نویسنده: FariD یکشنبه، 20 تیر 1395
ساعت 08:50

پنج سوال بی پاسخ از بازی مورد انتظار God of War

4.42 از 5

استودیوی سانتامونیکای سونی با نمایش تریلر بازی God of War خود در E3 امسال، سوالات بسیاری را برای هواداران پرشمار این سری باقی گذاشت. علیرغم علم به اعمال تغییرات قابل توجه در گیم پلی، تنظیمات و ظاهر کاراکترها در این بازی، اما هنوز سوالات بسیاری باقی مانده که همه ما مشتاق شنیدن پاسخشان هستیم. این که پسر کریتوس کیست؟ چرا در اسکاندیناوی به سر می برد؟ و این که او مگر قرار است به نبرد با چه کسی برود که پسرش را با خود به همراه برده است؟

god of war 4

این ها تنها سوالاتی نیستند که می توان مطرح کرد. بلکه هنوز سوال های عمیق تر بی پاسخ دیگری هم هستند که در مورد کاراکتر و وضعیت بازی وجود دارند.

ببینید: تریلر بازی God of War در E3 2016

1- آیا کریتوس با Jotun ها یا همان دشمن خدایان سر جنگ دارد؟

قلمرو Jotan ها که بیشتر با نام غول های یخی شناخته می شوند، در Jotunheimr است. همانطور که انتظار می رود، این قلمرو شامل یک منظره یخی است که بسیار شبیه دموی اخیراً نشان داده شده از این بازی در E3 2016 می باشد. نه فقط این موضوع، بلکه اسلحه رمزآلودی که کریتوس در حال حاضر در اختیار دارد وجود داستانی بین او و این موجودات را بیشتر تقویت می کند. تبری که کریتوس هم اکنون در دستانش می چرخاند، حاوی دندانه ها و علامت گذاری هایی است که به تم این بازی، یعنی افسانه های اسکاندیناوی، مربوط می شود. علاوه بر قابلیت فریز کردن دشمنان در حین نبرد با توجه به تابش نور شدید آبی در این دمو، سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا کریتوس مثل همیشه برای تملک چنین اسلحه ای باید در نبردهای با برخی موجودات اساطیری بپردازد یا نه.

2- آیا کریتوس راز کوچک اما کثیف خود را از پسرش مخفی نگه می دارد؟

پسر کریتوس بر خلاف پدر خود (که در این برهه از زمان در بین اصحاب بازی فقط به نام «پسر» شناخته می شود)،با داشتن صورتی معصومانه و دلسوز، کاملاً آرام و صلح طلب به نظر می رسد. مشخص است که کریتوس به پسر خود علاقمند است و از او مراقبت می کند اما به نظر نمی رسد که به طور کامل پسر خود را بشناسد. با توجه به آنچه که از این بازی به نمایش در آمده است، از وضعیتی که در حال حاضر کریتوس در آن به سر می برد اینطور به نظر می رسد که خیلی با پسرش آشنا نیست و تنها برای مدت زمان کوتاهی از وجود پسرش آگاهی دارد. همانطور که در دمو دیده شد، این پسر آشنا به شکار نیست و مهارت هایش در این زمینه آنقدر ضعیف است که پدرش را دلسرد می کند. اگر کریتوس در جریان رشد و نمو پسرش حاضر بود آنگاه مهارت های پسرش خیلی بیشتر از این توسعه پیدا می کرد.

5 واقعیت درباره ی God of war

شاید او بلافاصله پس از رویدادهای God of War 3 تماسی دریافت کرده مبنی بر این که باید برگردد، بدهی هایش را بپردازد (!) و با فرزند غریبه خود ارتباط برقرار کند، و در همان زمان نیز مادر این پسر بار خود را می بندد و به کوه های پربرف اطراف در اروپا می رود تا به تهیه یک مستند از طبیعت بپردازد! در هر حال چیزی که مشخص است این است که آن ها یکدیگر را خوب نمی شناسند. کریتوس مواظب فرزندش است و پسرش نیز در عین احترام امیدوار است بتواند پدر را تحت تاثیر قرار دهد. صرف نظر از مقدار فاصله این دو از یکدیگر، به نظر نمی رسد که این «پسر» واقعاً بداند که پدرش کیست و چه گذشته دهشتناکی را در زندگی خود تجربه کرده است. با توجه به اتفاقاتی که در God of War 3 به وقوع پیوست، اگر این پسر واقعاً از توانمندی های پدر خود آگاه بود آنگاه وقتی کنار او به نبرد می پردازد انقدر ترسو و نگران به نظر نمی رسید.

اگر غیر از این بود، با دانستن آنچه که پدر در حقیقت قادر به انجامش است، مطمئن تر می بود. در حالی که نماد امگای یونانی به طور کاملاً مشخص بر روی ردای او دیده می شود تا همگان خاستگاه و نژاد او را بدانند، اما جای زخم های به وجود آمده از اسلحه های بزرگ، نظیر رد به جا مانده از ضربت شمشیر توسط آتنا، به وسیله زره و لباس پوشیده شده است. همین موضوع این سوال را پررنگ می کند که آیا پسر کریتوس از میراث خدایی خود و نیز قساوت هایی که پدرش مرتکب شده است خبر دارد یا نه. فقط کافی است سوالاتی را در نظر بگیرید که این پسر در مورد عموها و پسرعموهای احتمالی خود دارد. جواب را شنیدید! «آن ها همگی مرده اند. ما هیچ وقت چشم تو چشم هم نشده ایم، خصوصاً با پوزیدئون».

3- مادر این پسر کریتوس کیست و در کجای Helheim به سر می برد؟

همانطور که در پایان این دمو دیدید، کریتوس به پسرش می گوید که من آماده ام. این اشاره به سفر دور و درازی است که انتظارشان را می کشد، چرا که هر دو به دوردست ها می نگرند. کریتوس پس از نبرد با یک troll (غول غارنشین)، مختصراً در مورد مادر پسر خود صحبت می کند و توضیح می دهد که این مادرش بوده که به او شکار یاد داده است. اگر چه که پیش بینی این که این زن، شخصی باشد از اساطیر اسکاندیناوی، کار سختی نیست، اما تن مورد استفاده در این بازی چیزی عمیق تر را دیکته می کند مبنی بر گم شدن یا مرگ این مادر. این شرایطی را تببین می کند که کریتوس هم اکنون در آن قرار دارد، تنها ماندن با یک فرزند و سنگین گام برداشتن با او. فقط این را در نظر بگیرید که در لحظه ای از زندگی این پسر، کریتوس مجبور می شود که گفتمان لازم را با او انجام دهد و حرف های ناگفته را به او بگوید. پسر بی چاره...

4- استودیوی سانتا مونیکا چگونه قرار است وجود خدایان اسکاندیناوی را توجیه کند؟

بیایید از پرسه زدن در اطراف بوته پر تیغ و خار باغ Antheia حذر کنیم. این جنبه از خدایان که برای هر منطقه و ناحیه رزرو شده است چیز خاصی را اثبات نمی کند.

اسپویلر از بازی God of War 3: همه خدایان مرده اند، زمین مرده است و بقیه NPC ها هم تلف شده اند. افسانه ها و روایات God of War این موضوع را دیکته می کنند که خدایان یونان تنها خدایان موجود در این دنیا هستند. و همانطور که پیشتر گفته شد، این موضوع خصوصاً در God of War 3 نشان داده شد. در آن بازی، سقوط تک تک خدایان تعادل در زمین را به هم زد و «روز واقعه» را ایجاد کرد. مرگ پوزیدئون باعث بالا آمدن دریاها و اقیانوس ها شد. فوت Hades هم سقوط دنیای زیر زمین را رقم زد.

5 واقعیت درباره ی God of war

متعاقب مرگ Helios، خورشید از دست می رود (منظور همان خورشید واقعی است)، جهان تاریک می گردد و NPC ها دارای هوش و درک می شوند. و همانطور که می توان انتظار داشت، مرگ زئوس نیز جهان را وارد یک آشفتگی و هرج و مرج می کند. حال با وقوع این اتفاقات در آخرین نسخه منتشر شده از God of War، استودیوی سانتا مونیکا چطور می خواهد خدایانی از افسانه های دیگر را به روایات خود بیفزاید، بدون صرف نظر کردن از قوانینی که خود توسعه دهندگان این بازی تعریف کرده اند و خودشان مایه ایجاد بزرگترین سوال ها هستند؛ چرا که تمام سیستم های اعتقادی باستانی تنها گونه مشتق شده ای از یکدیگر هستند. از دیدگاه عوام، زئوس مربوط به یونان است اما Odin در ایسلند و اسکاندیناوی سکنی دارد. خبر خوب این است که اگر قرار است داستان این بازی هم بر پایه روایات تاریخی قرار داشته باشد، می توان انتظار داشت که Thor نیز به قتل برسد؛ شاید توسط کریتوس و با استفاده از چکش خود Thor.

5- آیا این قهرمان اسپارتی از این قسمت هم جان به در خواهد برد؟

کریتوس یک پسر دارد. اما او در کنترل خشمش هم مشکل دارد و این معضل بزرگی است. اگر دموی نمایش داده شده از این بازی با هدف نشان دادن چیزهایی باشد که از زندگی گذشته کریتوس برایش به جا مانده، این چیزها می تواند ویژگی های ناشکیبایی و زودجوش آوردن او باشد؛ ویژگی هایی که در تقابل با پسرش از خود بروز داد و مشاهده کردیم. در این دمو دیدیم که کریتوس به شدت از اشتباهات پسر خود خشمگین می شود و این تقابل، برخورد جوئل و الی در سفری که در The Last of Us داشتند را برایمان تداعی می کند. با این حال او سریعاً کنترل خشمش را به دست می گیرد و این حاکی از آن است که سعی می کند تغییر کند و تبدیل به فرد بهتری شود.

5 واقعیت درباره ی God of war

در کنار تاریخچه تمام چیزهایی که کریتوس عشق خود را به آن ها نشان داده ولی از دستشان داده است، شاید کوتاه زمانی پس از ملاقات فرزند، پسرش را بدزدند یا حتی بدتر از این، بکشند؛ اتفاقی که قطعاً به شدت انبار پرمهمات خشمش را شعله ور می سازد. با این حال این موضوع چیزی بیش از یک «اگر» و سناریوی فرضی نیست. روی دیگر سکه این است که «پسر» بزرگ شود و به بلوغ برسد و تصویری شود از پدر؛ و برود به دنبال جبران گناهانی که پدر انجام داده است.

بیشتر بخوانید: پنج واقعیت درباره بازی های God of War

FariD | مقالات | 10/07/2016
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.