دائما رزولوشن تصویر شما را دستکاری می‌کند. این امر باعث شده که رزولوشن خروجی چیزی نباشد که انتظار آن را دارید و متاسفانه امکان خاموش کردن آن هم وجود ندارد. دیگر آثار منتشر شده روی رایانه‌های شخصی یا این ویژگی را ندارند، یا به شما امکان شخصی‌سازی آن را می‌دهند. اما در این بازی شما محکوم به استفاده و پایین آمدن رزولوشن تصویر هستید. همچنین بازی در برخی مواقع افت فریم عجیبی می‌گیرد. این افت فریم هم به‌صورت طولانی مدت ممکن است رخ دهد و هم به‌شکل کوتاه اما متداوم که کاملا به تجربه شما ضربه وارد خواهد کرد. جدا از این موارد اتفاقات دیگری نیز رخ می‌دهد که فاجعه اصلی ماجرا هستند.

نقد و بررسی نسخه PC بازی Final Fantasy VII Remake

هنگام کات‌سین‌ها و زمان‌هایی که کلود ناگهان صحنه‌ها یا خاطراتی را مشاهده می‌کند، بازی کاملا متوقف می‌شود و فریم زیر 8 می‌رسد. با این حال انگار همه‌چیز درحال اجرا با همان نرخ فریم 30 یا 60 هست و پس از مدتی این سکانس کاملا رد می‌شود و بازی به حالت عادی خود باز می‌گردد. دواقع رسما ممکن است شما برخی از سکانس‌های به‌شدت مهم داستانی را نتوانید تماشا کنید و این موضوع قطعا بر تجربه شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. یکی دیگر از مشکلات عجیب بازی، خراب شدن صداها و موسیقی‌‌های آن بود. به‌شخصه برای اولین بار شاهد چنین چیزی بودم و درحال که بازی با 60 فریم بر ثانیه درحال اجرا شدن بود، در برخی محیط‌ها کاملا صدا و موسیقی بازی خراب می‌شود. منظور از خراب شدن  خش‌دار بودن آن و قطع و وصل شدن‌های ثانیه‌ای است. به‌طوری که پس از کمی پیشروی این اتفاقات به‌شدت روی اعصاب شما می‌رود و گوش‌های شما را اذیت می‌کند. این اتفاق برای عنوانی که واقعا موسیقی‌های گوشن‌نوازی برای ارائه دارد فاجعه است و تاثیر بسیار بدی روی مخاطب می‌گذارد. با این حال همچنان شاهد مشکلات اولین ورژن نسخه‌های کنسول این اثر هستیم و تکسچر‌های محیط گاهی دیر لود می‌شوند. همچنین تنظیماتی که در منو بازی در اختیار شما قرار داده شده به‌قدری کم است، که برای اولین بار مشاهده می‌کردم چنین بازی بزرگی، این میزان توانایی تغییرات در سطح گرافیک بازی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

نقد و بررسی نسخه PC بازی Final Fantasy VII Remake

درنهایت باید گفت نسخه PC بازی Final Fantasy VII Remake اگر مشکلات فنی به‌شدت تاثیرگذار خود را برطرف کند، قطعا یکی از بهترین هدیه‌های استودیو سازنده این اثر به گیمر‌های رایانه‌های شخصی خواهد بود. بدون‌شک پس از انتشار چند آپدیت اولیه باید سراغ تجربه این عنوان بروید و از داستان‌ این نسخه از سری نهایت لذت را ببرید.

 

8.5از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Final Fantasy VII Remake توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • کارگردان: Toriyama
  • استودیوی سازنده: Square Enix
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 30
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.