نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی سه شنبه، 07 تیر 1401
ساعت 20:58

بررسی بازی F1 22

فرمول یک با مدیریت جدید

5 از 5

نکته‌ای که همیشه در رابطه با بازی‌های سالانه وجود دارد عدم امکان ایجاد  پیشرفت‌های محسوس و مشخص در هر نسخه جدید است بخصوص اگر کلیت هسته بازی و بخش‌های مهمش به یک بلوغ سالم و کامل رسیده باشد. در این مرحله چالش بزرگی برای تیم سازنده ایجاد می‌شود و کوچکترین تغییر در بخش‌های اصلی می‌تواند آینده کل سری را تحت الشاع قرار دهد. همانطور که اکثر علاقه مندان دنیای بازی‌های ویدیویی مطلع هستند، چند مدت پیش کل شرکت Codemasters و استدیوهای زیر مجموعه‌اش توسط شرکت بسیار بزرگ‌تر Electronic Arts خریداری شد و در همین نقطه دقیقا نگرانی‌های زیادی در رابطه با تمامی نکات منفی که با بازی‌های EA منتشر می‌شوند به وجود آمد. کدمسترز در عرضه‌های اخیر سری بازی F1 توانست این مجموعه را به مقصد مناسب و بسیار لذت بخشی برساند و نسخه‌های اخیر را به معدود بازی‌های ریسینگ با کیفیت تبدیل کند. حال اولین نسخه تحت پوشش EA بالاخره معرفی و عرضه شد و زمان این است که ببینیم مطابق انتظارات آیا ناشر بدنام آن توانسته تاثیرات منفی خود را بگذارد یا اینکه هنوز هم با بازی قابل احترام و شایسته روبرو هستیم.

 

Hands on The most important new features in F1 22

 

اولین تغییر بزرگ در رابطه  با خود مسابقات واقعی F1 و قوانین جدید آن برمی‌گردد، لاستیک‌های جدید ماشین‌های مسابقت بسیار پهن‌تر و ارتفاع آن‌ها نیز بسیار کمتر شده است که تاثیر آن بر روی رانندگی و متقابلا فیزیک بازی بسیار حائز اهمیت است و استدیو کدمسترز نیز این تغییرات را باید برای فیزیک ماشین‌های بازی خود اعمال می‌کرده است. حال هنر سازندگان بازی به شکلی بوده است که شما احساس نمی‌کنید که تغییر بزرگی در کلیت رانندگی و حس و حال کلی گیم پلی نسبت به نسخه قبل ایجاد شده است اما زمانی که کنترل اولین ماشین را در دست می‌گیرید تغییرات فیزیکی بصورت کاملا محسوسی حس می‌شود، به این صورت که ماشین‌های امسال بسیار سنگین‌تر شده‌اند و به همین سبب سرعت آن‌ها نیز کمتر شده است. این سنگینی و کاهش سرعت نتایج مثبتی نیز با خود به همراه داشته است، به این صورت که حال ماشین‌ها بیشتر به زمین چسبیده‌اند و کنترل آن‌ها در طول مسیر و بخصوص پیچ‌ها دقیقا به مانند نمونه‌های اصلی راحت‌تر شده است. تغییراتی بنظر جزئی اما بسیار مهم برای علاقه مندان سینه چاک این مسابقات که شاید بیشترین استقبال را از آن بکنند.

تغییر بزرگ بعدی که شاید استقبال چندان خوبی از آن نشود و منطقا بدلیل ناشر جدید است در بخش جدید این نسخه یعنی F1 Life خودش را نشان می‌دهد. بخشی که طراحی و معرفی شده است تا بازیکنان تجربه‌ای مجازی از زندگی شخصی راننده‌های فرمول یک داشته باشند. در این بخش شما می‌توانید برای راننده مجازیتان آپارتمانی مجلل به همراه وسایل مشخص و لباس‌هایی با برند‌های دنیای واقعی خریداری کنید و به نحوی با او زندگی را پیش ببرید. این بخش از بازی دقیقا منشا گرفته از همان نگرانی‌هایی است که مخاطبان از تغییرات مدیریتی جدید توقع داشتند اما شاید کلیت آن به قدری بد نیست که بتواند به تجربه کلی بازی که همان رانندگی و مسابقات است لطمه بزند. خبری از لوت باکس و نمونه‌های مشابه آن نیست ولی طبق انتظار میکروترنزاکشن‌ها یا همان خریدهای درون برنامه‌ای برای بازی با قیمت 70 دلاری که در این بخش اضافه شده است مطمئنا نکته منفی به حساب می‌شود. در این بخش واحد پولی جدیدی به نام Pitcoin معرفی شده است که در روند کلی بازی بصورت رایگان به بازیکن ارائه می‌شود اما با پول واقعی نیز قابل خریداری هستند و به مانند ذات کلی این مسائل به پیشرفت سریع‌تر شما در بخش جدید کمک اضافه می‌کند. خوشبختانه بخش Life کوچکترین تاثیری در تجربه کامل بخش تک نفره بازیکن ندارد و بیشتر نکته‌ای نمایشی برای بخش‌های لابی مسابقات آنلاین و چند نفره است.

 

F1 2022 Preview 2

 

در رابطه با مسائل فنی بازی به مانند گرافیک شاهد یکی از بهترین نسخه‌های سری هستیم و چیزی جز این نیز انتظار نمی‌رفت، کیفیت ماشین‌های جدید و پیست‌ها و تغییراتشان به بهترین شکل در بازی اعمال شده است و به مانند اکثر بازی‌های نسل جدید شما حق انتخاب بین دو گزینه کیفیت و بازدهی را دارید که یکی برای وضوح تصویر و کیفیت بهتر بافت‌ها و دیگری برای فریم ریت هرچه بیشتر است که مطمئنا برای یک بازی ریسینگ شبیه ساز بهترین انتخاب گزینه فریم ریت خواهد بود هرچند که سلیقه و نوع لذت بردن از یک بازی برای هر شخص متفاوت است. دیگر تغییرات محسوسی به مانند دوربین‌های جدید و نمایش‌های سینمایی جدید مطابق با فیلمبرداری‌های تلویزیونی واقعی نیز به بازی اضافه شده‌اند که به حس تجربه واقعی مسابقات بیشترین کمک را می‌کنند. موسیقی و صداگذاری نیز به مانند دو نسخه اخیر در بهترین حالت خود هستند و کمی و کاستی در این موارد مشاهده نخواهید کرد.

بازی‌های سالیانه در طول زمان پیشرفت می‌کنند و این اتفاق برای بخش‌های متفاوت بازی نیز صدق می‌کند. در این نسخه شما چالش‌های متفاوت و خارج از برنامه‌ای نیز تجربه خواهید کرد که تنوع و حس سرگرم کنندگی بازی را بیشتر می‌کنند. به عنوان مثال حال شما می‌توانید با تعداد محدودی از Super Carها با کمپانی‌های لایسنس شده در بازی مسابقات و چالش‌های متفاوتی انجام دهید و حتی دو خودرو Saftey مسابقات این فصل نیز در این لیست حضور دارند و حس رانندگی با آن‌ها را در بطن قدرت‌های فیزیکی این بازی با چالش‌ها و Time Trialها تجربه خواهید کرد که زنگ تفریح مناسبی برای مسابقات اصلی به حساب می‌آیند. همچنین بازی حال از دوربین‌های واقعیت مجازی نیز پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید نزدیک‌ترین تجربه را با یک F1 مجازی داشته باشید. دیگر بخش‌های متنوع این سری که در مقالات سال‌های قبل به آن‌ها اشاره شده بود نیز به این نسخه برگشته‌اند و ارزش کلی این بازی را به بالاترین میزان خود می‌رساند. همچنین سازندگان نیز قول داده‌اند که در آپدیت‌های بعدی قابلیت Cross Plaforming نیز به بخش چند نفره بازی اضافه شود تا بازیکنان بدون محدودیت با پلتفرم‌های متفاوت با دوستان خود رقابت کنند. تنها بخشی که امسال جای خالی آن حس می‌شود نبود بخش داستانی است که بحث سر میزان محبوبیت آن زیاد است اما قطعا بودنش و درست ارائه شدنش از نبودش بهتر است و مطمئنا افراد زیادی از آن لذت برده و خواهند برد. سازندگان قول دادند که این بخش در نسخه بعدی و سال آینده قوی‌تر و بهتر خواهد برگشت و ما نیز امیدواریم که همینطور باشد.

 

F1 22 F1 Life 1280x720

 

در نهایت اینکه F1 22 در بطن و هسته اصلی خود مطابق انتظارات بازی فوق العاده و کم نقصی است و بدون شک این بازی بهترین محصولی است که این چند سال توسط استدیو کدمسترز ساخته شده است، بیشترین انتقادی که شاید به بازی می‌شود بر می‌گردد به همان ذات بازی‌های سالانه و نبود تغییرات آنچنانی. F1 Life شاید بزرگترین بخش جدیدی است که به بازی اضافه شده و متاسفانه کمترین تاثیر را در هسته اصلی بازی دارد و همچنین بدلیل آن پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیز به بازی رخنه کرده‌اند که برای بازی با قیمتی کامل و نسل بعدی نمی‌تواند توجیه مناسبی باشد و قطعا نبودن شاید بهتر نیز می‌توانست باشد.

 

نسخه نقد و بررسی بازی F1 22 توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است 

 

  • استودیوی سازنده: Codemasters
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 25 ساعت به بالا
  • پلتفرم تحت بررسی: PS5
گرافیک
9.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
در نهایت اینکه F1 22 در بطن و هسته اصلی خود مطابق انتظارات بازی فوق العاده و کم نقصی است و بدون شک این بازی بهترین محصولی است که این چند سال توسط استدیو کدمسترز ساخته شده است، بیشترین انتقادی که شاید به بازی می‌شود بر می‌گردد به همان ذات بازی‌های سالانه و نبود تغییرات آنچنانی. F1 Life شاید بزرگترین بخش جدیدی است که به بازی اضافه شده و متاسفانه کمترین تاثیر را در هسته اصلی بازی دارد و همچنین بدلیل آن پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیز به بازی رخنه کرده‌اند که برای بازی با قیمتی کامل و نسل بعدی نمی‌تواند توجیه مناسبی باشد و قطعا نبودن شاید بهتر نیز می‌توانست باشد.
نقاط قوت
  • یکی از کامل‌ترین بازی‌های ریسینگ
  • گرافیک و موسیقی و صداگذاری در بهترین سطح خود
  • شبیه سازی کامل
نقاط ضعف
  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای
  • نبود بخش Story Mode
8.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
8.4/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.