نویسنده: سعید سلیمی سه شنبه، 28 خرداد 1392
ساعت 15:54

نقد و بررسی Bioshock Infinite

4.88 از 5

بهشت زیر پای شماست!

در Bioshock Infinite بازیباز باید با مفهوم جهان های موازی آشنا باشد. آنچه به طور عادی صلح آمیز برداشت می شود می تواند جنبه متفاوتی در جهان موازی خویش داشته باشد. شخصی می تواند در یکی زنده و در دیگری مرده باشد! جایی مرد و در جایی دیگر جنس مخالف یا حتی در حالتی که اصلا به دنیا نیامده.

همانطوریکه قهرمان داستان بازی Booker DeWitt با توانایی های هم نشین خود و الیزابت مواجه می شود، من هم با ایده های مشابه در ذهن خودم بازی می کنم، اگه فقط یک سری از اتفاقات به طور متفاوت می افتاد زندگی من چطور دچار تغییر می شد؟ آیا من باهوش تر می شدم؟ ثروتمندتر؟ شادتر؟ به طور واقع اینکه تا چه اندازه من وقایع برابر و موازی را سنجیدم مهم نیست.

  همه چیز با کلمبیا شروع می شود. شهری که به دست Zachary Comstock ساخته شده و به طرز باورنکردنی در میان زمین و اسمان معلق است.


Bioshock Infinite Review P2

" بهشت شناور فقط خلسه در آسمان نیست " ( Rapture in the sky )

وقایع به مشکلات سیاسی تقسیم می شود و با تفکرات ایده آلیستی حرکت می کند. شهر به زیبایی به تصویر کشیده می شود با نشان دادن ساختمان های دهه 90 ای که از میان ابرها بوسیله ی بالن ها مصاعد می شوند.

بوکر در خیابان ها راه می رود در حالیکه با نقاشی مصور و زنده Norman Rockwell ، مردمی که بی خیال به امکانات ایجاد شده بوسیله تکنولوژی در نمایشگاهی محلی نگاه می کنند و فروشگاه مرکزی شهر که چیزی در آن جز یک نوشته درباره افتخار به سیستم موجود در شهر است دیده نمی شود. زندگی در کلمبیا کامل به نظر می رسد اما نکته جالب ماجرا از کشف قسمت کثیف این سیستم و سوی بد شهر سرچشمه می گیرد.

Bioshock Infinite Review P2

وقتی شما به قطعه ای از تبلیغات نگاه می کنید ، پیام های صوتی را می شنوید و یا حتی با تجربه هیجان بازیهای قدیمی همچون ( raffle  ) با اشتیاقی برای درک جهان شناور رو به رو می شوید، با مواجه  شدن با مذهب، راشیسم و ترس از بیگانه، ثروت بیشتر و البته تنوع امکانات در کلمبیا نسبت به رپچر و پرده برداری از فرهنگ شهر که کاملا معدوم شده است. این ها تعدادی از خطوط نامرئی بین اجزا شهر کلمبیاست.

Bioshock Infinite Review P3

از زمانی که بوکر زن جوان ( الیزابت ) را از اسارت نجات می دهد ماجرا به طور جدی شروع می شود. تقریبا در اکثر رویداد های پیش رو الیزابت به همراه بوکر است و نقشی اثر گذار دارد ( یکی از بهترین AI های پشتیبان تا به حال که من تجربه کردم ) شما نیازی نیست نگران مراقبت کردن از او باشید که واقعا مانع تجربه احساس پشتیبانی می شود. نه تنها الیزابت از مخمصه در امان می ماند که گاها به بوکر با دادن health,ammo کمک می کند. این باعث می شود وی سنگری با ارزش در نبردهای مسلحانه باشد.

هم چنین او می تواند درهایی به واقعیت مجازی و جایگزین به نام tear باز کند که می تواند باعث کاورگیری به وسیله جهانی دیگر شود و یا با آوردن سلاح و automaton ها نبرد را جالب تر کند. او میتواند این قابلیت را در اغلب موارد انجام دهد ولی تنها با فعال کردن یک tear که این باعث می شود شما آزادی عمل بسیاری در هر برخورد داشته باشید و استراتژیهای گوناگونی را در هر نبرد انتخاب کنید.

ابزار بوکر در نبردها کمتر مبهم و مرموز است. او از قدرت های خلاقانه به همراه اسلحه های تک تیر و یا مسلسل استفاده می کند.

به غیر از اسلحه های مختلف،سلاح دیگر شما در طول بازی جادو ها و قدرت های مختلفی است که در طول بازی به دست می اورید.زمانی که در حال گشت و گذار در محیط هستید،این جادو ها را به نام Vigor خواهید دید.البته حتما لازم نیست تا ان ها را به همراه خود داشته باشید و هیچ اجباری هم وجود ندارد. البته این نوع جادو ها محدودیت هم دارند و استفاده از ان ها همیشگی نیست.

برداشتن جسد ها و یا احضار George Washington برای مبارزه از جمله خلاقیت های و قابلیت های شخصیت بازی است که به مرور کامل تر و پیشرفته تر می شوند که چگونگی استفاده از آنها بسیاری از نبرد ها را زیبا و جذاب می کند. تعقیب و گریز در ریل های هوایی و فرود آمدن با هوک در حلق دشمن!!! قابلیت آپگرید اسلحه ها و مهارت ها که با ادغام قدرت الیزابت نبرد ها را کامل می کند.

Vigor ها و قابلیت استفاده از آنها 

تنوع دشمنان جالب و در اغلب مواقع سطح هوش مصنوعی دشمنان خوب است که مسلما با تجربه بازی بر روی درجه سختی 1999 تفاوت چشمگیری دیده می شود.

به طور کلی چند دسته دشمن در داستان بازی وجود دارد :

NPC

شهر کلمبیا شهری بسیار زنده است و به لطف NPC های بازی میتوان در ان غرق شد.در کل گیم پلی بازی نیز بدون شک همانند داستان بی عیب و نقص است.

Crow

این نوع دشمنان همانطور که از اسمشان معلوم است به کلاغ ها مربوط میشوند!ان ها ظاهری کاملا سیاه دارند و میتوانند با استفاده از کلاغ ها در محیط ناپدید شده و در جای دیگری پدید ایند!لازم به ذکر است این نوع دشمن تنها در مبارزات تن به تن شرکت می کنند.

Handyman

موجودی عجیب و غریب که ترکیبی است از انسان و روبات. ان ها نسبت به هیکل بزرگشان چابک هستند و میتوانند به سمت شما بدوند و شما را له کنند! بعضی از اعضای بدن این موجود جایگزین شده و بعضی دیگر خیر. نقطه ضعف این موجود هم همین است، در وسط بدنش یک دریچه شیشه ای به قلبش وجود دارد که شما نیز باید به ان شلیک کنید.

Motorized Patriot

BioShock-Infinite_Motorized-Patriot

یک روبات مکانیکی که ظاهرش شبیه به اولین رئیس جمهور امریکا یعنی جرج واشنگتن است. او به یک اسلحه سنگین اتوماتیک مجهز است و نقطه ضعف او نیز خیلی ساده نیست. باید یک قسمت از بدن او را انتخاب کرده و فقط به ان ضربه بزنید! بهترین راه این است که اول به سر او شلیک کنید و چند بار دیگر هم شلیک کنید تا او بمیرد. این آسان ترین راه ممکن برای از بین بردن این موجود مکانیکی است.

ساخت موسیقی بازی بر عهده Garry Schyman بوده که همچون همیشه عالی است. موسیقی بازی در مواقعی که هیچ نبردی نیست عالی است در زمان جنگ نیز تم عالی خود را حفظ می کند. صداگزاری شخصیت های بوکر و الیزابت نیز بر عهده Troy Baker و Courtnee Draper بوده که هر دوی ان ها به خوبی کار خود را انجام داده اند.

گرافیگ بازی توسط موتور Unreal Engine 3 ساخته شده.اولین نکته ای که باید در رابطه با ان سخن گفت ،Draw Distance  بازی است. باید گفت سازندگان با وسواس خاصی محیط بازی را طراحی کرده اند و شهر بی نهایت زیبا شده است. ساختمان های بازی نیز بدون شک طراحی بسیار خوبی دارند و گاهی اوقات از این همه جزئییات در میان ساختمان ها تعجب زده خواهید شد. افت فریم بسیار کم و به ندرت حس می شود. هر چند گرافیگ بازی بر روی کنسول ها هنوز هم جای کار دارد اما در کل خوب است.

اما جنبه مورد علاقه من داستان منحصر به فرد و عمیق بازی است که به طور آرام شروع می شود ، اما به طور اعجاب آوری تمام المان های کوچک و نزدیک به شخصیت الیزابت را به خوبی حمایت می کند که باعث می شود شما به شناخت الیزابت در داستان برسید و زمانیکه وی در نبرد به شما کمک می کند باعث قوی تر شدن رشته این ارتباط بین شما و او می شود. باز کردن tear ها باعث می شود شما به قابلیت و ماهیت واقعیت های دیگر پی ببرید و شنیدن آهنگ Beach Boys

“ God Only Knows”  که در سال 1912 خوانده شده به شما یادآور می شود که سوالات زیادی نیاز به پاسخ دارند.


Bioshock-Infinite-songbird

تنها شکایت من در نحوه به کارگیری Songbird به عنوان مفهوم سرد داستان است ، که به عنوان یک deus ex machina تنزل پیدا می کند ، علیرغم آنکه داستان تقریبا در این مبحث تا انتها این مشکل را دارد ولی باعث شکل گیری یکی از بهترین پایان های بازی های کامپیوتری می شود.

تکثیر دستاوردهای اورجینال عنوان BioShock یک هدف چالش برانگیز است، اما سازنده سری Irrational Games با نگاهی تازه تعریفی دوباره از کیفیت معنای BioShock به بازیباز ارائه می دهد.

در واقع هسته اصلی Infinite چیزی شبیه زمین، دریا و هوا نیست.

پایان بازی به قدری منحصر بفرد است که نظیرش را تاکنون ندیده اید! اقای کن لوین در رابطه با پایان بازی می گوید که این جاه طلبانه ترین و متفاوت ترین کاری است که تاکنون Irrational انجام داده است.

  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
9.0
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
10
موسیقی و صداگذاری
10
ارزش تجربه
9.0
BioShock Infinite بیشتر از آنکه به دنبال نوآوری و خلق عناصر جدید باشد به دنبال تکامل ایده ها و ریشه های اصیل این سری و از جمله عنوان اول بایوشاک می باشد. داستان پردازی چند لایه و فوق العاده ی بازی + موسیقی متن عالی و گرافیک هنری خارق العاده همه و همه زیبایی این عنوان را نمایان می کنند.
نقاط قوت
  • داستان عالی و چند لایه ی بازی
  • موسیقی بی نظیر
  • گیم پلی فوق العاده
نقاط ضعف
  • کنترل بازی گاهاً مشکل ساز می شود
8.7/10

امتیاز شما

(83 رای )
9.6/10
فوق العاده
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: شهریور 1392
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 2

    18بار است که دارم bioshockرو یازی می کنم وهر دفعه یه چیز جدید رو می فهمم اگر سوالی دارید خوشحال می شم اگه بتونم کمکتون کنم.

    ‏مهمان و ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: تیر 1392
    نظرها: 6
    تشکر: 11
    تشکرشده: 4

    از توجه تون ممنونم... کامل با این ویگور ها آشنا شدم ;)

    ‏K-D از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    و در تکمیل توضیحات کاربر LORD اضافه کنم که :
    در شهر رپچر ، فقط یک نفر موفق به اختراع پلازمید ها نشد . کار عده کثیری محقق بود که منتها در راس اون ها ، یک دکتر چینی به اسم سوچانگ و یک متخصص ژنتیک آلمانی به اسم " بریجیت تنیبوم " قرار داشتن .
    یه اصلاح کوچیک هم در مورد توضیحات جناب LORD اضافه کنم که درسته که فینک سازنده و مخترع ویگور ها در شهر کلومبیا هستش . اما فکر نمی کنم تونایی باز کردن TEAR رو داشت ، در غیر این صورت حتما یه اشاره واضحی در طول گیم پلی بهش می شد .
    در دنیایی INFINITE ، فقط یک نفر قابلیت حرکت بین ابعاد مختلف فضا - زمان رو داره و اونم الیزابت هست که به هزار جور آزمایشات ژنتیکی و تعلیمات زجرآور ، به این امکان دسترسی پیدا کرده .
    محتمل تر اینه که فینک ، با استفاده از قدرت الیزابت تونسته باشه فرمول ساخت ویگورها رو از شهر رپچر دزدیه باشه .

    آخرین بار در تاریخ حدود 10 سال قبل توسط K-D ویرایش شد
    ‏LORD و ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 12
    تشکر: 18
    تشکرشده: 13
    در پاسخ به: K-D
    و در تکمیل توضیحات کاربر LORD اضافه کنم که : در شهر رپچر ، فقط یک نفر موفق به اختراع پلازمید ها نشد . کار عده کثیری محقق بود که منتها در راس اون ها ، یک دکتر چینی به اسم سوچانگ و یک متخصص ژنتیک آلمانی به اسم " بریجیت تنیبوم " قرار داشتن . یه اصلاح کوچیک هم در مورد توضیحات جناب LORD اضافه کنم که درسته که فینک سازنده و مخترع ویگور ها در شهر کلومبیا هستش . اما فکر نمی کنم تونایی باز کردن TEAR رو داشت ، در غیر این صورت حتما یه اشاره واضحی در طول گیم پلی بهش می شد . در دنیایی INFINITE ، فقط یک نفر قابلیت حرکت بین ابعاد مختلف فضا - زمان رو داره و اونم الیزابت هست که به هزار جور آزمایشات ژنتیکی و تعلیمات زجرآور ، به این امکان دسترسی پیدا کرده . محتمل تر اینه که فینک ، با استفاده از قدرت الیزابت تونسته باشه فرمول ساخت ویگورها رو از شهر رپچر دزدیه باشه .

    کسری جان مطلب ـت نواقص رو تا حد زیادی برطرف کرد ولی اشکال جدی دیگری بوجود اورد که در همین کامنت به اونها می‌پردازم تا پس از اشتباهی که در کامنت نخست بنده روی داد، به کلی این موضوع رو تشریح کرده باشم.
    در شهر کلمبیا تنها 4 نفر قادر به باز کردن Tear یا شکاف‌ها هستند که از میان آنها الیزابت پس از آزمایشات فراوان بدون هیچ دستگاهی قادر به انجام این کار شد. کامستاک و لوتس‌ها نیز میتونستند این کار رو با کمک سایفون انجام بدهند اما غیر از این افراد هیچ کس دیگری قادر به سفرهای بین بعدی نیست. پس از خربکاری Fink در سایفون که ماحصل اون پراکنده شدن Tearها در سراسر کلمبیا بود، تمام مردم کلمبیا توانستند تنها Tear ها را مشاهده کنند. در این میان Fink و برادرش نیز با مشاهده ی Tear ها اقدام ب سرقت ایده های موجود نمودند بدین ترتیب که ایده های موجود در زمان های مختلف را مشاهده کرده و آنها را در کلمبیا به نام خود ثبت میکردند.
    در این بین تننبام که یک دانشمند بود به همراه گروهی موفق به خلق پلاسمید ها شد و Fink نیز با مشاهده‌ی ازمایشات و دستکاری یک DNA، ویگور ها رو بوجود آورد که مشابه پلاسمید ها بود و این چنین بود که ویگورها پدید اومدند!

    ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: تیر 1392
    نظرها: 6
    تشکر: 11
    تشکرشده: 4

    من جدیدا با سایت آشنا شدم و نظرم اینه: خیلی عالیه
    در بحش نظرات Alpha گفته بود داستان رو کاملا میدونه
    میخواستم از ایشون بپرسم حالا که شما اینقد واردی میتونی یک بند در مورد ویگور ها توضیح بدی؟

    ‏LORD از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 12
    تشکر: 18
    تشکرشده: 13
    در پاسخ به: D A R Y L D I X O N
    من جدیدا با سایت آشنا شدم و نظرم اینه: خیلی عالیه در بحش نظرات Alpha گفته بود [b]داستان رو کاملا میدونه[/b] میخواستم از ایشون بپرسم حالا که شما اینقد واردی میتونی یک بند در مورد ویگور ها توضیح بدی؟

    قبل از پاسخ به این سوال باید چند مورد را تشریح کرد. اول اینکه در بازی شخصی با نام فینک حضور دارد که قدرت مشاهده ی Tear یا همان شکاف‌ها را دارد و از این طریق قادر به مشاهده ی ایده های موجود در جهان‌های دیگر می‌باشد. دوم اینکه در شهر رپچر ( دنیای نسخه‌ی قبلی) زیست شناسی حضور داشت که با تغییر DNA یک حلزون پلاسمید ها را بوجود آورد ( نام ایشون رو به کلی از یاد بردم ولی قدرت‌های متنوعی که در نسخه‌ی قبلی توسط ایشون شکل گرفت را نمی‌توان از یاد برد). و مورد آخر اینکه ویگورها کاملا مشابه پلاسمید‌ها می باشند و کارهای مشابهی انجام می‌دهند.
    اما می‌پردازیم به موضوع اصلی. همانطور که عنوان گردید فینک قدرت خاصی دارد که بدین وسیله قادر به دیدنTear می‌باشد بنابراین با مشاهده‌ی آزمایشات آن زیست شناس به سرقت اطلاعات وی از پلاسمیدها اقدام نمود و بدین ترتیب توانست ویگور ها را درست کند.
    اما جناب D A R Y L D I X O N این مورد اصلا" ربطی به داستان نداشت و از اطلاعات جانبی بازی محسوب می‌شد که به لطف واکسفونها قابل درک بود.
    ویرایش گردید

    آخرین بار در تاریخ حدود 10 سال قبل توسط LORD ویرایش شد
    ‏IIFlovv و ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 73
    تشکر: 37
    تشکرشده: 51

    عنوان عالی ...... نقد هم عالی . فقط ای کاش این بازی هم مثل نسخه اولش ، حداقل دو تا پایان می داشت . به نظرم اینکه فقط یک پایان داره ، حتی با اینکه سنگین ترین پایانی هستش که بعید می دونم هیچ بازی دیگه ای حتی به گردش رسیده باشه ، اما یه مقداری از ارزش تکرارش کم می کنه و روند طراحی خطی مراحلش هم این مساله رو تقویت می کنه .
    مگه اینکه بخوایم یک بار دیگه ، گیم پلی پر زد و خورد ، گرافیک خوش منظر و تعامل با الیزابت رو از اول تجربه کنیم ...!!!!

    ‏LORD و ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 12
    تشکر: 18
    تشکرشده: 13

    خسته‌نباشی سعید جان؛
    با وجود اینکه نقد های زیادی از این عنوان رو مطالعه کردم ولی باز هم نکات جالبی در این نقد وجود داره که اون رو از سایر نقد‌ها متمایز می‌کند.
    اما در مورد بازی باید بگویم که هیچ چیز بازی بوی تکرار را نمی‌دهد از گیم‌پلی زیبایی که بطور ماهرانه‌ای ساخته شده تا داستان چالش بر‌انگیز و موسیقی بی‌نظیری که روح تازه‌ای به کالبد این اثر بخشیده، همه و همه دست به دست هم داده تا یک اثر زیبا را ایجاد کنند و البته تنها ایرادی که میتوان از این اثر گرفت مربوط به بخش گرافیکی و کنترلی در کنسول‌ها است که در بعضی از قسمت ها شاهد افت فریم و کم‌بودن برخی از بافت های NPC ها هستیم.فکر می کنم این اثر یکی از بهترین خاطرات بنده در دنیای بازی‌های رایانه‌ای است و اگر آنرا تا به حال تجربه نکردید در تجربه‌ی آن درنگ نکنید.

    ‏IIFlovv و ‏K-D و ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 151
    تشکر: 52
    تشکرشده: 90
    پروفایل psn: Odoseus
    رتبه لیدربرد psn: 14
    کنسول‌های بازی:

    خیلی خوبه سعید ایول ;)

    به نظر من به طور کلی Bioshock Infinite در یک چیز خلاصه میشه و اونم داستان هستش که به معنای واقعی کلمه فوق العاده است ، طوری که حتی روند گیم پلی بازی جواب گو چنین داستان عمیق و عظیمی نیست و شاید یکی از مشکلات بازی همین موضوع باشه ، دیدم افرادی رو که Bioshock Infinite رو فقط تموم کردن و متاسفانه چیزی از داستان فوق العادش نفهمیدن شاید پیچیدگی زیاد و همچنین بحث های فلسفی که تو این بازی مطرح میشه باعث شده خیلی ها برداشت درستی از داستان نداشته باشن به عنوان کسی که Bioshock Infinite رو جویده ! باید بگم این بازی یکی از شاهکار های این نسله .

    ‏IIFlovv و ‏LORD و ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    وای وای وای . عالیه سعید . عالیه . دستت درد نکنه . صفحه بندیت نابودم کرد . متنت خیلی خوبه و انتخاب عکس هات هم بینظیره . کلا به وجد آمدم این مطلب رو دیدم . باید استایل مطلبت رو به عنوان راهنما بزارم برای سایر نویسنده ها :)

    ‏IIFlovv و ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده‌اند.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 174
    تشکر: 65
    تشکرشده: 144
    پروفایل psn: xxIIFLOVVxx
    رتبه لیدربرد psn: 18
    کنسول‌های بازی:
    در پاسخ به: SirGhas
    وای وای وای . عالیه سعید . عالیه . دستت درد نکنه . صفحه بندیت نابودم کرد . متنت خیلی خوبه و انتخاب عکس هات هم بینظیره . کلا به وجد آمدم این مطلب رو دیدم . باید استایل مطلبت رو به عنوان راهنما بزارم برای سایر نویسنده ها :)

    مرسی، امیدوارم فعالیت سایر افراد به عنوان عضو های فعال روز به روز بیشتر بشه و به بهبود سایت کمک کنه

    ‏SirGhas و ‏LORD و ‏D A R Y L D I X O N از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.