نویسنده: اشکان فرجادی یکشنبه، 28 خرداد 1396
ساعت 14:25

نقد و بررسی بازی Injustice 2

3.33 از 5

نبرد قهرمانان / نقد و بررسی بازی اینجاستیس 2

شرکت NetherRealm بعد از ریبوت فرنچایز Mortal Kombat در سال 2011 به شدت در بین منتقدان و گیمرها محبوبیت پیدا کرد و با انتشار Injustice 2 یک قدم دیگه به ساخت یک بازی بی نقص در سبک مبارزه ای نزدیک شد. بدون هیچ مقدمه چینی باید بگم که اینجاستیس 2 عالیه ! متراکم ، عمیق و کاملاً تعریف شده و در عین حال برای کسایی که برای اولین بار این سبک رو تجربه می‌کنند لذت بخش و هیجان انگیزه! باید اقرار کنیم که NetherRealm تمام حد و مرز ساخت یک بازی مفرح مبارزه ای سرگرم کننده رو به خوبی درک و پیاده سازی کرده. با من با نقد بازی Injustice 2 همراه باشید.

Injustice 2 Review P1 Bazimag

تجربه ثابت کرده که چه در فیلم و چه در کتاب های کامیک ، همه از اینکه کاراکترهای DC به سر و کله هم بزنند و سعی کنند همدیگه رو شکست بدند استقبال  می‌کنن. NetherRealm با حفظ همین سنت دیرینه ی کامیک های DC، خودش رو در سال 2013 به این قطار پرطرفدار رسوند و انصافاً سود خوبی هم به جیب زد. از کاراکترهای برجسته ای مثل بتمن و سوپرمن گرفته تا شخصیت های تازه واردی مثل یوزپلنگ و Doctor Fate همه و همه سبک و استایل جذاب منحصر بفرد خودشون رو در مبارزات دارند.

به نظر شخصی من یک چنین تنوعی در این سبک ها مهم و لازم هستش، نه اینکه چون صرفاً این دسته بازی ها به این تنوع احتیاج دارند، بلکه وقتی صحبت سبک مبارزه ای می‌شه ما با دو دسته گیمر روبرو می‌شیم:

دسته اول که هر فوت و فنی رو یاد می‌گیرند و قصد ترکیبشون رو دارند و دسته دوم که تنها هدفشون فشار هم زمان چند تا دکمه و کیف کردنه ! بعضی از بازی ها فقط جانب داری یکی از این دو دسته رو انجام می‌دهند که به نظر من کاملاً اشتباهه. یک بازی سرگرم کننده باید برای هر دسته ای از گیمرها سطح مشخصی از لذت رو به همراه داشته باشه و اگه غیر از این باشه مشکل ساز خواهد بود. در اسنجاستیس 2 این بالانس به خوبی رعایت شده. اگه فقط می‌خواید بشینید و از بازی با کاراکتر بتمن لذت ببرید و اونقدر دکمه ها رو فشار بدید تا انگشتاتون درد بگیره، خُب انجامش بدید ! هیچ اشکالی نداره. توسعه دهنده یعنی NetherRealm در زمینه فضاسازی اتمسفر DC در شهرهای گاتام (Gotham) و متروپولیس (Metropolis) هم به خوبی عمل کرده که جلوتر در موردش صحبت خواهم کرد.

داستان خوب بازی Injustice 2

شاید داستان برای بازی های ژانر مبارزه، نقش کمرنگی داشته باشه و امید به اینکه در یک بازی از این سبک، روایت داستانی جذابی وجود داشته باشه کمی غیز طبیعی بنظر برسه با این وجود، اینجاستیس 2 داستان برجسته و بسیار خوبی رو روایت می‌کنه.

داستانی که در طول چندین ساعت تجربه Campaign به همراه سینماتیک های زیبا و خیره کننده گفته می‌شه. تضاد بین میل سوپرمن برای تنبیه و کشتن خلافکارها با  قانون مداری بتمن که این باور رو داره که مجرمین باید توسط قانون مجازات بشن، به وضوح قابل مشاهدست. ولی پس از ظهور Brainiac برای از بین بردن دنیا شاهد متحد شدن این دو ایدئولوژی برای شکست دادن این دشمن مشترک هستیم. شاید درست نباشه که بیشتر از این داستان رو لو بدم ولی در تمام بازی اصول و بنیاد کامیک های DC به خوبی رعایت شده و با کمک شرکت منتشر کننده یعنی برادران وارنر سعی شده که یک داستان عمیق ، پیچیده و عالی به مخاطب ارائه بشه.

گیم پلی عالی اینجاستیس 2

سازنده بازی اد بون (Ed Boon) و تیمش یک بار دیگه به ما ثابت کردند به طور کامل الگوریتم و عمق لازم برای یک گیم پلی خوب رو به خوبی درک کرده اند. چیزهای زیادی در مورد توانایی بازی و کارکرد هر یک از 28 کاراکتر وجود داره که گیمرها باید یاد بگیرند. به عنوان مثال اگه یوزپلنگ (Cheetah) رو انتخاب کنید و بخواید از راه دور دشمنتون رو از پا در بیارید بهتون اطمینان می‌دم که زیاد دووم نیارید. باید تا جایی که می‌شه به حریف نزدیک بشید و از قابلیت های این شخصیت در مبارزه تن به تن استفاده کنید تا شگفت زده بشید.

Injustice 2 Review Screenshot Superman

Injustice 2 Review Screenshot Batman

Injustice 2 Review P3 Bazimag

Injustice 2 Review P4 Bazimag

Injustice 2 Review P5 Bazimag

یاد گیری قابلیت های منحصر به فرد هر شخصیت چندان کار سختی و نیست ولی زمان بندی کردن و ترکیب حملات کمی طول می‌کشه تا دستتون بیاد. وقتی هم که نوار قدرتتون پر شد می تونید از حمله دو دکمه ای استفاده کنید و شاهد این باشید که چطور کاراکتر شما حریف رو در هم می‌کوبه.

شگفتی به همینجا ختم نمی‌شه چون تیم سازنده با معرفی سیستم جدیدی به نام Gear System سعی کرده این شماره رو از شماره قبلی خودش مجزا و تا حدی چاشنی نقش آفرینی (RPG) رو هم به بازی اضافه بکنه. همانند بازی های RPG به نسبت کیفیت مبارزه ای که انجام میدید امتیازهایی بدست میارید که میتونید اونها رو برای ارتقاء چهار قابلیت اصلی یعنی قدرت ، دفاع ، توانایی و جان کاراکترتون خرج کنید. همین عملیات هم برای بدست آوردن و باز کردن لباس ها و تجهیزات جدید هم قابل استفادست. داشتن این توانایی که بتونید بعد از مبارزه و با بدست آوردن امتیاز ، لباس های کلیشه ای و قدیمی شخصیت محبوبتون رو به مدل های جدید و غیر منتظره تبدیل کنید و شاهد باشین که تجهیزات و توانایی اونها ارتقاء پیدا می‌کنه بهتون یک حس لذت توام با مالکیت می‌ده که انگیزه شما رو برای ادامه دو چندان می‌کنه.

injustice 2 devs explain how the games unusual gear system actually works

نحوه ی کار بخش جالب و جدید Gear System

در Injustice 2 تنوع و تعادل بین شخصیت ها به خوبی رعایت شده

طبق روال معمول تمام بازی های مبارزه ای همه ی کاراکترها یک سری حرکات مشترک دارند. ضربات ساده و ضربات ترکیبی، ولی نقطه هیجان انگیز اینجاستیز 2 وجود قابلیت های منحصر به فرد هر مبارزه کننده هست. این حملات استثنائی برگ برنده هر شخصیت نسبت به دیگریست. فلش این امکان رو داره که زمان رو آهسته کنه و حریفش رو با چند ضربه غافلگیر کنه ، Supergirl یک موج حرارتی شلیک می‌کنه و Green Arrow تیرهای انفجاری خاص خودش رو به دشمن می‌زنه. این حرکات وقتی قابل استفاده اند که نوار قدرت شما پرشده باشه. وظیفه نوار قدرت بالانس کردن و حفظ تعادل بین نقاط قوت و ضعف مبارزین هست. وقتی که حریف شما از راه دور مدام به شما ضربه می‌زنه نوار قدرتتون با سرعت بیشتری پر می‌شه و می‌تونید با استفاده از اون و اعمال چند حرکت قدرتی دشمن رو غافلگیر کرده و عقب افتادگی‌تون رو جبران کنید.

Super Attack ها جاییه که NetherRealm به بهترین شکل ظاهر شده. نمونه اون رو در سری های Mortal Kombat حتما دیدید. با این تفاوت که در این شماره خبری از شکستن استخوان و پاشیدن خون به در و دیوار نیست. به جای اون شاهد یک قطعه سینمایی زیبا و مفرح با گرافیک بالا هستیم. می‌بینیم که Supergirl دسمنش رو به یک گوشه انداخته و با استفاده از موج حرارتی اون رو منفجر می‌کنه ، Aquaman یک کوسه عظیم الجثه رو فرا میخونه تا حریف رو ببلعه ، یا قسمت مورد علاقه من که Flash طرف مقابلش رو به بعد های محتلف زمان و مکان می‌بره و ضربات قدرتمند و متعددی به دشمنش وارد می‌کنه. ولی یادتون باشه که استفاده از اون به همین سادگی ها هم نیست چون اگه زمان بندی مناسبی نداشته باشید دشمن می‌تونه از این موقعیت به نفع خودش استفاده کنه و با دفاع کردن از جان شما کم و به خودش اضافه کنه ، پس دقت کنید !

در کل در بازی Injustice 2 شاهد شمار زیادی قابلیت و امکانات پیچیده و جدید به نسبت نسخه قبلی هستیم که نه تنها ما رو سردرگم نمی‌کنه، بلکه به خوبی باعث ارتقاء سطح کیفی بازی شده. جدای از گرافیک عالی ، انیمیشن و مکانیک بازی هم خیز عظیمی رو به جلو برداشته.

البته بعد از این همه تعریف و تمجید باید اعتراف کنم که اینجاستیس 2 هم ضعف های خودش رو داره و از این قاعده مستثنی نیست. بزرگترین نقطه ضعف Injustice 2 استیج هایی هست که درگیری در اونها اتفاق میفته. اکثر اونها دقیقاً مثل شماره قبلی یعنی Gods Among Us هستند. چند نقشه جدید هم در این شماره قرار گرفته که واقعا خلاقیت و جذابیت خاصی درشون دیده نمی‌شه. می‌تونم بگم که برای من چندان فرقی نمی‌کرد که بازی رو در کدوم استیج انجام بدم و همیشه اجازه می‌دادم خود بازی به صورت تصادفی یک استیج رو انتخاب کنه !

خوشبختانه NetherRealm تونسته از پس توقعات ریز و درشت طرفداران به خوبی بر بیاد و یک تجربه روان و خوب رو برای ما رقم بزنه. امیدوارم شما هم تصمیم به تجربه این بازی گرفته باشید. نه تنها براتون لذت بخشه بلکه هر کس با هر سطحی می‌تونه بهترین لحظات رو در این بازی سپری کنه. اگه عاشق بازی های مبارزه ای هستین این شانس رو دارید که همه جوره خودتون رو بسنجید و روز به روز بهتر بشید. اگه دوست دار کامیک های DC هستین هم می‌تونید حسابی با 8 ساعت گیم پلی داستانی بازی سرگرم بشید. الگوها والگوریتم های بکارگرفته شده در اینجاستیس 2 کاملا بی نقص اجرا و تمام اصولی که این سبک از بازی ها باید رعایت کنند نیز به خوبی رعایت شده. به نظر Injustice 2 می تونه برای سازندگانی که قصد تولید محتوا در این ژانر رو دارند یک الگوی عالی باشه.

  • کارگردان: Ed Boon
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
8.0
گیم پلی
10
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
8.0
ارزش تجربه
10
Injustice 2 هم یک بازی مبارزه ای عالی و هم ادغام و استفاده مناسب از کاراکترهای DC رو در اختیار ما قرار داده. یک بازی سراسر هیجان که نا خودآگاه این حس رو به شما می‌ده که همه چیز سر جای خودش به خوبی قرار گرفته. قطعا اینجاستیس 2 یکی از بهترین بازی های ژآنر مبارزه ای هست که تا بحال عرضه شده
نقاط قوت
  • استفاده خوب و مناسب از کاراکترهای DC
  • یک بازی مبارزه ای تمام عیار
  • عمق داستانی مناسب
نقاط ضعف
  • زمین های مبارزه ی کم تعداد و تکراری
8.3/10

امتیاز شما

(74 رای )
9.0/10
عالی
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.