نویسنده: قاسم ممتاز یکشنبه، 04 فروردين 1392
ساعت 00:00

نقد و بررسی NFS: The Run

4.67 از 5

در دنیای بازی های کامپیوتری کلیاتی وجود دارند که بازی ها بر مبنای آنها طبقه بندی میشوند . البته اشتباه نکنید . منظور از کلیات نوع سخت افزار به کار رفته یا موتور های گرافیکی مشخص نیست . منظور سبک هایی هستند که بازی ها در زیر مجموعه های این سبک ها قرار میگیرند . به لطف بزرگان این صنعت کلیاتی که مد نظر ما هستند متنوع و پاسخ گوی نیاز گیمر ها می باشند.

سیک هائی همچون RPG  ، FPS ، Action و ... و بالطبع با توجه به محبوبت استفاده از اتومبیل و کشش مسابقات اتومبیل رانی ، سبک Racing ، هم برای موتورسیکلت و هم برای اتومبیل ها مورد توجه دوستداران این رشته و همچنین گیمر ها قرار گرفت . بزرگانی در این رسته ظهور کردند . در این بین عناوینی محبوبیت بسیار زیادی نسبت به سایر رقبا کسب کردند که میتوان در بین این عناوین به اسطوره هائی همچون Gran turismo ،  Forza motorsport و Need for speed اشاره کرد . بعد از عرضه ی شماره های مختلف از این عناوین بزرگ ، نقاط ضعف و قوت آنها مورد بررسی قرار گرفت و در زمینه ی بهبود بخشیدن یا بر طرف کردن آنها حرکات مفیدی انجام شد .اما اگر بخواهیم از بحث کلی به موضوع مورد نظر خودمان برسیم سری NFS در این زمینه پستی و بلندی های بسیاری داشته و دارد.

بعد از شروعی طوفانی و رسیدن به اوج درNFS most wanted نوار ناکامی این سری آغاز شد که بعد از عرضه ی عنوانی ضعیف به نام NFS Prostreet این سری می رفت که به دست نابودی سپرده شود ولیکن باردیگر Criterion با یک NFS واقعی به نام Hot Pursuit سری NFS را زنده کرد . بعد از عرضه ی Hot Pursuit 2 وموفقیت های فوق العاده دوباره طرفداران این سری به آن امیدوار شدند . Shift 2 چیزی نبود که NFS بازان به آن نیاز داشته باشند با وجود اینکه یکی از عناوین خوب در زمینه ی سیمولیشن ریسینگ به شمار می رفت . تمامی چشم ها به عنوان بعدی این سری دوخته شده بود.  یعنی NFS Run . تریلر های بسیار مهیج ، مسابقات غیر رسمی در خیابان ها و جاده های شهری و خارج از آن ، تعقیب و گریز و صد البته گرافیکی که frostbite 2 نوید آن را می داد توجهات را به سمت این عنوان جلب کرد اما NFS Run به جز پوسته ای مجلل هیچ چیز نبود ! NFS Run پتانسیل های بالائی برای کامل بودن در خود داشت حال آنکه آنان به بدترین شکل ممکن مورد استفاده قرار گرفتند.

داستانی که خط روایت را تاحدودی تغیر داد و از مسابقات خیابانی غیر قانونی به جریانی مافیائی تبدیل شده بود که می توانست روایتی بسیار کامل تر داشته باشد ولیکن این ایده ی داستانی زیبا با سناریوئی ضعیف و روایتی ضعیف تر نابود شد . شروع طوفانی NFS Run ، فرار از داخل ماشین در حال پرس شدن ، Botton Combat بسیار زیبا و هیجانی و از همه مهم تر نشان دادن چهره ی راننده ، ( امری که هرگز در شماره های قبلی شاهد آن نبودیم ) فرار از دست افراد خانواده ی مافیا و آن حرکت فوق العاده ی عبور از جلوی قطارِ در حال حرکت با فاصله ای بسیار نزدیک ، همه همه می توانست گیمی را معرفی کند که بهترین است اما این روند نه تنها ادامه پیدا نکرد بلکه در نطفه نابود شد.

بعد از شروع طوفانی بازی و دریافتن داستان و خط روایت کم کم به این نکته می رسید که NFS Run هرگز استانداردهائی را که یک NFS می بایست داشته باشد ندارد . شخصیت اصلی بازی که jack نام دارد به درستی معرفی نشده و گیمر نمی تواند به طور کامل با وی ارتباط برقرار کند رقبای اصلی محدود بوده و بک گراندی بسیار شبیه به یکدیگر دارند، از طرفی هیچ نشانی از توانائی های فوق العاده ی frostbite 2 در بازی دیده نمی شود . گرافیک بازی بسیار ساده و افکت های محیط در زمینه ی تخریب موارد موجود در stage بسیار معمولیست . کنترل ماشین تا حدودی استانداردهای NFS را دارد و لیکن ضعف های طراحی باعث تخریب این قابلیت شده اند . اگر به طور کلی جاده های موجود در بازی را بررسی کنیم به نظر این بخش از بازی مناسب و است حال آنکه طراحی پیچ های بسیار تند و غیر معقول در برخی جاده ها، امکان تخریب بعضی آیتم ها در برخی از جاده ها و ثابت و تخریب ناپذیر بودن همان آیتم در جاده ای دیگر ، وجود زائده هائی در کنار پیچ های تند که بدون دلیل اتومبیل شما به آن گیر می کند و نابود می شود و از همه مهمتر سیستم Reverse جدید موجود در NFS run بسیار اعصاب خرد کن و مخرب است ، یکی از قابلیت های سری NFS استفاده از محیط پیرامون جاده برای سبقت گرفتن و یا کوتاه کردن پیچ هاست که در Run این قابلیت سرکوب شده و در صورتی که از جاده ی اصلی خارج شوید با Reverse اعصاب خردکن بازی رو به رو می شوید که به مراتب زمان زیادی را نیز به خود اختصاص می دهد تا بتوانید دوباره به بازی و ابتدای Check Paint  قبلی برگردید .

ماشین های موجود در بازی به خوبی طراحی شده اند اما تعداد آنها محدود است، حال آنکه نزدیک به 40 عنوان ماشین به عنوان DLC  برای بازی موجود است که باید از Live و PSN خریداری شوند که این خود یک ضعف به حساب می آید . یکی از موارد بسیار تاثیر گذار در NFS hot Pursuit 2 موسیقی متن و Soundtrack های بسیار زیبای آن بود حال آنکه Soundtrack های Run بیش از حد ساده هستند اما اگر از حق نگذریم افکت های صوتی در بازی به خوبی طراحی شده اند . اگر بخواهیم جاده ها و مسابقات NFS Run را بررسی کنیم به جز چند مورد خاص که در ادامه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد با پیست هایی ساده و پر باگ روبه رو خواهیم بود اما این نوآوری در بازی که در برخی تعقیب و گریزها کارکتر شما از اتومبیل خارج می شود زیباست اما استفاده از این حرکت در بازی محدود بوده و شاید نهایت 15 تا 20 دقیقه از گیم پلی را به خود اختصاص می دهد . در Run مراحلی وجود دارند که فوق العاده بوده و از جنس سایر مراحل نیستند که نمونه ی بارز آن مرحله ای تحت عنوان Avalanche  می باشد، مسابقه دردل کوهستان در جاده ای برفی که خطر ریزش کوه شما را تهدید می کند و رقیب تان نیز برای پیروزی در مسابقه و مهمتر از آن حفظ جان خود به سرعت به دنبالتان می تازد در حالی که بهمن نیز از شیب کوه ها در حال نزدیک شدن است لحاظاتی را رقم می زدند که واقعا فوق العاده و بی نظیر است .

بعد از مقایسه ی این مرحله با سایر مراحل به یک تضاد می رسید که جوابی برای آن نیست و وقتی توانائی ساخت چنین مراحلی وجود داشته و دارد چرا از آن استفاده نشده ، کوتاه بودن سیر داستانی Run و افتضاح در طراحی ترافیک موجود در جاده ها، غیر واقعی بودن تعقیب و گریز های بازی،توقف کردن بسیار سریع اتومبیل های پلیس در نبش جاده به طوری که در عرض 1ثانیه سرعت 170 مایل آنها به صفر تغییر پیدا می کند و روش انتخاب اتومبیل شما برای شرکت در مسابقه که می بایست در پمپ بنزین های موجود در مراحل انجام شود و این در حالی است که ممکن است اتومبیل شما اصلا به درد مرحله ی بعدی نخورد و در آن جاده خبری از پمپ بنزین نباشد و موارد این چنینی دیگر همه و همه دست به دست هم داده اند که NFS Run آن چیزی نباشد که طرفداران این سری توقع آن را دارند، البته در بازی Challange هائی نیز وجود دارند که شاید شما را ترغیب به بیشتر بازی کردن Run کنند که تا حدودی سرگرم کننده نیز هستند . مشکل دیگری که وجود دارد سیستم Level up برای راننده ی شماست موردی که بعد از رسیدن به Level 10 هیچ تاثیر دیگری بر بازی شما ندارد و همچنین نبود مقداری مشخص برای نمایش مقدار EXP  مورد نیاز بعد از Level 12 کشش این Level up  ها رانیز سرکوب کرده و بود و نبود آن بدون تاثیر است. اگر موارد فوق را جمع بندی کنیم نتیجه ی حاصل این است که اگر سری NFS می خواهد به رقابت ادامه دهد باید با حفظ ارزش های قبلی تغییر های اساسی پیدا کند تا در رقابت باقی بماند، در غیر این صورت عرضه ی یک عنوان ضعیف دیگر از این سری کار را برای همیشه یکسره خواهد کرد.

نکات جالب در مورد NFS Run

1 ) موشن کپچر ( Motion Capture ) کارکتر های اصلی بازی یعنی Jack Rourke و Sam Harper را دو تن از بازیگران سینما و تلوزیون بر عهده داشتند که تا حدودی معرف کاربران میباشند . موشن کپچر و صدا گذاری جک بر عهده ی Sean Faris و موشن کپچر و صدا گذاری سام نیز بر عهده ی Christiana Hendricks بود . شون فریس با مجموعه ی Vampire diaries و یا فیلم Never back down معرف حظور شما عزیزان هست . خانم کریستیانا هندریکز نیز به خاطر بازی در مجموعه ی Mad men و همچنین صحنه هائی از فیلم های Drive و Life as we know it معرف حظور شما دوستان هست .

 

2 ) NFS H.o.t Pursuit 2 در زمان عرضه توانست لقب برترین NFS در تاریخ این سری را به خود اختصاص داده و بیش از 8.5 میلیون نسخه از آن به فروش رفت . این عنوان همچنین توانست در هفته ی نخست رتبه ی سوم در جدول رده بندی فروش بازی های کامپیوتری در انگلستان را به خود اختصاص دهد حال آنکه برترین عنوان NFS Run چیزی بیشتر از رتبه ی 11 دهم این رده بندی نبود . 

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:19
گرافیک
8.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
6.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
8.0
نقاط قوت
  • گرافیک خوب
  • تنوع در تعداد اتومبیل ها
  • کات سین های سینماتیک
نقاط ضعف
  • داستان ضعیف
  • گیم پلی خسته کننده
7.9/10

امتیاز شما

(25 رای )
7.4/10
خوب
برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 25
    تشکر: 0
    تشکرشده: 6

    ممنون از نقدتون گرچه يكم دير بود :amative:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 83
    تشکر: 2
    تشکرشده: 21

    :Plsurprise: <br /> :amative: <br />همین

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 207
    تشکر: 50
    تشکرشده: 75
    کنسول‌های بازی:

    دستتون درد نکنه بابت نقد خوبتون! :Plsurprise: <br />به نظر من NFS یه تکونه درست و حسابی‌ احتیاج داره تا بتونه ۲باره جون بگیره!!بعد از موفقیت Most Wanted شرکت دوست داشتنی EA فکر کرد که میتونه مثل اکتیویژن از یک فرمول استفاده کنه و هر سال موفق باشه(منظورم CoDهست!)ولی‌ این جوریا نیست...حتا مسابقه تو پیست هم جواب گو نیست برای هوادار‌های قدیمیه NFS...فک نکنم تا نسل جدید کنسول‌ها EA بتونه یه NFS خوب بده بیرون! :bother:
    <br />ممنون سعید جان .<br />من هم کاملا با نظر شما در مورد احتیاج به اعمال تغییرات در NFS موافقم . اگر این اتفاق نیفته شاهد از بین رفتن یکی از محبوبترین فرانچایز های صنعت بازی های کامپیوتری خواهیم بود . البته امیدوارم این حرکت زودتر از نسل بعدی کنسول ها اتفاق بیفته .

    ‏مهمان و ‏arminbyt از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.