نویسنده: سعید سلیمی پنج شنبه، 24 دی 1394
ساعت 02:31

نقد و بررسی Batman: Arkham Knight

4.61 از 5

خداحافظی فراموش نشدنی

به طور واضح فشار محتمل بر اتمسفر بتمن : شوالیه آرکام قابل رویت است. با وجود این، کمپانی Rocksteady با انتشار سومین و  آخرین داستان آرکام تلاش خود را برای استفاده از حداکثر پتانسیل شاخص های سری بتمن و چه بسا ابزارهای منحصر به فرد شخصیت بتمن به کار برده است. این امر نه تنها منجر به بزرگترین بازی در سری بتمن، بلکه هوشمندترین آنها شده است؛ بهبود و توسعه  قالب open-world (جهان باز) برگرفته از Arkham City با برگرداندن روند خارق العاده Arkham Asylum ترکیب بسیار قابل توجه ای را به وجود آورده است. این که این نسخه کامل ترین بازی بتمن نیست تامل برانگیز است ، ولی بدون شک تلاش استودیو سازنده نتیجه قابل قبولی را به ارمغان آورده است.

برای شروع به معرفی یک المان جدید می پردازیم. به کارگیری Batmobile در اغلب جریان بازی باعث بهتر شدن نبردها و بوجود آوردن سلسله ای از تعقیب و گریزها می شود که به بازیباز روشی عالی و سریع برای رسیدن از نقطه A تا B می دهد. همچنین در برداشتن حالت نبرد، قابلیت شناورشدن (hovering)، پرتاب موشک در قالب تانک، کنترل از راه دور و سایر مجموعه ی ابزارهای مکانیکی شامل یک دستگیره چرخ مبتکرانه منجر به حل سخت ترین معماهای بازی می شود.

Batmobile

Batmobile

رانندگی کردن Batmobile فوق العاده است، جهش به سمت آن از پشت بام ها تجربه ی بهتری را بوجود می آورد. از این بهتر زمانی ست که با پرتاب کردن خود به خارج از ماشین با پروازی مختصر ضربه ای مهلک به دشمن وارد می کنید. در این بین یک مانع باعث ایجاد خدشه در استفاده درست از پتانسیل آن به طور کامل می شود. Rocksteady در برابر انگیزش نبردهای بزرگتر و وسیع تر در برابر تعداد بیشتری از تانک ها مقاومتی نشان نداده است. این امر با کشمکش های جدی و یکنواخت و سیر ماموریت های جانبی کسل کننده همراه شده که باعث صدمه زدن به نیمه دوم بازی می شوند.

Miagani Island

Miagani Island

جنبه ی مهم دیگر، تاکید بیشتر پیرامون شخصیت های سری بتمن است. با وجود Barbara Gordon (اُراکل) در مرکز داستان و لحظاتی حساس با وجود Catwoman، Nightwing و Robin اختلاف ما بین دو قهرمان تاثیر به سزایی در روند داستان پردازی می گذارد. نه تنها شما می توانید شخصیت قهرمانی که با آن با دار و دسته شیاد ها مبارزه می کنید را تعویض کنید بلکه از قابلیت مخصوص حمله دو تایی نیز استفاده کنید که با ترکیب فنون مبارزه دو شخصیت همراه است. این رشته از مبارزات به خوبی پرداخته شده اند، ولی کوتاه هستند و به شالوده کلی بازی چیز به خصوصی اضافه نمی کنند.

Arkham Knight و   The Scarecrow    در برابر      Batman

به عبارتی دیگر، شاید این دیدگاه مطرح شود که Arkham Knight شاخص های کلیدی سری را بار دیگر به خوبی ساخته و پرداخته است؛ مبارزات به نسبت قبل و حتی بیشتر از آن به لطف سیستم دقیق حمله متقابل و تاکتیک استفاده از فنون وابسته به ابزارهای شخصیت بتمن به صورت سیال برنامه ریزی شده اند. طیف وسیعی از اختیارات غالباً گیج کننده به نظر می رسند (خوشبختانه با کمک دکمه هایی که در گوشه تصویر ظاهر می شوند این رویه به ندرت مشکل ساز می شود)، ولی مبارزه با دسته ای از تبهکاران با سراسیمگی وارد کردن ضربات تند و پیاپی حسی بسیار دل نشین به وجود می آید. ضمنا استفاده از Fear takedowns شیوه ی جدیدی برای گلاویز شدن با گروهی از دشمنان را فراهم می کند (طریقه ای که بر اساس استراتژی و نحوه ی مدبرانه بازی مخاطب پاداش به سزایی را فراهم می کند).

 بخشی از گیم پلی بازی

قابلیت شناسایی و تشخیص دشمنان نیز جایگاه خود را حفظ کرده است، با وجود صحنه های جرم برای تحلیل، تعقیب کردن نشانه های مجرمین و اجسادی برای تفتیش و جستجو، تنها نیاز به اندکی ذکاوت و استفاده از ابزارهای بتمن برای پیدا کردن راه حل مسائل است. تمامی این رویدادها موارد اساسی ست که وقتی دست از فکر کردن از آنها بر می دارید شکل ساده تری به خود می گیرند. ولی به هنگام اجرا بطور غیر عادی مسحور کننده هستند. همچنین این یک تغییر بسیار خوب در اسلوب و قاعده ی عمل گراست که در بازی گنجانده شده است. در این ضمن نحوه ی پیمایش دچار تغییر خاصی به نسبت Arkham City نشده است، بنابراین مقدار زیادی از بازی به بالا رفتن از سیستم های تهویه و مخفیانه عمل کردن و یا پرواز کردن و درگیری با دشمنان اختصاص یافته است. بعلاوه تمامی ابزارهای جدید Batmobile.

سیستم پیشروی تمامی این پیچیدگی ها را منعکس می کند؛ با وجود شاخه های مختلف برای ارتقای سطح مبارزات، قابلیت های ویژه لباس بتمن، ابزارالات، ماشین بتمن و غیره. این سیستم این امکان را فراهم می کند که شما ست منحصر به فرد خود را از میان دسته های متفاوت برای بنا کردن بر شخصیت بتمن در اختیار داشته باشید. لازم به ذکر است که نیاز به تسلط یافتن بر مجموعه گیج کننده ای از وسایل و ترکیبات دکمه هاست. گاهی ترس از اینکه گسترش این قابلیت ها از حد خود خارج شود حس می شود، ولی به طور کلی روندی که در Arkham Knight جریان دارد به هیچ وجه غیر قابل دسترس نیست.

Man-Bat

I only wanted to help people...and I've killed the one thing I ever loved

این تجربه با مدیریت و مباشرت Rocksteady در بردارنده ی داستان، ساختار و موقعیت است. مهم ترین ویژگی شکل گرفته در این بین گاتهام است. شهر گاتهام در Arkham City غالباً شبیه رشته ای از مناطق و ماموریت هایی بود که به وسیله ی ساختمان ها و پشت بام ها به یکدیگر چسبیده شده بودند. عمدتاً معماری داخلی ساختمان ها هویت خاصی داشتند ولی خارج از آن ها به ندرت. شهر گاتهام در Arkham Knight غنی تر، متراکم تر و جذاب تر است. علاوه بر این، با ثبات در چشم اندازها و ویژگی های بصری بازی، انعکاساتی از Arkham Asylum و BioShock’s Rapture (در دهه ی ۴۰ و به هنگام ترکیب با سبک و سیاق Gothic‌‌) نیز دیده می شود. اغلب این موارد در سطح خیابان ها صورت می گیرد. ممکن است جمعیت شهر لوس سانتوس GTA V در آن‌ وجود نداشته باشد ولی شهر زنده و پویاست.

Gotham's Reckoning

Gotham's Reckoning

کمپانی Rocksteady در رابطه با ساختار بازی نیز هوشمندانه عمل کرده است. بتمن حوادثی مهیب را در شب های بلند گاتهام تجربه می کند. نه تنها The Scarecrow شهر گاتهام را با پخش کردن گازهای سمی تهدید می کند (این امر منجر به تخلیه جمعیت و جنون مجرمین می شود). بلکه قاتلی زنجیره ای اجسادی را اطراف شهر به جا می گذارد، خدمه ای از آتش نشان ها نیاز به پیدا کردن و نجات دادن دارند، دوستی گربه صفت به شدت نیاز به مساعدت دارد و The Riddler باری دیگر ضمینه ساز بدبختی است. این بخش کوچکی از داستان ها و فعالیت های گوناگونی ست که در بازی جریان دارد. صاحب عنوان شوالیه، هویتی ناشناس در قلب تمامی این حوادث است.

Riddler's RevengeSame Old Riddler

I Don't think you'll be solving this one

نبوغ بازی در این نهفته است که در واقع تمامی ماموریت های اصلی و جانبی نقش مهم و کلیدی در تجربه ی کلی بازی ایفا می کنند. انجام دادن این ماموریت ها اصلا شبیه پاک کردن چند نقطه از نقشه گاتهام نیست. بلکه با وجود سیستم پیشروی هوشمند، بازی فرصت مناسبی را در اختیار مخاطب می گذارد. هر یک از این امور در فواصلی معین قابل انتخاب هستند، بعضی از اوقات ۲ یا ۳ فرصت برای برگزیدن در اختیار شماست و این انتخابات اصلاً پوچ و بی ارزش نیستند.

The Scarecrow

Nothing hurts like losing one of the family

گرافیک بازی در PS4 به طرز حیرت انگیزی خوب است. می توان به نقص هایی در انیمیشن چهره ها اشاره کرد، ولی برای باور کردن جزییات در رابطه با پیکربندی شخصیت ها و بافت ها، نورپردازی سنگین و وابسته به نئون، جلوه های خیره کننده باران و مقدار قابل توجهی از موارد دیگر نیاز به نمایش بازی بر روی صفحه نمایش و تجربه ی شخصی این عنوان است.

 

 بخشی دیگر از گیم پلی بازی

به طور کلی Arkham Knight زمینه ی تجربه ای پر بار و جذاب را فراهم می کند. اگرچه تمامی بسط های داستان مرکزی تاثیری که Rocksteady انتظار داشته است را ندارند، ولی این بازی پر از لحظات مخاطره برانگیز و با صلابت است. این مهم در بردارنده پیش زمینه ای غنی از روان شناسی و کاوش شخصیت بتمن است. هرچه روند بازی رو به جلو جریان پیدا می کند، شما حس می کنید که بازی در بردارنده ی زمینه ی Arkham Asylum و ادامه موضوعاتی ست که Arkham City فاقد آنها بود. این تلفیق از این سه بازی بدنه ی کلی از هنر گماشته در داستان های بتمن را تشکیل می دهد.

J + H

!?Miss Me

هرکسی تصویر و پیش زمینه ای از بتمن دارد و آنچه شما تصور می کنید ممکن است متمایز از این بازی باشد. لازم به اقرار است که آنچه من در ذهن داشتم شامل Batmobile و سایر ابزارهای مکانیکی نبود، هم چنین علی رغم پیش زمینه ای که از سری بتمن داشتم انتظار طیف وسیعی از شخصیت های برجسته سری را در داستان این نسخه نداشتم. واقعاً خرده گرفتن به آنچه Rocksteady در این بازی فراهم آورده است شایسته نیست. اگر Arkham Asylum سنگ بنای بازی های ابرقهرمانی را گذاشته است، پس Arkham Knight به شکلی کامل تر آن را تعریف کرده است در حالیکه سایر بازی های این سبک را نیز پشت سر گذاشته است. به هر نحو و با هر معیار معقولانه ای این بازی اثری کلاسیک است.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
بتمن آرکام نایت به نوعی پایانِ سری آرکام است، Rocksteady نقطه ی عطفی در کارنامه خود به جای گذاشته است. این بازی به مراتب بزرگتر و طولانی تر از Arkham City است و به لطف توجه به جزییات با شکوه تر نیز جلوه می کند. علاوه بر این، بازی به هیچ وجه از پیشگامی که Dark Knight داشت غفلت نمی کند. چنان چه از استفاده Batmobile به طور کسالت بار و از گیم پلی که تدریجاً دست از توسعه خود بر می دارد چشم پوشی کنیم. تجربه ای هیجان برانگیز و بلند پروازانه در یکی از بهترین بازی های عرضه شده بر روی کنسول های PS4 و Xbox One خواهیم داشت.
نقاط قوت
  • داستان پردازی مناسب بازی
  • گرافیک و طراحی هنری عالی
  • گاتهام از این بهتر قابل تصور نیست!
نقاط ضعف
  • آخرین بازی بتمن ساخته شده توسط Rocksteady
  • نبردهای Batmobile بعد از مدتی کسل کننده می شوند
8.6/10

امتیاز شما

(149 رای )
8.2/10
خیلی خوب
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 42
    تشکر: 45
    تشکرشده: 36
    پروفایل psn: Faridfurious10
    رتبه لیدربرد psn: 106
    کنسول‌های بازی:

    vaghean lezzat bordam az in naghd. be nazare man ham in noskhe az Batman behtarin noskhe bud. (barkhalaafe aksariate nazaraat)

    ‏IIFlovv از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Faridfurious
    vaghean lezzat bordam az in naghd. be nazare man ham in noskhe az Batman behtarin noskhe bud. (barkhalaafe aksariate nazaraat)

    مرسی فرید عزیز :vic: خیلی هم موافقم باهات ! حالا که اینطور شد. :7su

    ‏Faridfurious از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1394
    نظرها: 13
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10
    کنسول‌های بازی:

    perfect

    ‏IIFlovv از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1394
    نظرها: 25
    تشکر: 1
    تشکرشده: 24
    پروفایل psn: faridmmz
    رتبه لیدربرد psn: 65
    کنسول‌های بازی:

    جامع و کاربردی ممنون:B

    ‏IIFlovv از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    ماشالاااه ..... نقد خیلی حرفه ای بود . :vic:

    ‏IIFlovv از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: K-D
    ماشالاااه ..... نقد خیلی حرفه ای بود . :vic:

    متشکرم کسری جان :vic:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 102
    تشکر: 152
    تشکرشده: 117
    پروفایل psn: Ali_JP_N
    رتبه لیدربرد psn: 108
    کنسول‌های بازی:

    ممنون از این بررسی زیبا...;)

    من نسخه کامپیوترش رو بازی کردم، واسه خودش فاجعه ای بود از بس باگ داشت :vamp: یکی دو ساعت بیشتر نشد بازی کنم :~

    پ.ن. اون سه تا عکس زیر Miagani Island لود نمی شن انگار...
    پ.ن 2. الان چشمم به رتبه لیدربرد افتاد :ey: مثل اینکه تا چند روزه ما هم می ریم صفحه دوم :TT:

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط ali_jp_n ویرایش شد
    ‏IIFlovv و ‏reza maleki از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: ali_jp_n
    ممنون از این بررسی زیبا...;) من نسخه کامپیوترش رو بازی کردم، واسه خودش فاجعه ای بود از بس باگ داشت :vamp: یکی دو ساعت بیشتر نشد بازی کنم :~ پ.ن. اون سه تا عکس زیر Miagani Island لود نمی شن انگار... پ.ن 2. الان چشمم به رتبه لیدربرد افتاد :ey: مثل اینکه تا چند روزه ما هم می ریم صفحه دوم :TT:

    خیلی متشکرم.
    شنیده بودم در مورد نسخه ای که بر روی PC عرضه شده... مثل اینکه با انتشار دوباره بازی هم کماکان این مشکلات ادامه داشته.
    مرسی بابت پی نوشت، حتما بررسی می کنم تا مشکل بر طرف بشه. :vic:

    ‏SirGhas و ‏reza maleki و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    به Flovv عزیز بابت این مطلب تبریک میگم :B
    نقد بسیار خوبی بود . نه خیلی طولانی که برای خواننده خسته کننده باشه و نه کوتاه که موارد اصلی رو از قلم بندازه . تصاویر استفاده شده داخل متن هم بسیار خوب انتخاب شده بودن اما ویژگی این متن استفاده از ویدئو بود . شخصا تمام ویدئو ها رو مشاهده کردم و لذت بردم بخصوی ویدئوی مربوط به Game Over های آرخام نایت :vic: انتخاب ویدیو ها بخوبی انجام شده بود .
    فقط سبک نگارش متن به نحوی هست که ممکنه کاربرهای کم سن و سال تر و یا دوستانی که با کتاب خوانی چندان میانه ی خوبی ندارن کمی سردرگم بشن . اگر جمله بندی ها کمی روانتر بشه ، نه اینکه کاملا بزبان عامیانه نوشته بشه بلکه بنحوی باشه که مخاطب راحتتر بتونه با متن ارتباط برقرار کنه و برای فهمیدن یک پاراگراف مجبور نباشه یک جمله رو مجدد بخونه فکر میکنم جذابیت متن رو بیشتر میکنه .
    ممنون بابت زحمت زیادی که کشیدید و به شدت منتظر مطلب بعدی هستم .

    ‏IIFlovv و ‏reza maleki و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    به [b]Flovv[/b] عزیز بابت این مطلب تبریک میگم :B نقد بسیار خوبی بود . نه خیلی طولانی که برای خواننده خسته کننده باشه و نه کوتاه که موارد اصلی رو از قلم بندازه . تصاویر استفاده شده داخل متن هم بسیار خوب انتخاب شده بودن اما ویژگی این متن استفاده از ویدئو بود . شخصا تمام ویدئو ها رو مشاهده کردم و لذت بردم بخصوی ویدئوی مربوط به Game Over های آرخام نایت :vic: انتخاب ویدیو ها بخوبی انجام شده بود . فقط سبک نگارش متن به نحوی هست که ممکنه کاربرهای کم سن و سال تر و یا دوستانی که با کتاب خوانی چندان میانه ی خوبی ندارن کمی سردرگم بشن . اگر جمله بندی ها کمی روانتر بشه ، نه اینکه کاملا بزبان عامیانه نوشته بشه بلکه بنحوی باشه که مخاطب راحتتر بتونه با متن ارتباط برقرار کنه و برای فهمیدن یک پاراگراف مجبور نباشه یک جمله رو مجدد بخونه فکر میکنم جذابیت متن رو بیشتر میکنه . ممنون بابت زحمت زیادی که کشیدید و به شدت منتظر مطلب بعدی هستم .

    خیلی ممنونم :7su
    تلاش می کنم در مطالب جدیدتر، متن روان تر و کامل تری داشته باشم.
    MGS V در راه است! :B

    ‏reza maleki و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 136
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:

    بسیار عالی میشه گفت برگشت خوبی داشتی آقا جان :vic:

    ‏SirGhas و ‏IIFlovv و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.