نویسنده: قاسم ممتاز شنبه، 08 آبان 1389
ساعت 01:21

نقد و بررسی Rock Band 3

5 از 5

" سقوط یا پرواز "

فکر کنم 2 سالی بود که منتظر نسخه ی official جدید بازی Rack Band3  بودیم اما این بار به جای شگفت زده کردن ، باعث ناکامی طرفدارهاش شد. متاسفانه به این دلیل که این بازی یک بازی موزیکال و همونطور هم که می دونید یک رقیب سرسخت به نام Guitar Hero هم داره، پس باید در انتخاب موزیک ها خیلی مو شکافانه عمل بشه.

اولین نسخه (راکبند) سال 2006 هم زمان با بازی Guitar hero 3 منتشر شد یعنی زمانی که Harmonix از GH جدا شد و به RB  پیوست. آهنگ های زیبا ، امکان بازی با چهار کنترولر Vocal ,Drum, Bass, Guitar، گرافیک و افکت های تصویری زیبا باعث برتری چشم گیر این بازی نسبت به بازی گیتار هیرو شد. اما چند دلیل باعث شد که در ایران گیتار هیرو 3 بیشتر به چشم بیاد. اولین دلیل این که با دسته می تونستید بازی کنید ولی راکبند باید با گیتار و مخلفات می بود. دومی مساله ی ریجن بود. اگر یادتون باشه زمان عرضه ی گیتار هیرو 3 بیشتر X360 ها ریجن j داشتن. بازی راکبند ریجن UC\PAL داشت اما گیتار هیرو کلا ریجن Free داشت  و سوم قضیه ی سابقه ی گیتار هیرو بود. خیلی ها با نسخه های قبلی این بازی آشنا بودن و به همین دلیل ترجیح می دادن گیتار هیرو رو بازی کنن.

نسخه های بعدی راکبند به ترتیب RB Green Day / RB Beatles/ RB Lego/ RB2 بودن البته هفت نسخه ی دیگه بین راکبند 1 و 2 اومدن  که Track Pack اسم این Spin _ Offها بود . هر کدوم از این هفت بازی 30 آهنگ داشتن که مثلا یکی از این نسخه ها شامل موزیک های metal و یا یکی دیگه فقط  30 آهنگ classic Rock داشتن . نسخه ی RB2 هم به دلیل خوب بودنRB1  به صورت فوق العاده ای فروش کرد. به غیر از RB Green Day بقیه ی نسخه ها مخصوصا RB Beatles خیلی خوب فروش کردند .

اما راکبند3 .....

نمی دونم کدوم واژه برای این بازی مناسبه. آهنگ های بازی چنگی به دل نمی زنه چون بیشترشون  تکراری هستن یعنی توی  نسخه های قبلی گیتار هیرو بودن یا آهنگ ها خیلی کلاسیک و آرومند .مثلا Crazy Train  توی GH world Tour بود. یا Before I Forget  در GH 3 . از یک نظر اگر با آهنگ های کلاسیک راک حال می کنین حتما RB3 رو تجربه کنین . ولی کلا سیستم آهنگ ها کسل کننده بود . نقطه ی اصلی بازی آهنگ هاش بود که ضعف داشت.

اما حواشی بازی . اگر کلا بخوام توضیح بدم ==> حواشی Rock Band= . در این بازی بیشتر به حواشی پرداخته شده بود تا موزیکها. اول از همه کنترلرها . علاوه بر کنترلرهای گیتار، میکروفن ، درام یک instrument جدید یعنی کیبورد هم اضافه شده قبلا تنها Fender و  Jackson به این بازی لایسنس دادن ، حالا Yamahaو  Korg هم با این بازی همراه شدن . با ساختن کیبرد به عنوان یک جزء جدید که البته بدک هم نبود،  Harmonix یک حرکت تجاری جالب انجام داد.کیبردی که 24 کلید داره که همه در بازی استفاده میشه . 

علاوه بر کیبورد برای گیتار ، گیتار بیس و درام ، یک کنترلر جانبی هم ساخته شده که در قسمت Pro می تونین استفاده کنین . این قسمت در این نسخه خیلی کار شده در اصل نقطه ی قوت و تبلیغاتی RB3 همین قضیه بود . برای مثال یک گیتار برای قسمت Pro Guitar ساخته شده  که دارای 6سیم و فرت هایی  عینا مثل  گیتار الکتریک می باشد . همچنین تمام تکنیک ها مثل Slide ، Sweep ،Bend  و... رو میتونید با این گیتار بنوازید . تمام این داستان ها برای اجزای دیگه هم هست.

 

وقتی وارد منوی Career می شین با عناوین زیر مواجه می شین :

Guitar

Pro Guitar

Bass

Pro Bass

Drums

Pro Drums

Key board

Vocal

Harmony vocals

درباره ی همه ی قسمتها توضیح دادم ولی قسمت آخر یعنی Harmony vocals که تو این قسمت می تونین با چند میکروفن هم زمان بخونین . هر کدوم از آیتم ها دارای چند بازی مختلفند مثلا در قسمت Guitar ، 10 قسمت بازی وجود داره که باعث می شن گیم پلی بازی بسیار طولانی بشه .

سیستم کارکتر و درست کردن گروه هم خیلی رویایی بود. برای ساختن کارکتر کلی قسمت وجود داره که این عامل برای خودش کلی پیچیده شده . Electronic Art هم از یک موتور گرافیکی ارتقا یافته برای این نسخه استفاده کرده . افکت ها و نوع تصویر هم باشکوه و بسیار عالی طراحی شدن. هنوز هم مثل RB2 می تونید برای خودتون Music Video  بسازید یا کنسرت هایی با موزیک های دلخواه خودتون اجرا کنید.

وقتی شما بازی می کنید اگر وسط بازی باختین می تونین آهنگ رو ادامه بدین ولی امتیازی نمی گیرین که این هم یک آیتم جالبه که به شما این امکان رو  میده از آهنگ لذت ببرید2. تا نکته   دیگه ی جالب هم در طول بازی اضافه شده . وقتی در وسط نوازندگی منوی استارت رو نگاه کنین 2 تا مورد جدید می بینید. اولی این که شما می تونید از وسط اجرای موزیک ، سختی رو تغییر بدین دومی هم گزینه ی جالب Dropout بود که شما با انتخاب اون می تونید آهنگ رو بدون باختن اما با عدم کسب امتیاز ادامه بدین . راستی یادم رفت بگم که چیزهایی مثل لباس و یا مچ بند و .... که مربوط به کارکتر می شن قفل شده اند و با بازی شما در قسمت Career باز می شن.

Rock Band 3 VS Guitar Hero 6

باید بگم RB3 رو از یک نظر می تونیم  رقیب و از نظر دیگه مکمل GH6 فرض کنیم . رقیب چون که گرافیک و سیستم کنترلرهای بازی RB3 به راحتی GH6 رو زیر سلطه قرار می داد.سیستم قرار دادن موزیک ها به صورت Stereo در راکبند و همچنین Master Record  بودنشون در RB3  به زیبا بودن بازی خیلی کمک کرده . ناگفته نماند که با وجود کسل کننده بودن موزیک ها ولی 2 موزیک یکی از The Doors و دیگری هم از  Jimmy Hendrixکمی تحریک کننده هستند که به سراغ RB3 بریم. اما GH6 جز موزیک خوب فقط ادا بازی و تکرار سیستم های نسخه های قبلی برای دفعه ی صدم بود. کنترلر ها ی RB 3  رویایی هستند ولی...... کی می تونه تو ایران اون ها رو داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟

اما مکمل به دلیل این که GH6 یک بازی کاملا metal بود ولی RB3 بر خلافش کاملا کلاسیک راک. در واقع تو یک ماه دوتا بازی عرضه شدند که برای طرفدارهای بازی های موزیکال یک پک کامل از آهنگ ها در همه ی سبک ها بود.

الان هم قطعا منتظر نسخه های spin –off باید باشیم . چون فکر نکم EA و یا Activision از پول بدشون بیاد.

  • پلتفرم تحت بررسی: Xbox 360
گرافیک
7.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
5.0
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
9.0
نقاط قوت
  • طبقه بندی عالی بخش های مختلف بازی
نقاط ضعف
  • قیمت بالای گیتارِ بازی
8.0/10

امتیاز شما

(1 رای )
8.0/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.