نویسنده: Farid شنبه، 26 مرداد 1392
ساعت 00:00

نقد و بررسی Shank 2

4.8 از 5

عنوان shank یکی از عناوین مطرح آرکید در سال 2010 بود.گیم پلی جالب و منحصر به فرد بازی که به نوعی یادآور اکشن های دوبعدی نسل های سوم و چهارم بود،باعث شد تا این بازی مورد توجه منتقدان هم قرار بگیرد.حال نسخه دوم این بازی با تبلیغات بسیار کمتری عرضه شده است.در ادامه به بررسی این بازی آرکید خواهیم پرداخت.

 

نقاشی های خشن

گرافیک Shank 2 همانند نسخه قبل حالتی نقاشی گونه و درون مایه ای کمیکی دارد.طراحی کاراکترها بسیار هنرمندانه است و دقت فراوانی در طراحی آن ها به کار رفته.طراحی پس زمینه ها هم فوق العاده است و مناظر چشم نواز و بدیعی پیش روی مخاطب قرار می گیرد.اما آن چیزی که در مورد گرافیک منحصر به فرد است،نمایش خشونت بسیار بالای بازی است. Shank 2 بازی ای بسیار خشن است و خود shank از فنونی مرگبار برای کشتن دشمنانش استفاده می کند.در هنگام نبرد هر لحظه مرتبا خون به اطراف پاشیده می شود و یا اعضای بدن دشمنان قطعه قطعه می شود.این خشونت در هنگام مبارزه با باس فایت ها بسیار بیشتر می شود. در کل شاید در ابتدا به نظر بیاید که عنوانی آرکید ، نباید تا این حد خشونت را به نمایش بگذارد.اما باید به یاد داشته باشیم که ما با shank طرف هستیم ، نه بازی دیگر!

 

بازگشت قهرمان خشن

اصولا داستان در چنین بازی هایی چندان نقشی ایفا نمی کنند و فقط توجیهی هستند برای مکان ها و وقایع.با این حال Shank 2 از داستانی هرچند تکراری و ضعیف،اما توجیه پذیر بهره می برد و حداقل به شعور مخاطب توهین نمی کند.پس از وقایعی که در نسخه پیشین رخ داده بود،شنک به آمریکای جنوبی سفر می کند.اما جایی که او بدان جا مسافرت می کند،تحت سلطه یک حکومت دیکتاتوری اداره می شود.در ابتدا شنک خود را وارد ماجرا نمی کند.اما با دزدیده شدن یکی از دوستان قدیمی اش توسط سربازان این حکومت،شنک برای نجات دوستش وارد جنگ با این حکومت می شود.البته در ادامه داستان وقایع دیگری نیز پیش می آید. همان طور که اشاره شد،داستان Shank 2 چندان چیز جالبی نیست.اما پیوندی منطقی میان مراحل ایجاد می کند تا مخاطب دچار سردرگمی نشود.البته یکی دو نکته مثبت هم در داستان وجود دارد.شنک با وجود تک بعدی بودن،شخصیت جالبی دارد و حس خشونت و ناامیدی به خوبی در دیالوگ ها و رفتارهایش دیده می شود.میان پرده ها با وجود این که طولانی نیستند،اما نسبتا جالب هستند.همچنین شروع و پایان بازی نیز در نوع خود جالب و دیدنی است.

 

ریتم تند خشونت

موسیقی بازی با وجود این که برای یک بازی آرکید ساخته شده،کار قابل قبولی ارائه داده است و از نظر تنوع برای یک بازی آرکید مناسب است و همچنین با فضای بازی هم خوانی مناسبی دارد.هرچند نمی توان از صداگذاری بازی انتظار خاصی داشت ، با این وجود در حد قابل قبولی است و خود صدای شنک با شخصیت و ظاهرش همخوانی دارد.افکت های صوتی هم کم تعداد هستند و کمی سرسری کار شده که البته با توجه به آرکید بودن بازی تا حدی قابل چشم پوشی است.

 

خشم افسار گسیخته

آن چیزی که اول از همه چیز در مورد گیم Shank 2 به چشم می آید،خشونت بسیار بالای بازی است.سبک و سیاق گیم پلی تغییری نکرده و همچنان با یک اکشن دو بعدی طرف هستیم.تعداد فنون و روش ها برای کشتن دشمنان بیشتر شده و علاوه بر بیشتر شدن،خشن تر هم شده.این خشونت بازی به نوعی وجه تمایز Shank 2 از سایر بازی های آرکید است. روند بازی بسیار کوتاه تر از قبل است و در کم تر از 3 ساعت می توان آن را به اتمام رساند.سرعت،دقت و البته کمی هم شانس،سه رکن اصلی گیم پلی Shank 2 هستند.البته این رکن سوم،اصلی ترین مشکل گیم پلی بازی است.

دلیل آن هم این است که جاخالی دادن یکی از مهم ترین بخش های مبارزه است.اما گاهی اوقات این جاخالی دادن باعث می شود تا درست در معرض حمله دشمن قرار بگیرید! اکشن بازی تنوع بیشتری به خود گرفته.در ابتدای هر مرحله می توانید سلاح ها و نوع نارنجک خود را انتخاب کنید که این یکی از تغییرات مثبت بازی است.همچنین در بعضی از مراحل یک Machine gun را میتوان کنترل کرد که باعث شده تا روند بازی از حالت یکنواختی-که یکی از مشکلات اصلی نسخه پیشین بود در آید.همچنین توانایی برداشتن اجسام مختلف از روی زمین و استفاده از آن ها به عنوان سلاح یکی دیگر از نکات مثبت بازی است.

 

 

مبارزه با باس فایت ها یکی از مولفه های اصلی بازی شنک است.در نسخه دوم،تعداد باس فایت ها کاهش پیدا کرده و دیگر مثل قبل برای کشتن هر باس فایت نیاز به استراتژی خاصی نیست.همچنین باس فایت ها آن قدر هم چالش آور و یا نوآورانه نیستند و سازندگان تنها برای سخت کردن مبارزات از چندین روش قدیمی(مانند قرار دادن چند دشمن که مدام مزاحم شما می شوند! والبته جز رژه رفتن بر روی ذهن مخاطب کار دیگری نمی کنند!)،استفاده کردند.شنک 2 دارای یک مد مولتی پلیر هم هست.survival  mode نام همان بخش مولتی پلیر است که میتوان به صورت آفلاین،دو نفره و یا آنلاین بازی کرد.در این مد در یک مپ انواع و اقسام دشمنان بر سر شما می ریزند و شما نیز باید زنده بمانید!هرچند این مد کپی محض از مد special ops بازی MW3 است.اما تجربه آن با سبک و سیاق شنک و در کنار دوستان،خالی از لطف نیست.در کل گیم پلی Shank 2 در مقام یک بازی آرکید مناسب است.

 

کوچک ترین انتقام جوی دنیا

Shank 2 از بسیاری جهات پیشرفت کرده.اما پسرفت های واضحی داشته و تکراری بودن بیش از حد گیم پلی،باعث می شود تا به سختی بتوان بازی را Shank 2 نامید. در کل Shank 2 به تمام آرکید باز ها و طرفدار اکشن های دوبعدی توصیه می شود.

 

Farid | نقد و بررسی | 16/08/2013
گرافیک
8.0
گیم پلی
8.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
8.0
نقاط قوت
  • پساده سازی عالی خشونت فانتزی
  • امکان پیشبرد بازی بصورت Co-Op
نقاط ضعف
  • داستان معمولی
8.4/10

امتیاز شما

(76 رای )
7.6/10
خیلی خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.