نویسنده: قاسم ممتاز دوشنبه، 08 شهریور 1395
ساعت 12:52

نقد و بررسی تخصصی Xbox One S

4.73 از 5

مایکروسافت در E3  امسال کنسولی را معرفی کرد که به عقیده ی بسیاری ار کارشناسان میبایست 3 سال قبل توسط این شرکت معرفی میشد . کنسولی نسل هشتمی با طراحی متفاوت از یک دستگاه پخش کننده ی نوار های VHS !! دستگاهی که اگر ندانید یک کنسول بازیست ، بواسطه ی طراحی بسیار خوب خود در گروه پخش کننده های بسیار پیشرفته ی Multimedia قرار میگیرد . اما این سوال که برای دارندگان فعلی Xbox One خرید Xbox One S منطقی است یا خیر ، جوابی دارد که امیدواریم در پایان این مقاله به آن دست پیدا کنید . پس با ما در بررسی تخصصی بازی مگ از Xbox One S همراه باشید .

xbox one s review 2016 uk 8


از جهات مختلف، Xbox One S تجسمی عینی از تلاش مایکروسافت برای تجدید میثاق با گیمرهای حرفه‌ای بحساب می‌آید. آنچه حذف شده، شباهت زمختِ آن به گیرنده‌های دیجیتال تلویزیونی یا پخش کننده های VHS بوده و در عوض طراحی جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. این کنسول جدید، همانطور که بارها شنیده و دیده اید، کوچک‌تر، سبک‌تر و جمع و جورتر است، اما از همه مهم‌تر اینکه بخاطر آنچه هست یا آنچه سعی می‌کند شبیه‌اش باشد، شرمنده نیست؛ بلکه کنسولی است که از هر لحاظ زیبا طراحی شده و پیشرفت‌های بسیار زیادی نسبت به نسخه ی اولیه ی خود داشته است .
پس از بازگشائی جعبه اولین چیزی که مطمئنا توجه شما را بخود جلب خواهد کرد اندازه و وزن کنسول است . دستگاه واقعا کوچکتر شده ( 40 درصد ) و طراحی بسیار زیبائی دارد . بدنه ی دستگاه از نوعی پلاستیک سخت ساخته شده که برخلاف Xbox One در برابر اثر انگشت و برخی خراش های سطحی مقاومت بسیار خوبی دارد. Xbox One S بر خلاف نسخه ی معمولی قابلیت ایستادن به شکل عمودی را نیز دارد ، حتی مایکروسافت یک پایه برای عمودی ایستادن دستگاه در جعبه قرار داده تا دیگر نیازی به پرداخت 20 دلار برای خرید یک تکه پلاستیک نداشته باشید. اما از همه مهمتر، دیگر به آداپتور بزرگ و آجری شکلی که بعد از Xbox Original همیشه همراه کنسول های مایکروسافت بوده است نیازی ندارید . شکل ظاهری کنسول همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم دیگر شبیه به پلیر های دهه ی 70 و 80 نیست و حس یک دستگاه بروز را بخوبی منتقل میکند . پورت USB از کنار دستگاه حذف شده و به جلو منتقل شده است ، دکمه های لمسی فوق حساس جای خودشان را به دکمه های فشاری دوست داشتنی داده اند و پورت مربوط به کینکت دیگر در پشت دستگاه وجود ندارد .البته طرفداران Kinect میتوانند از طریق رابط USB که 39 دلار قیمت دارد بر روی Xbox One S از کینکت استفاده کنند. دارندگان فعلی این سخت افزار هم میتوانند در زمان خرید Xbox One S این رابط را مجانا از مایکروسافت طلب کنند. باقی پورت های پشت دستگاه دست نخورده باقی مانده اند. داخل جعبه ی دستگاه یک کابل HDMI برای برقراری ارتباط 4K UHD 60Hz هم گنجانده شده و در نهایت دسته ی Xbox One S خودنمائی میکند . کنترلری که نسبت به دسته ی بسیار خوب Xbox One پیشرفت هائی نه چندان چشمگیر اما قابل ذکر داشته است. حساسیت آنالوگ ها بیشتر شده ، قسمت زیرین دسته برای بهتر نگه داشتن کنترلر از حالت صیقلی خارج شده و کمی ناهمواری سطحی دارد و مهمتر اینکه از نوع ارتباط Bluetooth برای اتصال با کنسول بهره میبرد. این یعنی میتوانید براحتی و بدون نیاز به سخت افزار جانبی کنترلر Xbox One S را به کامپیوتر خود متصل کنید ( کامپیوتری که دانگل بلوتوث دارد )


Xbox One S واقعا کوچک است و همین امر نشان میدهد که مایکروسافت در طی 3 سال یک پیشرفت فوق العاده در طراحی صنعتی را تجربه کرده است. اولین گام مایکروسافت برای کوچک سازی Xbox One S جایگزینی پردازشگر 28 نانومتری نسل اول با پردازشگر های 16 نانومتری FinFet است. تغییری که معانی بسیار زیادی به همراه دارد . حرارت کمتر ، مصرف برق کمتر و سیستم خنک کننده ی کوچکتر . علاوه بر این مایکروسافت از تمامی فضاهای بدون استفاده بر روی برد دستگاه چشم پوشی کرده و برد اصلی را دوباره طراحی کرده تا بتواند معماری Motherboard در چیدمان قطعات بر روی آن را بطور کامل عوض کند و از همین طریق امکانات جدیدی هم به کنسول خود بیفزاید. چیزی که تابحال در چرخه ی کنسول های بازی سابقه نداشته. اتفاقی که نه تنها یک پیشرفت چشمگیر در مدل های اولیه ی Xbox One به حساب میآید بلکه نمونه ی منحصر بفردی از طراحی مجدد یک کنسول است که توانسته تا این حد مزایای محسوسی در ویژگی های خود داشته باشد .

Xbox One S Computing Performance

همانطور که میدانید، Xbox One S از رزولوشن تصویر 4K پشتیبانی میکند. اگر این کنسول را به یک نمایشگر UHD وصل کنید، از شما خواهد پرسید که آیا مایلید ابعاد تصویر خروجی پیشفرض به 3840 در 2160 تغییر کند؟ بخش مربوط به نمایش در تنظیمات، با افزودن قابلیت انتخاب بین خروجی‌های 720p، 1080p و 4K بازطراحی شده است. در تنظیمات پیشرفته نیز به شما گفته می‌شود که نمایشگرتان چه ویژگی هائی دارد، که با توجه به تنوع بسیار زیاد نمایشگرهای 4K و امکانات نوین آنها، یک ویژگی مفید می‌باشد. این ویژگی در رابطه با تلویزیون های 4K 30Hz قدیمی تر هم به کمک شما می آید.
اپلیکیشن پخش بلوری مربوط به Xbox One از فروشگاه مایکروسافت قابل دریافت است. اکنون این نرم‌افزار با دریافت یک بروزرسانی، از دیسک‌های UHD که به بازار می‌آیند پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن، بخش 4K در NetFlix (سرویس استریم ویدیو) و محتوای UHD محدودی که عرضه نموده است، پشتیبانی شده است. در آینده کاربردهای رسانه‌ای گسترده در Xbox One S را بررسی خواهیم کرد، اما فعلا می‌توان گفت در کنار کارکرد خوبی که دارد، نیاز به پیشرفتهایی در آن احساس می‌گردد. در این کنسول از Dolby Vision HDR پشتیبانی نمی‌شود (HDR10 مناسب‌ترین فرمت است اما اگر منصف باشیم، هنوز هم نمایشگرهای اندکی از سیستم Dolby پشتیبانی می‌کنند) اما موضوع جدی‌تر عدم وجود bitstream audio می‌باشد، که نسل بعدی فرمت‌های صوتی همچون Dolby Atmos و DTS-X را تشکیل می‌دهد. متاسفانه در حال حاضر هیچ گیمی با قابلیت HDR وجود ندارد به این معنی که نتوانستیم یکی از ویژگیهای کلیدی دستگاه را امتحان کنیم. مایکروسافت نخواست دموی بازی‌های Forza Horizon 3 و Gears of War 4 را که در نمایشگاه E3 مشاهده کردیم، عرضه کند تا بتوانیم این ویژگی فوق العاده را امتحان کنیم . فقط میتوانیم به این توضیح بسنده کنیم که عناوینی با این قابلیت در حال تولید هستند و بزودی عرضه خواهند شد. بعد از اتصال کنسول به یک نمایشگر 4K متوجه شدیم که دستگاه بخوبی از عهده ی Upscale کردن رابط کاربری از 1080P به 4K بر نمیآید و بهتر است بجای دستگاه از این قابلیت بر روی تلویزیون بهره ببریم که این امر پیامی ساده دارد . رابط کاربری Xbox One S بطور پیشفرض Full HD است نه  4K !

بعد از توضیحات بالا فکر میکنم وقت آن رسیده باشد که به این سوال پاسخ دهیم :

آیا Xbox One S از Xbox One قویتر بوده و بازی ها را بهتر اجرا میکند ؟

Xbox One S Processor Xbox One S Inside the box

قابلیت 4K یک ویژگی خوب برای Xbox One S بشمار میآید، و از آنجاییکه پشتیبانی از نرم‌افزارهای استریم ویدیو هنوز در مراحل ابتدایی است ، آخر ماجرا این است که بخش اعظم محتوای ویدیویی UHD، بخصوص از لحاظ HDR، با سری جدید بلورِی‌ها خواهد آمد. عدم پشتیبانی از صدای bitsreaming در حال حاضر جای بحث دارد، اما گفته شده در بروزرسانی‌های آینده به قابلیت های دستگاه اضافه خواهد شد. در کل، اگر به داشتن یک پلیِر بلورِی UHD هم فکر می‌کنید، با توجه به اینکه چنین چیزی در Xbox One S گنجانده شده و در حال حاضر از تمامی پلیر های UHD موجود در بازار قیمت کمتری دارد، این کنسول یک پیشنهاد ارزشمند برای شما خواهد بود.
مایکروسافت در مسیر حرکت به سمت پردازشگر 16 نانومتری FinEFT، بلوک‌های رمزگشایی صوت و تصویر خود را بروزرسانی کرده و پشتیبانی از HDMI 2.0 و HDCP 2.2 را افزوده است تا امکان استفاده از نمایشگرهای UHD را داشته باشد. به جهت اینکه بتوان همزمان با پردازش خروجی‌های متداول برای GameDVR، استریم‌ها و اسکرین‌شات‌ها، بازی در حالت HDR نیز پشتیبانی شود، یک پیشرفت جدی در بخش پردازش گرافیک (GPU) لازم بوده. این پیشرفت از 853 مگاهرتز به 914 مگاهرتز در Xbox One S رسیده است یعنی 7,1 درصد افزایش. و قسمت جالب اینست که مایکروسافت برای تمام اپلیکیشن‌ها، اورکلاک را نیز فعال کرده است.
این مسئله همانطور که در تحلیل بنچمارک پردازشگر گرافیک Xbox One S هم آمده، به بازی‌ها این اجازه را می‌دهد که بیشتر از حالت 30fps/60fps خود استفاده کنند و در عین حال که احتمالا اکثر مردم نمی‌توانند فرق بین آنها را تشخیص دهند تجربه‌ی بازی بمراتب روان‌تر خواهد بود، زیرا گسستگی و افت کمتری در 60fps خواهیم داشت. علیرغم امکان اورکلاک، Xbox One S حقیقتا نسبت به نسخه‌های پیشین خود در مصرف برق بهینه است؛ در تست‌های ما این مقدار بسته به اپلیکیشن مورد استفاده، بین 25 تا 40 درصد کمتر بود.

 در تست‌های مختلف بوسیله‌ی یک بازی دیسکی (که درایو در حین بازی مجبور است کار کند) و یک بازی دانلودی (که نیازی به درایو نیست)، Xbox One S را با سخت‌افزار نسخه‌ی اصلی مقایسه کردیم. علاوه بر این، میزان مصرف برق را در حالت پخش محتوای تصویری – خصوصا پخش‌کننده‌ی Bluray – اندازه‌گیری نمودیم و چند تست نیز روی پخش UHD BD که فقط مختص Xbox One S است هم انجام دادیم.
برای سنجش میزان صدای تولیدی در حال انجام این تست‌ها، دستگاه سنجش صدا را در کنار کنسول قرار دادیم تا میزان آلودگی صوتی کنسول جدید را با نسخه‌ی اولیه اندازه‌گیری کنیم. این اعداد بیشتر برای مقایسه بین دو نسخه از سخت‌افزار مایکروسافت هستند. نتایج مشخص بودند: کنسول جدید با توجه به طراحی مجدد پردازشگر و بدنه، امتیازات بسیار بهتری در زمینه‌ی مصرف برق داراست اما صدای تولید شده توسط دستگاه بیشتر است! بطور معمول یک افزایش 3 دسیبلی در میزان آلودگی صوتی برای Xbox One S وجود دارد، اولین نقطه ضعف برای دستگاهی که سعی بر بهبود قابل توجه تجربه‌ی گیمینگ دارد. با این حال، سر و صدای 42 تا 44 دسیبل نسبت به PS4 که 10 دسیبل بیشتر است، یک پیشرفت قابل ملاحظه بشمار میآید. Xbox One S همچنان نسبت به رقیب ساخت سونی‌اش بزرگتر است اما سیستم خنک‌کننده‌ی بزرگتری را نیز در خود جای داده. به زبان ساده‌تر، یک فن بزرگتر با سرعت کمتر، صدای کمتری هم تولید می‌کند.
اگر در یک اتاق باشید آلودگی صوتی کنسول نسبت به نسخه‌ی قدیمی آن به چشم می‌آید، اما در مجموع همچنان نسبت به دیگر کنسول‌ها می‌توان آن را یک دستگاه ساکت نامید. چیزی که توجه ما را جلب کرد این بود که پخش بلورِی‌های UHD نسبت به بلورِی‌های عادی صدای بیشتری تولید می‌کند، البته دلیل آن ممکن است بخاطر سرعت بالاتر چرخش دیسک برای خواندن ویدیوهای bitrate بالاتر باشد.

Xbox One S Power And Noise test

هر کسی یک طراحی مجدد سخت افزاری "ظریف" را دوست دارد – و معمولا نسل دوم از کنسول‌ها که طراحی مجدد می‌شوند موفق‌تر هستند (نسل سوم‌ها عموما برای کمپانی تولید کننده جنبه ی صرفه جوئی و کاهش هزینه پیدا میکنند ). این نسخه‌ها فرصتی برای شنیدن صدای مصرف‌کننده، کاهش ابعاد، بهینه‌سازی شکل بیرونی دستگاه و مجموعا ساخت دستگاهی سازگارتر برای اتاق‌های پذیرایی است. Xbox One S در تمام این موارد بخوبی عمل کرده، و حتی باید از مایکروسافت بدلیل گنجاندن یک سری توانائی های ویژه و اضافی که تاثیر زیادی بر روی عملکرد کنسول داشته، تجلیل کنیم.
4K شاید چیزی باشد که هنوز جای زیادی برای پیشرفت دارد اما برای کسانی که خواهان آن هستند، قابلیتی عالی‌ست. امکان اورکلاک GPU هم از آن دسته بهبود هائی است که اگرچه تغییری در تجربه‌ی بازی ایجاد نمی‌کند، اما برای جذب گیمرهای حرفه‌ای که بدنبال چنین آپگریدهایی هستند مناسب است. اگر مایکروسافت کلاک‌های بالا را روی بازی‌های غیر HDR غیرفعال می‌کرد، نا امید کننده بود (بر اساس اسناد فاش شده، PlayStation Neo در زمان اجرای بازی‌های اولیه ی PS4 چنین کاری میکند)، اما در عوض تصمیم گرفته این قابلیت را در هر حالتی باز بگذارد.
این موارد را با یک ظاهر بیرونی پیشرفته، و همچنین دسته‌های جدید Xbox One S در کنار مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌های فوق‌العاده در سخت‌افزار دستگاه ترکیب کنید. اگرچه اندکی سر و صدایش بیشتر است، اما همچنان نسبت به نسخه‌ی انتشار اولیه پیشرفت چشمگیری داشته. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که Xbox One S هنوز هم یک Xbox One است . پس مطمئنا نباید توقع تغییرات چشمگیر در آن را داشته باشید . در شرایطی که فرصت کمی تا معرفی و عرضه ی Playstation Neo و همینطور Xbox Project Scorpio باقی مانده ، منطقی شاید این باشد که اگر بدنبال خرید یک دستگاه بروز هستید ، تا زمان معرفی این سخت افزار ها کمی صبر کنید و بعد از آن تصمیم گیری نمائید .
امیدواریم این مقاله توانسته باشد به سوال اولیه ی شما در این باره که :
آیا برای دارندگان فعلی Xbox One خرید Xbox One S منطقیست یا خیر، پاسخ قانع کننده ای داده باشد .

منبع : یورو گیمر

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1395
    نظرها: 25
    تشکر: 18
    تشکرشده: 31
    کنسول‌های بازی:

    خیلی جامع و کامل بررسی کرده بودین، مرسی جناب ممتاز عزیز :vic:

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: Ghahreman
    خیلی جامع و کامل بررسی کرده بودین، مرسی جناب ممتاز عزیز :vic:

    ممنون از شما :vic:

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 151
    تشکر: 52
    تشکرشده: 90
    پروفایل psn: Odoseus
    رتبه لیدربرد psn: 14
    کنسول‌های بازی:

    نقد و بررسی جامع و خوبی بود، بشخصه از طراحی جدید One خیلی خوشم میاد و باید بگم به مراتب نسبت به مدل قبلی بهتره :B

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1394
    نظرها: 293
    تشکر: 346
    تشکرشده: 281
    پروفایل psn: Farids1988
    رتبه لیدربرد psn: 103
    کنسول‌های بازی:

    خیلی عالی بود، از همه جهات بررسی شده بود و واقعا حرف نداشت :l~l
    اجازه میخوام که 2تا توضیح بدم. یکی این که طبق گزارشات منتشرشده نسخه اسلیم PS4 سروصدای کمتری خواهد داشت (واقعاً امیدواریم اینطور باشه!!)؛ دلیلشم اینه که سونی هم همانند مایکروسافت سری جدید کنسول نسل هشتمی خودش رو با مصرف برق پایینتر و لذا فن کم کارتر طراحی کرده. همونطور که مستحضرید کنسول حال حاضر سونی وقتی که روشنه و در گیر و دار هیجانی ترین و باکیفیت ترین تصاویر هستین، از نظر صدا بیشتر نقش هوایپما و خط تولید کارخونه رو بازی می کنه!
    دوم این که از نظر من هم بهتره خریداران به این نکته توجه داشته باشن که واقعاً حتی تو بازار هم نمیتونین تلویزیون های 4K زیادی پیدا کنید، چه برسه به این که بخواین بازیهاتون رو 4K اجرا کنین! همونطور که اشاره فرمودین، تقریباً فقط یک سال به عرضه نسل بعدی کنسول مایکروسافت مونده و از نظر من ارائه این کنسول با چنین قابلیت هایی صرفاً جنبه دست گرمی برای عرضه نسل بعد رو داره و عمده بازار هدفش متوجه افرادی هست که پس از عرضه اسکورپیو علاقه زیادی به خرج پول اضافی ندارن. بهتر بگم، به نظر میرسه این کنسول بیشتر از این که نقش یک پرچمدار رو به عهده بگیره، قراره نقش Xbox 360 حال حاضر رو بازی کنه.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: farid
    خیلی عالی بود، از همه جهات بررسی شده بود و واقعا حرف نداشت :l~l اجازه میخوام که 2تا توضیح بدم. یکی این که طبق گزارشات منتشرشده نسخه اسلیم PS4 سروصدای کمتری خواهد داشت (واقعاً امیدواریم اینطور باشه!!)؛ دلیلشم اینه که سونی هم همانند مایکروسافت سری جدید کنسول نسل هشتمی خودش رو با مصرف برق پایینتر و لذا فن کم کارتر طراحی کرده. همونطور که مستحضرید کنسول حال حاضر سونی وقتی که روشنه و در گیر و دار هیجانی ترین و باکیفیت ترین تصاویر هستین، از نظر صدا بیشتر نقش هوایپما و خط تولید کارخونه رو بازی می کنه! دوم این که از نظر من هم بهتره خریداران به این نکته توجه داشته باشن که واقعاً حتی تو بازار هم نمیتونین تلویزیون های 4K زیادی پیدا کنید، چه برسه به این که بخواین بازیهاتون رو 4K اجرا کنین! همونطور که اشاره فرمودین، تقریباً فقط یک سال به عرضه نسل بعدی کنسول مایکروسافت مونده و از نظر من ارائه این کنسول با چنین قابلیت هایی صرفاً جنبه دست گرمی برای عرضه نسل بعد رو داره و عمده بازار هدفش متوجه افرادی هست که پس از عرضه اسکورپیو علاقه زیادی به خرج پول اضافی ندارن. بهتر بگم، به نظر میرسه این کنسول بیشتر از این که نقش یک پرچمدار رو به عهده بگیره، قراره نقش Xbox 360 حال حاضر رو بازی کنه.

    ممنونم فرید جان . در رابطه با PS4 اسلیم من هم جسته و گریخته چیزهائی شنیدم و مطمئن هستم یکی از چیزهائی که در این نسخه قرار هست اصلاح بشه همین صدای بلند و سرعت فن زیاد کنسوله :B

    ‏farid از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 255
    تشکر: 194
    تشکرشده: 136
    پروفایل psn: MBEMPIREir
    رتبه لیدربرد psn: 48
    کنسول‌های بازی:

    نقد جالبی بود واقعا تغییرای زیادی داشته :gr:

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.