نویسنده: Kasra Derakhshan چهارشنبه، 25 آبان 1390
ساعت 22:18

نقد و بررسی Gears of War 3

3.33 از 5

سری GEARS OF WAR و HALO همیشه جزو  برگ های  برنده و سلاح های اصلی مایکروسافت و دارندگان 360 XBOX , در مقابل ابررقیب ژاپنی و کنسول هفت هسته ای اش بوده اند.

از یک سو سری حماسی و تراژیک HALO , با هر نسخه اش ایده تازه ای را وارد صنعت بازی کرده و از سوی دیگر فرنچایز GEARS OF WAR نیز با استفاده درست و هوشمندانه از مکانیزم و هسته اصلی "Shoot & Cover " دل خیلی ها را به چنگ آورده است باید اقرار کرد که به جز غول های این سبک ها یعنی KILL ZONE و UNCHARTED , به سختی می توان عناوین دیگری در بازار یافت که شایستگی رقابت با این دو IP را داشته باشند.

 در این نقد , با هم به بررسی آخرین قسمت از سه گانه GEARS OF WAR می پردازیم . البته بد نیست بدانید که شایعات بسیار ضعیفی مبنی بر ساخت قسمت های دیگری از این سری به گوش می رسد که اگر چه داستان مارکوس فنیکس و گروه دلتا را دنبال نمی کند اما همچنان در دنیای آن , یعنی سیاره SERA روایت می شوند .

 تغییرات کوچک و بزرگ در این بازی , به سان نقل و نبات بدنه آن را پوشانده اند و به هر گوشه اش که بنگرید , آذرخشی وحشی را می بینید که زیبایی اش شما را با خود به فضا می برد !!!!!!

 همان طور که می دانید , این نسخه به طور کلی به چهار شاخه تقسیم شده است : STORY MODE ( که به صورت تک نفره و یا Co-op دو تا چهار نفره قابل بازی است ) , 2 HORD MODE , BEAST MODE و MULTI PLAYER .

پس بیاید با هم , از یک کنار , نگاهی کوتاه و اجمالی !!!!!! به این بخش ها و صد البته ابعاد فنی آن ها داشته باشیم .


داستان

2 سال از وقایع 2 GEARS OF WAR و جاری شدن آن سیل عظیم و سقوط جاسینتو ( دژ و آخرین مامن گاه ثابت و پایدار انسان ها ) گذشته . حالا انسان ها زندگی خود را در داخل یک دژ شناور بسیار عظیم و به ظاهر نفوذ ناپذیر به نام " آشیانه کلاغ " می گذرانند .

ظاهرا همه چیز آرام است و ما فقط خوشحالیم !!! اما همه می دانیم که حداقل در دنیای GEARS OF WAR , لغت " آرامش ثابت " فاقد معنا است و حالا سیاره SERA , باید جنگی به مراتب عظیم تر و خونین تر , آن هم نه بین 2 جبهه بلکه بین 3 جبهه را پشت سر بگذارد .

جبهه سوم , لوکاست های آلوده شده به IMULSION ( یک ماده بسیار ارزشمند و به مراتب پرانرژی تر از نفت و نیروی هسته ای که انسان ها قبل از حمله لوکاست ها به سطح سیاره , به مدت 79 سال بر سرآن , علیه یکدیگر جنگیدند ) هستند که اصطلاحا LAMBENT نامیده شده و به کلی قدرت ادراک و تصمیم گیری خود را از دست داده و با هیچ کس حتی لوکاست های معمولی نیز سر سازش ندارند . این موجودات از همان آغاز حماسه GEARS OF WAR وجود داشتند اما سیلی که در پایان قسمت دوم جاری شد , حجم عظیمی از IMULSION را در زیر سطح سیاره پخش کرد و در نتیجه , این موجودات در آخرین قسمت این سه گانه آن قدر تکثیر و تقویت شده اند که خود به تنهایی یک تحدید جدی محسوب می شوند .

در این میان , میرا " MYRRAH " ملکه لوکاست ها نیز دیگر این بار شمشیرش را از رو بسته , رسما لباس رزم به تن کرده  و واقعا قصد تصاحب تمام سیاره  و پاکسازی وجب به وجب آن از وجود بشر را دارد , البته او یک هدف مهمتر و حیاتی تر نیز در سر دارد که تحقق آن , مستقیما به پدر مارکوس مربوط می شود . حزب COG نیز در طول بازی دچار چالش ها و ماموریت های خطیری می شود که نتیجه یکایکشان , هم بر سرنوشت بشر و هم بر سرنوشت سیاره تاثیری انکار ناپذیر خواهند گذاشت ولی به هر حال , این حزب با وجود تمام خسارات جانی و مالی که متحمل شده , همچنان پابرجاست و با توسل به گروه دلتا ( که این بار تعداد اعضایش از 5 , به 8 افزایش یافته ) قصد ندارد که به این آسانی طعم تلخ شکست را بچشد ..............

اما یک مساله به مراتب بزرگتر و مهمتر نیز در میان است . سیاره SERA , علاوه بر این که باید بر روی پوسته خود , شاهد ریخته شدن خون های زیاد و گرفته شدن زندگی های بسیار باشد , محکوم است که نابودی خود را نیز از درون نظاره کند . علت اصلی این نابودی , چیزی نیست جز همان ماده ای که تمام جنگ های 79 ساله پاندولی بین انسان ها , برسر آن بود .

فاکتور داستان , در 3 GEARS OF WAR از تناقض جالبی برخوردار است . پوسته آن بسیار سطحی و کلیشه ای است . اما در بطن خود , شاخه ها و نقاط کور فراوانی از دو نسخه پیشین دارد که خوشبختانه EPIC این مساله را نادیده نگرفته و با کمک کادر خلاق نویسندگی خود به تمام سوالات ریز و درشتی که ذهن بازیکن را درگیر کرده اند پاسخ می دهد .

سوالاتی نظیر اینکه چرا باید در راس هرم یک نژاد وحشی مانند لوکاست , یک انسان قرار داشته باشد ؟ چرا این انسان باید تشنه خون سایر همنوعانش باشد در حالی که تلاش می کند تا عادات و رفتار های آن ها را نیز بیاموزد ؟ رابطه آدام فنیکس ( پدر مارکوس ) با او چیست  ؟ افراد جدید گروه دلتا , هر یک چه پیشینه و انگیزه ای برای ورود به جنگ دارند ؟ و خیلی سوالات ریز و درشت دیگر که دانستن پاسخشان ' متاسفانه ' برای بسیاری از جامعه گیمرها ( به ویژه در ایران ) به همان اندازه ای اهمیت دارد که درس " تاریخ " در مقطع دبیرستان داشت !!!!!!

گرافیک و طراحی محیط

اولین چیزی که با ورود به GAME PLAY  توجه شما را جلب می کند , پیشرفت عالی در زمینه نور پردازی و سایر جلوه های بصری است ; امری که بدون 3.5 UNREAL ENGINE محال بود . در این نسخه برای اولین بار و در ابعاد وسیع , از تکنیک OBJECT-BASED MOTION BLUR استفاده شده .

معنای این جمله این است که ما در بازی شاهد مقدار زیادی افکت BLUR  خواهیم بود . چنین افکتی وقتی که در ابعاد گسترده مورد استفاده قرار گیرد , خواه ناخواه  پدیده واگیردار " افت سرعت فریم " را وارد میدان می کند که به مزاج هیچ کس سازگار نیست . از این رو , سازندگان در EPIC  طی یک اقدام هوشمندانه دست به طراحی نرم افزار ثانویه زده اند که مقدار BLUR موجود در صفحه را مدیریت کند و مشکل گریبان گیر " افت فریم " را از سر راه بردارد .

سطح جزئیات و دقت در تفکیک پذیری آبجکت ها و حتی درز دوخت لباس ها و خلل و فرج زره مارکوس و یارانش و قطعات سلاح ها نیز , دیوانه کننده و رویایی است و تماشایشان لذتی خارق العاده را به شما تزریق می کند .

افکت " خون " تغییر چندانی نسبت به شماره دوم نداشته و تنها اندکی از رنگ سرخ به رنگ قرمز متمایل شده . جلوه آب نیز به طور کلی خوب کار شده , اما تا حدودی مصنوعی است و از فاصله دور , بیشتر شبیه به یک سفره بزرگ است که سطحش پوشیده از چین و چروک های نامنظم باشد .

بافت زمین و صخره ها , به ویژه در مناطق کوهستانی واقعا می تواند برای چشمانتان لذت بخش باشد چون علاوه بر ظرافت های به کار رفته در سطح , به واسطه نورپردازی حیرت انگیز دارای عمق و فراز و نشیب نیز هستند .

DRAW DISTANCE نیز نسبت به نسخه قبل , عمق بیشتری پیدا کرده و حس و حال نفوذ " نابودی " در قلب مناطق مختلف و دورافتاده سیاره و شهرها را به خوبی القا می کند .

گیم پلی

هریک از عناوین مطرحی که بر قسمتی از دنیای هنر هشتم حکمرانی می کنند , یک شناسه مخصوص دارند . شناسه LEVEL DESIGN , CALL OF DUTY فوقالعاده اش است . CRYSIS و KILL ZONE به داشتن بهترین جلوه های بصری معروفند . سری ASSASSINS CREED با توسل به محیط های گسترده همراه با معماری های ظریف و زیبا می درخشد . برند HALO , با تم های موسیقی بسیار عظیم و ارکستری خود , قلب ها را در میان شراره های آتش هنر محصور می کند !!! و بالاخره GEARS OF WAR نیز با استفاده مداوم و درست از مکانیزم سنگرگیری و چاشنی قرار دادن چند شاخه و نکته فرعی , توانسته  " گیم پلی " را شناسه اصلی خود قرار دهد .

گیم پلی در این عنوان , به جز اندکی بسط بیشتر و تغییر در رابط کاربری و نحوه چینش و کاربرد برخی دکمه ها و بهینه سازی در کنترل و حرکت شخصیت , تغییر دیگری به خود ندیده و تنها چیزی که ممکن است در ابتدا , کمی آزار دهنده باشد , تعویض برخی دکمه ها است که آن هم حداکثر پس از 2 ساعت برطرف خواهد شد .

یکی از تغییراتی که در همان ابتدا خودنمایی می کند , تغییر در سیستم " نشانه گیری " است . در نسخه پیش , اندازه هدف شما در همه حال ( چه در حرکت و چه در حالت شلیک مداوم ) ثابت بود . اما در این شماره , سیستم نشانه گیری واقع گرایانه تر شده و هدف شما در هر دو حالت مذکور , پس از چند لحظه شلیک مداوم ,  بزرگتر شده و دقت شلیک سلاح کاهش می یابد . این مورد در سلاح های مختلف از نظر سرعت تفاوت دارد .

تغییر بعدی , کاهش میانگین میزان مقاومت شماست . هوش مصنوعی نیز جزو معدود مواردی است که درست همگام با پیشروی حماسه GEARS OF WAR , رشد کرده و در هر نسخه بهتر از نسخه پیش ظاهر شده . حالا دیگر به لطف 3.5 UNREAL ENGINE , هوش مصنوعی چه در دشمنان و چه در هم تیمی ها , دچار یک جهش عظیم شده و واقعا هنگام پیشروی در CAMPAIGN و یا MULTIPLAYER ( بر روی درجات سختی HARD CORE و INSANE )  , به چالش کشیده می شوید و گاهی اوقات نیز بدتان نمی آید که فریادی از خشم بکشید !!!!!!

حرکات Execution ( یا به قول برخی عاشقان افراطی مورتال کامبت : Fatality ) , یکی از مواردی بودند که جای خالی شان به شدت در نسخه اول حس می شد , در نسخه دوم با 12 حرکت متولد گشت و حالا در این آخرین قسمت سه گانه , 2 برابر شده اند . تمامی سلاح ها از یک حرکت تمام کننده بهره می برند . برخی از آن ها واقعا دشمن نگون بخت را زجرکش می کنند و برخی دیگر , درجا کار را یک سره می کنند !!!

نحوه اجرای Execution های بدون سلاح , تنها با نگه داشتن و یا یک TAP ه کوچک روی دکمه Y بر بالاین دشمن زخمی اجرا می شوند . اما برای اجرای Execution های متنوعی که مخصوص سلاح ها طراحی شده اند , باید کاری بیشتر از " جست و جو در اینترنت به منظور یادگیری نحوه انجام آن ها " انجام دهید .
Execution های هر سلاح , باید ابتدا UNLOCK شود . روش باز کردن این حرکات , مثداق بارز تفاوت بین دو کلمه " ساده " و " آسان " است .
برای دسترسی به Execution های سلاح های اصلی( Lancer , Retro Lancer , Shotgun , Long shot , Scorcher و....... ) باید با هریک از این سلاح ها , 200 دشمن را ناکار کنید !!!  این  روش برای دسترسی به Execution های سلاح های سنگین ( Mulcher , Mortar , One shot و ....... ) و سلاح های کوچک ( Boltok Pistol , Snub , Gorgon pistol ) نیز به کار می رود با این تفاوت که به جای عدد 200 , تنها به عدد 40  قناعت شده !! با کمی دقت متوجه می شوید  که این روش کاملا ساده است ولی به هیچ وجه آسان  نیست !!!!!!

مورد دیگر در خصوص گیم پلی , " تنوع " است ; عنصری که درست همانند Execution ها در نسخه اول وجود نداشت , در نسخه دوم ظاهر شد و نهایتا در شماره سوم به اوج خود رسید . تنوع در 2 GEARS , صرفا به چند سلاح جدید , دشمن جدید , کارکتر جدید و لوکیشن جدید خلاصه می شد . اما 3 GEARS پا را فراتر نهاده و علاوه بر پوشش و بسط دادن تمام موارد فوق , بخش های متنوع دیگری نیز به گیم پلی بخش " داستانی " خود اضافه کرده که اگرچه اغلبشان بیش از پنج دقیقه به طول نمی انجامند , اما در طول همان پنج دقیقه به کلی تمام مکانیزم های یکنواخت گیم پلی را به کنار زده و یک تجربه کاملا نوین را به بازیکن اهدا می کنند . این بخش های کوتاه , با این که حکم نوعی " پاگرد برای استراحت بازیکن " را دارند , اما در عین حال او را بیکار نگذاشته و همچنان وی را به پیشروی و مبارزه دعوت می کنند . موردی که خود به تنهایی , کوهی از انگیزه و ارزش تکرار را فراهم می آورد . این ها و خیلی از موارد ریز و درشت دیگر , بازی را چند قدم بیشتر به سمت یک اکشن گسترده تر , واقع گرایانه تر , تاکتیکی تر و حساب شده تر سوق داده اند و طبیعتا پیروزی در نبرد ها را نیز شیرین تر ساخته اند .

پیدا کردن ایرادات فنی از گیم پلی 3 GEARS , حقیقتا کاری بی معنا است . همان طور که شماره دوم نیز از این حیث بدون ایراد بود . اما اگر جز بازیکان قشر " پر حوصله " ! باشید , شاید بتوانید 2 یا 3 ایراد از گیم پلی بیرون بکشید . ایراد اول " کاهش تخریب پذیری " است . 3 GEARS بازی سنگینی است و 3.5 UE نیز با اینکه یک انجین پرتوان محسوب شده اما باز هم نمی تواند از همه چیز , به حد عالی  پشتیبانی کند و EPIC مجبور شد که برای جلوگیری از ایجاد افت فریم , " تخریب پذیری محیط " را تا حدی کاهش دهد . البته قرار نیست که شاهد موردی همچون 2 CRYSIS باشیم . ولی به هر حال مقاومت محیط نسبت به آسیب های فیزیکی در 2 GEARS , نسبت به نسخه جدید کم تر بود !!!

ایراد دوم که واقعا دل شخص نگارنده را سوزانده , حذف عنصر " تکه تکه شدن اجساد " است . اگر شما دشمنی را با یک سلاح قدرتمند مثل SAWED OFF SHOT GUN نابود کنید , بدنش قبل فرود بر خاک به چندین تکه قرمز رنگ تقسیم خواهد شد . اما اگر دشمنی را با یک اسلحه ضعیف تر مانند LANCER از پا درآورید , جسدش به هیچ عنوان با سلاح های قوی تکه تکه نخواهد شد برای تحقق چنین آرمانی !!! باید دست به دامن ادوات انفجاری مانند نارنجک , BOOM SHOT  و یا MORTAR  شوید . علاوه بر مورد فوق , اجساد به زمین افتاده , دیگر مانند بالشت , با برخورد پای شما , به این سو و آن سو پرتاب نمی شوند . این مورد در دو نسخه پیشین وجود داشت و با اینکه عملا , یک امر محال بود , ولی حداقل تا چند لحظه میتوانست موجبات خنده بازیکن را فراهم آورد ......... یادش به خیر......!!!

و بالاخره آخرین ایرادی که شاید حتی از دید بعضی ها , یک نکته مثبت تلقی شود , افزایش چشمگیر در میزان شلوغی مبارزات است . از آن جایی که سه جبهه به طور همزمان درگیر جنگ با یکدیگرند ,  گاهی اوقات در حین مبارزات واقعا سردرگم می شوید و از خود می پرسید : " من الان کجام ......!!!؟؟؟ باید چی کار کنم ؟؟؟ "

اما خوشبختانه در سوی دیگر کار , تنوع مراحل قرار دارد که از تناسب و توازن بسیار خوبی با پیشروی داستان برخوردار است و برای انجام هر ماموریت کوچک و بزرگی به یک منطقه خاص با شرایط و اقلیم خاص خود منتقل می شوید . این امر به طور غیر مستقیم , بازیکن را به ادامه بازی و دنبال نمودن داستان ترغیب می کند و ضمنا , مقداری اطلاعات فرعی نیز در مورد برخی مسائل و سوالات حاشیه ای که ممکن است ذهن برخی از بازیکنان را اشغال کرده باشند , در اختیار قرار می دهد .

MULTI PLAYER

بخش چندنفره 3 GEARS , اساسا شبیه به نسخه دوم آن است ; هر بازیکن در یکی از دو جبهه COG یا لوکاست قرار می گیرد و در کنار دوستان و یا BOT هایی که با هوش مصنوعی هدایت می شوند , به محقق ساختن اهداف تعیین شده در هر MOD می پردازد و در آخر یا پیروز می شود و یا بازنده . بخش چند نفره 3 GEARS شاید عملا تفاوت چندانی با 2 GEARS نداشته باشد اما از یک نظر بسیار متمایز است . چرا که راه استاد بخش های چند نفره , یعنی 2 MODERN WARFARE را پیش گرفته . تمایز مذکور مستقیما به فاکتور مهم " انگیزه " مربوط است .

در 2 GEARS , تفاوتی نداشت که شما جزو  ریش سفیدان همه فن حریف باشید و یا جزو باقالی های تازه وارد , چون در هر حالت , ظاهر , قدرت , مقاومت و سرعتتان کوچکترین تفاوتی با سایرین نداشت . از مرتبه گیری و ارتقاء درجه نیز خبری نبود . البته در 3 GEARS نیز , پیشرفت و ارتقاء درجه شما , نه به معنای افزایش قدرت و مقاومت بلکه ه معنای دسترسی به افراد بیشتر ( برای انتخاب ) و تغییراتی در ظاهر و بدنه سلاح شماست و همه چیز جنبه تزئینی دارد . اما همین مورد هم کافی است تا حداقل مطمئن باشید که زحماتتان بی پاسخ نمی مانند .

2 HORD MODE

برخلاف Multi player , بخش HORD تغییرات زیادی به خود دیده است . در ابتدای نقد گفته شد که این بار سه جبهه درگیر جنگ هستند . این مساله به HORD نیز منتقل شده و شما ( که درنقش یک عضو COG هستید ) به دفعات می توانید لذت تماشای درگیری بین یک LAMBENT و لوکاست پیل پیکر را تجربه کنید , بدون اینکه نگران موضع خود باشید . این بار فاکتور " پول " نیز به HORD اضافه شده و از یک مکانیزم کاملا ساده نیز بهره می برد : " زندگی یک دشمن را گرفته , پول جمع کنید و سپس پول های کثیفتان !! را صرف خرید سلاح ها و بسته های مهمات پخش شده در میدان رزم کنید . "

بله . این بار همه چیز , پولی است و دیگر نمی توانید مانند گذشته , هر آیتمی را بدون حساب بردارید .

اما هیچ کدام از تغییرات فوق نمی توانند به اندازه فاکتور جدید " ایجاد تحولات نظامی در محیط " , 2 HORD را از 1 HORD متمایز کنند ; هر بخشی از نقشه , یک فضای بایر برای احداث یک پایگاه کوچک محسوب می شود که شما در آن می توانید به ساخت انواع سیستم ها و مواضع تدافعی از قبیل سیم خاردار , تیربار و........ بپردازید . البته قبل از تمام این کارها می بایست از طریق احداث یک برج مخصوص ( در هر بخش از نقشه که مایلید ) به نوعی سند مالکیت آن بخش را به نام خود کنید !!! بدیهی است که تمام این فعالیت ها , نیاز مبرمی به پول دارند .

پیشنهاد اکید ما به شما این است که 2 HORD MODE را به صورت چند نفره تجربه کنید .

BEAST MODE

BEAST MODE , جزو آن بخش هایی بود که EPIC , قبل از عرضه عنوان خود , مانور زیادی روی آن می داد . این بخش تجربه ای را به بازیکن القا می کند و احتمالا بسیاری از شما مانند من آرزویش را داشتید : " قرار گرفتن در نقش لوکاست هایی که در بخش چند نفره قابل دسترس نیستند ( چون حضورشان در آن بخش , توازن میان تیم ها را برهم می زند ) . "

لوکاست ها به طور کلی از نظر جثه به سه شاخه " کوچک " , " بزرگ " و " متوسط " تقسیم می شوند . شاخه متوسط که تنها کمی از انسان ها بزرگترند , " DRONE " نامیده شده و خود از چند زیرشاخه متعدد تشکیل می شوند .

DRONE , تنها شاخه ای است که در بخش چند نفره می توانید زمامش را در دست داشته باشید . اما BEAST MODE , خلاء نیاز های شما را به طور کامل می زداید و می توانید قرار  گرفتن در نقش گونه هایی مانند Ticker , Wretch , Butcher , Mauler , Kantus , Armored Kantus , Boomer , Blood Mount , Corpser و ................ را نیز تجربه کنید .

هدف در BEAST MODE , بسیار ساده است : شما در نقش یکی از گونه های مذکور قرار می گیرید و 1دقیقه زمان دارید تا تمام انسان های موجود در منطقه را از بین ببرید . در غیر این صورت , بلافاصله با یک اشعه Hammer Of Dawn که از جانب یکی از ماهواره های COG شلیک می شود , به درک واصل می شوید و آرزو خواهید کرد که ای کاش هیچ وقت به دنیا نمی آمدید !!!

BEAST MODE , به پاس تفاوتی که با سایر بخش های 3 GEARS دارد , حقیقتا میتوانست جزو لذت بخش ترین موارد افزوده شده باشد . اما متاسفانه فاکتور " زمان " که پیش تر به آن اشاره شد , تا حدودی مانع این تجربه متفاوت شده و لذت تنوع را به یک " نگرانی از بابت اتمام زمان " تبدیل کرده است .

در ابتدا فقط پنج نوع لوکاست در اختیار شماست که با پیشروی در BEAST MODE و جمعاوری پولی که از کشتن انسان ها به دست می آورید , شمارشان بیشتر می شود .

وجه تمایز اصلی BEAST MODE با سایر بخش ها در " تفاوت میان سرعت , نوع حرکت , قدرت  و نوع عملکرد گونه های مختلف " نهفته است . توازنی که میان این پارامترها در گونه های مختلف برقرار  شده , واقعا بازیکن را هنگام انتخاب نوع لوکاست ( به ویژه زمانی که شمار گزینه های انتخابی زیاد باشد . ) دچار چالش می کند . چون علاوه بر اینکه باید عواملی نظیر میزان قدرت , سرعت و مقاومت گونه خود را بسنجید , باید مراقب عامل " زمان " نیز باشید . چرا که نوع لوکاست مورد نظرتان و نحوه استفاده از آن در میدان رزم , مستقیما بر عامل زمان اثر می گذارد .

شخصیت پردازی

" پرداخت شخصیتی " حقیقتا عنصری بود که فقدانش از همان قسمت اول در تلاش بود تا برای جامعه گیمرها و سازندگان اظهار وجود کند !!

در نسخه های قبلی , شخصیت ها ( و در راس شان , شخص مارکوس ) بسیار بی روح بودند و هیچ اطلاعاتی از پیشینه و انگیزه آن ها برای ورود به جنگ در اختیار بازیکن قرار داده نمی شد . ( دامنیک سانتیاگو , تنها مورد استثنا محسوب می شد . )

اما حالا وضعیت به گونه دیگری رقم خورده و شما می توانید با همه یا بیشتر شخصیت ها ارتباط برقرار کنید و علاوه بر ظاهر , از باطن آن ها نیز آگاه شوید !!!


دیالوگ های به کار رفته برای هر کارکتر نیز علاوه بر طولانی تر شدن , عمق بیشتری نیز پیدا کرده و جو و شرایط حاکم بر گروه ( احساساتی نظیر ترس , ضعف , غم , شادی , سردرگمی , غرور و ......... ) را به خوبی القا می کند .

لحظات خارق العاده ای نظیر مرگ پرسکات ( رهبر اسبق COG ) , احیای خاطرات مربوط بر دوران طلایی آگوستوس کول در بازی Trash Ball , که سبب می شود وی چند دقیقه ای را از خود بیخود شود . عذاب مستولی شده بر دامنیک به خاطر از دست دادن همسر و فرزندانش و ......... بسیاری لحظات دیگر در بازی وجود دارند که بار احساسی آن را به میزان زیادی افزایش می دهند .

علاوه بر این , ظاهر4 عضو ثابت گروه یعنی مارکوس , دامنیک , دیمن بیرد و کول نیز دستخوش تغییراتی شده . چهره مارکوس , حالا به چین چروک مزین شده !! دامنیک تکیده تر شده و ریش گذاشته . کول نیز واقعا نسبت به گذشته , شکسته تر شده , موهای سرش به طور کامل ریخته و چهره اش دیگر آن شادابی و قدرت دو سال گذشته را ندارد . تنها کسی که وضعیت چهره اش از گذشته بهتر شده , بیرد است که حالا با یک صورت صاف و سفید !! تماشایش می کنید . اما خوشبختانه یا بدبختانه , حرافی های وقت و بی وقتش به قوت خود باقی مانده اند .

ما گذشته از تمام این ریزه کاری های تحسین برانگیز , " هدف " و " انگیزه " چیز هایی هستند که در یکایک شخصیت ها موج می زنند و به واسطه وقایعی که در بخش داستانی رخ می دهند , قوت گرفته و یا تضعیف می شوند .

سلاح ها

در 2 GEARS , هفت نوع سلاح جدید ( با احتساب دو نوع نارنجک ) اضافه شده بود . در شماره سوم نیز 6 سلاح دیگر به انزمام یک نوع نارنجک جدید , به این آرشیو فلزی افزوده شده که هرکدام در شرایط خاص خود بیشترین کارایی ممکن را دارند .

Retro Lancer : برادر ناتنی Lancer ( اصلی ترین سلاح و به نوعی , نماد سری GEARS OF WAR ) محسوب شده و که به جای اره برقی از یک سرنیزه ترسناک بهره می برد و شما را به یاد کلاشنیکف می اندازد !!! قدرت و کالیبر این سلاح به وضوح از Lancer بیشتر است اما متقابلا , لگد بسیار زیادی نیز دارد . به همین دلیل ,  نگه داشتن هدف بر روی دشمنتان در حین تیراندازی , دشوار است .


Sawed Off Shotgun : این سلاح حقیقتا مرگبار است و دشمن را در دم به نیستی تبدیل می کند . اما با دو ضعف بزرگ دست به گریبان است : اول اینکه سرعت خشاب گذاری آن بسیار طولانی است و دوم اینکه برای ناکار کردن دشمن , باید کاملا به او نزدیک شوید که در شرایطی مانند Multiplayer , کاری بینهایت خطرناک است و به همین دلیل ما آن را خیلی به شما توصیه نمی کنیم .

One Shot : این سلاح از نظر اندازه شبیه به Mortar و Mulcher است . اما استفاده از آن چندین برابر لذت بخش تر از آن ها است . چرا که اهمیتی ندارد که هدفتان به چه اندازه قوی و عظیم باشد . One Shot همان طور که از نامش پیداست , هر دشمنی را با هر ابعادی , تنها با یک شلیک از صحنه روزگار پاک می کند . اگر می خواهید از این سلاح , اوج لذت را ببرید , در تکاپو برای یافتن یک مکان مرتفع باشید تا به تمام قسمت های محیط اشراف داشته و دشمنانتان یکی پس از دیگری به دونات تبدیل کنید !!!

 

Digger Luncher : آیا دشمن مورد نظرتان در پشت یک سنگر کاور گرفته و تمام تلاش هایتان برای نابودیش به نتیجه نمی رسد ؟ پیشنهاد ما به شما اسلحه Digger Luncher است . چرا که هدفتان را در همان حالی که پشت مانع کاور گرفته به چند تکه تبدیل می کند . تنها ایراد این سلاح کارآمد این است که استفاده درست از آن نیازمند تمرین و دقت است تا از نابودی هدفتان مطمئن باشید .


Vulcan Cannon : این سلاح از خانواده Mulcher است . با این تفاوت که قدرتی مضاعف داشته , بارانی وسیع از گلوله را به طور پیوسته به انبوه دشمنان شلیک می کند , و ضمنا نیازمند حمل توسط 2 نفر است . این سلاح به حدی ترسناک و پر سروصدا است که هنگام شلیک , دوست دارید فریاد بکشید .....!!!!!!


Cleaver : باید اعتراف کنم که هرگز انتظار این سلاح را نداشتم . چون در تمام طول این حماسه به یاد ماندنی ( از آغاز 1 GEARS تا پایان 2 GEARS ) هرگز یک سلاح سرد وجود نداشت و همه ما فقط عادت کرده بودیم که ماشه تفنگ را بکشیم . اما Cleaver ( نوعی ساطور که در قسمت دوم , تنها در دستان Butcher ها رویت شده بود ) با ورود خود ثابت کرد که برند GEARS OF WAR , تنها جای سلاح های گرم نیست .

این ساطور در نوع خود واقعا قدرتمند است و دشمنان عظیم را با چهار ضربه و دشمنان کوچکتر را با دو ضربه به چند تکه تقسیم می کند . وضعیت زمانی لذت بخش تر می شود که شما با نگه داشتن دکمه A وارد حالت Sprint شده و خواهید دید که چه طور کارکترتان , Cleaver را به دنبال خود روی زمین کشیده و خطی از غبار و شعله های کوچک آتش ( به واسطه اصطحکاک زیادی که با سطح زمین ایجاد می کند ) را به دنبال خود ایجاد می کتد و واقعا حس می کنید که یک جلاد روانی و افسار گسیخته هستید .

 

 دشمنان

افزایش تنوع دشمنان در بنچ مارک های فوق محبوب , امری اجتناب ناپذیر است . 3 GEARS نیز از این قاعده مستثنی نیست . البته تنوع دشمنان در این بازی , بیشتر جنبه ظاهری دارد تا تکنیکی . یعنی عموما هیچ تفاوتی بین روش کشتن یک نوع دشمن با دیگری نیست . به همین دلیل , تنها به معرفی گونه هایی که تقریبا یا تحقیقا , تافته جدا بافته هستند می پردازیم :

LAMBENT BRESERKER :  برزکر نوعی گونه ماده لوکاست بود . از نعمت بینایی بی بهره بود و با کمک حس های شنوایی و بویایی , شکار خود را پیدا می کرد . Breserker یک ماشین پرسرعت در امر تخریب به حساب می آمد و هیچ ستون یا دیواری در مقابلش پابرجا نبود . ( حساب کار انسان , با خودتان !!! ) . در قسمت دوم , هیچ خبری از این گونه فراموش نشدنی نبود تا اینکه بار دیگر , البته با ظاهری متفاوت و قوی تر ( به واسطه Imulsion ) در 3 GEARS بازگشته و سرعت عمل بازیکن را به مبارزه دعوت می کند .

نقطه ضعف Lambent Breserker , یک منبع Imulsion است که در قفسه سینه اش محبوس شده . زمانی که این موجود به سمت شما یورش می برد , قفسه سینه اش را باز کرده و منبع Imulsion را عملا در تیررس شما قرار می دهد ( دلیلش رو از خودش بپرسین ....!!! ما که نفهمیدیم چرا ؟؟ ) اما باید مراقب باشید و سریع عمل کنید چون منبع مذکور , مدت زیادی را بدون حفاظ نمی گذراند و باید تا یورش بعدی دشمنتان صبر کنید .

Armored Kantus : اگر بنا به یافتن خطرناک ترین دشمن در اندازه یک انسان باشد , هیچ چیز نمی تواند جای Armored Kantus ها را بگیرد . این دشمنان در حقیقت همان Kantus های اولیه ( که در قسمت دوم معرفی شدند ) هستند اما تفاوت های آشکار و مرگباری با آن ها دارند . به جای یک Gorgon Pistol ,از 2 عدد استفاده می کنند و همانند Kantus های معمولی , قابلیت " شفا دهی از راه دور " را دارند . اما وجه تمایز اصلی آن ها با Kantus های معمولی ,در لباس آن ها است . Armored Kantus از یک دست زره فولادی و نفوذ ناپذیر با زائده های برنده , بهره می برد و اگر به شما نزدیک شود با همان زائده ها و تیغ ها , آسیب زیادی به شما وارد می کند . پس همیشه از آن ها دور بمانید .

اگر به فکر کشتن این دشمن تا دندان مسلح هستید , بگذارید خیالتان را راحت کنم که به واسطه زره فولادی , هیچ گلوله ای بر او کارساز نیست . تنها دو روش برای نابودی Armored Kantus وجود دارد :

روش اول , استفاده از ادوات انفجاری مانند نارنجک , Boom Shot , Mortar و Torque Bow است .

اما.... روش دوم : همه Kantus ها به انجام یک عمل خاص , علاقه وافری دارند . این عمل خاص , از نظر لوکاست ها , " خواندن یک ورد یا دعای ویژه برای شفادهی از راه دور " محسوب می شود . اما از دیدگاه انسان ها , چیزی بیشتر از جیغ و داد الکی , جوسازی مزمن , و ایجاد آلودگی صوتی نیست !!!!!!

ولی به هر حال , دومین  نقطه ضعف Armored Kantus , در همین جا خودنمایی می کند . وقتی که Armored Kantus قصد فریاد کشیدن داشته باشد , سر جای خود ثابت ایستاده و دهانش را باز می کند تا خزعبلاتش را به گوش همگان برساند !! این عمل , خواه ناخواه سر این جاندار را بی حفاظ می کند و آن زمان است که هیچ چیز نمی تواند لذت بخش تر از شلیک یک گلوله از Long Shot ( همان Snipe معروف ) به مغز او باشد !!!

  Stalk : این بازوهای غول آسا از اولین مشتقات Imulsion هستند و از زیرزمین سر بیرون می آورند . تهاجم آن ها به شما و گروهتان به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد . غدد موجود بر روی Stalk ها , در حقیقت یک کیسه با محتوای Lambent هستند . این غده ها درست چند لحظه پس از رویش خارج می شوند . تنها راه جلوگیری از وقوع چنین خطری , این است که کیسه ها را قبل از خروج Lambent ها نابود کنید . در صورت انجام موفقیت آمیز این کار , هم خطر Lambent ها کاهش یافته و هم Stalk , خشکیده شده و از ساختار اورگانیکی اش , چیزی جز یک بازوی قطور و طویل و خاکستری رنگ و مرده نمی ماند .

Siege Beast : لوکاست ها اساسا تبحر خاصی در به خدمت آوردن جانوران حشی دارند . از قایق هایی که در دریاچه های اعماق HOLLOW , با نیروی دو هیولای دریایی , به جلو رانده می شدند و Brumak هایی که وجب به وجب هیکلشان با تیربارها و موشک اندازها مجهز شده , گرفته تا دژهای هوایی که توسط موجوداتی عظیم و بالن مانند به نام Barge , در آسمان ها حرکت می کنند . Siege Beast ها , منجنیق های عجیبی هستند که با وحشی گری هرچه تمام تر به یکی دیگر از گونه های ساکن Sera , بسته شده اند . پاهای جلویی این موجودات , تمام سازه Siege Beast را حرکت داده و هدف را روی دشمن تنظیم می کنند . و پاهای عقبی و دم آن ها نیز به دلیل ساختار فیزیکی خاصی که دارند , برای پرتاب گلوله ها مورد استفاده قرار می گیرند .                                                                             

Siege Beast ها بسیار قوی هستند اما باید توسط یک نفر هدایت شوند , در غیر این صورت تحدید به حساب نمی آیند . به همین دلیل اگر می خواهید از گلوله های آن ها مصون بمانید , هادی آن ها را از پا درآورید زیرا برای نابودی خود Siege Beast , هیچ روشی در نظر گرفته نشده .

صداگذاری و موزیک

صداگذاری همیشه جزو مواردی بوده که در سری GEARS OF WAR , از سطح کیفی بالایی بهره می برده . برتری صداگذاری 3 GEARS  نسبت به دو نسخه قبلی , مدیون گسترش دامنه آن است . زمانی که تعداد سلاح ها , دشمنان , کارکتر ها و لوکیشن ها بیشتر شود , تنوع اصوات ضبط شده برای بازی نیز به طبع افزایش می یابد .

افکت های مربوط به برخی سلاح ها و حرکات Execution آن ها , واقعا حس و حال ویژه ای دارند . صدای دریده شدن شکم دشمنتان توسط سرنیزه به کار رفته در Retro Lancer , کشیده شدن انتهای Cleaver بر روی زمین به هنگام Sprint , اجرای Execution مربوط به اسلحه Hammer burst ( که طی آن , قنداق سلاحتان را آن قدر به سر دشمن بخت برگشته می کوبید تا مغزش متلاشی شد !!!! ) , متمرکز شدن هدف One Shot بر روی حریفان , فریادهای Barge ها ( بالن هایی که پیشتر در موردشان توضیح مختصری داده شد  ) و عبور جریان هوا از داخل بدن کیسه مانند شان و........ بسیاری افکت های دیگر , فوق العاده کار شده اند و احساس واقعی بودن منبع پژواک خود را به خوبی القا می کنند .

جدا از این ها , صداپیشه ها نیز به خود زحمت بیشتری داده و در دیالوگ هایشان ,مقدار زیادی احساس هم به خرج داده اند , طوری که به راحتی می توان فهمید که مثلا کارکتر " مارکوس " در فلان قسمت بازی , از نظر احساسی در چه وضعیتی به سر می برد .

تم کلی بازی نیز تاریک تر از پیش شده و نوعی آرامش توام با خستگی !! را به شما القا می کند .

این بود نگاه کلی و اجمالی ما به آخرین قسمت ماشین های جنگ !!!!!!!!!!!!! امیدوارم لذت برده باشید .

Gears of war 3 epic edition

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:03
گرافیک
10
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
9.0
با خواندن این جمله , یقینا فکرمی کنید که من یک طرفدار افراطی 360 XBOX هستم . شاید باشم و شاید هم نباشم , اما به هر حال تجربه برخی از برندها به ویژه حماسه GEARS OF WAR که در خلال 6 سال گذشته , واقعا به سان یک پسر بچه خردسال , رشد کرده و به تکامل رسیده و هر نسخه اش , کامل تر و ظریف تر از نسخه پیش شده , بر همه واجب است . آخرین قسمت این سه گانه فوق محبوب , شاید تفاوت بزرگی با نسخه های اول و دوم ( مخصوصا دوم ) نداشته باشد بلکه تفاوت آن در نکات ریزی که مورد توجه و تغییرات ویژه واقع شده اند , نهفته است . شاید اگر قسمت های اول و دوم را تجربه نکرده باشید , به ارزش واقعی این تغییرات پی نبرید . چون درک این ارزش ها , مستلزم وجود پرسش ها و نیازها و کمبودهایی است که فقط به واسطه تجربه GEARS های 1 و 2 ایجاد می شوند . پس پیشنهاد اکید ما به این دسته از دوستان این است که هرگز , تجربه این سه گانه فراموش نشدنی را از دست ندهید .
نقاط قوت
  • گرافیک بسیار بالا
  • اکشن co-op بسیار خوب
نقاط ضعف
  • داستانی که میتوانست جذابتر باشد
8.0/10

امتیاز شما

(7 رای )
9.0/10
عالی
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 1
    تشکر: 1
    تشکرشده: 1

    واقعا نقد عالی ای بود.

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 25
    تشکر: 0
    تشکرشده: 6

    خیلی خوب بود دمت گرم انشا الله نقد mw3رو هم بذاری ممنون :gamer: :pleasantsuprise:

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 43
    تشکر: 0
    تشکرشده: 10

    به به بازم یک نقد عالی و درست حسابی.<br />ممنون از شما عزیز :amative:

    ‏Hossein Joon از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 32
    تشکر: 17
    تشکرشده: 13

    :happy: :happy: :happy: :laugh: :happy: <br />خیلی عالی بود کسری جان <br />مطلب یه خورده بیش از حد پرو پیمون بود که با وجود زیبایی فوق العاده اش زیاد به چشم نمی امد <br />در کل دستت درد نکنه

    ‏مهمان و ‏مهمان و ‏مهمان و ‏a55hole از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 207
    تشکر: 50
    تشکرشده: 75
    کنسول‌های بازی:

    قبل از هر چیز تبریک میگم به کسری عزیز به خاطر این مطلب بیش از حد کاملش و به همه ی دوستان توصیه میکنم که اگر فرصت پیدا کردن این مطلب رو بخونند ، چرا که واقعا فوق العاده است :scared: . دوم هم دوباره به کسری به خاطر پیشرفت فوق العادش در مطالبش تبریک میگم ، اگر نقد های قبلی رو مطالعه کرده باشید متوجه میشید که روند صعودی رو دنبال میکنند که واقعا قابل تقدیره ;-) . فقط اگر مطلب یک مقدار کوتاه تر بود خواننده راحت تر با اون ارتباط برقرار میکرد :faint: . اگر در نقد های آینده مطلب رو با حفظ استاندارد های حال حاظرت کوتاه تر کنی بسیار بسیار بهتر خواهد بود . :gamer: <br />ممنون .

    ‏مهمان و ‏مهمان و ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.