نویسنده: K2 چهارشنبه، 23 شهریور 1390
ساعت 23:23

نقد و بررسی Deus Ex: Human Revolution

4 از 5

وقتی دوباره به بازی های عرضه شده در سال 1999 نگاه می اندازیم حتما با نام Deus Ex مواجه می شویم که با گیم پلی خاص خود که در آن زمان داشت، نقد ها و نظر های گوناگونی و همچنین بازخوردهای متفاوتی در موردش ارائه شد. حتی به عقیده ی دسته ای از منتقدین در این بازی اشاره هایی مذهبی نیز وجود داشت. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که با وجود نظر های مختلف در میان ذهن هایی که حتی نام بازی را فقط شنیده بودند تبدیل به یک اسطوره شد و هنوز گیمر هایی پیدا می شوند که عقیده دارند هیچ وقت برای این بازی دنباله ای نیامده و نخواهد آمد.

با گذشت بیش از یک دهه، امروز استودیوی Eidos Montreal این جرات را به خود داده که شماره سوم این بازی را ساخته و روانه ی بازار کند. نسخه های قبلی شامل Deus Ex: Invisible Wars و به طور غیر رسمی Project Snowblind می باشند. البته اگر نسخه های قبلی را بازی نکرده اید، هیچ جای نگرانی نیست چون این قسمت یک Prequel به حساب می آید و حوادث قبل از نسخه ی اول، در سال 2027 اتفاق می افتد.

در زمانی که آزادی تنها رویایی بیش نیست و بعضی ها حتی بر این اعتقادند که آزادی تنها یک واژه ی دست نیافتنی است که در طول تاریخ توسط خود بشر به وجود آمده است. در این زمان است که دولت هایی بر سر کار آمده اند که تنها کار آنها پرداختن به نقشه های پنهانی پشت پرده است و سعی در تخریب فرهنگ انسانها دارند. در این زمان شما هدایت Adam Jensen را بر عهده میگیرید تا شاید ذره ای از تاریکی را کمرنگ تر نمائید. او که یکی از Super Soldier های شرکت Sarif Industries هست که نامش هم هم نام اولین پیامبر یعنی آدم می باشد که یک Human Revolution را آغاز میکند و البته در این دوره Nano Agmentation نیز اختراع گردیده است که این فناوری قدرت های زیادی همچون قدرتی که شاید بتوان به CRYSiS ،Nano Suit تشبیه کرد دارا می باشد. قدرت هایی همچون  Health Recovery ,Power ,Invisibility. البته Adam  قبل از مجهز شدن به این تجهیزات یکی از نیرو های .S.W.A.T بوده که بنا به دلایلی از کارش کنار کشیده است و به طور کلی فردی قدرتمند و آشنا به تجهیزات و سلاح ها است.

یکی از عوامل بسیار مهم و اساسی که باعث تمایز این بازی از سایر بازی های FPS می شود اجازه پیش روی به 3 صورت Adaptive ,Aggressive و Stealth است. در حال حاضر که FPS های جدید تنها روندی رو به جلو دارند و کارهای جز از سر راه برداشتن دشمن ها ندارند Deus Ex می تواند تجربه ی خوبی باشد و روال خطی بودن را تا حدودی  تغییر دهد.

این نکته را باید در نظر گرفت که این بازی به هیچ وجه با عناوینی همچون Call of Duty شباهتی ندارد زیرا در این بازی روندی مخفی کارانه و هوشمندانه داریم که به شما اجازه تصمیم گیری می دهد. همان طور که اشاره شد قابلیت پیش روی با سرعت بالا هم وجود دارد اما نتیجه ای کاملا مثبت نخواهد داشت. با یک بازنگری  کلی تا این جا به این مسئله پی می بریم که با بازی ای با زمینه های کاملا جدی و همانطور که اشاره شد تاریک، سیاسی و مذهبی روبه رو هستیم، بنابراین چنین بازی ای می بایست داری گرافیک و بطورکلی Theme جالبی باشد که از پس این کار به خوبی بر آمده است و برای گیمرهایی هم که تنها گرافیک را اولین و در مواردی تنها عامل انتخاب بازی در نظر می گیرند راضی کننده است.

زمینه های گرافیکی و نور پردازی و رنگ بندی مشابه آنچه که در فیلم Batman Begins دیده ایم است که به لحن نسبتا تند بازی می آید البته شاهد رنگ های روشن هستیم که تا حدودی نمایان گر انسان های بی گناه و ساده ای است که در میان بازی میان شرکت های فریب کار و دولت مردان گیرافتاده اند. آتش سلاح ها و انفجار نیز در بازی خوب کار شده است. Cut scene ها نیز خوب است اما شاید مشکلی که بر آن وارد باشد این است که در حین مکالمات دوربین بین دو شخصیت حرکت های ناچیزی دارد و از چرخش های سینماتیک بی نصیب مانده است اما با توجه به موضوع امکان ردکردن و یا پذیرفتن درخواست شخص مورد نظر و اهمیت داشتن گفت و گوها قصد پرت نکردن حواس شما را ندارد. چهره ها نیز قابل قبول هستند، برای مثال در این زمینه می توان به چهره ی Eliza  که مجری اخبار شبکه تلویزیونی هست که شخصیتی ناهنجار دارد اشاره کرد. انعکاس نور نیز روی قسمت های مکانیکی بدن Adam بسیار عالی است و Texture ها هم عملا عالی هستند و تعداد آنها زیاد است.

در کنار گرافیک عامل جدا نشدنی و انکار ناپذیر ، صداگذاری و موسیقی بازی است که فوق العاده عالی و جذاب کار شده است. صدای شخصیت اصلی Adam جدی، خشن و در عین حال بی نظیر است تا حدی که شاید پس از پایان گفت و گویی در بازی به خودتان بیاید و بفهمید که تنها محو صدای Adam بوده اید یا صداگذاری شخصیت Eliza که پیش تر به آن اشاره شدکه حقارت او را در عین حال می رساند نشان دهنده درماندگی اوست. در کنار این صداگذاری قابل توجه شخصیت ها، صداگذاری محیط اطراف همچون تعویض خشاب سلاح، انفجارها، باز و بسته شدن شبکه های هوا، شکستن شیشه ها و ... بسیار خوب است و حس کافی و هیجان انگیزی را به شما القا می کند. در این جا است که یک موسیقی بی نظیر و شاهکار می تواند همه چیز را کامل کند که این کار هم توسط Michael McCann که قبل از این تنها با سه عنوان کلیدی در کارنامه خود به اینجا رسیده است صورت گرفته که یکی از اساسی ترین و به یاد ماندنی ترین آنها Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent است. Deus Ex: Human Revolution یک بازی خلاقانه و جذاب است که با زمینه های سیاسی، مذهبی و تاریک خود حرف هایی برای گفتن دارد و نباید Augmentation آن را از دست داد حتی اگر امریکا بازی را جنجالی بداند و سازنده آن را مجبور به حذف صحنه های کاخ سفید و برج های دوقلو کند و نمایش نا کارامدی دولت و سازمان ملل را رخداد های خیالی بداند.

نکاتی کوتاه در مورد بازی Deus Ex: Human Revolution

1. این بازی جنجالی که قرار بود در تایخ 23 آگوست 2011 عرضه شود نسخه ی PC آن خیلی زودتر از تاریخ عرضه مقرر در اینترنت قرار گرفت . این نسخه که توسط Square Enix برای منتقد های مجله ای ایتالیایی فرستاده شده بود از سرور های این مجله دزدیده و Square Enix از 15نفر آنها شکایت کرد.

2. چندی پیش Square Enix اعلام کرد سایت Deus Ex نیز مانند سایت های دیگر هک شده است و تعداد 250000 ایمیل به سرقت رفته که در میان آنها 350 رزومه برای اشتغال در این شرکت بوده هست.

3. کنسول OnLive نیز میزبان این بازی جذاب است.

آخرین ویرایش در 06 شهریور 1395، 19:31
K2 | نقد و بررسی | 14/09/2011
گرافیک
9.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
7.0
Deus Ex: Human Revolution یک بازی خلاقانه و جذاب است که با زمینه های سیاسی، مذهبی و تاریک خود حرف هایی برای گفتن دارد و نباید Augmentation آن را از دست داد حتی اگر امریکا بازی را جنجالی بداند و سازنده آن را مجبور به حذف صحنه های کاخ سفید و برج های دوقلو کند و نمایش نا کارامدی دولت و سازمان ملل را رخداد های خیالی بداند.
نقاط قوت
  • موسیقی فوق العاده
  • صدا گذاری بدون نقص شخصیت ها
نقاط ضعف
  • کنترل سخت
7.2/10

امتیاز شما

(10 رای )
8.4/10
خیلی خوب
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 25
    تشکر: 0
    تشکرشده: 6

    یک قد عالی ویک بازی عالی :sorry:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 1

    من این بازی رو دارم<br />و به شما توصیه میکنم بخرینش

    ‏H-a-M-i-D از این نوشته تشکر کرده است.
  • Author
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 83
    تشکر: 66
    تشکرشده: 26
    کنسول‌های بازی:

    merci farid jan valy man mikhactam be to begam
    <br />دستت طلا متین جان :sorry: ;-)

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 22
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2

    merci farid jan valy man mikhactam be to begam

    ‏Hossein Joon از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 74
    تشکر: 3
    تشکرشده: 9

    نقد نسبتا خوبی بود ..!!<br />بعد از انتشار بازی یک سری مصاحبه هایی با سازندگان بازی انجام شد و درباره اینکه چقدر موضوع مورد بحث بازی و تغییرات اساسی در بدن انسان تا چه حد می تونه به واقعیت نزدیک باشه و حتی این ایده ها از کجا اومده<br />خوب بود کمی از این مطالب نیز در نقد خودتون جای میدادید

  • Author
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 83
    تشکر: 66
    تشکرشده: 26
    کنسول‌های بازی:

    bale to ro ceda zadam mikhactam begham ke in bazi mored allaghey man acet
    <br />اگه ، نویسنده ی این مطلب رو صدا می کردی بهتر بود ;-) <br />به هر حال مرسی که به یاد من بودی

    آخرین بار در تاریخ حدود 8 سال قبل توسط SirGhas ویرایش شد
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 22
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2

    bale to ro ceda zadam mikhactam begham ke in bazi mored allaghey man acet

  • Author
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 83
    تشکر: 66
    تشکرشده: 26
    کنسول‌های بازی:

    midony farid jan in bazi mored allagheyman acet khely in bazi ra doct daram khash baray ps3 ham biyayd
    <br />منو صدا زدی متین جان؟! :lol:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 22
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2

    midony farid jan in bazi mored allagheyman acet khely in bazi ra doct daram khash baray ps3 ham biyayd

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 22
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2

    jaleb bod merci

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 22
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2

    merci jaleb bod

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 207
    تشکر: 50
    تشکرشده: 75
    کنسول‌های بازی:

    مطلب خوب و کاملی بود ممنون . <br />فقط یک سوال با توجه به مطلب نوشته شده و امتیازاتی که این بازی گرفته باید بازی بی نقصی بوده باشه ، دلیل کم کردن اون 1.3 امتیاز چی هستش ؟ منظورم اینه که در متن به جز نقص در جای گیری دوربین در گفتگو ها به نقص دیگه ای اشاره نشده و اینکه این نقص با توجه به توضیح داده شده قابل چشم پوشی هست . در این شرایط چرا 8.7 از 10 ؟ :puzzled:

    ‏مهمان و ‏mb1376 از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.