نویسنده: seyed.ehsan97 یکشنبه، 02 اسفند 1394
ساعت 10:45

نقد و بررسی Far Cry 4

2.2 از 5

 همواره سری بازی های  Far Cryبه عنوان یک الگو برای ساخت بازی های اول شخص به حساب می آیند در سال 2014 نیز پس از موفقیت چشمگیر عنوان Far Cry3 شرکت قدرتمند Ubisoft که همواره عناوین بسیار با ارزشی را می سازد عنوان  Far Cryرا عرضه نمود عنوانی که با وفادار ماندن به سیستم ها و مکانیسم های قسمت سوم سری و با بهبود بخشیدن به آنها و همچنین رفع باگ هایشان از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار است در این نقد به بررسی این بازی دو سال بعد از عرضه آن می پردازیم تا مشخص شود که آیا این بازی توانسته فراتر از موفقیت های عنوان قبلی خود ظاهر شود یا خیر ؟

 نقد و بررسی : Far Cry 4far cry 4


  پلتفرم مورد بررسی : PS4


 استودیوی سازنده : Ubisoft Montreal


 تاریخ عرضه : 27 آبان 93


 مقدمه :

بازی در منطقه رشته کوه های هیمالیا و در کشوری خیالی به نام Kyrat رخ می دهد جایی که دیکتاتوری به نام Pagan Min  که خود را به همه دنیا به عنوان فردی دموکرات معرفی کرده ولی در واقع فردی است قدرت طلب که قدرت مطلق منطقه را از آن خود می داند به وقوع می پیوندد . وظیفه شما ازاد سازی کل این منطقه از طریق انجام quest های مختلف و مبارزه با سربازان Pagan است . بازی از ابتدا ماهیت خشن و پر هیجانش را به نمایش می گذارد و بازیکن باید در آن به گشت و گذار بپردازد و پیشرفت نماید .

داستان بازی :

قسمت Campaign بازی با نسخه قبلی از لحاظ نوع روایت داستان متفاوت است و بازی به بازیکن که در نقش Ajay Ghale می باشد اجازه می دهد با گرفتن تصمیمات مختلف ، یکی از دو شخصیت اصلی را به عنوان رهبر انتخاب کرده و به این ترتیب استراتژی و مسیر گروه انقلابی را مشخص کند . نکته موردتوجه این است که هدف شما و نوع طراحی شخصیت بد بازی و به طور کلی محتوای داستان با Far Cry3 هیچ تفاوتی ندارد که البته این هم موضوع بسیار مثبتی است چرا که داستانFar Cry3 خیلی جذاب و هیجان انگیز بود وبنابراین بازی Far Cry4 هم همان تجربه خوب را دنبال می کند فقط این احتمال وجود دارد که بازی در برخی مواقع تکراری به نظر برسد که آن هم با توجه به جذابیت های بازی چندان قابل توجه نمی باشد از مشکلات دیگر بازی می توان به سطحی بودن شخصیت اصلی و Pagan Min اشاره کرد . این موضوع باعث می شود تا بازیکن نتواند با آنها ارتباط برقرار کند و کشته شدن یا زنده ماندن آنها در طی داستان برای بازیکن فرقی ندارد و این عدم وجود ارتباط با شخصیت ها قسمت داستانی بازی را تحت تاثیر قرار داده است اما در مجموع ترکیب یک قسمت داستانی مناسب و gameplay  قوی باعث شده که قسمت داستانی بازی قابل قبول و جذاب باشد و تجربه لذت بخشی را برای بازیکن ایجاد نماید .

 

موسیقی و صداگذاری :

در همین ابتدا باید اشاره کرد که صداگذاری بازی چه در مورد سلاح ها و چه در مورد حیوانات بسیار عالی انجام شده است . صداگذاری شخصیت ها نیز در حد قابل قبول و مناسبی ارایه شده ولی موسیقی متن بازی ضعیف به نظر میرسد و به غیر از یک یا دو صحنه موسیقی بازی بر روی موقعیت های مختلف مناسب نمی باشد و روی آن نمی نشیند و از هماهنگی لازم برخوردار نمی باشد و این مورد از جمله ضعف های بازی محسوب می شود .

Gameplay:

اگر بخواهیم چند عنوان صاحب سبک را در gameplay نام ببریم قطعاً Far Cry یکی از آنها است و به جرات می توان گفت که بسیاری از عناوین دیگر هم از سبک این عنوان در بازی های خود الگو برداری کرده اند . محیطی بزرگ برای جستجو و کنکاش طراحی زیبای حیوانات و وجود چالش های مختلف و متنوع امکان شخصی سازی سلاح ها و وجود پایگاه های دشمن برای آزاد سازی با روش های مختلف و خلاقانه همه و همه gameplay این بازی را به بزرگترین نقطه قوت این سری و علی الخصوص این بازی تبدیل کرده است همچنین در بازی خبری از صفحات loading زیاد و پیاپی نیست ، این موضوع باعث می شود که شما یک تجربه بسیار با کیفیت و خالی از هر گونه توقف و بهم خوردن تمرکز را داشته باشید . قسمت داستانی بازی نیز روی درجه سختی hard حدود 12 تا 14 ساعت است علاوه بر اینکه آنقدر فعالیت و quest برای انجام دادن وجود دارد که می تواند شما را تا 60 الی 80 ساعت نیز سرگرم نماید .

در این قسمت همچنین باید به سیستم حمل و نقل فوق العاده متنوع بازی چه از نظر زمینی و چه هوایی و چه دریایی اشاره کرد و اضافه شدن هلی کوپتر های تک نفره و مخصوصاً افزودن Wingsuit به این ترکیب که واقعاً جذابیت خاصی را در اتمسفر Kyrat به وجود آورده است.

 

مکانیسم ها و سیستم های بازی :

این بازی از سه سیستم skills (مهارت ها) ، سیستم crafting و شخصی سازی سلاح تشکیل شده که آنها را مختصراً و جداگانه تشریح می نمایم .

سیستم Skills : در این سیستم که به دو شاخه کلی فیل و ببر تقسیم میشود شما می توانید مهارت های شخصیت خود را با دریافت امتیاز مربوط به همین قسمت و در level  های بالاتر با انجام چالش های مختلف و معین آن مهارت ها را unlock کنید . مهارت های زیر شاخه فیل بیشتر در جنبه محافظتی و ساخت سرنگ های مختلف برای شکار ، survival استفاده می شود و جنبه مسالمت آمیز دارد ولی مهارت های زیر شاخه ببر بیشتر جنبه تهاجمی دارند و به شخصیت بازی امکان استفاده از تکنیک های مختلف مبارزه را چه با سلاح سرد و چه با سلاح های گرم می دهد . در بازی امکان باز کردن همه این قابلیت ها در یک playthrough کامل وجود دارد ولی باید از همان ابتدا شروع به انجام چالش ها و ماموریت های جانبی نمایید تا بتوانید این کار را انجام دهید .

سیستم crafting : این سیستم نیز بسیار جامع طراحی شده ولی با یک موضوع بسیار بحث بر انگیز همراه می شود و آن هم شکار حیوانات مختلف برای ساخت کیف ها و جاهایی برای نگهداری سلاح ، خشاب ، پول و غیره است . این نکته که بازیFar Cry  بازیکنان را به کشتن حیوانات تشویق می کند از نظر اینجانب موضوع تامل برانگیزی است چرا که ما در زمانی  زندگی می کنیم که بسیاری از حیوانات به دلیل شکار های بی رویه در حال انقراض و از بین رفتن هستند و به نظر می رسد بهتر بود تا این بازی ما را در قالب quest هایی به نجات انواع خاصی از حیوانات تشویق نماید تا کشتن آنها ، و هر چقدر هم که این سیستم کامل و چالش برانگیز باشد ولی می تواند آموزش مخربی برای بازیکنان محسوب شود .

شخصی سازی سلاح ها : این سیستم نیز همانند دو سیستم دیگر بسیار قدرتمند ظاهر شده و شما می توانید علاوه بر انتخاب رنگ ، بر روی اسلحه صدا خفه کن و دوربین های (scopes ) مختلف نیز نصب کنید . در ابتدا شاید سلاح های زیادی را نتوان باز کرد و در نتیجه شخصی سازی محدود باشد ولی پس از مدتی و با انتخاب سلاح های درست می توانید یک تجربه جیمز باند مانند و مخفی کاری اول شخص تمام عیار را برای خود ایجاد نمایید.

 

تجربه online :

این بازی تجربه online را به صورت Co-Op و PVP دارد در هر دو حالت نیز می توان بهترین تجربه online از Uplay را با آن داشت . قسمت Co-Op بازی در به پایان رساندن قسمت های سخت علی الخصوص دژها که با نیروهای بسیار زیادی محافظت می شوند بسیار کمک کننده و لذت بخش است.

جمع بندی :

برای بازی که به فاصله دو سال از عنوان موفق Far Cry 3 عرضه شد ، Far Cry 4 هم از تمامی محاسن عنوان قبلی اش برخوردار است و هم در بیشتر زمینه ها موفق تر ظاهر شده است . و می توان گفت که این عنوان یکی از ده عنوان برتر عرضه شده AAA برای نسل هشتم است ، عنوانی که همه ما را به نسخه بعدی امیدوار کرده و به نظر می رسد که نسخه بعدی پر از تغییرات و نو آوریهای مختلف باشد و این سری موفق همچنان خود را در اوج نگهدارد . حال فقط باید صبر کرد و دید عنوان Far Cry: Primal  چگونه از آب در خواهد آمد؟

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:10
  • استودیوی سازنده: Ubisoft Montreal
گرافیک
9.0
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
5.0
ارزش تجربه
7.0
برای عنوانی که در سالی ضعیف (2014) از لحاظ gaming و بازی های عرضه شده به بازار آمد عنوان Far Cry4 توانست پاسخگوی هایپ زیادی باشد کاری که به نظر پس از قدرت نمایی Far Cry3 تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد Far Cry4 البته عنوانی بی نقص نیست ولی حتی الان هم ارزش تجربه و بازی کردن بسیار بالایی را ارایه می دهد .
نقاط قوت
  • گیم پلی فوق العاده غنی
  • گرافیک چشم نواز
  • تنوع محیط مطلوب
نقاط ضعف
  • موسیقی ضعیف
  • داستان کلیشه ای و ضعیف
  • کرکتر های سطحی
6.3/10

امتیاز شما

(129 رای )
7.6/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1394
    نظرها: 13
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10
    کنسول‌های بازی:

    مرسی از نقد خوبتون

    ‏seyed.ehsan97 و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    نقد خوبی بود احسان جان.
    یک باگی که این بازی داشت و به من اجازه نداد که پلاتش کنم، وجود یکی از اون دستوشته ها داخل قلعه پاگان مین (مرحله آخر) با اون موسیقی هیجانیش بود. اونجا چون خیلی هیجان آور بود گفتم اول برم سراغ پاگان مین بعد که بازی تموم شد میام سراف این دستنوشته اما نمیدونستم که بعد از اتمام داستان بازی دیگه نمیتونه وارد اون قلعه بشی!! خب این خیلی باگ بدی محسوب میشه، خصوصاً واسه افرادی که دنبال اکسپلور و کنکاش و جمع کردن همه جور آت و آشغالن.
    من فارکرای 3 بازی نکردم و نمیدونم چه قابلیت هایی از اون بازی در این بازی گنجانده شده بود، ولی یکی از نکات جالبش امکان فیل سواری و له و لورده کردن دوستان با این حیوانات خوش بنیه دوست داشتنی بود. بخش کوآپش هم طرفدار زیاد داشت.
    ولی به طور کلی فارکرای بازی ای نبود که خیلی به دلم بشینه، چرا که درونمایه و هسته اصلی هر بازی رو داستان اون تشکیل میده، چیزی که فارکرای کلا ازش بی بهره بود. فقط باید همونطور که گفتین امیدوار بود که نسخه پرایمال یک نسخه خوش ساخت و خوش داستان باشه...

    ‏SirGhas و ‏seyed.ehsan97 و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1394
    نظرها: 285
    تشکر: 24
    تشکرشده: 175
    کنسول‌های بازی:

    ممنون بابت نقد :in-lo:
    به نظر من این عنوان دقیقا همان فارکرای 3 هست چیزیه کمی محیطشو و کاراکتراشو تغییر دادن :si: تنها خوبی این عنوان داشت به نظرم بخش آنلاینش بود که لااقل چند تا چیز جدید واسه به نمایش گذاشتن داشت :grin:

    ‏seyed.ehsan97 و ‏Mr.Berserk از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.