نویسنده: Ali یکشنبه، 17 ارديبهشت 1396
ساعت 13:26

نقد و بررسی بازی Persona 5

4.85 از 5

راستش رو بخواین بعد از بازی کردن نسخه سوم و به دنبال اون نسخه چهارم بازی پرسونا فکر نمی‌کردم بازی دیگه‌ای پیدا بشه که بتونه به خوبی اون‌ها باشه و من رو چنان میخکوب خودش کنه که بعد از چندین سال هم هنوز توی ذهنم مثل روز اول زنده باشه. اما مثل اینکه اتلوس با عرضه نسخه پنجم بازی اومده نظر تمام کسایی که مثل من فکر می‌کردن رو عوض کنه و حقیقتا با شاهکاری که تحویل داده، صددرصد موفق عمل کرده. نسخه پنجم سری پرسونا تقریبا ده سال بعد از آخرین شماره ش عرضه شده و همونطور که توی تبلیغات بازی هم گوشزد شده، اومده تا قلب‌های ما رو تسخیر خودش کنه.

P5 illustration by Shigenori Soejima

به پرسونا 5 خوش آمدید

پرسونا 5 با یک چرخش 180 درجه‌ای از شماره قبلی خودش که توی یک منطقه دورافتاده بی‌آب و علف اتفاق می‌افتاد، در یکی از شلوغ‌ترین و پرازدحام‌ترین شهر‌های دنیا یعنی توکیو روایت می‌شه. حال و هوای بازی هم به همین نسبت تیره و تار هست. شما نقش یک نوجوان بزهکار رو دارین که برای گذروندن دوره عفو مشروط‌ش باید یک سال رو مثل یک بچه خوب و سر به زیر توی یک کافه به اسم "le blanc" که به فرانسوی می‌شه "سفید"، سر کنین و به اصطلاح بازپروری بشین. اما هم اینکه به مدرسه برین می‌فهمین که یکی داستان زندگی‌تون رو همه جا پخش کرده و همه از اینکه یک بزهکار هستین خبر دارن و به این نتیجه می‌رسین که گذروندن این یک سال به همین راحتی‌ها هم که فکرش رو می‌کردین نیست و یک سال پر حادثه‌ای رو در پیش دارین.

persona 5

رفت و آمد شما به مکان‌های مختلف با مترو انجام می‌شه

در شروع بازی، برخلاف نسخه قبلی که چند ساعت طول می‌کشید تا شما به قسمت مبارزه برسین، همون اول‌ شما خودتون رو توی یک کازینو، در حال فرار پیدا می‌کنین و طولی نمی‌کشه که اولین مبارزه بازی اتفاق میوفته. سیستم مبارزه نوبتی بازی نسبت به نسخه‌های قبلی فرق چندانی نکرده و سعی شده با گذاشتن میان‌برها در جای مناسب مبارزه‌ها سرعت پیدا کنن و همچنین شما گیج نشین. اگه برای بار اول هست که پرسونا بازی می‌کنین اصلا نگران نباشین، چون که بازی سیستم آموزش خیلی خوب و کارایی داره که توی یک چشم بهم زدن همه چی رو به شما یاد می‌ده. از تغییرهای سیستم مبارزه می‌شه به اضافه شدن سلاح‌های گرم که در جای خودشون بسیار کار راه انداز هستن و قابلیت مذاکره با دشمن‌ها یا طلب کردن پول یا آیتم از اون‌ها رو نام برد.

1800

پیدا کردن نقاط ضعف دشمنها می‌تونه خیلی کمکتون کنه

 بعد از شروع هالیوودی بازی، داستان فلش بک می‌خوره و تازه داستان بازی شروع می‌شه. داستان بازی از این قرار هست که یک نرم‌افزار روی گوشیتون خودبه‌خود ظاهر می‌شه که می‌تونین توسط اون به دنیای درونی ساخته ذهن افراد برین. توی این دنیا شما قادر هستین که چیزی که واقعا درون قلب افراد می‌گذره رو ببنین و اگه این فرد واقعا آدم بد و فاسدی باشه این دنیا یک قصر خواهد بود که ممکن شبیه هر چیزی باشه: اهرام مصر، کشتی و یا حتی یک سفینه! شما با رفتن به قصر این افراد و دزدیدن گنج‌هایی که از اون محافظت می‌کنن، می‌تونین قلب افراد رو تغییر بدین و اون‌ها رو وادار کنین در دنیای واقعی به کارهای زشتی که می‌کردن اعتراف کنن و سزای اعمالشون رو ببینن. بنابراین شما و دوستانی که طی داستان بازی پیدا می‌کنین گروهی به اسم Phantom thieves"" یا همون "اشباح دزد" تشکیل می‌دین و می‌رین به مبارزه‌ی افراد شرور و فاسد و از این طریق برای خودتون اسم و رسمی پیدا می‌کنین و معروف می‌شین. مراحل و دشمن‌های  بازی از طراحی و تنوع خوبی برخوردار هستن و هیچوقت خسته کننده نمی‌شن. توی مراحل شما باید قصر افراد رو برای رسیدن به راهی به گنج اون‌ها بگردین و در این حین با سایه‌ها مبارزه کنین و همچنین معماهای نه چندان پیچیده بازی رو حل کنین. وقتی راه گنج رو پیدا کردین، یک کارت برای کسی که هدف شماست می‌فرستین تا بترسه، گنجش پدیدار بشه و بتونین اون رو بدزدین.

Persona 5 Stealling Treasure

گنج هر شخصیت شکل مخصوص به خودش رو داره

 بقیه زمان‌هایی که مشغول گشت و گذار توی قصرها نیستین کارهای زیادی واسه‌ی انجام دادن دارین. شخصیت شما 5 خصوصیت اصلی داره (دانش، جذبه، مهارت، قدرت و شجاعت) که باید با مدیریت صحیح زمان اون‌ها رو به طور صحیح تقویت کنین تا توی بازی موفق بشین. این کار از طرق مختلفی مثل کتاب خوندن، تعامل با یک شخصیت خاص، خوردن غذا و ... امکان پذیر هست. همچنین شما روابط اجتماعی گسترده‌ای می‌تونین داشته باشین و شخصیت‌های فرعی زیادی از معلم مدرسه گرفته تا کاندیدای نخست‌وزیری برای شناخته شدن وجود دارن. شما هر چقدر که با یکی از اونها صمیمی‌تر بشین، امتیازهای بیشتری دریافت می‌کنین و مبارزه‌های آسون‌تری در پیش خواهید داشت. هر کدوم از شخصیت‌ها نیز داستان زیبا و منحصر به فرد خودشون رو دارن و با اینکه سیستم اجتماعی بازی بدون تغییر خاصی از نسخه‌های قبل به این نسخه آمده، تعامل با اون‌ها رو به هیچ وجه خسته‌ کننده نمی‌کنه. فقط ممکنه بعضی وقت‌ها آرزو کنین که کاش نحوه تعامل شما با بقیه تاثیری ولو اندک بر داستان اصلی بازی بذاره.

persona 5 chalk attack

اگه مهارتتون به اندازه کافی بالا باشه می‌تونین از گچی که معلم طرفتون پرت می‌کنه جاخالی بدین!

دوبله‌ی بازی بصورت پیش‌فرض انگلیسی هست که واقعا خیلی حرفه‌ای کار شده و شما نقصی در این قسمت نمی‌بینین. البته امکان استفاده از صوت ژاپنی هم بصورت dcl جداگونه هست ولی دوبله انگلیسی بازی اینقدر خوب کار شده که اصلا نیازی به این کار دیده نمی‌شه! موسیقی متن بازی هم مثل همیشه بسیار گوش‌نواز و مناسب هست و در کنار طراحی گرافیکی بسیار زیبای رابط کاربری و صفحه‌های بارگذاری حس بسیار خاص و شیکی به شما می‌ده. رابط گرافیکی بازی این قدر زیبا و با جزئیات کار شده که حتی عناوین بسیار بزرگی مثل ویچر هم در برابر اون حرفی برای گفتن ندارن و مثل این می‌مونه که شما در حال خوندن یک داستان مصور خوش رنگ و آب هستین. گرافیک داخل بازی هم کاملا مناسب عنوان و حال و هوای داستان هست اما باز هم می‌تونست بهتر باشه ولی مثل اینکه فدای نسخه PS3 شده و از بعضی جزئیات چشم‌ پوشی شده، بنابراین اگه تکسچرهای زیادی با کیفیت پایین توی پس‌زمینه‌ها دیدین تعجب نکنین! 

tumblr nuuajyC9e11udimtao4 r1 500

گشت و گذار در توکیو هم لذت خودش رو داره

وقتی هم که حوصله‌تون از تعامل با شخصیت‌های بازی یا پیدا کردن گنج‌ها و تغییر قلب‌ها سر رفت، می‌تونین برین سراغ مینی گیم‌‌های بازی مثل ماهیگیری یا بیسبال، توی توکیو چرخی بزنین و از محیط‌های شبیه سازی شده مثل آکاهیبارا لذت ببرین یا توی یکی از مغازه‌های اونجا شروع به کار کنین و یا اینکه اصلا برین به "mementos"، قصری که متعلق به عموم مردم و مثل سیاه‌چاله‌‌های سری قبل از یک فضای بزرگ و چند طبقه تشکیل شده و در اونجا ماموریت‌های جانبی رو انجام بدین و تیم‌تون رو تقویت کنین. ماموریت‌های جانبی هم هر کدوم داستان مختص خودشون رو دارن و بعضی‌هاشون واقعا تاثیر گذار هستن. همین‌طور که خودتون هم احتمالا حدس زدین بازی دارای محتوای بسیار زیادی هست و یک بار تموم کردن اون ممکنه بیش از 100 ساعت زمان ببره و قاعدتا وقت و حوصله‌ی زیادی رو طلب می‌کنه. مخصوصا متن‌های داستان بسیار زیادن و آخرهای بازی ممکنه گاهی از خوندن اون‌ها حوصله‌تون سر بره! پایان بازی هم طبق سنت قدیمی پرسونا مطابق با انتخاب‌های شما حین بازی رقم می‌خوره و شما می‌تونین با چند بار تمام کردن بازی، پایان‌های متفاوتی رو ببینین.

Persona 5 Anime

کات‌سین‌های انیمه‌ای بازی هم جذابیت خودشون رو دارن

در پایان باید گفت که اتلوس و کارگردان بازی آقای کاتسورو هاشینو، وظیفه شون رو به نحو احسن انجام دادن و شما با یک بازی تقریبا بدون نقص، زیبا و با صدها ساعت محتوا JRPG طرف هستین که تا سالیان سال در خاطره‌ی شما باقی خواهد موند و بسیار محتمل هست که پرسونا 5 به استانداردی برای بقیه بازی‌های هم سبک خودش تبدیل بشه. همونطور هم که خود آقای هاشینو گفتن این آخرین کارگردانی ایشون واسه‌ی سری پرسونا هست و با تاسیس استدیو جدیدشون باید منتظر کارهای جدید و متفاوتی ازشون بود. بنابراین این سوال که آیا پرسونا 6ای در کار خواهد بود و یا اگه هم باشه بتونه بدون وجود آقای هاشینو به خوبی پرسونا 5 باشه کاملا در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت. در نتیجه به تمامی دوستان علاقه‌مند به سبک مبارزه نوبتی ژاپنی توصیه می‌شه که به هیچ‌وجه از تجربه این عنوان غافل نشن که ممکن هست چنین شاهکاری تا سالیان سال دیگه تکرار نشه!

Ali | نقد و بررسی | 07/05/2017
  • کارگردان: Katsura Hashino
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
10
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
10
پرسونا 5 راوی داستان نوجوانانی است که برعلیه دنیای بی‌رحم و فاسد خود دست به شورش می‌زنند و در صدد هستند تا با قدرتی که دارند، قلب افراد را تغییر بدهند و آن‌ها را مجبور به اعتراف اشتباهاتشان کنند. گرافیک بازی به سبک سل شیدینگ است که کاملا مناسب روایت داستان مصورگونه بازی می‌باشد. شخصیت پردازی و داستان بازی نیز بدون نقص کار شده است و با دوبله‌‌ی حرفه‌ای شما را مجذوب خود خواهد کرد. موسیقی متن بازی و رابط گرافیکی نیز کاملا در هارمونی با بقیه اجزا هستند و نوید تجربه‌ای ماندگار را به شما خواهند داد. بازی مملو است از محتوا و برای هر سلیقه‌ای چیزی در چتنه دارد. چه شما طرفدار سبک مبارزه نوبتی، چه عاشق انیمه‌های ژاپنی باشید و چه از بازی های مدیریت زمان و یا شبیه ساز روابط اجتماعی لذت می‌برید، بازی شما را ناامید نخواهد کرد. پرسونا 5 از آن دسته‌بازی‌هایی است که فقط هرچند سال یک بار تکرار می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود که به هیچ وجه فرصت را برای تجربه این عنوان ناب از دست ندهید.
نقاط قوت
  • داستانی جذاب
  • شخصیت پردازی بدون نقص
  • رابط گرافیکی چشم‌نواز و شیک و دوبله حرفه‌ای
نقاط ضعف
  • خواندن متن‌های زیاد ممکن است مخصوصا در آخر بازی کمی خسته کننده شود
9.0/10

امتیاز شما

(52 رای )
10/10
منحصر به فرد
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2
    کنسول‌های بازی:

    نقد زیبایی بود . قسمت نقد بازی ها یک اشکالی داره که مشخص نمیکنه این بازی ها مربوط به کدام کنسول میشوند ! امکانش هست نوع کنسول مشخص بشه ؟

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: ehsan_jan3
    نقد زیبایی بود . قسمت نقد بازی ها یک اشکالی داره که مشخص نمیکنه این بازی ها مربوط به کدام کنسول میشوند ! امکانش هست نوع کنسول مشخص بشه ؟

    سلام بر شما دوست عزیز
    در انتهای نقد و بررسی، پلتفرمی که بازی بر روی اون نقد شده درج شده :li-bl:

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 2
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    سلام بر شما دوست عزیز در انتهای نقد و بررسی، پلتفرمی که بازی بر روی اون نقد شده درج شده :li-bl:

    ممنونم . , ولی کاش نوع کنسول و یا کنسولها در اول نقد درج بشه تا ما پی سی بازها اینقدر عذاب نکشیم :bsmile: !!!! اگر هم بشه نوع تمام کنسولهایی که بازی را اجرا میکنند نام ببرید بهتره مثلا در ابتدای نقد نوع کنسولها بجای یک نوع کنسول درج بشه تا متوجه بشیم این گیم برای چندتا کنسول ریلیز شده . ممنون و تشکر فراوان

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 151
    تشکر: 52
    تشکرشده: 90
    پروفایل psn: Odoseus
    رتبه لیدربرد psn: 14
    کنسول‌های بازی:

    نقد خیلی خوبی بود ;)
    خیلی دوست دارم بالاخره بشینم و بعد از مدت ها دوباره یه بازی JRPG بازی کنم :TT:

    ‏reza maleki و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: دی 1395
    نظرها: 104
    تشکر: 91
    تشکرشده: 78

    افسوس...صد افسوس...:TT:که بخاطر اینکه jrpgباز نیستم نمیتونم پرسونارو بازی کنم:TT::TT:
    نقدتون عالی بود واقعا لذت بردم از خوندنش
    ولی جدا از محتویات بازی چیزی که منو بدجور شگفت زده می کنه گرافیک بازیه:confused:واقعا چجور یه همچین اثر هنری ای رو ساختن:confused:
    واقعا جای تحسین داره که یه همچین بازی ای رو ساختن

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط سینا محمدی ویرایش شد
    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 20
    تشکر: 16
    تشکرشده: 20
    پروفایل psn: ariousaa
    رتبه لیدربرد psn: 24
    کنسول‌های بازی:

    نقدتون خیلی خوب بود.یکسری از ژاپنی ها فقط زاده شدن تا بازی شاهکار بسازن.من که به خاطر نزدیکی امتحانات نتونستم نسخه ps4 تهیه کنم و به نسخه ps3 اعتنا کردم و الان نزدیک 56 ساعت وقت گذاشتم که تا قبل امتحانات تموم بشه (که نمیشه) و به جرات میتونم بگم که با یک شاهکار به تمام معنا طرفم که هیچ مشکلی نداره (به اندازه نسخه سوم تاریک نیست ولی این یکی سرچشمه در پررویی من نداره و هیچ ربطی به بازی نداره). با انتشار این بازی و نسخه جدید زلدا ژاپنی ها نشون دادند که برای ساخت بازی های معرکه لازم نیست فرنچایز جدیدی بوجود بیاد و می توان با همون ایده ها و فرمول ها قدیمی شاهکار خلق کرد.(به امید معرفی نسخه های جدیدی از parasite eve , siren و dino crisis)

    ‏SirGhas و ‏ali_jp_n و ‏سینا محمدی از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:

    نقد و بررسی خوبی بود. :vic: عجب بازی ای این پرسونا‌ !!! :amaz: من که به هیچ وجه خسته نمی شم ازش... تقریباً ۵۰ ساعتی هست که از بازی گذشته ولی هنوز جزئیاتِ ریز و درشت بازی جذابیت خاص خودشونو دارن، چیزی که معمولاً تو اکثر بازی ها دیده نمی شه.

    ‏SirGhas و ‏enigma و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    نقد بسیار خوبی بود. کاملا با تمام چیز هائی که در متن نوشتید موافقم :li-bl: الان نزدیک به 30 ساعت بازی کردم و حتی یک ذره از علاقم به بازی و هیجانی که نسبت بهش دارم کم نشده . فوق العادس این بازی. به شدت توصیه می شه :vic:

    ‏enigma و ‏ali_jp_n از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.