نویسنده: سینا دوشنبه، 15 فروردين 1401
ساعت 11:54

بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga

5 از 5

وقتی که استودیوی ناشناختۀ Traveller's Tales در سال 2005 و در بهبوهۀ عرضۀ فیلم Revenge of the Sith (که در آن زمان تصور می‌شد آخرین فیلم در دنیای جنگ ستارگان خواهد بود)، اولین بازی ویدئویی لگویی اقتباسی را منتشر کرد، کمتر کسی تصور می‌کرد که آثار لگویی تبدیل به امپراطوری کوچک و موفقی در این صنعت شوند به طوری که در هفده سال گذشته شاهد تولید نزدیک به شصت عنوان با طراحی لگویی، اعم از آثار اقتباسی تا آثار کاملاً جدید، برای پلتفرم‌های مختلف بوده‌ایم که در سطوح متفاوتی از کیفیت در نوسان بوده‌اند اما ساخته‌های اقتباسی Traveller's Tales به طور معمول بازخوردهای خوبی از جانب مخاطبان و منتقدان دریافت کرده‌اند. جدیدترین ساختۀ این استودیو بعد از غیبتی نزدیک به سه سال به علت مشکلات داخلی استودیو و البته همه‌گیری کووید 19، باز هم اقتباسی از مجموعۀ Star Wars است و این بار داستان 9 فیلم اصلی این فرنچایز دستمایۀ طراحی محصول جدید بوده است. 

Lego SW 4

هستۀ داستانی هر نُه فیلم بدون تغییر در جزئیات ارائه می‌دهد اما همۀ ماجراها به شدت خلاصه شده‌اند به طوری که برخی حوادث و روابط بین شخصیت‌ها برای مخاطبانی که این فیلم‌ها را ندیده باشند، ممکن است گُنگ به نظر برسد اما مسئله اینجاست که اولاً افراد بسیار کمی در سراسر جهان وجود دارند که با داستان جنگ ستارگان آشنایی نداشته باشند و دوماً اگر کسی در چهل و پنج سالی که از اکران اولین فیلم این فرنچایز می‌گذرد به سراغ آن‌ها نرفته باشد، احتمال بسیار پایینی وجود دارد که به سراغ تجربۀ اثری به نام LEGO Star Wars: The Skywalker Saga بیاید.  

از ایراد قابل چشم‌پوشی بخش روایی که بگذریم، این نسخه نسبت به اقتباس‌های لگویی اولیه یک تفاوت عمده دارد و آن هم اضافه شدن صداپیشگی است که کار انتقال مفاهیم را برای سازندگان بسیار آسان کرده است در حالی که در نسخه‌های قدیمی باید با ایما و اشاره‌ مانند فیلم‌های صامت داستان انتقال داده می‌شد که این امر منجر به خلق لحظاتی بسیار بامزه توسط سازندگان شده بود که احتمالاً اوج این خلاقیت را در اجرای سوپرایز بزرگ داستانی اپیزود پنجم شاهد بودیم. با این وجود از حس شوخ ‌طبعی قدیمی به هیچ وجه کاسته نشده و در کنار شیرین‌کاری‌های فیزیکی در دراماتیک‌ترین لحظات، سازندگان از مکالمات شخصیت‌های فرعی استفاده کرده و با تعدادی از حفره‌های داستانی فیلم‌ها شوخی کرده‌اند که گاهی باعث می‌شوند تا وسط یک مأموریت مخفی خطرناک، مدتی درنگ کنید و مکالمه‌ای که هیچ ارتباط مستقیمی به پیشبرد داستان ندارد را تا انتها دنبال کنید.

از نظر گیم‌پلی همان طور که سازندگان وعده داده بودند، با بزرگترین بازی از دنیای Lego تا امروز طرف هستیم. در کنار پوشش روایت نُه فیلم در قالب چهل و پنج مأموریت مختلف که مقطع زمانی هفتاد ساله‎ای را در برمی‌گیرد، نزدیک به صد فضاپیما در ابعاد مختلف، بیش از سیصد شخصیت با ویژگی‌های مجزا از یکدیگر و ده‌ها سیاره با ساختار محیطی کاملاً متفاوت در اختیار مخاطب قرار داده شده که بعد از به پایان رساندن بخش داستانی با آزادی عمل کامل می‌توانید به همۀ مواردی که به دست آورده‌اید دسترسی داشته باشید تا بار دیگر به مراحل پشت سر گذاشته بازگردید و تلاش کنید تا غنائم بیشتری با استفاده از امکانات جدید برای خود جمع‌آوری کنید و اسرار بیشتری از محیط را کشف کنید.

Lego SW 4

طراحی مراحل برای تمامی نسخه‌ها مجدداً صورت گرفته و برخلاف رسم معمول این روزها، شاهد عرضۀ همان نسخه‌های قبلی با دستکاری بصری نیستیم. به این سبب، برخلاف اقتباس‌های پیشین که عملاً پیشروی به صورتی خطی انجام می‌گرفت، اکثر مراحل The Skywalker Sag در محیط‌هایی بسیار بزرگ اتفاق می‌افتند که برای دسترسی به تمامی بخش‌های آن‌ها باید از توانایی‌های مختص هر شخصیت به درستی استفاده کنید. با وجود استفاده از محیط‌های بزرگ و پر از آیتم‌های جانبی، مخاطب کاملاً آزاد است تا به جای گشت و گذار، به مسیر خطی داستان وفادار بماند و کار خود را در هر مرحله به سرعت به پایان برساند. نکتۀ دیگر اینکه در انتخاب شروع داستان هم کاملاً آزاد هستید چرا که در ابتدای کار قسمت اول از هر سه گانه قابل دسترسی هستند و شما می‌توانید کار خود را از سه گانۀ دنباله یا سه گانۀ اصلی یا سه گانۀ پیش درآمد آغاز کنید و به لطف دستاوردهایی به دست آمده بعضاً پیشرفت ساده‌تری در سه گانه‌های دیگر داشته باشید یا در شروع تجربۀ خود با چالش بیشتری رو به رو شوید، البته به طور کلی عناوین لگو چون برای تمامی سنین طراحی می‌شوند آسان‌تر از آن چیزی هستند که در سخت‎ترین شرایط هم چالش بزرگی به همراه داشته باشند.

همان طور که اشاره شد شخصیت‌ها هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند که این بار امکان افزایش اثربخشی این ویژگی‌ها با استفاده از درخت توانایی‌های گروه‌بندی شده وجود دارد. همان طور که قابل پیش‌بینی است گروه‌هایی مثل Jedi و Sith امکان استفاده از Force را برای جا به جایی اشیاء یا کنترل ذهن دشمنان در اختیار دارند و سلاح اصلی آن‌ها هم شمشیرهای نورانی مشهور این فرنچایز است که طراحی مبارزات با این سلاح دستخوش تغییر شده به طوری که این بار امکان چند ضرب زدن با زنجیر کردن سه نوع مختلف حمله وجود دارد. ارتش کلون‌ها و سربازهای امپراطوری جوخه‌های مختلفی دارند که هر کدام سلاح ویژه‌ای داشته و برخی هم در کنار سلاح اصلی امکان پرتاب نارنجک یا استفاده از قلاب لنگری و ... را دارند. شخصیت‌هایی که در گروه زباله‌گرد دسته‌بندی می‌شوند هم به ابزار ویژه‌ای چون گلایدر یا تفنگ تور زن دسترسی دارند که برای دسترسی به نقاط صعب العبور محیط کاربردی هستند. 

Lego SW 4

حدود سیصد شخصیت قابل بازی کاملاً مجزا از هم نیستند و برخی از آن‌های نسخه‌های متفاوتی از یک شخصیت هستند که در مقاطع مختلفی از زندگی خود از توانایی‌های متفاوتی برخوردار است مثلاً Rey در نسخه‌های جدای، سیث و زباله‌گرد در دسترس است که برخی از همین نسخه‌ها هم در شرایط خاص از پوششی جدید بهره می‌برند یا نسخه‌هایی از هان سولو در سنین مختلف هم وجود دارد و به این ترتیب می‌توانید در حالت گشت و گذار آزادانه جوخه‌ای از یک شخصیت با توانایی‌های متفاوت را در کنار هم داشته باشید. نبردهای فضایی دیگر بخش گیم‌پلی است که پیچیدگی آن در حد و اندازۀ آثار متمرکز بر نبردهای فضایی نیست اما برای تغییر ذائقه در میان مراحلی که روی سطح سیارات اتفاقات می‌افتند، کاربردی هستند و با توجه به امکان دسترسی به دهها سفینۀ مختلف، این بخش هیچ گاه از نظر بصری به تکرار نمی‌افتد. آخرین نکتۀ مربوط به گیم‌پلی هم حالت کوآپ است که مثل همیشه ارزش سرگرم‌کنندگی کار را افزایش می‌دهد و البته کار شما را در هنگام حل برخی معماها که نیازمند همکاری چند شخصیتی هستند، ساده‌تر می‌کند.

جزئیات مدل‌ها و محیط‌ها در بالاترین سطح در بین عناوین لگویی منتشر شده تا به امروز قرار دارد و عملاً به نقطه‌ای رسیدیم که این حس وجود دارد که در حال بازی کردن با اسباب بازی‎‌های پلاستیکی واقعی هستیم و یکی از عوامل مهمی که در به ثمر رساندن القای این حس نقش به سزایی داشته، نورپردازی The Skywalker Saga است که نوع انعکاس آن از مدل‌ها (به خصوص در نبردهای فضایی)، تفاوت چندانی با انعکاس نور از اشیاء پلاستیکی واقعی ندارد. موسیقی و جلوه‌های بصری همیشه یکی از بهترین بخش‌های سری جنگ ستارگان بوده‌اند که در موفقیت این فرنچایز تأثیر بزرگی به جا گذاشته‌اند و اینجا هم سازندگان توانسته‌اند با بهره‌گیری از این آرشیو گرانبها، لحظات هیجان‌انگیز گذشته را به بهترین نحو تکرار کنند. صداپیشگی در سطحی نوسانی قرار دارد به طوری که برخی شخصیت‌ها از نسخۀ واقعی هم اجرای بهتری دارند ولی برخی شخصیت‌ها از اجرایی کاملاً شکست خورده بهره می‌برند که حتی در بین اپیزودهای مختلف هم سطح کیفی این اجراها یکسان نیست!  

Lego SW 4

نهایتاً اکثر مخاطبان هم به اندازۀ کافی با جنگ ستارگان آشنایی دارند و هم با محصولات لگو، در نتیجه بیشتر افراد پیشتر تصمیم خود را مبنی بر تهیۀ LEGO Star Wars: The Skywalker Saga گرفته‌اند و تنها چیزی که می‌توانم در جهت قرص‌تر شدن این تصمیم اضافه کنم، تأکید بر ادعاهای استودیوی سازنده مبنی بر اینکه این عنوان بزرگترین و پرجزئیات‌ترین بازی لگویی تا به امروز است که مدت زمان طولانی‌تر ساخت آن نسبت به روند کلی ساخت این قبیل آثار کمک کرده تا کاستی‌هایی که در چند نسخۀ اخیر، خصوصاً اقتباس‌های مستقیم از فیلم‌های انیمیشنی لگو، شاهد بودیم تا حد زیادی مرتفع شوند و با یک محصول پر و پیمان رو به رو باشیم.

8.5
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

  • کارگردان: James McLoughlin
  • استودیوی سازنده: Traveller's Tales
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.