نویسنده: Ali سه شنبه، 24 مرداد 1396
ساعت 19:23

نقد و بررسی بازی Kingdom Hearts 1.5 + 2.8

4 از 5

نقد و بررسی بازی Kingdom Hearts نسخه های I.5 و II.8 برای کنسول PS4

اگه بهتون بگن، می‌خوان یک بازی بسازن شامل شخصیت‌ها و مکان‌های قصه های دیزنی مثل آلیس، هرکولس و سری فاینال فانتزی و همچنین شخصیت های جدیدی که داستان مخصوص به خودشون رو دارند، چه فکری می کنید؟ دیوانگی محض؟ با توجه به تجربه های مشابه، شاید؛ اما وقتی کار رو به کاردونش بسپرین، نتیجه می تونه شگفت‌زده تون بکنه. این دقیقا همون کاری هست که سازندگان بازی یعنی شینجی هاشیموتو و تسویا نمورا انجام دادند و سری بازی های کینگدم هارتس رو ساختند تا ثابت کنند هیچ چیزی غیر ممکن نیست و اسموشون در صنعت بازی تا مدت ها سر زبون ها باشه.

Kingdom Hearts Review P0

بالاخره سری بازسازی شده کینگدم هارتس برای PS4 هم منتشر شد. این کار دیر یا زود اتفاق میوفتاد و با توجه به فروش بالای PS4 و همچنین نزدیکتر شدن تاریخ عرضه کینگدم هارتس 3 اینکار بسیار به موقع انجام شد. خب توی دیسکی که اسکواراینیکس منتشر کرده، مجموعه ای از بازی ها و فیلم های کینگدم هارتس وجود داره که قبلا هم برای PS3 عرضه شده بودند و تنها فرقشون اضافه شدن رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه برای ورژن پرو هست. روی ورژن وانیل PS4 هم بازی با رزولوشن 1080 و نرخ فریم 30 عدد بر ثانیه اجرا می شه. خب اول با یک مقدمه کوچیک شروع می‌کنیم.

همینطور که ذکر شد، Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 ReMIX شامل 4 بازی و 2 فیلم سینمایی هست و از این چهار بازی، دوتاشون بازی های اصلی که همون نسخه اول و دوم بازی هستند و دوتای دیگه جزو زیر مجموعه های سری محسوب می شن و از کنسول های دیگه برای PS4 پورت شدند و اومدند تا به داستان عمق بیشتری بدن. در نسخه اصلی اول، شما با سورا، شخصیت اصلی داستان و دوستانش آشنا می شین و می بینید که سورا چطوری جهانی رو که در حال فروپاشی هست، با استفاده از قدرت keyblade یا همون کلید شمشیر و همچنین کمک دوستانش، نجات می ده.

بازی با یک میان پرده سینمایی زیبا شروع می شه و از همین اول می تونین حدس بزنین که داستان بازی قراره حول چه محوری بچرخه. سپس طی چند مرحله کوتاه که حدود نیم ساعت طول می کشه، خط کلی سیستم بازی مشخص و به شما آموزش داده می شه. اول از شما خواسته می شه که بین سه قدرت جادوگر، محافط و جنگجو یکی شون رو انتخاب کنید و بعدش از یکی از دوتای باقی مونده چشم پوشی کنید. خب اشتباهی که ممکن هست اینجا پیش بیاد، این هست که فکر کنید مثل بازی های امروزی مثلا اگه جنگجو انتخاب بشه، دیگه نمی تونید از جادو استفاده کنید و... . اما اینطور نیست و در اصل این انتخاب ها به اینکه قدرت حمله شما چقدر باشه و یا اینکه توانایی حمل چند تا آیتم رو همزمان داشته باشین، ختم می شن. بنابراین بدون نگرانی انتخاب هاتون رو انجام بدین چون توی سیستم مبارزه بازی تغییری ایجاد نمی شه و شما هرچی بدستتون برسه، می تونین به عنوان شمشیر ازش استفاده کنید! بعد از انتخاب قدرت، کنترل های بازی طی چند مرحله به شما آموزش داده می شه و با تموم شدن این مراحل، داستان بازی تازه شروع می شه.

شما خودتون رو توی یک جزیره با چند تا از دوستانتون پیدا می کنین و از قرار معلوم برای خارج شدن از اونجا در حال ساختن یک قایق هستین. خب از اونجایی که این یک بازی بازسازی شده و نه یک بازی دوباره ساخته شده هست، تکسچرها کیفیت شون به اچ دی ارتقاء داده شده ولی توی موتور بازی تغییر خاصی صورت نگرفته و از همین رو ممکنه طراحی گرافیک قدیمی بازی، کمی توی ذوق تون بزنه اما این به هیچ عنوان نقطه ضعف جدی ای محسوب نمی شه و دنیای بازی به اندازه کافی خوش رنگ و لعاب هست. کنترل های بازی هم برای یک گیمر امروزی که معمولا عادت داره با ضربدر بپره ممکنه گیج کننده باشه و کمی زمان بخواد تا بهشون عادت کنه.

Kingdom Hearts Review P4

داستان بازی مثل بیشتر بازی های ژاپنی از عمق خوبی برخورداره و شما رو تا آخرین لحظه به دنبال خودش می کشونه. شما همینطور که از دنیایی به دنیای دیگه سفر می کنید با شخصیت های زیادی آشنا می شید و قدرت های جدیدی کسب می کنین. سفر به دنیاها با سفینه "گومی" انجام می شه و شما با جاخالی دادن و تیر زدن راهتون رو به دنیای دیگه باز می کنید. حتی می تونین سفینه‌تون رو در گاراژ مخصوصش تغییر و ارتقا بدین. لوازم مخصوص برای این کار رو هم حین بازی و یا با ترکیب کردن موادی که دارین بدست میارید.

Kingdom Hearts Review P5

شاید اولش سفر به دنیاها با سفینه حوصله‌تون رو سر ببره ولی کمی که داستان بازی رو پیش می برید قابلیت مسافرت سریع بین دنیاها رو بدست میارید  که شما رو از بازی کردن این مینی گیم بی‌نیاز می کنه. مبارزه ها هم تا حد زیادی سر راست هستند و شما با فشار دادن دکمه مربع به دشمن ها ضربه می زنین و یا از جادوهایی که یاد گرفتین، استفاده می کنید. طی زمانی که صرف بازی می کنید، ممکنه چند ایراد اساسی بازی، حسابی کفرتون رو دربیاره. یکی دوربین بازی هست که در حالت معمولی و در فضاهای بازی به اندازه کافی خوب هست؛ ولی اگه خدای ناکرده توی یک محیط کوچیک گیر بیوفتین و یا اینکه بخواین روی دشمن ها دوربین رو قفل کنید. اینجاست که دوربین با چرخش های بی جا و یا زاویه های دید نامناسب شروع می کنه به راه رفتن به روی اعصابتون. مشکل دیگه به سیستم دنبال کردن هدف های بازی بر می گرده. شما ممکنه چندین ساعت توی یک مرحله گیر کنید بدون اینکه بدونید برای رفتن به مرحله بعد چکار کنید و مجبور می شید هر کاری که به ذهنتون می رسه رو انجام بدین تا شاید بتونین داستان رو پیش ببرید. بازی متاسفانه هیچ راهنمایی به شما نمی کنه و ممکنه براحتی توی یک مرحله گم بشین. این مشکل وقتی بغرنج تر می شه که بعد از چند روز دوباره به سراغ بازی برید.اون موقع است که اصلا نمی دونید قرار بوده دنبال چی بگردین.

Kingdom Hearts Review P6

اگه با درجه سختی پیش فرض، بازی رو شروع کردین؛ قدرت های شما و دشمن‌ها به طور قابل قبولی متعادل هست. برای مبارزات با غول‌های آخر هم حتما باید از قبلش خودتون رو آماده کرده باشین و همینطور از افراد مناسب توی تیم تون استفاده کنید. به کلامی ساده‌تر، مبارزه با غول‌ها به کمی فکر و استراتژی نیاز داره وگرنه به طور مکرر با صفحه بازخوانی مجدد بازی مواجه خواهید شد. اگه هم به دنبال مبارزه های سختتری می گردین، غول های مخفی بازی می تونن گزینه خوبی برای شما باشند. غیراز این بازی دارای مراحل و آیتم های مخفی زیادی هست که انجام دادن همه این کارها بیشتر از صد ساعت شما رو سرگرم می کنه.

اگه از دوبله معمولی بازی فاکتور بگیریم، موسیقی متن بسیار زیبا کار شده و شما از شنیدن آهنگ‌های خوش ساخت بازی خسته نخواهید شد. همونطور که قبلا هم گفته شد اگه نسخه PS3 بازی رو انجام داده باشین، دلیل زیادی برای تجربه‌ی این نسخه از بازی ندارین مگر اینکه بخواین یه نسخه روونتر از بازی رو با کیفیت 4K تجربه کنید وگرنه باید به سراغ سری 8/2 برید و یا اینکه همچنان با طمانینه منتظر نسخه سوم بازی باشید. با اینکه تقریبا 15 سال از عمر این بازی می گذره؛ اگر بتونین از مشکلات کوچیک بازی چشم پوشی کنید، تجربه ای ناب در انتظارتون خواهد بود که هرگز شما رو پشیمون نمی کنه و شما به یکی از طرفدارهای پر و پا قرص این سری تبدیل می شید.

Ali | نقد و بررسی | 15/08/2017
  • پلتفرم تحت بررسی: PS4
گرافیک
7.0
گیم پلی
8.5
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
9.0
ارزش تجربه
7.0
نسخه های بازسازی شده سری کینگدم هارتس منتشر شدند تا دوباره شما را به دنیای جادویی خودشان ببرند حال چه اولین باری باشد که این بازی را انجام می‌دهید و چه قبلا نسخه های اصلی بازی را تجربه کرده باشید، شما خواهید یا نخواهید مجذوب این دنیای جادویی می‌شوید؛ دنیایی پر از مکان های خاطره انگیز و شخصیت های دوست داشتنی. نسخه بازسازی شده اول بازی با وجود داشتن کم و کاستی ها خود، تجربه ای ناب برای دوست داران سبک نقش آفرینی ژاپنی خواهد بود که با داشتن داستانی زیبا، دنیایی خوش آب و رنگ و موسیقی متن گوش نوار؛ هرگز شما را ناامید نخواهد کرد.
نقاط قوت
  • داستان و موسیقی متن زیبا
  • دنیایی مملو از خاطره و پر از رمز و راز
نقاط ضعف
  • مشکلات گاه به گاه دوربین
  • کنترل‌های نسبتا زمخت
8.4/10

امتیاز شما

(15 رای )
8.1/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.