نویسنده: قاسم ممتاز جمعه، 02 اسفند 1392
ساعت 21:19

نقد و بررسی Fable Anniversary

4 از 5

چکیده ی نقد و بررسی Fable Anniversary به نقل از وبسایت معتبر گیم اسپات

متاسفانه زمانه ، زمانه ی نابود کردن بازی های کامپیوتری فوق العاده ی است که خاطرات دوران نسبتا دور شما را با شادی رقم می زنند. عناوینی که با کیفیت اچ دی به ریشه زیباترهای نوستالژیکی می زنند که دوباره تکرار نخواهند شد.

بله، صحبت درباره ی عرضه ی یک عنوان با کیفیت اچ دی است که روح و طراوتش را در گذشته خود به جای گذاشته است اما خدا را شکر که این اتفاق برای Fable نیفتاده و یا زیاد به چشم نمی آید.

اگر بخواهیم Fable را تعریف کنیم زندگی در دنیایی مجازی با کارکتر هایی است که هیچ کجا پیدا نخواهید کرد. در کدام بازی زمان مبارزه با دشمنان به جای فریاد زدن و ندای حمله به شما متلک های با مزه می اندازند یا شخصیت ها در خواست های عجیب از شما می کنند که با تعجب اکثر آنها را انجام می دهید ؟!

اگر بخواهیم در مورد روح Fable و ویژگی های آن صحبت کنیم ، المان های تشکیل دهنده آن عبارت اند از :

اختیار، شادابی ، طراوت و البته زشتی

به عنوان یک ریمستر Fable anniversary جزو دسته عناوینی است که بعد از اچ دی شدن خوب هستند. اگر نسخه ی اصلی و نسخه اچ دی شده ی بازی را کنار هم قرار دهید به سرعت متوجه تفاوت ها خواهید شد. مدل سازی ساده و بدون جزئیات شخصیت ها و صورت های ساده و لب زدن های بی هدف با روستائیان پر از جزئیات ، و همچنین تطابق بین صحبت های زده شده و حرکات لب  و دهن، هماهنگ با جملات جایگزین شده اند. Fable anniversary فقط عنوانی نیست که با شفافیت تصویر بیشتر و رزولوشن بالاتر عرضه شده باشد، بلکه کل محیط از ساختمان ها گرفته تا مدل سازی سه بعدی اشیا و یا حتی برگ درختان از ابتدا طراحی شده اند. نور پردازی نیز به همین صورت دوباره طراحی شده تا حرکت خورشید در آسمان در ساعات مختلف را شبیه سازی کند ، سایر عوامل طبیعی نیز به همین صورت می باشند . البته این تغییرات هزینه ای را نیز در بر داشته اند . نسخه ی اصلی Fable سرشار بود از نور سفید و رنگ های شاد که شاید زیاد طبیعی هم نبودند . درست است که این نور پردازی جدید چهره ی واقعی به بازی بخشیده اما جو گرم و دوست داشتنی Fable را که باعث میشد Alibion گیمر ها را به خود جذب کند تا حدی از بین برده است .در Fable anniversary بعضی مناطق  به قدری تاریک هستند که لذت جستجو در آنها را از بین برده اند .

گیمر هائی که Fable anniversary را بازی میکنند به 2 دسته تقسیم شده اند :

1 – گروهی که نسخه ی اصلی بازی را انجام داده اند

2- گروهی که آن را بازی نکرده اند .

گروه اول بیشتر به تفاوت ها توجه خواهند کرد . بعضی از آنها را مثبت و بعضی را منفی دانسته و بر اساس تجربیات گذشته بازی را جلو خواهند برد ، اما دسته ی دوم که مخاطبان اصلی این متن را به خود اختصاص داده اند ، گروهی هستند که Fable anniversary را بازی کرده و تجربه ی نسخه ی اصلی را ندارند . این گروه از گیمر ها Fable anniversary را متفاوت از سایر عناوین نقش آفرینی ماجراجوئی خواهند یافت . چرا که بر خلاف سایر عناوین مشابه که گفتار شما شخصیت شما را تعریف خواهد کرد ، در Fable anniversary رفتار شماست که شخصیت شما را خواهد ساخت . چنانچه رفتار خوب داشته باشید و به مردم کمک کنید به یک قهرمان تبدیل خواهید شد ، حال آنکه رفتار های نامناسب خوی شیطانی شما را پرورش خواهد داد . یکی از جالب ترین موارد موجود در Fable anniversary این است که همه درباره ی کار شما به یک نحوه قضاوت نخواهند کرد به عنوان مثال چنانچه یک گرگینه را بکشید مردم از شما تشکر خواهند کرد و این کار شما را شجاعانه خواهند دید اما مطمئنا سایر گرگینه ها به دشمنان شما تبدیل خواهند شد.

من قدرتمند هستم

میتوانید احساساتتان را با دادن گل و جواهرات نشان دهید یا میتوانید قدرتتان را با پرورش عضلاتتان به نمایش بگذارید و یا ذات بدتان را با کشتن یکی از دوستانتان در جلوی دیدگان مردم به همه ثابت کنید . اکشن بازی ساده و مبارزات به دلیل ضعف های کنترلی تا حدودی خسته کننده هستند . در زمان انجام ماموریت با دشمنانی مواجه خواهید شد که میتوانید از مبارزات رو در رو و یا تیر و کمان و جادو برای از بین بردن آنها استفاده نمائید . ترکیب تیر و کمان و جادو بهترین ترکیب برای پیروزی در مبارزات است . البته سیستم نشانه گیری در بازی افتضاح است . بارها شده است که در زمان هدف گیری برای کشتن یک زامبی تیر به فروشنده ای که در طرف دیگر ایستاده اصابت کرده است و یا زمانی که تمام تلاش خود را برای نشانه روی می کنید ، دوربین بر روی شمشیر شما تمرکز میکند . این ضعف از نسخه ی اصلی بازی وجود داشته و اینجا هم خود نمائی میکند . این که سیستم هدف گیری بازی از چه قانونی پیروی میکند ، هنوز مشخص نشده است ، پس زیاد خودتان را سرزنش نکنید . مبازات تن به تن هم مشکلات خاص خودشان را دارند . از تکان خوردن های عجیب کارکتر تا ضربه نزدن ها در زمان حمله از جمله ی این مشکلات است . البته چیزی که باعث شده این مشکلات بیشتر خسته کننده باشند تا خشم آور ساده بودن بازیست ، به طوری که شما همیشه انبوهی از داروهای التیام آور را همراه خواهید داشت که باعث میشوند تصویر Game over را نبینید .

در بازی میتوانید bodyguard داشته باشید

در بازی میتوانید بادیگارد داشته باشید تا در زمان های مورد نیاز به کمک شما بیایند . البته با توجه به درجه ی سختی بازی احیانا به این مورد نیازی نخواهید داشت

آخرین ویرایش در 05 شهریور 1395، 01:16
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
8.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
6.0
Fable anniversary عنوانی است که به جو بازی و برخورد ها می پردازد ، تا پیروزی بر دشمنان و بهبود قدرت های کارکترتان . همچنین این عنوان گیمی است که به جستجو و یافتن توجه ویژه ای دارد . پیدا کردن مسیر های جدید ، گشتن به دنبال صندوق های گنج و کندن قبر ها در جستجوی وسایل ارزشمند و یافتن درب های شیطانی که رمز و راز هائی را در پشت خود پنهان نموده اند که البته برای ورود به آنها باید حق عضویت پرداخت کنید که این حق عضویت ها به صورت پیشرفت کردن در یک مهارت خاص و یا یک هدیه ی ارزشمند و یا شاید چاق بودن است ، ساختار کلی Fable anniversary را تشکیل میدهند . مواردی که ذکر شد ، مواردی هستند که Fable anniversary را برجسته کرده اند . درست است که سبک مبارزه و همچنین طراحی محیط بازی کهنه شده و قدیمیست اما بازی مملو از جذابیت هاست . درست است که گاهی بازی روندی کند و کسل کنند پیدا میکند اما جاذبه های بازی به حدی هستند که به سرعت شما را سرحال خواهند آورد .
نقاط قوت
  • داستان پردازی بسیار خوب
نقاط ضعف
  • مبارزات سخت
  • کنترل نا متعادل شخصیت اصلی
7.6/10

امتیاز شما

(14 رای )
7.0/10
خوب
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.