نویسنده: فرشاد سه شنبه، 16 آبان 1396
ساعت 02:36

موفقیت چیزی فراتر از فروش کنسول است | مصاحبه با فیل اسپنسر

5 از 5

 فیل اسپنسر: موفقیت تنها به فروش کنسول خاصی محدود نمی‌شود

چقدر زود به نسل بعدی کنسول‌ها رسیدیم. دو شرکت رقیب سونی و مایکروسافت رویکردهای خود را تغییر داده و تفکری چون بازار تلفن‌های همراه را در پیش گرفته‌اند. اولین دستاورد این تفکر، کنسول PS4 Pro و دومین Xbox One X بود. مایکروسافت اعلام کرد که همه افراد می‌توانند از مزایای Xbox One X بهره ببرند، چه از تلویزیون 4k برخوردار باشند یا نباشند. اما فیل اسپنسر به عنوان رئیس Xbox اکنون اعتراف کرده است که کنسول Xbox One S که از قدرت کمتری نسبت به Xbox One X برخوردار است، فروش بهتری خواهد داشت.
در زمان برگزاری Brazil Game Show، گیم‌اسپات توانست مصاحبه‌ای با فیل اسپنسر صورت دهد که در آن پیرامون مسائل مختلفی نظیر قابلیت کراس پلی، پشتیبانی از بازی Cuphead و مواردی دیگر بحث شده است. نکته قابل توجه در این مصاحبه، معیاری است که اسپنسر در ارتباط با موفقیت در نظر دارد. بنظر می‌رسد که اسپنسر علاقه کمی به فروش کنسول داشته و بجای آن به ظهور ایده‌های جدید در صنعت خود علاقه‌مند است. او این موضوع را بدیت صورت توصیف کرد: «رشد افراد علاقه‌مند به Xbox از طریق روش‌های مختلف». او اعلام کرد:

فکر می‌کنم که در این بازه زمانی تمرکز زیادی برروی فروش سخت افزار معطوف شده است، به عنوان یک بازیکن، ما موقعیت‌های دیگری که مرتبط با تجارت کنسول‌ها هستند را از دست داده‌ایم. کنسول‌ها اهمیت دارند، من عاشق آن‌ها هستم اما این بخشی از صنعت بازیسازی است نه همه چیز. پس من موفقیت را تنها در فروش یک نسخه خاص از کنسولمان نمی‌بینم. آیا ما در این صنعت رشد داشته‌ایم؟ آیا تعداد مصرف کنندگان ما افزایش یافته‌اند؟

براساس آمار، فروش کنسول PS4 بهتر از Xbox One بوده است که بدون تردید یکی از علت‌های آن پشتیبانی مناسب در بازار بوده است. این در حالی است که فیل اسپنسر طرح‌هایی نظیر پشتیبانی از نسل قبل و فعال نمودن قابلیت کراس ‌پلی را برای Xbox One در کارنامه کاری خود دارد.
در ادامه شاهد گفتگوی ما با فیل اسپنسر خواهید بود.

اولین سوال من در مورد بازی Cuphead است. آن را به پایان رسانیده‌اید؟

اسپنسر: من هنوز نسخه retail این بازی را به پایان نرسانده‌ام. فکر می‌کنم یکی از دلایلی که اقدام به دریافت بازی‌ها می‌کنیم، به پایان رساندن آن‌ها است. در ارتباط با Cuphead فکر می‌کنم که من پیش از عرضه بازی، تمام باس‌های آن را کشتم. اما نه، من برای چهار هفته در سفر بودم، پس فرصت زیادی برای تکمیل بازی نداشتم.

بنظر می‌رسد که این تنها یک بهانه است.

اسپنسر: بله هست، اما این بازی واقعاً فوق العاده است. من برای استودیوی سازنده بازی خوشحالم. آن‌ها برای مدت زیادی برروی این بازی کار کرده بودند و فروش خوب این بازی، پاداش آن‌ها بوده است. واکنش‌ها به این بازی بسیار عالی بوده و ترکیب همه این‌ها با هم، فوق العاده می‌شوند.

 Phil Spencer interview 1

در اوایل این هفته خبری در مورد شما منتشر شد. شما به «تیم مدیران ارشد» مایکروسافت پیوستید. فکر می‌کنم که معنی آن برای شما جلسات بیشتر باشد، اما معنی آن برای Xbox چگونه است؟

اسپنسر: من حدود سه سال و نیم به عنوان «سرپرست ارشد تیم» (senior leadership team) مایکروسافت فعالیت کرده‌ام و معنی بازارِ بازی را به آن‌ها آموزش دادم. منظورم بازارِ بازیِ یک بیلیون بازیکن است. مردم در سراسر این دنیا به اجرای بازی می‌پردازند. سال گذشته در این تجارت 120 بیلیون دلار جابجا شد و شاهد افزایش صفرها بودیم. این تجارت یک تجارت واقعی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ است. مایکروسافت حضور جدی‌ای در زمینه بازی‌ها داشت و به اندازه توان آن را توسعه داد. فکر می‌کنم نیاز به تغییری در تفکرات داخلی و خارجی داریم، اینکه مایکروسافت صرفاً یک شرکت ساخت کنسول نیست، بلکه یک شرکت بازیسازی نیز هست.
فکر می‌کنم برخی اوقات مردم بازی‌ها را بسته به کنسولی که اقدام به اجرای آن‌ها می‌نمایند تعریف می‌کنند، اما تعاریف بسیار بیشتری در مورد بازی‌ها وجود دارد. زمانی که در هواپیما حضور داردم، اقدام به اجرای بازی‌ها برروی تلفن همراه یا PC می‌کنم. زمانی که در خانه حضور دارم اقدام به اجرای بازی‌ها با کنسول خود می‌کنم و همچنین اقدام به اجرای بازی‌ها برروی کلیه دستگاه‌هایی که علاقه دارم می‌نمایم. حمایتی که در حال حاضر از سوی مدیران مایکروسافت صورت می‌گیرد فوق العاده است.
کنسول ما اهمیت زیادی دارد. ما در تاریخ 16 آبان اقدام به انتشار کنسول Xbox One X می‌کنیم که در برزیل نیز شاهد آن خواهید بود. این کنسولی بسیار قدرتمند است. ما همچنین کنسول Xbox One S را در اختیار داریم. کنسول‌ها بخش مهمی از تجارت هستند اما تمام آن نیستند. چیزهایی مثل حضور شبکه Xbox Live برروی چند دستگاه، چیزهایی مثل فراهم کردن قابلیت استریم برروی دستگاه‌های مختلف از طریق Mixer، فراهم نمودن قابلیت اجرای بازی Minecraft برروی چند دستگاه و موارد دیگر، همه این‌ها اهمیت زیادی در ارتباط با بازی‌ها دارند.

کنسول Xbox One X چند هفته دیگر منتشر خواهد شد. در شب‌های پیش از عرضه کنسول بیدار خواهید بود؟ استرس اصلی شما در حال حاضر چیست؟

اسپنسر: من در تلاشم تا Light Level خود را در بازی Destiny 2 افزایش دهم تا بتوانم در Raid شرکت کنم. این چیزی است که امروزه مرا در شب‌ها بیدار نگه می‌دارد. بخشی از من حس فوق العاده‌ای دارد. من نسخه‌ای از Xbox One X را که همه مصرف کنندگان دریافت خواهند کرد در خانه دارم و از آن استفاده می‌کنم. حس خوبی در مورد موقعیت فعلی این کنسول و کاری که تیم سازنده صورت داده‌اند، دارم. هر تعطیلات نقطه اوجی برای شبکه Xbox Live و Mixer بوده است، چراکه آن‌ها در حال توسعه هستند.
امسال استراتژی بلندمدت‌تری نسبت به صنعت بازیسازی داریم. زمانی که بازی‌ها و توسعه آن‌ها را می‌بینید، به خود می‌گویید که برروی چه بازی سرمایه‌گذاری کنیم که اگر این سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، تبدیل به بازی خوبی نخواهد شد، این موضوعی سرگرم کننده و فرصت فوق العاده‌ای است. این موضوع مرا شب‌ها بیدار نگه می‌دارد چون من جواب تمام پرسش‌ها را نمی‌دانم و همزمان که تلاش می‌کنم تا پاسخ را بیابم، اقدام به افزایش Light Level خود می‌کنم.

مشخصاً شما در تلاشید تا با کنسول Xbox One X در صنعت پیش‌رو باشید. آیا تاکنون نگران این موضوع شده‌اید که شاید گامی اضافی رو به جلو برداشته باشید و چیزی را ساخته‌اید که در حال حاضر بکار بازیکنان نیاید؟ احتمالاً بسیاری از آن‌ها در حال حاضر از تلویزیون 4k و HDTV برخودار نیستند.

اسپنسر: در این مورد بازار تصمیم گیرنده خواهد بود. ما دارای مجموعه‌ای از محصولات در بازار هستیم. این حرف را بارها و حتی فکر می‌کنم در برنامه شما در E3 نیز گفته باشم. از دید ما Xbox One S پیش‌روی بازار خواهد بود. این کنسول مقرون به صرفه‌تر است، امکان اجرای بازی‌های مشابه را دارد، از پلیر 4K Blu-ray نیز برخوردار است.
کنسول Xbox One X برای افرادی است که بدنبال کسب یک تجربه فوق العاده هستند. چه شما تلویزویون 1080p داشته باشید چه 4k، شاهد قدرت بیشتر کنسول Xbox One X خواهید بود، اما این کنسول برای همه افراد مناسب نیست. این وضعیت درست مانند کنترلرهای Xbox One Elite است. ما قصد نداریم تا به همه بگوییم «اگر بدنبال کنترلر اضافه‌ای هستید، پس بروید و کنترلر Elite بخرید.». اکنون ما در مورد بازی‌ها صحبت می‌کنیم. افراد زیادی هستند که بازی‌ها را بصورت تصادفی اجرا می‌کنند اما افرادی نیز هستند که بازی‌ها را به عنوان سرگرمی شماره 1 خود قلمداد می‌کنند.  برای کسانی که بازی، در درجه نخست سرگرمی‌های آن‌ها است، ما بهترین تجربه ممکن را ارائه خواهیم داد.
اگر من بازی‌ای را با کیفیت حقیقی 4k و قابلیت HDR بازی می‌کنم، بدین معنی نیست که همه افراد باید بازی خود را اینگونه اجرا کنند. بنابراین به بازیکنان حق انتخاب داده‌ایم. آیا ما نوآوری را از سر گذرانده‌ایم؟ گفتن این عبارت در مورد بازیکنان کمی دشوار است. فکر می‌کنم که باید منتظر بود و دید. من اعتماد به نفس زیادی در مورد این کنسول دارم.

Phil Spencer interview 3

وضعیت عناوین third-party در سال 2018 و تا پایان امسال چگونه خواهد بود؟ منظور من این است که، شما از عناوین first-party بزرگی برخوردارید که هم اکنون منتشر شده‌اند. برای برخی از بازیکنان، بازی‌های ا نحصاری که از سوی سازندگان third-party دریافت می‌کنند بسیار مهم است. می‌توانید بگویید که چشم انداز شما برای Xbox در سال آینده چگونه است؟

اسپنسر: مردم معمولاً بخاطر این موضوع مرا سرزنش می‌کنند. علاقه‌ای به طرحی ندارم که منجر می‌شود بازیکنان سایر پلتفرم‌ها نتوانند به اجرای یک محتوا یا استفاده از اسلحه‌ای خاص در یک بازی یا در یک مرحله مشخص بپردازند. می‌دانم که این موضوع با محتوای انحصاری Call of Duty برای مایکروسافت شروع شد و این مشکل به Xbox بر می‌گردد. تنها می‌توانم بگویم من که هستم. گرچه بهترین جواب ممکن نیست.
بازی Cuphead مثال خوبی است، این یکی از عناوین برنامه ID Xbox بود و تیم سازنده آن هدف معینی داشتند و می‌دانستند که قصد انجام چکاری دارند. برای همکاری با آن‌ها برروی این بازی سرمایه‌گذاری کردیم. ما فرصت‌های بیشتری را در این بازی دیدیم و این چیزی بود که قابلیت تبدیل شدن به عنوانی انحصاری برای کنسول ما را داشت. اگر ما برروی این بازی سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم، شاید بجایی که اکنون رسیده است، نمی‌رسید.
در ارتباط با بازی PUBG، همانطور که می‌دانید این بازی موفیت بزرگی برروی PC کسب کرده است و ما نیز آن را بصورت انحصار زمانی برای کنسول خود تبدیل کرده‌ایم. مردم می‌پرسند که این بازی چه زمانی برای PS منتشر می‌شود؟ و من می‌گویم با استودیوی Bluehole (سازنده بازی PUBG) صحبت کنید تا نسخه‌ای از آن را تولید کند. این چیزی است که برروی آن متمرکز شده‌ام. در حال حاضر، ما به این بازی کمک کردیم تا نسخه کنسولی آن آماده گردد. تمرکز ما برروی این منعطف شده است که بهترین بازی ممکن را بسازیم. فکر می‌کنم که Chang-han Kim و Brendan Greene به عنوان تهیه کننده و کارگردان این بازی نیز چنین چیزی بگویند. ما از استودیوهای first-party استفاده می‌کنیم تا چیزهای جدیدی را بررسی کنیم. در حال حاضر در حال بررسی قابلیت استریمینگ از طریق Mixer، قابلیت کراس‌پلی با PC و کنسول‌ها در بازی Sea of Thieves هستیم. فکر می‌کنم تمام موارد گفته شده مهم هستند.
بررسی وضعیت عناوین third-party برروی تقویم خوب بنظر می‌رسد. من هفته گذشته در ژاپن بودم و چیزهای فوق العاده‌ای دیدم. امروز صبح در حال بررسی تقویم بودم، فکر می‌کنم که سال خوبی در پیش‌روی ما است. می‌دانم که عادت کرده‌ام تا همیشه چنین چیزی بگویم اما معتقدم سالی که قرار است یک بازی Red Dead عرضه شود، سال خیلی خوبی خواهد بود.

با شما موافقم که نباید بازی‌ها براساس پلفترمشان مورد سنجش قرار گیرند اما شما معتقدید که وجود انحصاری‌ها همچنان می‌توانند به فروش یک کنسول کمک کنند؟

اسپنسر: فکر می‌کنم اگر شما به بازار بازی‌ها از طریق کنسول نگاه کنید و تمام تمرکزتان برروی آن معطوف شده باشد، پس شاید بگویید که بخش مهمی از این بازار به کنسول‌ها مربوط می‌شود. بازی‌های کنسول‌ها بخش قابل توجهی از صنعت را تشکیل می‌دهند. یکی از دلایلی قدرتمند بودن PC همین است، چون یک پلتفرم بیشتر نیست. (رقیبی ندارند) از طریق چیزهایی نظیر کراس پلی، ما به مردم اجازه خواهیم داد تا در کنار یکدیگر، برروی پلتفرمی که در اختیار دارند به اجرای بازی بپردازند. ما بازی Killer Instinct را در استیم قرار دادیم و به مردم اجازه دادیم که به اجرای آن از طریق ویندوز یا Xbox یا استیم بپردازند.
شاید واقعاً بخواهید بدنبال گسترش یک دستگاه خاص باشید و تنها بگویید که ما در جستجوی فرصت‌هایی هستیم که از طریق بازی‌ها برای یک کنسول خاص در دسترس قرار می‌گیرند، این هم روشی است اما ما چنین مسیری را در پیش‌روی خود نمی‌بینیم. زمانی که به چیزهای بزرگی در صنعت بازیسازی امروز نگاه می‌کنیم، چیزهایی نظیر توئیچ، استیم، PUBG و Minecraft را می‌بینیم. مردمی که از نسخه سوئیچ بازی Minecraft برخوردارند با مردمی که آن را برروی آیفون دارند، بازی می‌کنند. آن‌ها از یک دستگاه تحت سیستم عامل ویندوز یا Xbox استفاده نمی‌کنند، اما آن‌ها از بازی ما و شبکه Xbox Live جهت دسترسی به قابلیت چند پلتفرمی استفاده می‌کنند. این آینده صنعت بازیسازی است. اینکه شما به گسترش بازی خاصی بپردازید تا مردم را مجبور به خرید دستگاهی خاص نمایید، چیزی نیست که آینده‌ای در این تجارت داشته باشد.

Phil Spencer interview 4

پس بازی‌ها به عنوان یک اکوسیستم در مقابل کنسول‌ها قرار می‌گیرند؟ این عادلانه است؟

اسپنسر: بله همین است. ببینید برای من آسان است که از بازی Minecraft استفاده کنم، چون به آن دسترسی دارم. نمی‌خواهم Minecraft را به عنوان تنها مثال این موضوع مطرح کنم اما Minecraft یک بازی کنسولی است؟ برخی از مردم ممکن است بگویند بله، برخی دیگر بگویند نه. من به آمار نگاه می‌کنم. این بازی جزو بازی‌های قابل توجه Xbox 360 در تمام زمان‌ها بوده است. پس فکر می‌کنم که این یک بازی خوب کنسولی است. آیا این یک بازی برای تلفن‌های همراه است؟ این بازی همچنین یکی از بازی‌های درجه یک از نظر خرید برروی سیستم‌های آندروید و iOS در هر سال بوده است. آیا این یک بازی برای PC است؟ شروع این بازی با پلتفرم PC بوده است و یکی از عناوین بزرگ آن محسوب می‌شود. پس جواب سوال شما مثبت است. شما با بازی‌ها طرف هستید، بازی‌های ویدئویی. بازی PUBG یک بازی ویدئویی است. چگونه می‌توان یک بازی را در صنعت بازیسازی توسعه داد؟ چطور به سازندگان کمک کنیم تا بهترین بازی‌ای که می‌توانند را بسازند و از هر چیزی که می‌خواهند استفاده کنند و بیشتری بازیکن ممکن را برای ما فراهم کنند؟ نه تنها بازیکن، بلکه حتی بازدیدکنندگانی را برای ما فراهم کنند؟ امسال بازیکنان بیشتری به سمت تماشای بازی‌های ویدئویی نسبت به اجرای آن‌ها می‌آیند و همچنین زمان اجرای بازی‌ها افزایش می‌یابد. پس در نتیجه آمار مربوط به همه حالت‌ها افزایش می‌یابد. اکنون بسیاری از بازیکنان در حال نگاه کردن به بازی Cuphead هستند تا ببینند چگونه می‌توان باس‌ها را شکست داد. همه این‌ها برای صنعت بازیسازی خوب است، چون منجر به افزایش مخاطبینی خواهد شد که به فرانچایز و بازی شما اهمیت می‌دهند.

قصد دارم به سراغ موضوع دیگری بروم که در سال‌های اخیر فعالیت زیادی در مورد آن داشته‌اید، قابلیت کراس پلی. بازی Fortnite بطور اتفاقی این قابلیت را فعال کرد، این موضوع برای یک هفته یا دو هفته پیش بود؟

اسپنسر: فکر می‌کنم کمی کمتر.

بله، پس این قابلیت امکان‌پذیر است.

اسپنسر: فکر نمی‌کنم که جهان متوقف شده باشد.

نه جهان متوقف نشده است.

اسپنسر: فکر می‌کنم همه چیز به روال خود ادامه دارد.

بله تا آنجا که من می‌دانم، همچنان جاذبه زمین در حال کار کردن است و مردم همچنان به اجرای بازی‌ها می‌پردازند اما سوالی که قصد پرسیدن آن را از شما داشتم این بود که، آیا شما بطور رسمی به این قابلیت دست یافته‌اید؟ آیا تلاش کرده‌اید تا در مورد آن با شرکت سونی صحبت کنید؟

اسپنسر: ما چندین بار با شرکت سونی صحبت کرده‌ایم. حضور بازی Minecraft برروی PS، با توجه به فروش و گیم‌پلی می‌تواند بزرگ‌ترین بازی برروی آن پلتفرم باشد. ارتباط ما با شرکت نینتندو تقویت یافته است. آن‌ها بخوبی ما را پشتیبانی می‌کنند و ما به همکاری خود با آن‌ها ادامه می‌دهیم. اما فکر می‌کنم که رویکرد سونی متفاوت باشد. آن‌ها باید در مورد افکار خود توضیح دهند. کاربران استیم می‌توانند بگویند «من قصد دارم بازی Killer Instinct را برروی استیم در اختیار داشته باشم و آن را با افرادی که از طریق فروشگاه ویندوز اقدام به خرید برروی Xbox می‌نمایند اجرا کنم. Gabe Newell و Scott Lynch و تیم آن‌ها فوق العاده هستند. فکر می‌کنم که مردم به کراس پلی نگاه می‌کنند و می‌گویند که این قابلیت برای بازیکنان بهتر است. اگر این برای بازیکنان مفید است، پس چرا زمان‌های سختی را پشت سر نگذارم و برروی آن کار نکنم، مخصوصاً اینکه شما تلاش می‌کنید تا تجارت بازی را با ساخت بازی‌ها و فرصت‌های جدید، بزرگ‌تر از قبل کنید. این موضوع در مورد بازی‌های مستقل اهمیت زیادی دارد. وقتی شما بازی مستقلی را می‌سازید، 5 فرصت جدید خواهید داشت، نسخه استیم، Xbox Live برروی PC، نسخه Xbox، نسخه PS و نسخه سوئیچ. ما به سازندگان کمک می‌کنیم که زندگی را بر خود سخت نگیرند.

Phil Spencer interview 5

فکر نمی‌کنید که فرصت ایجاد این قابلیت میان Xbox و PS4 از دست رفته است؟

اسپنسر: با خودم نزاع زیادی در مورد اینکه اظهار نظری در مورد رویکرد یا زمانبندی شرکت سونی ارائه دهم، دارم. می‌دانم که آن‌ها تفکر مشخصی دارند که می‌گوید اگر دوستان من این کنسول را دارند، نمی‌توانند با افرادی که اقدام به خرید سایر کنسول‌ها نمایند، بازی کنند. به همین دلیل آن‌ها کنسولی که من دارم را خواهند خرید. قرار نیست که این تفکر تغییر کند. به همین دلیل ما بازی Minecraft را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عناوین چند پلتفرمی قرار دادیم و به بازیکنان اجازه دادیم تا اقدام به اجرای آن برری هر پلتفرمی نمایند. فکر نمی‌کنم که همه افراد از اکوسیستم مد نظر آن‌ها پیروی کنند. پس من هرگز نمی‌گویم که چیزی از دست رفته است اما فکر می‌کنم بسیاری از دلایل اصلی و سناریوهای مشخص، کاربردی ندارند.

پشتیبانی از نسل قبل مسلماً یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های شما است. مدتی است که آن را تحت فشار قرار داده‌اید و مسلماً کنسول Xbox One X نیز از آن پشتیبانی می‌کند. فکر می‌کنم که همچنان این برنامه قصد دارد تا از عناوین Xbox پشتیبانی کند، درست است؟

اسپنسر: ما به زمان دستیابی به این قابلیت بسیار نزدیک هستیم. من داشبورد کوچکی در اختیار دارم و زمانی که به آن مراجعه می‌کنم، می‌توانم تمام بازی‌ها و وضعیت آن‌ها را ببینم. می‌دانم که بازی‌هایی از Xbox در راه هستند، اما فکر نمی‌کنم که همه آن‌ها را معرفی کرده باشیم. این کار را باید طی همکاری با همکاران خود صورت دهیم اما همچنان در دست پیگیری است. احساس خیلی خوبی در مورد آن دارم. بازی‌های فوق العاده بنظر می‌رسند.

هنوز امید دارید که این قابلیت امسال در دسترس قرار گیرد؟

اسپنسر: بله، حس خوبی در مورد آن دارم. چیزهایی هستند که باید در مورد نحوه عملکرد این قابلیت برروی کنسول Xbox One X توضیح دهیم. مخصوصاً آنکه فکر می‌کنم مردم متوجه جذاب بودن آن‌ها خواهند شد. برخی از بازی‌های در دست کار بسیار عالی هستند و برخی دیگر خیر. اما مکانیک گیم‌پلی و خنده‌ای که برروی صورت شما بدلیل مشاهده بازی‌های 15 سال پیش نقش خواهد بست، نتیجه کار خواهند بود. مانند اجرای مجدد بازی Crimson Skies، چنین چیزی فوق العاده است، این بازی عالی بنظر می‌رسد.

Phil Spencer interview 6

در گذشته برخی از سازندگان کنسول‌ها از قابلیت‌های مشابهی با پشتیبانی از نسل قبل پشتیبانی کرده‌اند که براساس آمار، کسی علاقه‌ای به آن‌ها نداشته است. آمار قابلیت شما نیز چنین چیزی را نشان می‌دهد، چرا این قابلیت برای شما انقدر مهم است؟ حتی اگر همه کاربران از آن استفاده نکنند.

اسپنسر: اینکه بازیکنان از این قابلیت استفاده نمی‌کنند صحت ندارد. من آن گزارشات را که هیچکس از این قابلیت استفاده نمی‌کند را دیده‌ام. همانطور که همه افراد از این قابلیت استفاده می‌کنند، صحت ندارد، اینکه هیچکس هم از این قابلیت استفاده نمی‌کند هم صحت ندارد. بسیاری از اطلاعات، اطلاعات third-party هستند بنابراین من واقعاً نمی‌توانم بگویم که چند نفر از یک بازی خاص این قابلیت استفاده کرده‌اند، این‌ها بازی‌های ما نیستند. فکر می‌کنم بهترین نشانه مربوط به Black Ops 2 باشد که وقتی در دسترس قرار گرفت، جزو لیست 10 بازی پرفروش NPD قرار گرفت. یک بازی Xbox 360 قدیمی که نشان از توجه مردم به این قابلیت دارد.
ما همچنان به سرمایه گذاری خود برروی این قابلیت ادامه می‌دهیم و علت آن، این نیست که برخی دیگر (شرکت سونی) چنین چیزی در اختیار ندارند. اگر شرکت دیگری چنین کاری را فردا صورت دهد، ما به کار خود خاتمه نمی‌دهیم. نسبت به ارائه این قابلیت به مصرف کنندگان خود متعهدیم چون وقتی بازی را برروی پلتفرم قدیمی خریده‌اند، امکان اجرای آن را برروی پلتفرم جدید نیز داشته باشند. ما در برزیل قرار داریم، جایی که کنسول Xbox 360 هنوز در مرکز توجه قرار دارد و زمانی که در کنفرانسی حضور داشتم، یک برزیلی از من پرسید «بروم و یک کنسول Xbox 360 بخرم؟» و من گفتم «اگر خرید آن برای شما ارزش دارد، بروید و آن را بخرید.» تعهد ما به شما این است که بیش از 400 بازی را برروی کنسول Xbox 360 ارائه دهیم. زمانی که شما به سراغ Xbox One رفتید، آن بازی‌ها نیز همراه با شما خواهند بود. نیازی به خرید مجدد آن‌ها نیست.
فکر می‌کنم که تفکراتی پیرامون نسل قبل وجود دارد. اطلاعات ما نشان دهنده نوعی توجیه برای آن‌ها هستند. توجیهی که می‌گوید ما نمی‌خواهیم شما به سراغ خرید کنسولی قدیمی بروید. می‌خواهیم شما کنسول جدید ما را بخرید. بدنبال آن هستم که به بازیکنان حق انتخاب دهم. گسترش فضای بازیسازی نباید منجر به ایجاد تفرقه یا کارهایی برای هل دادن شما به سمت جلو شود. به همین دلیل Xbox One X دارای بازی‌های مشابه با Xbox One S است. پلتفرم PC مدت‌ها پیش این کار را انجام داد. این چیزی شبیه به علم نیست که بدنبال کشف آن باشیم. این برای من اهمیت دارد که یک نفر پلتفرمی را بگیرد که ما برروی آن سرمایه گذاری می‌کنیم.

سال آینده چنین زمانی فکر می‌کنید که کنسول Xbox One X به چه دستاوردهایی رسیده باشد؟

اسپنسر: به موفقیت Xbox فکر می‌کنم و اینکه مردم چطور تشویق شدند تا بازی‌های خود را برروی Xbox اجرا کنند، بازی‌های ما را بخرند، به تماشای چیزهایی برروی Mixer و شبکه Xbox Live و کنسول ما بنشینند. کاری به این ندارم که چه تعداد کنسول Xbox One X یا Xbox One S و یا حتی بازی‌هایمان فروخته شده است. من به پیشرفتی که در تعداد مخاطبین بدست آورده‌ایم نگاه می‌کنم که ممکن است یک مصرف کننده در چین باشد که بوسیله آندروید اقدام به اجرای بازی Minecraft نماید اما او فردی خواهد بود که به پلتفرم ما متصل خواهد شد، کسی که از Mixer استفاده خواهد کرد، کسی که به شبکه Xbox Live وصل می‌شود، کسی که با دوستان خود بصورت آنلاین به صحبت می‌پردازد. این‌ها معیارهای مد نظر من هستند.
فکر می‌کنم که در این بازه زمانی تمرکز زیادی برروی فروش سخت افزار معطوف شده است، به عنوان یک بازیکن، ما موقعیت‌های دیگری که مرتبط با تجارت کنسول‌ها هستند را از دست داده‌ایم. کنسول‌ها اهمیت دارند، من عاشق آن‌ها هستم اما این بخشی از صنعت بازیسازی است نه همه چیز. پس من موفقیت را تنها در فروش یک نسخه خاص از کنسولمان نمی‌بینم. آیا ما در این صنعت رشد داشته‌ایم؟ آیا تعداد مصرف کنندگان ما افزایش یافته‌اند؟

می‌خواهم به موضوعات پیشین و یکی از عوامل استرس‌زای شما برگردم، بازی Destiny. چیزهایی در مورد افراد مختلفی شنیده‌ام که به fireteam شما می‌پیوندند.

fireteam من همواره باز است، بنابراین افرادی به آن ملحق می‌شوند. برخی اوقات my party من برروی شبکه Xbox Live نیز باز است و مردم به آن ملحق می‌شوند. یکی از مشکلات من این است که هنوز نمی‌توانم به raid ملحق شوم، چون Light Level من به 280 نرسیده است. من 6 نفر را در fireteam خودم در tower دارم و من نمی‌توانم آنجارا ترک کنم. برای همین برخی اوقات مجبور به اخراج کسی خوام شد تا بتوانم در Strike یا هر چیز دیگری شرکت کنم. از آن افراد عذرخواهی می‌کنم اما بله fireteam من باز است.

 Phil Spencer interview 2

مقدار Power level شما چقدر است؟

اسپنسر: 237. من در توکیو بودم، این عذر من است. من در هفته گذشته توکیو بودم. هفته پیش از آن در ساحل شرقی بودم و این سفرها زمان مرا گرفتند. بانجی به من اجازه نمی‌دهد تا با شخصیت Xbox خودم برروی PC بازی کنم. در نتیجه وقتی در سفر هستم نمی‌توانم پیشرفتی برروی PC کسب کنم، اما آن‌ها باید قابلیتی را برای من اضافه کنند. اما بله فکر می‌کنم که هنوز 237 هستم و MIDA Multi-Tool را بدست نیاورده‌ام. این سلاح من در بازی اول بود و در بازی دوم به آن نیاز دارم.

آیا بازی از کنسول نینتندو سوئیچ را در حال حاضر اجرا می‌کنید؟

اسپنسر: نه حقیقتاً. نه به علت بدی. من آن را با خودم در این سفر نیاورده‌ام اما می‌خواهم شرکت نینتندو را ستایش کنم. من همیشه اینکار را انجام می‌دهم. من دو سال پیش را به یاد می‌آورم، وقتی Switch در دسترس قرار گرفت و مردم می‌گفتند «نگران سونی باش نه نینتندو.». من همیشه توسط خلاقیت‌های نینتندو تحت تاثیر قرار گرفته‌ام. آن‌ها عالی هستند. آن‌ها شرکای خوبی برای ما در ارتباط با بازی Minecraft بوده‌اند.

ما با شما در سائو پائولوی برزیل صحبت کردیم. این دومین حضور شما در Brazil Game Show بود. چه نظری در مورد بازار اینجا در حالیکه دو هفته مانده به عرضه کنسول Xbo One X دارید؟

اسپنسر: فکر می‌کنم زمانی که با دوستان خودم در آمریکا، بریتانیا یا اروپا صحبت می‌کنم، به بازار آمریکای لاتین به عنوان یک بازار مناسب نگاه نمی‌شد. مکزیک دارای بازار بزرگی است، یکی از 5 بازار بزرگ در جهان. همچنین برزیل دارای بازار بزرگی است، یکی از 5 بازار بزرگ در جهان و این‌ها حقیقت دارند. شما شاهد غرفه سونی درست در کنار ما هستید. شما شاهد همه ناشرین بزرگ، با بازی‌هایشان در اینجا هستید. فکر می‌کنم حدود 76 میلیون بازیکن در برزیل حضور دارند، پس ما می‌توانیم تعداد قابل توجهی کنسول در اینجا بفروش برسانیم. ما بازیکنان زیادی را در اینجا در اختیار داریم. همانطور که در تاریخچه ما قابل مشاهده است، سرمایه گذاری قابل توجهی در بازار برزیل و مکزیک نموده‌ایم. ما چیزهایی نظیر Game Pass را در اینجا منتشر و اقدام به بومی سازی Mixer خواهیم نمود.
در طبقه‌ای که ما حضور داریم، بازی PUBG قابلیت اجرا را دارد. تیم استودیوی Rare با بازی Sea of Thieves اینجا حضور دارند. این یک نمایشگاه بزرگ با حضور 300 هزار نفر است. فکر می‌کنم، همانطور که می‌بینید، بازار جهانی بازار برزیل را به رسمیت شناخته است. اینجا بازار بزرگی است و برای ما اهمیت زیادی دارد.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1396
    نظرها: 48
    تشکر: 72
    تشکرشده: 51
    کنسول‌های بازی:

    "من در تلاشم تا Light Level خود را در بازی Destiny 2 افزایش دهم تا بتوانم در Raid شرکت کنم. این چیزی است که امروزه مرا در شب‌ها بیدار نگه می‌دارد."
    واقعا ایشون اعجوبه ای هستند. خدا حفظ شون کنهgrin

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.