نویسنده: Kasra Derakhshan دوشنبه، 19 بهمن 1394
ساعت 02:05

نقد و بررسی Mad Max

3.09 از 5

 اجازه دهید همین ابتدا اعلام کنم که بلای جان  تمام یا بیشتر فیلم - بازی های چند سال اخیر ، حداقل دامان سوژه نقد و بررسی امروزه مارا نگرفته . از صدقه سر Warner Bros ، بازی MadMax عنوانی است  با وفاداری 99.8 درصدی به نسخه سینمایی خود !! آن 0.2 درصد باقی مانده نیز ، یکی مربوط به ظاهر شخصیت اصلی است و دیگری مربوط به داستان !!! 

این میزان بالای شباهت اگرچه در ابتدا شاید کمی تو ذوق مخاطبینی بزند که نسخه سینمایی را تماشا کرده اند ، اما خوشبختانه چنان دقیق و با ظرافت صورت گرفته که عملا 2 نسخه یاد شده را حتی از لحاظ نقاط ضعف و قوت ، به دوقلوهای تقریبا همسان تبدیل کرده است .

دنیای هر دو نسخه ، در عین جذابیت های منحصر به فرد ، فوقالعاده خشن ، دیوانه ، بی محتوا ، کثیف و آهنی است . Wasteland ای که در اینجا می بینیم ، با دیگر عنوان پسا آخرالزمانی ؛ FallOut ، زمین تا آسمان تفاوت دارد . اگر در دنیای FallOut ، علی رغم گذر 200 ساله از زمان حادثه اتمی ، همچنان شاهد تلاش بشریت برای حفظ هویت پیشین خود و رسیدن به ثبات و آرامش هستیم ، در دنیای MadMax  ، یگانه شباهت بشر پیش رویمان با آنچه که قبل از حادثه بوده ، هیکل انسان وار و  زبان مورد استفاده اش برای تکلم است و دیگر هیچ  .....  

madmax conceptarts

در این نقطه از مکان و زمان است که شاهد یک پسرفت و دگردیسی منفی در نگرش و ماهیت انسان نسبت به جهان هستیم ، طوری که اسباب پست شدن او و سقوطش  در اعماق تاریک زندگی را فراهم می کند و بدتر آنکه در قلب این تاریکی ، بی هدف به هر دری می زند و هرکاری می کند تا شاید راهی برای یافتن رستگاری و آرامش نفس  پیدا کند . این چیزی است که در تمام لایه های دنیای فیکشن  MadMax خودنمایی می کند و با اینکه  مکس و همراهش Chumbucket ، اولین و بارزترین نمونه های این رخداد هستند ، اما می توان آن را به شکلی مستتر در زوایای دیگری از Wasteland نیز مشاهده و احساس کرد .

Free Roaming

این بیابان برهوت که زمانی استرالیا نام داشته ، در اختیار شماست که آزادانه به هر بخشی از آن سفر کنید . هیچ مانعی سر راهتان نخواهد بود  مگر ساکنان دیوانه اش که بی دلیل و صرفا تحت تاثیر خوی وحشیشان ، شما را مورد تاخت و تاز قرار می دهند !!!

اساسا عنوان MadMax از همان دهه 80 میلادی ، با واژه رانندگی های جنون آمیز و بی قائده ، در هم تنیده بود و در نسخه سال 2015 نیز به عنوان اصل شماره 1 حساب می شود و ماهم به نشان ادای احترام ، نقدمان را با بررسی گیم پلی از همین زاویه آغاز می کنیم :

ماشین سواری در MadMax بسیار لذت بخش است . هرگز در هیچ بازه ای از زندگی ، تا این حد احساس رهایی و آزادی محض نکرده بودم !!!! موتور فیزیک Havok یک بار دیگر ثابت کرد در عرصه شبیه سازی فیزیک ، حرف های زیادی برای گفتن دارد . فیزیک ماشین ها و نحوه تعاملشان با بافت بیابانی منطقه ، به خوبی کار شده و تماشای شن و ماسه ای که بر اثر حرکت چرخ ها ، بلند می شوند حس خوبی دارد . 

 

 

مبارزات  ماشینی همان طور که در ویدیوی بالا دیدید ، می توانند بسیار پرپتانسیل و جذاب باشند . مخصوصا در مواقعی که همزمان با چند اتومبیل درگیر هستید . دشمنان در حین رانندگی ، عکس العمل های قابل قبولی از خود نشان  می دهند. اگر در موضع ضعف قرار بگیرند ، پا به فرار می گذارند . اگر با آنها وارد یک مسابقه شوید ، با کوبیدن ماشین شان به شما و یا حتی شلیک به چرخ های وسیله شما ، حسابی حس رقابت را به جوش می اندازند . تنها ضعف بخش  مبارزات ماشینی مختص به این نکته است که چرا کوبیدن به ماشین حریف باید ، انفجار آن  را در پی داشته باشد !!؟ آن هم زمانی که هیچ آسیبی به باک بنزین یا  بشکه قابل اشتعالی که در پشت آن ها جاسازی شده ، وارد نشده است ؟ البته از حق نگذریم که انفجار ماشین ها ، بسیار زیبا و دلنشین کار شده !!! اما از اساس ، زیر سوال است !!!

مبارزات فیزیکی مکس با دشمنان دیوانه اش نیز از مکانیزمی بسیار ساده و مشابه Assassins Creed : Syndicate پشتیبانی می کند و با اینکه به سادگی همان عنوان است ،  اما به مدد حس سنگینی  ضربات و انیمیشن های جذاب مکس حین مبارزه ، صداگذاری قوی ، لحظات Slow motion و بازی های دوربین با پارامترهای فکوس و عمق میدان ، هرگز مانند آن اثر ، آبکی و بی رمق نمی شود .

هوش مصنوعی دشمنان حین مبارزات ، عملکردی کاملا معمولی - و شاید  حتی قابل پیش بینی - داشته باشد ولیکن محدودیت امکانات ، مبارزات را کمی چالش برانگیز کرده و بازیکن را مجاب می کنند که حواسش را جمع کند و دشمنش را دست  کم نگیرد . 

ویدیوی یک ضد و خورد حسابی .... از دست ندین

در دنیای پس آخرالزمانی MadMax ، خبری از تششعات رادیواکتیو یا موجودات عجیب و غریب و جهش یافته نیست . بلکه ضعف های بشر ، به عنوان خطرناک ترین دشمن وی محسوب می شوند .
 آب ، بنزین ، قطعات اوراقی  و گلوله ،  چهار عنصر اصلی هستند که برای زنده ماندن در Wasteland ، محتاجشان هستید . استودیویAvalanche ، به خوبی این چهار عنصر را با گیم پلی بازی  پیوند داده . مثلا آب ، عامل احیاء سلامتی شما و بیابانگردهای تشنه ای است که ممکن است به پستتان بخورند .  یا  گالن بنزین ، علاوه بر پر کردن باک ماشین ، می تواند برای مقاصد دیگری نیز مفید باشد . مثلا پرتابش به سمت دسته ای از دشمنان و شلیک یک گلوله و بعد ..... بووووووومم !!!!!

سازندگان به خوبی توانسته اند از فقدان شدید تجهیزات و امکانات در دنیای بازی ، راه حل هایی منطقی و بعضا مبتکرانه خلق کنند . یکی از این راه حل ها ، هارپونی است که در اوایل بازی ، به خودروی خود اضافه می کنید . سلاحی بسیار پر کاربرد و جذاب که بعید می دانم کسی از استفاده های متعدد و مکرر از آن خسته  شود  .

car chase + یکی از لذت بخش ترین کاربردهای هارپون

نقشه بازی بسیار بزرگ است و حتی با وجود ماشین نیز ، سر زدن به یکایک بخش های آن ، زمان زیادی می طلبد . که شاید توجیهی برای لودینگ های طولانی  بازی باشد . شما در این نقشه بزرگ ، به کمپ های مختلف حمله کرده و آن ها را تصرف می کنید ، برجک های دشمنان را ساقط می کنید . با  استفاده از بالن های هوایی  به نقشه دقیق هر ناحیه از دنیای اطراف ،  اشراف  میابید . ( چیزی شبیه به View Point های AC یا برج های مخابراتی FarCry  ) ، در مسابقات شرکت می کنید ، به بیابانگردها کمک می کنید . آن میانه ها ممکن است چندباری هم گرفتار طوفان های سهمگین  شوید !!! اما مهمتر از همه ، به دنبال قطعات اوراقی یا Scraps می گردید . Scraps واحد نقدینگی بازی است که با استفاده از آن به خرید آپگرید های جدید برای اتومبیل خود  یا ارتقاء خود مکس اقدام می کنید !!

madmax carfight

بزرگترین ایراده وارده به گیم پلی Madmax ، رسیدن آن به ریتمی یکنواخت ، آن هم درست زمانی که مخاطب به شناخت  کافی از سازوکار دنیای بازی رسیده ، می باشد . دنیای باز  Madmax  اگرچه  ، دنیایی پویا و دارای وقایع  از پیش تعیین نشده و جذاب زیادی است . اما کلیت این  سیستم .... در کوتاه مدت ، وارد یک ریتم یکنواخت شده و اگر مخاطب را دلزد نکند ، یقینا بی حوصله خواهد کرد . عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند ؛ روند نسبتا کند بازی ، مناظر یکنواخت و کسل کننده به رغم ارزش های بصری بالا ، حضور مداوم دشمنان در جاده ها که مدام آرامشتان را برهم می زنند !!! ، روند کسالت بار جمعاوری Scraps ، سوار شدن و پیاده شدن های بی انقطاع از ماشین برای انجام یک کار به خصوص مثل مبارزه یا Loot کردن یک مکان ..... از نمونه عواملی هستند که بازی را در اندک زمانی ، کسالت بار می کنند . همچنین برخی از کوتاهی های سازندگان به تجربه بازی لطمه زیادی وارد کرده ، مثلا مشت و لگد دشمنان آسیب بیش تری در قیاس با  زیرگرفته شدن توسط ماشین ها ، وارد می کند !!! یا نزدیک شدن به توده آتش ، در برخی موارد باعث سوختن مکس می شود اما بیشتر اوقات هیچ اتفاقی نمی افتد . 

madmax location samp1

گرافیک بازی ، قوی و زیباست و با استفاده فیلتر رنگ های گرم ، احساس حضور در یک بیابان بزرگ ، زیر تابش سوزان خورشید را به خوبی منتقل می کند . جلوه های بصری بازی همه با هدف القاء حسی خشن و کثیف به ذهن مخاطب ، کار شده اند و هدفشان نیز تحقق پیدا کرده . تماشای رقص آتش و دود یا حرم گرما در دوردست ، همان قدر لذت بخش است که دیدن بافت خشن و بی انتهای بیابانی یا بدنه فلزی  و زنگ زده ماشین مکس ، منزجر کننده . نورپردازی و سایه  اندازی ، با  سیستمی دقیق و رئالستیک صورت گرفته  و از تابش خورشید گرفته تا نورافکن ها و حتی  انعکاس نور در لنز دوربین تک تیراندازها ، بی اشکال است . از آسمان هم غافل نشویم که الحق یکی از زیباترین نمونه هایی است که تا به حال در یک بازی کامپیوتری دیده بودم .

madmax location samp3

شاید تنها ایراد بخش گرافیک ، تکسچرینگ آن باشد که در موارد اصلی بازی ، حرفه ای و با کیفیت کار شده و چیزی نمانده بود که نظر مساعد تمام و کمال بنده را جلب کند تا  اینکه خیلی تصادفی ،  متوجه خطوط آشکار بافت ها ( Seam ها ) و ضعف افکت Bump در سطوح برخی فلزات و سنگ ها و صخره ها شدم .

madmax texturing misses

madmax texturing misses 2

خطوطی که از دور تداعی کننده لایه ها و فراز و نشیب های سطح سنگ هستند اما از فاصله نزدیک .....

استفاده  از این ترفند ، شاید در نمونه هایی چون ACE COMBAT ، قابل توجیه باشد .

اما برای یک اثر Open-World که بازیکن به تمام نقاط زمین و نقشه دسترسی کامل دارد ، باید با دقت و توجه بیشتری صورت می گرفت . 

جدای از این اشکالات ، MadMax به واقع یک بازی بسیار خوب و خوش ساخت است . اما در نهایت ، این ماهیت کلی دنیا و فضاهایش و اثر این ها بر تجربه بازی است ، که زخمی کاری بر چهره آن نشانده و تصویر ذهنی مخاطب را نسبت به آن ، خدشه دار می کند .

madmax sand storm

طوفان شن !!!

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.5
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
6.5
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
می گویند اگر می خواهید یک هنرمند معروف شوید ، سعی کنید اثرتان ، در زمره بهترین ها و یا بدترین ها باشد . جالب است که MadMax جایی در آن میانه ها ، گیر افتاده . عنوانی پرکار با گرافیک زیبا و گیم پلی پر پتانسیل که ارزش هایش با اتمسفر کسل کننده آن ، مزمحل شده و درست همانند دنیای خود بازی ، به ورطه نابودی و فراموشی کشیده شده است . MadMax را شاید بتوان به یک اثر نقاشی پرمایه و قوی تشبیه کرد که با قابی بسیار زشت و کریه احاطه شده باشد و عجیب آنکه نقاش نیز این قاب را عمدا برای اثرش برگزیده .
نقاط قوت
  • گرافیک بسیار جذاب
  • گیم پلی حاوی نقات قوت بسیار
  • مبارزات جذاب . یک فیلم-بازی خوب و شایسته
نقاط ضعف
  • اتمسفر منفی که به پتانسیل های بازی آسیب زده
  • تکسچرینگ ضعیف در برخی موارد
5.6/10

امتیاز شما

(92 رای )
8.0/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1394
    نظرها: 5
    تشکر: 1
    تشکرشده: 7

    بازی جالبی بود بعد از خوندن نقد و بررسی بازی مشتاق شدم امتحانش کنم ممنون از نویسنده ش

    ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    قربون شما ...!!
    نه به نظر من اصلا بازی بدی نیست . گفتم پتانسیل های زیادی داشت که بتونه یک بازی جذاب و باحال بشه . ولی همش با جو و اتمسفر بازی و 1-2 مورد تصمیمات غلط در مورد یک سری مسائل گیم پلی ، به باد رفته .....
    اینجا در واقع صحبت سر اثر منفی این نکات ، روی ذهن مخاطبه . مثلا گرافیک بازی خیلی قوی و خوب و رئالستیکه .... اما دوستان اومدن باهاش چه چیزی رو به تصویر کشیدن ؟ یه بیابون برهوت :bored: . من اون 6 تا عکسی که منحصرا از دنیای باز این عنوان گرفتم ، به همین منظور بود که نشون بدم هرچی گرافیک فنی بازی ، خوبه ، تو گرافیک هنری ضعیفه .
    در حالی در مقام مقایسه از لحاظ این دوتا پارامتر ، مثلا The Last of Us ، با MadMax در یک رینج هست ، ولی مناظر زیبا و جذاب زیادی داره که حسابی آدم رو تشویق می کنه .
    از بعد گیم پلی هم ، اون تصمیمات غلطی که گفتم ، در خصوص نکات کوچیکی صورت گرفتن ، ولی بدبختی اینه که اون نکات کوچیک ، اینقدر تکرار می شن که باز همون صحبت " اثر منفی روی ذهن مخاطب " میاد وسط :zz:

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط K-D ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏farid و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    مرسی بابت نقد خوبت. جالبه که 25 نفری که تا الان به این بازی نمره دادن، میانگین نمرات کمتر از 5 رو برای این بازی آورده! یعنی انقد افتضاحه؟! :vamp:

    ‏SirGhas و ‏reza maleki و ‏K-D از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    ممنون ;)
    اون دوست عزیز شخصیت Chumbucket هستش . همراه مکس که در همون دقایق اولیه بازی باهم آشنا می شن . بسیار زشت و کریه ولی فوقالعاده با سواد !!!!! تمام امور فنی مربوط به ماشین مکس یعنی آپگرید ها یا تغییر موارد ظاهری ، به دست این آقا انجام می شه . ضمن اینکه در گیم پلی اصلی بازی هم نقش مفیدی داره .
    حضور دشمن یا خطرهای دیگه رو اطلاع می ده .... پیشنهادات مفیدی می ده ، اگه در حین مبارزه ماشین آسیب دیده باشه ، اون رو تعمیر می کنه ( البته برای این کار بازیکن باید ماشین رو متوقف کنه و ازش پیاده بشه ) هارپون رو در حقیقت ایشون شلیک می کنه . یا گر مکس بیش از حد از ماشین دور بشه ، Chumbucket اون رو به ناحیه امنی در همون نزدیکی ها می بره که از دست دشمنای بازی ، در امان باشه . بعد از اون مکس می تونه با شلیک یک منور ، بهش علامت بده که دوباره ماشین رو برگردونه .
    شاید بشه این کارکتر همراه رو با شخصیت الیزابت در BioShock Infinite مقایسه کرد . حالا شاید مثل اون جذاب و خواستنی نباشه :confused::ey: ( تکرار می کنم ؛ شاید ):ha:
    ولی 100 درصد هم اندازه با اون ، مفیده .;)

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط K-D ویرایش شد
    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    از K-D عزیز سپاسگزارم . مطلب بسیار خوبی بود . ویدئو ها رو تماشا کردم . خیلی خوب بودن و تا حد زیادی به مخاطب کمک می کنن تا با جو بازی آشنا بشه .
    اون دوستی که داخل قسمت بار ماشین ایستاده کلا وظیفش چیه ؟!
    و اینکه من احساس میکنم همین دوستی که به اون اشاره کردم جز جهش یافته ها باشه چون کلا ظاهر خیلی مخوفی داره :||

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
    ‏navidba از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1394
    نظرها: 285
    تشکر: 24
    تشکرشده: 175
    کنسول‌های بازی:

    متاسفانه این بازی یه بدی که داشت اصلا چالش بر انگیز نبود! به خصوص مرحله ای که باید برای مسابقه دادن یکسری تهجیزات رو ماشینت بزاری، در کل این بازی حسابی اعصاب خورد کن بود :8is:
    به هر حال ممنون بابت نقد :in-lo:

    ‏K-D و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    منم واسه همین نوشتم که بازی یه جایی اون میانه ها گیر کرده .... از اینجا رونده و از اونجا مونده است .
    آخه مشکل اینجاست که دنیای بازی ... دقیقا مثل فیلمش ، جزئیات چندانی واسه پرداخت نداره . تازه فکر می کنم جزئیات بازیش بیشتر از فیلمش بود

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:

    ممنون بابت نقد کسری جان :vic:
    تجربه ای که من از بازی داشتم زیاد جالب نبود، البته واقعاً ماشین سواری بازی عالی بود.
    به نظر من بیشتر وقتی که در بازی به پیاده روی و پیدا کردن Scrap ها وقف شده (که البته فاقد هرگونه جذابیتی هم هست) می تونست صرف پیاده سازی سایر جزئیات بازی شه؛ به طور کلی بازی سبک و سیاق تعیین شده ای نداره که بخواد از اون ها پیروی کنه (وقتی بازی open-world ساخته می شه و مخاطبشو وارد یک محیط بزرگ می کنه، نمی تونه به تصاحب چندتا لوکیشن برای پیش روی روندش تکیه کنه و از باقی مسائل صرف نظر کنه). این از همه چیز بیشتر به کلیت اون صدمه می زنه. :l~l

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    تشکر از شما ...;)
    درسته ... BorderLands هم عذابی بود واسه خودش . ولی باز این یکی بدتره ، چون واسه لوت کردن ، اگه مثلا 6 تا آیتم روی زمین باشه .... باید بریم بالای سر تک تک اون 6 آیتم ، X رو نگه داریم تا مکسی خوان ، لطف کنن اون آیتم بردارن :si:
    BL باز حداقل این امکان رو می داد که با نگه داشتن دکمه مربوط ، تمام آیتم های اطراف رو یک جا لوت کنیم ...

    ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 397
    تشکر: 404
    تشکرشده: 281
    کنسول‌های بازی:

    نقد مختصر و خوبی بود خسته نباشی
    در مورد تکسچر و منفجر شدن ماشین ها هم نظرم رو بعدا میگم
    2 تا از فیلم ها رو دیدم تعقیب ماشین و درگیری
    این سیستم پیاده شدن از ماشین و جمع کردن Loot همیشه عذاب آور بوده تو بازی ها
    مثل Borderland که من اخر به این نتیجه رسیدم همیشه پیاده برم
    صحنه درگیری هم جالب بود بشدت یاد Shadow of mordor افتادیم اون جفت لگد آخر هم بسیار حال داد :grin:

    ‏SirGhas و ‏reza maleki و ‏K-D از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.