نویسنده: سینا شنبه، 27 فروردين 1401
ساعت 15:25

بررسی بازی Solasta: Crown of the Magister - Lost Valley

5 از 5

بازی Solasta: Crown of the Magister یکی از بهترین اقتباس‌ها از قواعد Dungeons & Dragons در سال‌های اخیر بود که به لطف همکاری پس از عرضه از جانب سازندگان با طرفداران، با آپدیت‌های مناسب به بهترین شکل در حدود یک سالی که از عرضۀ آن می‌گذرد، توسعه‌ یافته و تبدیل به اثری کامل‌تر شده است. اولین محتوای قابل دانلود به دلیل اینکه چیز زیادی به بازی اصلی اضافه نمی‌کرد، تا حدودی با نارضایتی از جانب مخاطبان رو به رو شد اما استودیوی سازنده با وعدۀ جبران این کم‌کاری، محتوای جدیدی تحت عنوان Lost Valley را رونمایی کرد که بالاخره منتشر شده است.

Lost Valley 3

بزرگترین ایراد نسخۀ اصلی Solasta بدون شک بخش داستانی آن بود که در مقایسه با انتظاری که معمولاً از ژانر نقش‌آفرینی کلاسیک داریم، بخش اعظم آن به صورت کاملاً خطی پیگیری می‌شد اما تلاش شده بود تا بهره‌گیری از فضایی سیاسی، کمی هیجان مضاعف به ماجراها وارد شود و حالا بزرگترین پیشرفتی که در Lost Valley شاهد هستیم دقیقاً در همین بخش روایی صورت پذیرفته است. در این ماجراجویی تازه، یک مأموریتِ در ابتدا تجاری و سپس تجسسی ساده، ناگهان تبدیل به نبردی غیرمنتظره برای فرار از جهانی ناشناخته می‌شود و گروه قهرمانان ناگهان خود را در سرزمینی می‌یابند که تفاوت‌هایی عمده با قلمروهایی که تا به امروز با آن‌ها همکاری یا تقابل داشته‌اند، دارد.

در مدت کوتاهی در می‌یابیم که این جهان غریبه در واقع بعد از تحول بزرگِ جهان اصلی در این نقطه گرفتار شده و ارتباط خود را با جهان بیرون از دست داده که این اتفاق منجر با شکل‌گیری فرهنگی متفاوت از دنیای خارج و البته رویکرد پارانوئید ساکنان آن نسبت به قهرمانان غریبۀ ما شده، چرا که رهبران این جامعۀ جداافتاده راه خروج و ارتباط با دیگران را برای ساکنان بسته‌اند. با این وجود چیزی که در تمام سرزمین‌ها احتمالاً تا ابد یکسان باقی خواهد ماند، نزاع بر سر قدرت و جمع‌آوری اموال است و باز هم باید با عبور روی خطی باریک در هنگام رو به رو شدن با گروه‌های ذینفع موجود، راهی برای خروج از این مخمصه پیدا کنید.    

ویژگی مهم این کمپین جدید، غیرخطی بودن آن است که باعث شده تا انتخاب گروه‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنید اهمیتی دو چندان داشته باشد و حتی این گزینه هم وجود دارد که در همان ابتدای راه و بدون ورود به مسائل داخلی این سرزمین فراموش شده، تلاش کنید تا با عبور از مسیری پر خطر به دنیای اصلی بازگردید. شاید خود داستان اصلی عاری از نوآوری و ایده‌های روایی تازه باشد و حتی غیرخطی شدن آن هم ممکن است به مذاق تعدادی از طرفداران که ساختار خطی نسخۀ اصلی را پسندیده بودند، خوش نیاید اما همین فاکتورها کمک کرده تا با کمپینی بزرگ و با ارزش تکرارپذیری بسیار زیاد رو به رو باشیم که برای رسیدن به هر هدفی، راه‌های متفاوتی وجود دارد که همین راه‌ها هم با استفاده از قهرمانانی با کلاس‌های متفاوت، نتایج دیگری را به همراه خواهند داشت.

Lost Valley 3

از منظر گیم‌پلی Solasta: Crown of the Magister یکی از کامل‌ترین اقتباس‌های از قواعد D&D بود که در کنار استفادۀ کامل از این قواعد، با طراحی خوب منوها و ارائۀ توضیحات کافی، تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای کاربران ناآشنا هم شده بود. از طرف دیگر، استفاده از سیستم مبارزات نوبتی هم ویژگی کمکی دیگری بود تا افراد بتوانند در بخش‌های ابتدایی با تمام سیستم‌های موجود به خوبی آشنا شده و دردسر چندانی برای پیشبرد کارها نداشته باشند و با اعتماد به استراتژی‌های مختلف خود، مراحل را به پایان برسانند. در Lost Valley کلاس جدیدی مثل dlc قبلی اضافه نشده اما برای تمامی 9 کلاس موجود یک زیر کلاس تازه اضافه شده که همۀ آن‌ها رویکردهای تازه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

به طور مثال زیر کلاس Hoodlum برای کلاس اصلی Rogue شرایطی را فراهم می‌کند که در کنار توانایی‌های مخفی‌کاری بتوانید از سلاح‌ها و زره‌های متوسط هم برای شخصیت خود استفاده کنید تا در صورت گرفتار شدن در مخمصه، قبل از رسیدن کمک از جانب دیگر همراهان بتوانید از خود در برابر حملات دشمنان معمولاً قوی‌تر به خوبی دفاع کنید یا زیر کلاس جدید برای Barbarian امکان دسترسی به قدرت‌های مرتبط با اژدها را فراهم می‌کند یا برای کلاس ساحره، امکان کنترل اجساد به وجود آمده و برای دیگر کلاس‌ها هم به همین شکل توانایی‌های تازه‌ای اضافه شده که می‌توانید سبک‌های کاملاً جدیدی را برای موفقیت در مبارزات به کار بگیرید. مشکل بزرگ گیم‌پلی طراحی مأموریت‌هاست که اکثر آن‌ها حالت Fetch Quest داشته و به طور کلی عاری از روایت هستند اما انجام آن‌ها برای گسترش رابطه با گروه‌های تأثیرگذار ضروری بوده و از این طریق روی داستان اثر می‌گذارند.

دشمنان و محیط‌های جدید Lost Valley هم به بخش Dungeon Maker اضافه شده‌اند که با توجه به تفاوت قابل توجهی که زیست‌بوم این محتوای تازه و ساکنان آن با نسخۀ اصلی دارند، به زودی شاهد کمپین‌های جدید و جذابی از جانب طرفداران خواهیم بود که به لطف امکانات جدیدی همچون دسترسی به سیستم کوئست و دیالوگ در این بخش، عملاً می‌توان یک کمپین کامل همانند عناوین مدرن نقش‌آفرینی طراحی کرد و در اختیار دیگران قرار داد. ویژگی مجانی دیگر بخش چند نفره است که هم برای دسترسی به کمپین‌های سازندگان و هم برای استفاده از کمپین‌های ساخته شده توسط بازیکنان در دسترس است و نکتۀ مثبت این بخش اینکه اگر ایجاد کنندۀ بازی هر کدام از از دو محتوای قابل دانلود را خریداری کرده باشند، همراهان هم می‌توانند بدون نیاز به خرید آن‌ها به این امکانات اضافی دسترسی پیدا کنند.   

Lost Valley 3

کمپین جدید کمک کرده تا کمی از فضای شبیه‌سازیِ صرف بازی‌های رومیزی مانند نسخۀ اصلی فاصله بگیریم و به دنیای عناوین D&D در عالم بازی‌های ویدئویی قدم بگذاریم که این ماجرای تازه در کنار اینکه به علت غیرخطی بودن از ارزش تکرارپذیری قابل توجهی برخوردار است، برای تجربه‌گرایی و آزمایش راه‌های مختلف توسط مخاطب هم احترام زیادی گذاشته است. عدم اضافه شدن یک کلاس کاملاً جدید با نُه زیر کلاس گسترده به خوبی پوشش داده شده اما طراحی مأموریت‌ها می‌توانست به مراتب بهتر باشد.

7.5از 5

نسخه نقد و بررسی Solasta: Crown of the Magister - Lost Valley توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

  • استودیوی سازنده: Tactical Adventures
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 25 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.