نویسنده: قاسم ممتاز جمعه، 12 آبان 1396
ساعت 23:29

دیوی و دوستان | بررسی و معرفی بازی موبایل Quiz Panic

5 از 5

نقد و بررسی و معرفی بازی موبایل و اندروید Quiz Panic

سبک پرسش و پاسخ به یکی از ژانرهای محبوب در بین بازی‌سازان ایرانی و پرمخاطب در بین کاربران تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است. روزانه شاهد تعداد زیاد بازی‌هایی هستیم که عموما توسط سازندگان مستقل و استودیوهای بازی‌سازی کوچکتر در این ژانر تولید و عرضه می‌شوند. با توجه به این حجم انبوه عرضه، انتخاب عناوینی که خوش ساخت بوده و ارزش امتحان کردن را داشته باشند قطعا کار زمان‌بر و دشواری خواهد بود. همراه بازی‌مگ باشید تا یکی از عناوین نسبتا جدید این ژانر را با هم بررسی کنیم .

توجه: بنا به اعلام بارانا گیمز، بازی Quiz Panic محصول مشترک این استودیو و گروین گیمز فرانسه است. در رابطه با نوع همکاری اطلاعات دقیق منتشر نشده. در این بررسی، به بخش فارسی بازی می‌پردازیم و استودیوی بارانا‌گیمز را بعنوان توسعه‌دهنده ی بازی مد نظر قرار می‌دهیم.

Quiz Panic یک بازی تمام آنلاین است که با مجموعه ی قابل توجهی از سوالات اطلاعات عمومی در تمام زمینه‌ها شما را به چالش می ‌کشد. در Quiz panic بازیکنان می توانند درگروه‌های 2 تا 20 نفره با یکدیگر رقابت کنند. یکی از ویژگیهای جذاب این بازی دقیقا همین امکان رقابت با گروهی از افراد است که می توانند دوستان شما بوده یا کاملا ناشناس باشند. در هر دور از مسابقه، بر اساس نوع رقابتی که در آن شرکت می ‌کنید، 5 تا 10 سوال مختلف از شما پرسیده می‌شود که با پاسخ درست و سریعتر از باقی شرکت کنندگان به سوال امتیاز دریافت می‌کنید. هر شرکت کننده حداکثر 6 ثانیه فرصت دارد تا به سوال مطرح شده پاسخ بدهد. یکی از ویژگی‌های جالب بازی این است که می‌توانید پاسخی که باقی شرکت کنندگان به سوال مطرح شده می‌دهند را ببینید و به هر مقدار که می‌خواهید در بازه‌ی زمانی تعیین شده نظرتان را عوض کنید. البته اینکه سریع انتخاب کنید و به اولین انتخابی که انجام می‎دهید پایبند باشید، در صورتی که انتخاب شما درست باشد، باعث می‌شود تا امتیاز بیشتری دریافت کنید و در رتبه‌ی بهتری قرار بگیرید.

Quiz Panic Review P1

از طرفی Quiz Panic به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفستان را بسنجید. اینکه چقدر به تشخیصتان اطمینان دارید و تا چه حد تابع جمع هستید، موارد جالبی هستند که با یک گیم ساده ی موبایلی می‌توانید آنها را در خودتان کشف کنید!

هدف اصلی در Quiz Panic بدست آوردن سکه برای شرکت در مسابقات مراحل بالاتر و همینطور پیشرفت دیوی و ارتقای شکل و شمایل و توانایی های او با رفتن به مراحل بعدیست. البته توانایی هایی که در رابطه با آنها صحبت کردم متاسفانه تنها به امکان دست زدن در مرحله ی 30 بازی به بعد ختم می‌شود!

Quiz Panic در عین حال که یک بازی رقابتی و مولتی پلیر است، بخش Career یا داستانی 100 مرحله ای دارد و با شرکت در مسابقات و برنده شدن امتیازات لازم و همینطور انجام درخواست‌هایی که بعنوان ماموریت برای شما تعریف می‌شود، می‌توانید مراحل را پشت سرگذاشته و بازی را تمام کنید. یکی از نقاط ضعف بازی این است که نمی‌توانید زمینه‌ی سوالات را تعیین کنید. از طرفی با توجه به ادعای سازنده ی بازی مبنی بر تعریف بیش از 20000 سوال در Quiz Panic سیستم تصادفی انتخاب سوال بخوبی طراحی نشده و ممکن است در 5 مسابقه‌ی پشت سر هم 20 درصد سوال‌ها تکراری باشند! سیستم Match Making بازی هم بسیار ساده است. 3 حالت مختلف بازی در Quiz Panic وجود دارد که به گروه پنیک، گروه خفن و بازی با دوستان تقسیم می‌شوند. در گروه پنیک، برای شرکت در مسابقه باید قلب خرج کنید که این قلب ها تنها با گذشت زمان خود بخود به حساب شما واریز می‌شوند. مسابقات این گروه با 4 تا 6 نفر شرکت کننده انجام می‌شود و جایزه هم مثل باقی مسابقات به سکه پرداخت می‌شود. شاید یکی از تغییرات جذاب بازی می توانست تغییر در نوع جایزه در گروه های مختلف باشد. بعنوان مثال از قلب ها برای ارتقای مهارت‌های دیوی استفاده می‌شد و جایزه‌ی شرکت در مسابقات گروه پنیک هم قلب بود! در گروه خفن حداکثر  20بازیکن شرکت می کنند و در قسمت بازی با دوستان از 2 تا 10 نفر می توانند شرکت کنند. تنها تفاوت این 3 گروه مختلف، اول پیش نیاز ورود به مسابقه است و در وهله‌ی دوم تعداد نفراتی است که در آن‌ها شرکت می‌کنند. همین! هیچ شخصی سازی یا تنظیمات اضافی برای آنها تعریف نشده. جذاب‌تر این بود که برای گروه دوستان هاست یا سازنده‌ی بازی می‌توانست برای بازی قوانینی وضع کنذ. مثل اینکه زمینه ی سوالات چه چیزی باشد؟ یا زمان پاسخ‌گویی به سوالات چقدر باشد؟ و یا اینکه تعداد سوالات چند عدد باشد؟ بازی دستتان را در شخصی سازی بطور کامل بسته و فقط اجازه‌ی شرکت در مسابقه را به شما می‌دهد.

Quiz Panic Review P2

از طرفی پاسخ به سوالات با سرعت اینترنت شما رابطه ی مستقیم دارد. ممکن است بخاطر پایین بودن سرعت اینترنت شما نسبت به سایرین و وجود تاخیر در ارسال پاسخ، در حالی که فکر می‌کنید زودتر از باقی شرکت کنندگان به سوال مطرح شده پاسخ داده اید، پس از نمایش نتیجه در کمال تعجب خودتان را در رده‌ی آخر ببینید! البته از یک توسعه دهنده‌ی مستقل توقع برنامه نویسی پیشرفته در زمینه ی تخمین مقدار تاخیر کلاینت و بهینه سازی موتور پذیرش جواب بر اساس این زمان تاخیر را نداریم اما استفاده از سرورهای قویتر با پینگ پایینتر، احتمالا می‌توانست این مشکل را تا حد قابل توجهی حل کند. یکی دیگر از مشکلات بازی عدم نظارت بر نام کاربر یا افرادی است که در هر رقابت شرکت می‌کنند. با توجه به امکان انتخاب هر نام کاربری، پیدا می‌شوند افرادی که به قصد ایجاد تشنج و التهاب با نام‌های ناپسند در مسابقات شرکت می‌کنند و متاسفانه هیچ راهی برای گزارش آن مخاطب به ادمین یا مدیر یا توسعه دهنده و یا حتی بیرون انداختن آن شرکت کننده توسط سایر شرکت کنندگان وجود ندارد. در زمینه ی درجه‌ی سختی سوالات هم هیچ تنظیماتی وجود ندارد. ممکن است در مجموعه‌ی سوالاتی که در هر مسابقه مطرح می‌شوند، بعضی بسیار سخت و بعضی فوق العاده آسان باشند.

اما در بخش گرافیک، گیم‌پلی و همینطور طراحی رابط کاربری، شخصا از Quiz Panic لذت می‌برم. انواع مختلف سوالات مطرح شده در مسابقات که به روند یکنواخت گیمی در ژانر پرسش و پاسخ جذابیت می‌بخشد، مثل سوالات پراسترس یا سوالات چسبناک که چقدر دوست داشتیم تنوع آنها بیشتر بود، طراحی فانتزی و فلت محیط و همینطور کاراکتر دیوی که بطور کاملا محسوسی از مینیون‌ها تقلید شده و حتی صداگذاری این شخصیت‌ هم با صدای مینیون‌ها انجام شده، محیط کاربر پسندی را ایجاد کرده است. با وجودی که در سبک بازی‌های سوال و جواب اصلا به طراحی کاراکتر نیازی نیست، توسعه دهنده به کاربر احترام گذاشته و شخصیتی مجازی خلق کرده که هم باعث جذاب‌تر شدن بازی شده و هم روش هوشمندانه‌ای برای خرج سکه‌های درون بازی بجز شرکت در مسابقات باشد. روشی که دست توسعه دهنده برای پیشنهاد استفاده از خریدهای درون برنامه ای به کاربران را باز گذاشته!

Quiz Panic Review P3

خریدهای درون برنامه ای عضو مهمی از بازی‌های رایگان هستند که می‌توانند هم منبعی برای درآمدزایی تولید کننده‌ی محصول باشند و هم به بهبود بازی بواسطه‌ی بازخوردهای مخاطبین کمک کنند. از نظر من پرداخت‌های درون برنامه ای Quiz Panic کاربرپسند تعریف نشده اند! تعداد انتخاب‌های این بخش کم و هزینه ی پرداختی زیاد است که قطعا بر تصمیم کاربران برای خرید و همینطور پرداخت مبلغ تاثیرگذار خواهند بود.

در هر صورت Quiz Panic بازی جذاب و تا حد زیادی اعتیادآور است. به خوبی عطش شما را برای نمایش توانایی‌هایتان به چالش می‌کشد و وادارتان می‌کند تا برای اول شدن بارها و بارها تلاش کنید. از طرفی برای جمع‌های دوستانه‌، می‌تواند سرگرمی چند نفره ی جذابی باشد که با این وجود هنوز راه زیادی برای بهترین بودن در ژانر پرسش و پاسخ پیش رو دارد.

    دانلود بازی Quiz Panic

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.