نویسنده: Kasra Derakhshan یکشنبه، 17 فروردين 1393
ساعت 17:51

نقد و بررسی بازی South Park : The Stick Of Truth

5 از 5

خاله بازی دوران کودکی را به یاد دارید ؟ به ترتیب سن و قد و هیکل و جنسیت ، یکی پدر می شد ، یکی مادر و دیگری هم فرزند/ان . گاهی اوقات هم اگر بازیکن !!! اضافه ای بود ، نقش یکی از اقوام را می گرفت و این گونه ، شمائی کودکانه از روابط و تعاملات خانوادگی ایجاد می شد . حال تصور کنید اگر در این بازی ، یک دعوای صرفا ظاهری و به قول خودمان – الکی – بین دو نفر شکل می گرفت ، اما در ادامه به حدی بسط پیدا می کرد که چند نفر از بزرگترهای فامیل ، عملا به خاطرش کشته می شدند ، چه می شد ؟

South Park : The Stick Of Truth چنین حال و روزی دارد . با این تفاوت که به جای یک اتمسفر ایرانی ، با یک نمونه آمریکایی طرف هستیم و به جای 1-2 خانواده خویشاوند ، یک شهرک در معرض خطر است !!!

مجموعه South Park ، نزدیک به دو دهه است که با داستان ها ، شخصیت ها ، دیالوگ ها و فضا سازی های منحصر به فردش ( که در عین سادگی ، بسیار با کیفیت و تاثیر گذار به تصویر کشیده شده ) ، مردم گوشه و کنار دنیا را به خنده – و گاها – فکر وامی دارد . همه جور موضوعاتی از هزل و هجو و طنز گرفته تا تمسخر و حتی اهانت را می توان در این مجموعه 17 فصلی یافت . از این رو است که South Park شهرتی جهانی دارد گرچه در ایران خودمان ، عده کثیری هستند که از وجود آن بی خبر بوده و نصف عمرشان بر فناست !!

این مجموعه ، به پاس هسته و درون مایه ساختار شکنانه ای که دارد ، تمام تعصبات فرهنگی ، قومی ، ملی ، سیاسی ، اجتماعی ، مذهبی و عقیدتی را به معنای واقعی کلام ، دور ریخته و تنها تعصبی را که برای خود نگه می دارد ، به سخره گرفتن و به چالش کشیدن سایر تعصب هاست . و همواره در تلاش بوده که نشان دهد چگونه یک رویداد کوچک – ولو حتی برداشت غلط یک بچه چهار ساله از رویدادی کاملا طبیعی – می تواند سیلی از وقایع خانمان برانداز را ایجاد کند .

P2

 احتمالا می توانید حدس بزنید که این دوقلوهای کانادایی ، در همین لحظه کدام فیلم معروف هالیوود را مسخره می کنند !!!

داستان

 شخصیت های اصلی South Park ، چهار پسربچه 10 ساله به نام های استنلی ، کایل ، اریک و کنی هستند که با مکمل شدن سایر دوستان و بستگان دور و نزدیک شان ، ماجراهای متنوع این سری را شکل می دهند . یکی از علایق این بچه ها ، بازی کردن در نقش قهرمانان یکی از داستان های حماسی یا اساطیری نظیر ارباب حلقه هاست . و تا پایان بازی شان ، فارغ از تمام اتفاقات جدی و سرنوشت سازی که در محیط پیرامون رخ می دهد ، از نقشی که گرفته اند خارج نمی شوند .

 اولین پارادوکس جالب و دوست داشتنی در همین جا اتفاق می افتد که بچه ها با اینکه حتی خود به دفعات از ماهیت بازی گونه کار خود صحبت می کنند ، اما بازهم در هر شرایطی ، نقش خود را با تعهدی شکست ناپذیر دنبال می کنند !!

 همین پارادوکس به نطفه اولیه The Stick Of Truth بدل شده ؛ شما به عنوان پسربچه ای که تازه به همراه خانواده اش در شهرک South Park  مستقر شده است ، تدریجا با یکایک بچه های این شهرک آشنا شده و ماجراهای مختلفی را تجربه می کنید .

 در همان ابتدا بعد از اینکه متوجه بازی بچه ها می شوید ، اریک کارتمن ( که نگارنده ارادت خاصی خدمت ایشان دارد !!! ) به عنوان جادوگر اعظم و رئیس گروه انسان ها ، شما را فورا به عضویت گروه خود درآورده و از موضوع کلی بازی شان پرده برداری می کند !

 معلوم می شود که محوریت کلی بازی حول عصایی به نام عصای حقیقت می چرخد . بر طبق افسانه ها ( تکرار می کنم : افسانه ها ! ) هرکس که دارنده این عصا باشد ، مالک تمام دنیا و قدرت ها شده و می تواند هرآنچه را که خواست به کنترل مستقیم خود درآورد . البته این عصا به پاس ماهیت افسانه ای خود ، اصلا وجود خارجی نداشته و بچه ها در بازی شان ، از یک تکه چوب خشک و بی مصرف به عنوان عصای حقیقت استفاده می کنند !!! خوشبختانه این عصا ، در دقایق اول بازی در اختیار گروه انسان هاست . اما خیلی زود ربوده شده و شخصیت ما با کمک دوستانش ، در پی بازپس گیری آن ، رهسپار گوشه و کنار شهرک South Park  می شود .

داستانی بینهایت کلیشه ای و در پیت !! اما حتی همین کلیشه هم ، عمدا و با هدف مسخره کردن فیلم های فانتزی سبک قرون وسطی که مملوء از کلیشه ها و وقایع قابل پیش بینی و بی ربط هستند ، به کار گرفته شده است .

South Park Stick of truth Screenshots

با پرنسس " کنی " آشنا شوید ...

گرافیک

دوستانی که سری تلویزیونی South Park  را ندیده اند احتمالا واکنش های مختلفی نسبت به ظاهر بصری TSoT نشان خواهند داد . عده ای از آن لذت می برند و عده ای دیگر در همان ساعات اول ، عطای بازی را به لقایش می بخشند . احتمالا یک گروه سوم نیز خواهند بود که اصلا می مانند در کدام جبهه قرار می گیرند !!! تمام این ها فقط به دلیل ظاهر بسیار ساده و کودکانه بازی است که عینا از نسخه تلویزیونی آن گرفته شده . محیط ها همه با کمک ساده ترین اصول اولیه طراحی و به صورت پرسپکتیو های یک نقطه ای و یا حتی برش ها و تک نماهای ساده از شخصیت ها و ساختمان ها طراحی شده اند و در 80 درصد مواقع خبری از تصاویر سه بعدی حجم دار نیست . با این وجود بازهم دنیای South Park کاملا ملموس و تاثیر گذار است .

South Park : The Stick Of Truth Screenshots

بعد بصری بازی به معنای واقعی کلام از به کارگیری حداقل ها شکل گرفته . بافت های چشم نواز ، مدل های سنگین و پرجزئیات ، نورپردازی های منسجم و سایه های باکیفیت را در TSoT فراموش کنید ! که به تبعیت از مجموعه تلویزیونی ، به کلی دورشان را خط کشیده است . به بیان ساده تر ، همه چیز در South Park در بدوی ترین حالت ممکنه نمایش داده می شوند و نتیجتا جای زیادی هم برای تحلیل ندارد . اما باز هم با تمام این اوصاف و در کمال ناباوری ، TSoT به عنوان یک بازی ، زیبا و دوست داشتنی است .

South Park : The Stick Of Truth Screenshot

موزیک و صدا گذاری

بخش صداگذاری و موسیقی بازی هم ، راه گرافیک و اتمسفر کلی بازی را پیش گرفته و از مجموعه اصلی الهام گرفته است . موسیقی بازی به لحاظ کمیتی ضعیف است . به زحمت می توان 5 قطعه موسیقی در کل آن یافت اما با این وجود ، همگی از کیفیت خوبی برخوردار هستند . به ویژه قطعه موسیقی که به کرات به هنگام گردش در شهرک South Park می شنوید ، طنز ویژه ای را در قلب خود مخفی کرده و مدام سعی می کند بازی کودکانه و تخیلی بچه ها را ، پر اهمیت و خطیر جلوه دهد . برخی دیگر از قطعات نیز دقیقا از مجموعه اصلی به امانت گرفته شده اند .

Soth Park the stick of truth screenshot

حتی مانگا های ژاپنی نیز از گزند South Park در امان نیستند !!!

اندرباب صداگذاری شخصیت ها ، دقیقا از همان گوینده های مجموعه اصلی استفاده شده تا مخاطب با بازی احساس غریبی نداشته باشد . طنز به کار رفته در دیالوگ ها نیز دقیقا همان طنز گستاخانه ، شفاف و سرراستی است که در مجموعه تلویزیونی استفاده شده و نیمی از هویت و بار سرگرمی دنیای South Park  را به دوش می کشد .

 گیم پلی

 می رسیم به قسمتی که TSoT بالاخره توانست در آن ، خلاف انتظارات و پیش بینی ها عمل کند . به شخصه اصلا فکر نمی کردم که TSoT  در واقع یک بازی نقش آفرینی و مینی استراتژیک ، آن هم با سبک نوبتی باشد . مکانیزم کلی گیم پلی در تمام طول بازی یکسان است و تنوع خود را صرفا مدیون آیتم های پرتعداد ، لوکیشن های متنوع ، لباس ها و تسلیحات مختلف است که البته هیچ کدام از این ها ، هیچ تغییر اساسی در کلیت گیم پلی ایجاد نکرده و تنها بر تعادل مبارزات ، تاثیر نسبی دارد .

South Park the stick of truth screenshot

شما باید به تمام قسمت های شهرک سر بزنید ، ماموریت های اصلی و فرعی را انجام دهید ، دوستان جدید پیدا کنید ، آیتم جمع کنید و ضمن تمام این ها ، با دشمنان مختلف نیز مبارزه کنید . تنوع دشمنان در حد خوبی قرار دارد و هرکدام بسته به ماهیت خود ، از حملات منحصر به فردی استفاده می کنند .گرچه برخی از دشمنان ، نسبت به بعضی از حملات آسیب ناپذیرند اما متاسفانه بازهم هسته اصلی مبارزات دست نخورده مانده و تفاوت یک دشمن با دیگری ، عملا تغییری در سبک مبارزه شما ایجاد نمی کند .

South Park the stick of truth screenshot

زمانی که مبارزه را آغاز می کنید ، بعد از یک صفحه Load که به شکل رعد و برق صورت می پذیرد ، طرفین دعوا در موقعیت های خاص قرار گرفته و هرکدام به نوبت از قابلیت ها و امکانات خود برای شکست طرف مقابلشان استفاده می کنند . با توجه به مکانیزم استراتژی نوبتی ، این سوال پیش می آید که در هر مبارزه ، کدام طرف اولین ضربه را وارد می کند ؟ این سوال درست چند لحظه قبل از آغاز نبرد و با پیش دستی کردن یکی از طرفین در ضربه زدن به حریف پاسخ داده می شود . این ضربات قبل از مبارزه ، تاثیری بر میزان سلامتی افراد نداشته و صرفا در پاسخ به این سوال که کدام طرف می تواند اولین حرکت را انجام دهد ، تعبیه شده اند .

 هر مبارز می تواند حداکثر بین 2 تا 3 حمله متفاوت داشته باشد . اما برای جلوگیری از تکراری شدن ، عدد فوق برای شخصیت اصلی تا انتهای بازی به 6 می رسد !!! این مهم به خوبی می تواند تفکر استراژیک بازیکن را در موقعیت های خاص ، به فعالیت وادارد .

 برای انجام هرکدام از حملات ، باید دکمه ای خاص را فشار دهید یا یکی از آنالوگ ها را در جهتی بچرخانید . میزان آسیبی که هرحمله وارد می کند ، رابطه مستقیمی با دقت ، سرعت عمل و زمان بندی شما در اجرای درست آن دارد .

South Park the stick of truth screenshot

علاوه بر این ها ، یک لیست بلند و بالا از خوراکی ها و نوشیدنی ها هم در اختیار دارید که آشکارا ، بازی های RPG فانتزی ( که معجون های جادویی رنگارنگ ، عضو ثابتشان هستند ) را هدف تمسخر قرار می دهد . هرکدام از این خوراکی ها و نوشیدنی ها ، تاثیرات مختلفی بر توانایی های شخصیت شما یا کارکتر همراهتان در حین مبارزه خواهد داشت . میزان سلامتی ، میزان PP( Portion Point ) برای انجام حملات ویژه و میزان Mana ( برای ....... از بیان کاربرد اش معذوریم !!! ) قدرت حمله ، قدرت دفاع ، حمله مجدد و حتی احیای مبارز همراه ، مجموعه خواصی هستند که هرکدام از خوراکی ها و نوشیدنی ها برایتان خواهند داشت .

South Park the stick of truth screenshot

جدا از تسلیحات رزم ، آیتم های دیگری نیز در نقاط مختلف یافت می شوند که همگی جنبه فروشی دارند و البته اکثرا در یکی از قسمت های مجموعه تلویزیونی به کار رفته اند و دیدنشان در بازی ، حس جالبی دارد .

South Park the stick of truth screenshot

هوش مصنوعی رقبا نیز ، به پاس سبک استراتژی نوبتی ، تعریف چندانی نداشته و همگی بر اساس یک الگوریتم نوشته شده اند . از این رو بسیاری از مبارزات ، حتی بر روی درجه سختی HardCore نیز چالش برانگیز نیستند و این مساله با ارتقاء شخصیت و دسترسی به لباس ها و تسلیحات بهتر ، بیش از پیش نمود پیدا می کند . تنها برخی از مبارزات موجود در خط داستان اصلی ، دشوار هستند که آن ها نیز با دقت در انتخاب حملات و استفاده درست از امکانات می توانند پشت سر گذاشته شوند . همچنین با پیشروی در بازی ، بر اثر رویداد های گوناگون 4 قابلیت ویژه به دست می آورید که مهمترین کاربری شان به هنگام گردش آزاد خودنمایی می کند و استفاده به جا از هرکدام ، می تواند راه ها یا آیتم های مخفی بسیاری را در اختیارتان قرار دهد .

 با انجام هر ماموریت و شکست هر دشمن ، مقداریXP به دست می آورید و قطعا ، همان طور که فکر می کنید با جمعاوری میزان معینی XP یک درجه ارتقاء یافته و می توانید یکی از قابلیت های ویژه در نبردهایتان را تقویت کنید . هر توانایی تا 4 مرتبه قابل ارتقاء است .

South Park the stick of truth screenshot

از آن جایی که شخصیت شما ، در میان اهالی South Park  غریب است ، یکی از کارهای مهمی که باید پیوسته بدان توجه داشته باشید ، یافتن دوست است . معمولا ، یک بار صحبت کردن با هر نفر ، او را به جمع دوستانتان اضافه می کند . اما برخی از افراد ، برای پیوستن به جمع دوستانتان ، انجام کاری را از شما طلب می کنند . می پرسید دوست یابی در TSoT به چه دردی می خورد ؟ به درد گرفتن Perk .

TSoT علاوه بر سبک استراتژی نوبتی ، یک بازی RPG نیز به حساب می آید و همه می دانیم که یکی از عناصر همیشگی این ژانر ، Perk ها هستند که قابلیت هایی مفید اما مستتر در اختیارتان می گذارند . در South Park ، دریافت Perk تنها از طریق دوست یابی ممکن است . مثلا 15 دوست ، برابر با یک Perk هستند . پس دست از انذوا و گوشه گیری بردارید و کمی با اجتماع دم خور شوید !!!!

South Park the stick of truth screenshot

دختر بچه ها نیز در بعضی قسمت ها ، درست به اندازه پسرها نقش های تعیین کننده دارند

پیش تر به فقدان گیم پلی در ایجاد تنوع و اینکه چه طور سازندگان تلاش کرده اند با قرار دادن یک سری تغییرات در اسلحه ها ، لباس ها و لوکیشن ها ، این کمبود را کم رنگ سازند ، اشاره شد . در بازی شما این اجازه را دارید که هرزمان اراده کردید ، ظاهر شخصیت خود را ، از فرق سر گرفته تا نوک انگشتان پا !! تغییر دهید . اسلحه ، کلاه خود ، زره ، دستکش و کفش ، جدا از تاثیر مستقیم در قدرت های تهاجمی و تدافعی شما ، از لحاظ ظاهری نیز پتانسیل قابل توجهی دارند اما سایر پارامترهای متغیر نظیر ریش مصنوعی یا آرایش های جنگی ، که صورت شخصیت تان را مزین می کنند ، صرفا جنبه ظاهری دارند .

آخرین ویرایش در 06 شهریور 1395، 18:14
گرافیک
8.0
گیم پلی
9.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
8.0
هرآنچه تا به این جا گفتیم به کنار . نمی توان یک نکته کلیدی در خصوص TSoT را نادیده گرفت . و آن اینکه با یک بازی که بر مبنای یک برنامه تلویزیونی ساخته شده طرف هستیم . معمولا خیلی به ندرت پیش می آید که چنین بازی هایی دارای کیفیت خوب یا حتی متوسط باشند و اکثرا با وجود نظارت سازندگان اصلی نسخه تلویزیونی بر روند ساخت بازی ، بازهم کارهایی از همه نظر ضعیف هستند . بازی Avatar ، WatchMen و Iron Man ، سه نمونه بارز از چنین مساله ای هستند . TSoT جزو معدود بازی های ساخته شده در این شاخه است که از نفرین فوق جان سالم به در برده و از همه نظر در سطحی خوب قرار دارد و می تواند با شوخی ها و کنایه هایش ، اوقات شیرینی را برای مخاطب فراهم آورد . اما توصیه اکید نگارنده این است که این بازی را بدون دیدن حداقل چند فصل از مجموعه تلویزیونی ، تجربه نکنید . می توانید مطمئن باشید که در غیر این صورت بیش از نیمی از پیام ها و کنایه های بازی را درک نخواهید کرد و نتیجتا آن لذتی را که باید از بازی نخواهید برد .
نقاط قوت
  • گیم پلی فوق العاده
  • شوخی های دوست داشتنی
نقاط ضعف
  • موسیقی خسته کننده
8.8/10

امتیاز شما

(16 رای )
7.8/10
خیلی خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.