نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 06 تیر 1396
ساعت 11:26

احتمالا PS5 در سال 2018 عرضه خواهد شد

5 از 5

احتمال عرضه ی PS5 در سال 2018 و آینده ی کنسول های بازی

اینکه دلمون می‌خواد کنسول های بازی جدید هر چند سال یکبار عرضه بشن و نسل کنسول های بازی با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی کارت های گرافیک و پردازنده ها بروز بشه از یک طرف، و ترس از اینکه ممکنه کنسول های بازی هم مثل تلفن های هوشمند به عرضه ی سالانه ی نسخه ی ارتقا پیدا کرده ی میانه نسلی علاقه پیدا کنن از طرف دیگه، این سوال رو در ذهن من و باقی گیمر هائی که کنسول ها رو بعنوان بستر مورد علاقه شون برای بازی انتخاب کردن ایجاد می کنه که

" آیا ممکنه دیگه شاهد معرفی و عرضه ی نسل بعدی کنسول های بازی نباشیم ؟!"

چند سال اخیر، با موفقیت تلفن های هوشمند و پیشرفت های بسیار سریع در این عرصه، کنسول های بازی رقیب سر سختی رو برای خودشون احساس کردن. رقیبی که بواسطه‌ی فراگیر بودن، جامعه ی آماری بسیار بزرگی از مخاطبان رو شامل می شد که مجموعه ی بسیار وسوسه کننده ای برای عرضه کنندگان نرم افزار بحساب می‌آمدند.

هر چقدر در این‌باره که آیا افرادی که با موبایل بازی می کنن گیمر هستن و یا اصلا می شه این پلتفرم رو بعنوان یک بستر برای بازی در نظر گرفت بحث کنیم، نمی تونیم در مقابل این واقعیت بی تفاوت باشیم که تلفن های هوشمند در حال تغییر صنعت بازی های کامپیوتری هستند. همونطور که بازی آنلاین تفاوت فاحشی بین مخاطبین نسل ششم و هفتم بوجود آورد، تلفن های هوشمند هم انقلابی در سرگرمی‌های دیجیتال ایجاد کردند. مهمترین ویژگی این رقیب سرسخت رو می‌شه همونطور که گفتم در دسترس بودن و البته ارتقای سالانه ی اون در نظر گرفت.اما ایجا سوالی مطرح می‌شه :

"آیا ممکنه این ارتقای سالانه در عرضه ی کنسول های بازی هم تاثیر بگذاره و بجای عرضه ی نسل بعدی کنسول‌ها، شاهد عرضه‌ی کوتاه مدت سخت افزارهای ارتقا یافته باشیم؟"

عرضه ی کنسول میانه نسلی، اتفاقی بود که در صنعت بازی های کامپیوتری تا بحال سابقه نداشته. اینکه بجای عرضه ی یک سخت افزار جدید، شاهد عرضه ی نسخه ی بهینه شده و قدرتمندتر سخت افزار نسل حاضر باشیم، حرکت جدیدی بود که هم می‌شه به جنبه های مثبت اون نگاه کرد و هم می‌شه جنبه های منفی اون رو دید. اینکه مخاطب های یک کنسول رو از هم جدا کنیم و اینطور توضیح بدیم که اگر پول بیشتری بدید می‌تونید بازی های مشابه رو با کیفیت بهتری بازی کنید، آدم رو یاد خرید از فروشگاه های عرضه ی میوه و سبزیجات می‌ندازه! اینکه با پول بیشتر می تونید جنس با کیفیت تری رو تهیه کنید. این منش، یک سیاست بسیار قدیمی در عرصه ی کسب و کار بحساب می‌آد که از همون ابتدا حرف و حدیث های زیادی در موردش به گوش می رسید. بهر حال این اتفاق افتاد و یک کنسول قدرتمندتر از نسلی عرضه شد که چند سال قبل معرفی شده بود و این حرکت عجیب و البته قابل پیش بینی سوالی رو مطرح کرد که آیا ممکنه این سیاست جایگزین عرضه ی نسل به نسل کنسول های بازی بشه ؟!

یک وبسایت آلمانی با رئیس بخش اروپائی سونی مصاحبه ای کرده و این سوال رو پرسیده که :


بنظرتون ممکنه ما شاهد عرضه ی بازی‌هائی باشیم که فقط روی PS4 Pro قابل اجرا هستن ؟

آقای Shawn Layden هم جواب دادن که : خیر

دستشونم درد نکنه با این جواب کوتاه و مفیدشون. Shawn Layden در رابطه با دلیل عرضه ی PS4 Pro هم گفت که کنسول رو عرضه کردیم تا مخاطب هایی رو پوشش بدیم که می خوان با رزولوشن تصویر 4k و همینطور HMD بازی کنن و بسترش رو در اختیار  دارن. اما این دلیل نمیشه که دارندگان کنسول پایه رو فراموش کنیم. تایتل هائی که عرضه می‌کنیم بر روی هر دو دستگاه عرضه می شن اما ممکنه بهبود هائی در سخت افزار قویتر داشته باشن که البته دور از انتظار هم نیست.

از ایشون در این رابطه که آیا ممکنه اتفاقی که در صنعت تلفن های هوشمند افتاده ( عرضه ی سالانه ی سخت افزار جدید ) در رابطه با کنسول های بازی هم اتفاق بیفته و دیگه شاهد نسل بعدی کنسول های بازی نباشیم هم سوال شده که در پاسخ گفتن :

این رو بدونید که احتمالا تا معرفی PS5 ممکنه هنوز زمان زیادی باقی مونده باشه اما مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد.

در همین بین Damian Thong که من تابحال اسمش رو نشنیده بودم اما می‌گن که خیلی در زمینه ی پیش بینی عرضه ی سخت افزارهای جدید کارشون درسته، پیش‌بینی کردن که احتمالا آخرای سال 2018 ممکنه PS5 عرضه بشه. سونی هیچ حرفی در این باره در کنفرانس E3 2017 نزد تا هنوز هم تمام این حرف و حدیث ها در حد شایعه باقی بمونه. ما هم مثل شما به جد پیگیر اخباری در این رابطه هستیم و هر خبر جدیدی رو با شما دوستان به اشتراک خواهیم گذاشت اما در حال حاضر باید منتظر موند و دید که صنعت بازی های کامپیوتری و البته کنسول های بازی به چه سمتی حرکت خواهد کرد. توصیه می کنم در همین رابطه مقاله ی دورنمای تکامل صنعت بازی‌سازی رو در بازی مگ مطالعه کنید.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: بهمن 1393
    نظرها: 46
    تشکر: 53
    تشکرشده: 33
    پروفایل psn: Arno_assassin97
    رتبه لیدربرد psn: 115
    کنسول‌های بازی:

    اگر فقط حدود یک سال و نیم به ps4 pro وقت بدهند که خیلی نامردیه!
    یعنی حداقل افرادی که این کنسول رو میخرند یا در آینده نزدیک میخواهند بخرند لطمه اقتصادی بزرگی میخورند و احتمالاً هم از دست سونی به شدت عصبانی میشوند.

    آخرین بار در تاریخ حدود 6 سال قبل توسط seyed.ehsan97 ویرایش شد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.