نویسنده: قاسم ممتاز پنج شنبه، 21 بهمن 1395
ساعت 10:08

معرفی و اولین تجربه ی بازی یاکوزا صفر

4.2 از 5

اولین تجربه ی بازی Yakuza 0 بر روی کنسول PS4

بعضی بازی ها هستن که حتی اگر هیچ نسخه ای از اونها رو تجربه نکرده باشید، بالاخره بنحوی با اونها آشنا هستین! اسمشون رو شنیدین یا تریلر های اونها رو تماشا کردین. منظورم اون گروه از بازیهاست که نقش اصلی به حساب میان. اون بازی هائی که سبک خاصی دارن و بواسطه ی همون سبک خاص، مخاطب های خاص خودشون رو هم طلب میکنن. بازی هائی که چندین شماره از اونها برای نسل های مختلف عرضه شده و بخاطر خیل عظیم طرفدارانشون همیشه فروش قابل قبولی هم داشتن . بازی هائی که بر اساس گروهی خاص یا حادثه ای مهم و یا حتی مکانی خاص ساخته میشن که اونها رو به دنیای حقیقی و زندگی روزمره ی بازیکنانشون ربط میده و همین نمود خارج از دنیای مجازی، باعث میشه که طرفدارانشون ارتباطی عمیق با اونها برقرار کنن. یاکوزا از این دست بازیهاست. شخصا همیشه یاکوزا رو داخل ویترین فروشگاه ها دیدم و تا قبل از یاکوزا 0 هیچ نسخه ای رو بازی نکرده بودم . اخبار این عنوان رو جسته و گریخته دنبال می کردم و مطلع بودم که یاکوزا بواسطه ی همین نمود خارجی که اشاره کردم، از جمله سری بازی های بسیار محبوب در ژاپن به حساب میاد که همین جامعه ی آماری گیمر های ژاپنی، بخوبی تونسته فروشش رو تضمین کنه. یاکوزا در قالب یک عنوان انحصاری همیشه در وهله ی اول برای گیمر های ژاپنی ساخته میشه و بعد از اون با فاصله ی زمانی نسبتا طولانی برای آمریکا و اروپا عرضه میشه تا سگا بدون هیچ رودربایستی به مخاطبینش اعلام کنه که جامعه ی هدف اصلیش رو گیمرهای ژاپنی قرار داده. از سال 2005 که اولین نسخه از یاکوزا برای PS2 عرضه شد، تابحال 6 شماره ی رسمی و 5 شماره ی فرعی برای این سری ساخته شده. مارچ 2015 یاکوزا 0 برای هر دو کنسول PS3 و PS4 تنها داخل ژاپن عرضه شد تا طرفداران غربی و اروپائی مجبور باشن برای تجربه ی آخرین شماره از بازی محبوبشون 2 سال انتظار بکشن !! بهر حال یاکوزا 0 با ریجن اروپا بدست من رسید تا بتونم برای یکی دو ساعت این بازی خاص رو تجربه کنم و چند خطی در رابطه با این تجربه بنویسم.

همونطور که می دونید، بخش اولین تجربه به هیچ وجه بنا رو بر نقد یک بازی نگذاشته. در اولین تجربه تنها بازخوردی که نویسنده در یکی دو ساعت اولیه ی بازی دریافت می کنه، با شما به اشتراک گذاشته میشه که حتی ممکنه این تجربه با سپری کردن زمان بیشتر دستخوش تغییر بشه یا بطور کلی نظر نویسنده در رابطه با بازی تفاوت پیدا کنه. با این وجود تجربه ی این بخش ثابت کرده که مشت میتونه نمونه ی خروار باشه! گیمی که بتونه در یکی دو ساعت اول مخاطب رو جذب کنه، احتمالا تا آخر هم میتونه مخاطب رو راضی نگه داره. بهر حال در حالی که به اینترنت وصل بودم بازی رو اجرا کردم. البته قبل از اینکه در مورد بازی صحبت کنم، باید به این نکته اشاره کنم که یاکوزا به داشتن گفتگو های طولانی و همینطور داستان قدرتمند معروفه . ممکنه مجبور باشید بیشتر از 70 درصد از زمان بازیتون رو به گفتگو با شخصیت های دنیای بازی بپردازید که ممکنه باعث خستگیتون بشه. سبک یاکوزا، شفاف سازی داستان از طریق گفتگو بین کارکترها و همینطور کات سین های نمایشی با انجین خود بازی و معرفی شخصیت های مختلف با شخصیت پردازی های متفاوته.

اگر در یکی دو ساعت اولیه نتونستید با این سبک ارتباط برقرار کنید، فکر میکنم بعد ار اون هم نمی تونید این مشکل رو حل کنید و بهتر اینه که بسراغ بازی دیگه ای برید. اما اگر این گفتگو ها براتون جذاب بود، بقول معروف از همون اول شما یکی از طرفداران یاکوزا بودید و اگر این بازی رو انجام ندادید به خودتون ظلم کردین. بعد از اجرای بازی، در قدم اول نکته ی جالبی که توجهم رو به خودش جلب کرد حجم بسیار کم آپدیت بازی بود. در دوره ای که استودیو های بازی سازی در قالب آپدیت های حجیم و پی در پی، حتی بازی خودشون رو بطور کامل باز طراحی میکنن، یاکوزا با آپدیتی 5 مگابایتی به من ثابت کرد که میشه مثل نسل 6 و 7 یک بازی کامل رو ساخت و بارها اون رو برای عالی بودن تست کرد تا بعد از عرضه به آپدیت های حجیم و مخاطب آزار نیازی نباشه. یاکوزا 0 همونطور که انتظارش رو داشتم یک بازی اکشن مخاطب محوره که بر اساس داستانی خوب ساخته شده و با وجود ارتباطی که از نظر خط داستانی به شماره های قبلی داره، اگر شماره های پیشین رو بازی نکرده باشید، با شفاف سازی هائی که در کات سین ها و همینطور گفتگو ها برای مخاطب ایجاد میکنه، بخوبی اطلاعات لازم و کافی رو به گیمر میده تا از این نظر خلاءی احساس نشه. داستان یاکوزا اینطور که در یکی دو ساعت ابتدائی یاکوزا 0 تعریف میشه مربوط به رئیس سندیکای یاکوزاست که به زندان افتاده و حالا روئسای زیر دست سعی دارن تا بجای رئیس اصلی در مسند قدرت بنشینن.

Yakuza 0 main charecter

Kazuma Kiryu کارکتر اصلی بازی یاکوزا 0

کارکتر شما، یاکوزای تازه کاری هست که در کودکی یتیم شده و رئیس یاکوزا اون رو به سرپرستی قبول کرده و به نحوی نقش استاد رو برای اون بازی می کنه. استاد و بزرگی که تا حد مرگ به اون وفاداره. معاونان رئیس برای رسیدن به مقصودشون مجبور هستن تا کارکتر شما رو از سر راه بردارن. پس برای این هدف با صحنه سازی یک قتل و نسبت دادن اون به شما، سعی میکنن تا از شما بعنوان جاسوس رئیس بزرگ در زندان استفاده کنن غافل از اینکه ارتباط استاد و شاگردی شما با رئیس بزرگ، چیزی بالاتر از علاقه به قدرت و پول و ثروته. همین ماجرا باعث میشه تا شما برای حمایت و محافظت از رئیس بزرگ، با وجودی که به توطئه ی معاون ها پی بردید، با جدا شدن از یاکوزا، به شخصه مسئولیت قتل رو برعهده بگیرید و به زندان برید و ادامه ی ماجرا ... یاکوزا همونطور که داخل توضیحات پروفایل بازی هم نوشتیم، با وجود گرافیک خوبی که داره، از این نظر یک بازی قدرتمند نسل هشتمی به حساب نمیاد بلکه عظمت محیط بازی، توجه به جزئیات سازه های شهری، کوچه ها و خیابان ها، اتومبیل ها و بطور کلی اتمسفری که داستان بازی در اون جریان داره، یاکوزا 0 رو یک بازی نسل هشتم معرفی می کنه که شایسته ی احترامه.

yakuza urban atmosphere

 طراحی فوق العاده ی فضای شهری در یاکوزا 0

کنترل شخصیت اصلی و همینطور اکشن بازی بسیار خوبه. قابلیت ارتقای توانائی ها، یادگیری مهارت های مبارزه ی جدید و همینطور کومبو های متنوع، بخش اکشن بازی رو بحدی جذاب میکنه که آرزو می کردم ای کاش سگا بخشی از مکالمات رو حذف و بجای اون درگیری های متنوع بیشتری در بازی قرار می داد.

 در بازی مینی گیم هائی مثل پرتاب دارت یا کارائوکه وجود داره که می تونیم بصورت آنلاین در این بخش ها با سایر گیمرها رقابت کنیم. این مینی گیم ها بسیار خوب طراحی شدن اما متاسفانه تعداد کم اونها باعث میشه کم کم تکراری بشن.

Yakuza 0 Karaoke

 مینی گیم های بازی یاکوزا 0 بخوبی طراحی شدن

نکته ای که باید به اون اعتراف کنم این هست که به محض شروع بازی بیاد یکی از محبوبترین بازی های نسل ششم یعنی Shenmue افتادم. فضا سازی بازی ، کارهائی که می شد انجام داد، طراحی شخصیت ها و همینطور عابرین پیاده و مغازه ها و همه و همه شما رو بیاد Shenmue خواهد انداخت. گیمی که آرزو می کنم شماره ی سوم اون هر چه زودتر وارد بازار بشه. در نهایت اینکه شخصا با مکالمات طولانی ارتباط برقرار نمی کنم و این سبک از داستان پردازی برای من ساخته نشده اما اگر شما با این مهم مشکلی ندارید، از بازی خوش ساختی که مخصوص شما طراحی شده لذت خواهید برد.

برچسب‌ها
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.