نویسنده: Kasra Derakhshan شنبه، 29 اسفند 1394
ساعت 02:04

نقد و بررسی Far Cry Primal

2.93 از 5

خاطرم هست اولین باری که از ماهیت جدید نسخه Farcry  با خبر شدم ، چقدر متعجب شده و برایم سوال شد که در این زمان که تمامی عناوین FPS ، بازه های  بین جنگ دوم جهانی و  آینده فوق پیشرفته بشر را روایت می کنند ، چه می شود که یکی از قطب های صنعت بازیسازی ، ناگهان با یک چرخش 180 درجه ای ، مخاطبش را نه به 200 سال پیش ..... نه به 500 سال پیش ... بلکه به دوازده هزار سال پیش پرتاب می کند !!؟؟؟ صحبت از FlashBack های هیجان انگیز به عنوان پیش زمینه یکی نسخه های عرضه شده یا یکی از IP های احتمالی آینده هم نبود ... پس عصر حجر و یا همان دوران نوسنگی ، چه نکته پنهانی داشت که یکباره به جلد کتاب جدید Farcry تبدیل شده  بود ؟

پاسخ سوال فوق را باید در شرایط کاملا متفاوت Primal نسبت به دو نسخه اخیر آن جستجو کرد . Ubisoft به شکلی بسیار زیرکانه از سیر نزولی ابزار و فناوری های بشر استفاده کرده تا هم طراحان و  هم مخاطبانش را با این چالش مواجه کند که اگر به جای انواع تسلیحات گرم و دوربین و وسایل نقلیه ، مجبور باشید با اتکا محض بر طبیعت ، پیش بروید ، چه خواهد شد ؟

بر خلاف Farcry 4 که روندی بسیار تک بعدی و بی هویت را طی می کرد ، Farcry 3  توجه خاصی به یکایک شخصیت ها ، پروسه پیشرفت و تبلور شخصیت داستان و نحوه تعامل او با جوانب مختلف محیط اطراف نشان  می داد . این عنصر به شکلی تقویت شده ، در Primal بازگشته است . شما در نقش  شخصیت اصلی بازی که Takkar صدایش می کنند ، کاملا حس جزء بودن وجود خود در کلیتی به نام طبیعت را درمیابید و مهم نیست که چقدر در بازی به پیش رفته و تا چه اندازه قدرتمند شوید .... حس مذکور همیشه و همه جا حضور خود را در ذهن تان زمزمه می کند .

قلب تپنده این موضوع ، یکی بر پایه محیط های 100 درصد بکر بازی ، و دیگری به دلیل روابطی است که میان  Takkarو حیوانات  مختلف شکل می گیرد ؛ موردی که شاید بتوان آن را شاخص ترین ویژگی Farcry Primal دانست . در Farcry 3 ، پیشرفت بازیکن تماما حول شخصیت جیسون می چرخید اما در نسخه کنونی ، این پیشرفت در سه محور مجزا و به موازات یکدیگر صورت می گیرد . به جز محوریت اول که مربوط به Takkar است ، محوریت های دوم و سوم به ترتیب اهمیت حول قبیله وی یعنی Wenja و حیواناتی است که به خدمت می گیرد . 

FCP TAKKAR AND OROS

توجه  Ubisoft به  حیوانات مختلف و به ویژه آن هایی که در حلقه های بالای زنجیره غذایی هستند ، بسیار جالب است چراکه دقیقا همین حیوانات دست راست شما در مبارزات خواهند بود . کفتار ، گرگ ، یوزپلنگ ، ببر ، شیر ، جگوار ، خرس و ببر دندان شمشیری ، هرکدام  در 3-4 نوع مختلف و با 3 پارامتر سرعت ، قدرت و مخفی کاری در اختیارتان هستند . البته به  رسم همیشگی Ubisoft ، بازیکن باید برای هریک از پیشرفت ها و امکانات جدیدش ، تلاش کرده و اقدامات مربوط را انجام دهد . که این اقدامات مربوط ، در مورد حیوانات نام برده ، مشخصا " رام کردن " معنی می شود !!

FCP ANIMALS

روند رام کردن حیوانات جالب طراحی شده اما به طرز احمقانه ای ساده ، سریع و  بیخود است . وقتی در RedDead Redemption ، برای رام کردن یک اسب باید کمندی به گردنش انداخت و سوارش شد و مدتی هم جفتک اندازی هایش را با حفظ  تعادل تحمل کرد تا حیوان خسته و تسلیم شود ، نمی توان و نباید از عنوانی مثل Primal ، با آن جو بکر و وحشی اش ، انتظاری کمتر از یک نبرد چالش برانگیز و جذاب یا حداقل یک Quick Time Event خشک و خالی را داشت  . اما زهی خیال باطل که یک  تکه گوشت و بالابردن دست و کمی شوش شوش کردن ، دل هر حیوان شکارچی از کفتار گرفته تا ببر دندان شمشیری را هم به رحم می آورد !!! یک نمونه اش را در ویدیوی پایین ببینید .... خودتان قضاوت کنید . 

 

همچنین به نظر می رسد برای حیوانات همراه ، هیچ دارویی بهتر از همان تکه گوشت ، کارساز نیست . حیوانات همراه ، چه زخمی مبارزه باشند ، چه در حالت Down و چه در حال سوختن با شراره های آتش ، همیشه و همه جا با صرف یک تکه گوشت ، حالشان جا می آید و نوار سلامتشان بهبود میابد . که برای عنوانی در این سبک بسیار عجیب است .

اندک ایراداتی هم در رفتار آن ها به چشم می خورد . در نقد و بررسی Assassins Creed : Syndicate به برخی ریز نکات منفی آن عنوان اشاره کرده بودم که نه از باگ ، بلکه از خطا و کم دقتی صرف سازندگان یوبیسافت سرچشمه می گرفت . این خطای ساخت در Primal هم دیده شده و به این گونه است که حیوانات  همراه ، اگر توسط شما دچار حریق شوند هیچ گونه واکنش عصبی و منفی بروز نداده و فقط از نوار عمرشان  کاسته می شود . اما اگر همین اتفاق برای یک حیوان وحشی رخ دهد ، خواهید دید که  چگونه زجر می کشد و هیکل تنومندش را با سرعت روی زمین می غلتاند تا از عذاب آتش رهایی یابد . فقط لطفا جهت مشاهده واکنش این زبان بسته ها ، بی خود و بی جهت آتششان نزنید ... تجربه دلخراش و ناخوشایندی خواهد بود . 

 

به غیر از این موارد ، Primal در سایر بخش های مربوط به این حیوانات خوب ظاهر می شود . حیوانات همراه ، بسیار فرمان بردار هستند ، هوش مصنوعی مناسبی دارند ( به استثنای مورد آتش که ذکر شد )  ، در صورت نزدیک شدن سایر حیوانات وحشی ، می غرند و اگر لازم باشد در دفاع از شما وارد مبارزه می شوند و انیمیشن هایشان گاها متحیرتان می کند اما متاسفانه به دلیل عدم پیشرفت کافی تکنولوژی های شبیه سازی ، جای خالی جزئیاتی مثل پاره شدن پوست و گوشت شکار زیر دندان شکارچی شدیدا حس می شود . آخر چه چیز لذت بخش تر از تجربه دست اول حیات وحش آن هم در یک  بازی کامپیوتری ؟

 بخشی از گیم پلی + لحظه دیدنی یک شکار

هوش مصنوعی به طور کلی در Primal ، بیشتر به یک سکه شبیه است . یک روی آن مربوط به حیوانات و روی دیگر آن مربوط به دشمنان . هرقدر که هوش مصنوعی حیوانات ، انتظاراتتان را برآورده می کنند ، از جانب دشمنان بازی ناامید خواهید شد . در واقع هوش مصنوعی دشمنان آن قدر ناامید کننده است که برخی اوقات با خود فکر می کردم شاید سازندگان ، کد های مربوط به هوش مصنوعی حیوانات  و دشمنان را جابه جا نوشته اند !!! متاسفانه Ubisoft چالش مبارزات را بیشتر بر اساس شیوه منسوخ " کاهش مقاوت شما " یا  " تقویت ضربات حریف " بنا کرده ، نه بهبود عینی عملکرد آن ها .

 

2 دقیقه مبارزه

از هوش مصنوعی که بگذریم ، زیبایی کار Ubisoft در هسته گیم پلی Primal از این جهت خودنمایی می کند که به رغم افت شدید فناوری و Degrade شدن بشر ، همچنان حرف های زیادی برای گفتن دارد . تاکتیک های مختلفی به کار گرفته می شوند و از تمامی ابزارهای موجود نهایت استفاده به عمل می آید . دامنه سلاح های بازی طبیعتا وسعت  سابق را ندارد . اما در تلفیق با تاکتیک هایی چون غافلگیری و شبیخون  و استفاده  درست از امکانات مختلف و به ویژه حیوانات مثل حمله از آسمان با کمک جغد ، تجربه شیرینی را رقم خواهد زد . استفاده از 2  سلاح اصلی یعنی نیزه و چماق حس بسیار خوبی دارد اما کمبود انیمیشن های اسکریپت شده برای Take down ها محسوس است و از مکانیزم های ضد حمله هم خبری نیست . می توان این طور بیان کرد که اگر در نسخه های پیشین ، بازی سعی داشت با تجهیزات رنگارنگ و کمیت بالا ، مخاطب را جذب کند ، در این قسمت تمرکز لاجرم  بر کیفیت نهاده شده که البته بخش مهمی از آن ، به عهده مخاطب است .

fcp concept art

Primal  مانند نسخه های سوم و چهارم ، از ورژن دوم موتور DUNIA استفاده می کند و از این جهت ، گرافیک آن گام محسوسی نسبت به گذشته ، به حساب نمی آید . اما از لحاظ رندر تراکم بالای پوشش گیاهی محیط و انیمیشن های چهره و بهبود سیستم نورپردازی به ویژه در شب هنگام ، دست بالاتر را دارد . ولی سایر پارامترهای سنجش کم و بیش در همان سطح کیفی سابق هستند . در این بین ، عنصر آتش به وضوح دچار ضعف کیفی است . به نظر می رسد سازندگان ، بیشتر توجه خود را معطوف شبیه سازی خواص طبیعی آتش و راه های گوناگون استفاده از پتانسیل هایش کرده اند و از جلوه آن غافل مانده اند ...

fcp visuals

 

The Land Of Oros

fcp oros wallpaper

دنیای Primal، سرزمین Orosنام دارد . سرزمین پهناوری که برای پیمایش آن ، به هیچ وسیله نقلیه ای مجهز نیستید . بنابراین نقش FastTravelها اهمیتی صد چندان پیدا خواهد کرد . اما گزینه دیگر چیست ؟ Sprint.

امروزه ثابت شده که انسان های عصر حجر می توانستند کیلومترهای متمادی را بدون توقف ، بدوند . یوبیسافت  نیز به بهانه همین موضوع علمی ، امکان Sprint را بدون توقف های ناشی از خستگی شخصیت بازی طراحی کرده . این موضوع شاید تنها تفاوت  دویدن تند در Primal با نسخه های سابق باشد . اما همین تغییر کوچک کمک زیادی به حس همذات پنداری مخاطب می کند . سرزمین Oros ، درست همانند هر پدیده طبیعی دیگری ، وجوه زیبا  و ترسناکش را به شکلی منحصر به فرد ، در خود جای داده .

fcp visuals 2

یکی دیگر از نکات متمایز Primal نسبت به نسخه های پیشین همین جاست . در نسخه های سوم و چهارم که تنها با یک شخصیت محور منفی مواجه بودیم ، می شد اثر آن کارکترها را بر تمام محیط و فضاسازی ها احساس کرد . اما در نسخه حاضر ، با نگاه درست نسبت  به کلیت ماجرا باید گفت که موضوع هیچ ربطی به نبرد خیر و شر نداشته و صرفا تلاش و رقابت 3 قبیله با یکدیگر برای تصاحب یک سرزمین را روایت می کند ؛ سرزمینی که خودش مایل به همکاری با هیچ یک از طرفین این دعوا نیست  و با استفاده از قدرت های طبیعی ، سعی  دارد هر 3 را به شکلی سرکوب کرده و از خاک خود بیرون کند ..... از سرزمین Oros صحبت می کنیم ؛ آناتاگونیست حقیقی در Farcry Primalو منطقه ای چند اقلیمی که توانسته میزبان یکی از بهترین اکوسیستم های شبیه سازی شده در تاریخ صنعت بازی باشدالبته شبیه سازی اکوسیستم در عناوین مختلفی دیده می شود . اما وجه تمایز Primal با سایرین ، در کیفیت و بعد تاریخی آن نهفته است و مخاطب را بعد از مدتی به فکر فرو می برد که اگر تاریخ و تکامل ، بسیاری از این موجودات را حذف نمی کرد ، زندگی بشر به چه شکلی رقم می خورد ؟

شب هنگام ، رخ ترسناک جنگل های Oros نمایان می شود

 

بخشی از گیم پلی

از بعد گیم پلی باید گفت که Primal صرفا یک پوست  اندازی ماهرانه نسبت به نسخه های پیشین است که در ترکیب با عصاره " حیوانات همراه " سعی می کند بر فاصله میان خود و آن ها بی افزاید اما با وجود برخی ضعف های فنی ، نمی تواند آرمان خود را به تحقق کامل برساند.

اما در خصوص کیفیت فضایی .........خب این بخش مبحثی جداست . جادوی خاصی در پس این  محیط کاملا بکر و طبیعی وجود دارد . جهانی خالص که زیبایی و زشتی را به شکلی طبیعی و نه مصنوع دست انسان  در خودش تلفیق کرده و به مخاطب ارائه  می کند . سرزمینی که در Primal می بینیم ، شهری است جنگل گون ، که نظم  را در پس  وحش نمایش داده و هرچیزی را در جای مخصوص  خودش نگه می دارد. 

Primal را تجربه کنید . اما نه با هدف کشتن دشمنان و حیوانات یا خلوت کردن نقشه بازی از نقاط ماموریت ها . آن را تجربه کنید تا به درجه انسان در 12 هزار سال پیش پی ببرید . آن را تجربه کنید تا ببینید زمانی که انسان هنوز خیال گسترش ویروس وار خود در عرصه زمین را نداشت و عملکردش را در عین عقب ماندگی ، بر اساس مسائلی والاتر از نمونه های امروزی و تعادل با طبیعت ، جهت می داد ، از چه جایگاهی برخوردار بود.

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:09
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
یوبیسافت در این نسخه با زبان بی زبانی ، محور گردش تمام بازی را حول سرزمین Oros و نظم طبیعی و شکست ناپذیرش تعریف کرده و شخصیت Takkar و ماجراهایش تنها در نقش پرسپکتیوی از این محور ظاهر می شوند . نیزه و چماق و قبایل وحشی و مبارزات هم بهانه ای هستند برای قرار گیری این عنوان در کنار 4 عنوان پیش از خود ، وگرنه دنیای Primal ، خودش یک دنیا حرف برای مخاطب دارد !!!
نقاط قوت
  • دنیای بازی
  • هوش مصنوعی حیوانات
  • بهبود برخی پارامترهای بصری
نقاط ضعف
  • هوش مصنوعی ضعیف دشمنان
  • سادگی بیش از حد روند رام کردن حیوانات
  • ضعف در جلوه عنصر آتش
6.5/10

امتیاز شما

(92 رای )
7.8/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    برعکس من اول بازی ، خیلی نمی تونستم باهاش ارتباط برقرار کنم و هرچی جلوتر رفتم ، بیشتر درش غرق شدم

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: مرداد 1394
    نظرها: 25
    تشکر: 1
    تشکرشده: 24
    پروفایل psn: faridmmz
    رتبه لیدربرد psn: 65
    کنسول‌های بازی:

    ممنون از نقد
    بازیه خوبیه ولی آنچنان سرگرم کننده نبود به عنوان اولین بازی ای که با ps4 کردم فقط چند ساعت اولش جذابه:||

    ‏K-D از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1394
    نظرها: 285
    تشکر: 24
    تشکرشده: 175
    کنسول‌های بازی:

    والا ما از یوپلی دلخوشی نداریم، همش آپدیت میدن نمیگن بدبختایی مثل ما نمیتوانن دانلود کنن وگرنه the division که عالیه هیچ حرفی نمیشه در موردش زد :7su

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    ممنون ;)
    آره ویدوی سوم ، واقعا خودم یه لحظه :amaz: شدم .... لحظه ای فراموش نشدنی بود

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    مطلب بسیار عالی بود . ممنون از K-D عزیز که به همه چیز توجه کرده بودن . ویدئوی سوم و چهارم هم بسیار خوب هستن و به دوستان توصیه میکنم حتما ببینن . لحظه ی شکار فوق العاده بود .

    ‏K-D از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    تشکر از شما ;)
    نه بخش مولتی پلیر یا co-op لحاظ نشده تا نیروی یوبیسافت تماما روی بخش تک نفره متمرکز باشه .
    بابا شماها که دیگه Division آنلاین دارین .... بسه دیگه .منهتن رو گذاشتن تو پاکت تقدیم حضورتون کردن ... سیر نمی شین ؟:ha:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1394
    نظرها: 285
    تشکر: 24
    تشکرشده: 175
    کنسول‌های بازی:

    ممنون بابت نقد :in-lo:
    یه سوال داشتم این عنوان بخش چند نفره داره یا نه ؟! ?!?

    ‏K-D از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.