نویسنده: محمد مراقی چهارشنبه، 08 آذر 1396
ساعت 22:52

نقد و بررسی فیلم American Made

0 از 5

اقتباس کمدی از منبعی ترسناک و نتیجه‌ عالی | نقد و بررسی فیلم American Made

بری سیل، خلبان بااستعداد و حرفه‌ای دهه‌های 70 – 80 ایالات متحده آمریکا، یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های قضایی تاریخ این کشور را به خود اختصاص داده است. پرونده‌ عجیب و باور نکردنی بری سیل، به تازگی با کارگردانی داگ لیمان وارد دنیای سینما شده است و تجربه خوبی را برای طرفداران ژانر بیوگرافی به همراه دارد. از سازمان اطلاعاتی CIA گرفته تا کاخ سفید، همه‌ی مقامات عالی‌رتبه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا با بری سیل همکاری کرده‌اند تا یکی از بزرگترین پرونده‌های قضایی تاریخ این کشور را تشکیل بدهند. فیلم American Made شاید بهترین فیلم بیوگرافی چند سال اخیر هالیوود نباشد، اما قطعا یک درام – مستند دیدنی است که یک 115 دقیقه هیجان‌انگیز و دلهره‌آور را به نمایش می‌گذارد. داگ لیمان در مقام کارگردانی فیلم American Made، به خوبی از پتانسیل‌های مفید تام کروز (بازیگر نقش بری سیل) طی همکاری‌های قبلی‌شان نظیر فیلم Edge of Tomarow آگاه است و بهترین جایگاه هنمرنمایی این هنرپیشه‌ی 54 ساله‌ هالیوودی را ایجاد کرده است. در ادامه‌ مطلب با ما در بازی‌مگ‌ همراه باشید تا بپردازیم به بررسی فیلم American Made، تازه‌ترین هنرنمایی ستاره‌ محبوب هالیوود، تام کروز.

hero American Made 2017برخورد جالب بری با مامورین قانون، از جمله قسمت‌های خنده‌دار فیلم است

خلاصه داستان: (اگر هنوز فیلم را تماشا نکرده‌اید، بهتر است از مطالعه این بخش صرف نظر کنید) ماجرای فیلم American Made  از جایی آغاز می‌شود که بری سیل (با بازی تام کروز)، خلبان بااستعداد اهل آمریکا، در شرکت بزرگ مسافربری هوایی TWA مشغول به کار است و روزهای تکراری دوران کاری‌اش را سپری می‌کند. شیفر (با بازی دامنهال گلسون) که یکی از کارکنان سازمان اطلاعاتی CIA است، به سراغ بری می‌رود و به او پیشنهاد انجام یک ماموریت جدید را می‌دهد. طبق این درخواست، بری سیل باید از شرکت TWA خارج و مشغول عکس برداری از پایگاه شورشیان موجود در آمریکای جنوبی برای سازمان CIA شود. بری سیل قبول می‌کند و برای شیفر مشغول به کار می‌شود. درنتیجه پس از عکس برداری از این شورشیان، رفته رفته وارد همکاری با بزرگترین کارتل مواد مخدر در آمریکای جنوبی با ریاست پابلو اسکوبار می‌شود و محموله‌های کوکایین را به ایالات متحده آمریکا وارد می‌کند. از قضا CIA هم این کارش را نادیده می‌گیرد. سپس بری سیل کسب و کار خودش را با همکاری شیفر رونق می‌بخشد و مشغول جابجایی محموله‌های سلاح AK-47 به نیروهای شورشی می‌شود. این کسب و کار بزرگ و البته غیرقانونی بری سیل، در راس خود تحریک سازمان‌های CIA، DEA (سازمان مبارزه با مواد مخدر)، پلیس ایالتی و همچنین FBI را به دنبال دارد و حسابی برای بری سیل مشکل‌ساز می‌شود. تمامی این حوادث برگرفته از زندگی واقعی بری سیل است و کاملا مستند به حساب می‌آید.

American Made S2پابلو اسکوبار و خورخه، از بزرگترین تبهکاران آمریکای جنوبی هستند و در فیلم کاملا به آنها پرداخته شده

فیلم American Made با اینکه یک فیلم بیوگرافی و درام به حساب می‌آید، اما متفاوت‌ترین فیلمی است که در این ژانر خواهید دید و هنگام تماشای آن بیشتر حس تماشای یک مستند سیاسی به شما دست خواهد داد. این موضوع به علت فیلمبرداری متفاوت فیلم American Made پدیدار شده است. فیلمبرداران این فیلم مانند خیلی از مستندهای دیگر، از روش فیلمبرداری دوربین روی شانه استفاده کرده‌اند و شاهد تکان خوردن دوربین در بیشتر سکانس‌های فیلم هستیم. علاوه بر تکان خوردن‌های همیشگی دوربین در فیلم، مدام شاهد زوم شدن روی صورت کاراکترهای مختلف هستیم که موجب ملموس‌تر شدن جنبه‌ی مستندی فیلم می‌شود، بیننده را کاملا وارد بطن فیلم می‌کند و باعث می‌شود حس کنید که در لحظه، درون سکانس‌های فیلم حضور دارید و شخصیت‌ها را از نزدیک دنبال می‌کنید. این موضوع یکی از نقاط قوت مهم فیلم American Made است و دوست‌داران مستند را حسابی از این عنوان راضی نگه می‌دارد. علاوه بر این، هنگام سکانس‌های هیجان‌انگیز فیلم که حادثه‌ دلهره‌آوری مثل سقوط یک هواپیما را به نمایش می‌گذارند، تجربه‌ به مراتب واقعی‌تر و قابل لمس‌تری را به ارمغان آورده‌اند و بیننده را به بطن درونی حوادث وارد می‌کنند. این مورد با وجود صداگذاری‌های باکیفیت و جذاب فیلم، حسابی تماشای American Made را هیجان‌انگیز کرده است. تمامی این موارد هنگامی اثرگذاری خود را دوچندان می‌کنند که تام کروز را به عنوان ستاره‌ اصلی فیلم مشاهده می‌کنیم. ظاهرا تام کروز قصد دارد با بازی بسیار خوب خود در فیلم American Made، تجربه‌ی بد و پر ایراد فیلم مومیایی را جبران کند و باعث آشتی کردن طرفدارانش با وی شود. فیلمنامه‌ این فیلم باعث شده شاهد هنرنمایی تام کروز در نقشی باشیم که کاملا با ویژگی‌های شخصیتی وی همخوانی دارد. یک مرد میانسال خوش‌گذران که به دنبال ماجراجویی‌های جدید است، سرمایه‌ی زیادی دارد، ماشین‌های خفن سوار می‌شود و تیپ‌های جذاب می‌زند. این موارد موجب بهترین نقش‌آفرینی تام کروز شده‌اند و شاهد درخشش بی‌حد و حصر وی در فیلم هستیم. به طوری که شاید اگر تام کروز در فیلم نبود، دیگر ارکان خوش‌سخات فیلم American Made اصلا به چشم نمی‌آمدند و بینندگان از آن لذت نمی‌بردند. پس می‌توان نتیجه گرفت که اصلی‌ترین نقطه قوت فیلم، که American Made را به یکی از بهترین درام – مستندهای سال‌های اخیر تبدیل می‌کند، همین تام کروز است.

barry silkتصویر متعلق به بری سیل در دنیای واقعی

یکی از دیگر موضوعاتی که موجب درخشش بسیار خوب تام کروز در American Made و همچنین سرگرم‌کننده‌تر شدن خیلی از سکانس‌های فیلم شده است، فیلمنامه‌ بسیار خوب آن است که دست و بال تام کروز را حسابی در نقش‌آفرینی‌اش باز گذاشته. به طوری که شاید خیلی از دیالوگ‌ها و واکنش‌های کروز در فیلم، از قبل برنامه‌ریزی نشده باشند و کاملا فی‌البداهه توسط وی اجرا شوند. این موضوع یکی از اصلی‌ترین موارد مورد نیاز برای یک درام باورپذیر و مستند است که خوشبختانه کاملا در فیلم American Made با ساختاری رضایت‌بخش جای گرفته است. اما یکی از ایرادات مهم فیلم که شاید آنچنان به چشم نیاید و حتی با آن مخالفت کنید، اقتباس نه‌چندان کامل از زندگی بری سیل است. اگر با اتفاقات پر فراز و نشیب بری سیل و نقاط تاریک زندگی او آشنا باشید، به خوبی متوجه می‌شوید که نباید فیلم American Made با اینهمه چاشنی کمدی و لحظات خنده‌دار ساخته می‌شد. بری سیل در واقع مردی است که تمام وقت خود را صرف کسب و کارش می‌کند و اصلا به خانواده‌اش اهمیت نمی‌دهد؛ تنها حضوری که از وی در کانون خانواده احساس می‌شود، پول تمام نشدنی و بسیار زیادش است. اما به وضوح در فیلم علاقه‌ی زیاد بری سیل به همسر و کودکانش را مشاهده می‌کنیم و اصلا توجهی به جنبه‌های آزاردهنده‌ی زندگی‌ وی و مشکلات خانوادگی‌اش در فیلم نشده است. از طرفی دیگر، بری سیل سال‌ها مشغول همکاری با بزرگترین کارتل مواد مخدر و خطرناکترین خلافکار تاریخ آمریکای جنوبی (پابلو اسکوبار) بوده است و قطعا باید فشارهای روحی و روانی زیادی را متحمل شده باشد. اما در فیلم American Made اصلا به این موضوع توجهی نشده است و به جای آن، شاهد خوش‌گذرانی‌های متوالی بری سیل با این خلافکار خطرناک و دیگر همکاران او هستیم و هیچ تمرکزی روی نقاط تاریک این همکاری خطرناک و تهدیدآمیز صورت نگرفته است. داگ لیمان در مقام کارگردانی این اثر تصمیم گرفته است که به جای پرداختن به جنبه‌های تاریک و دردناک زندگی بری سیل، مقدار چاشنی‌ کمدی و لحظات خنده‌دار فیلم را افزایش دهد و American Made را در واقع به یک درامِ کمدی تبدیل کند.

american madeمن هنوز نفهمیده‌ام، شیفر دوست بود یا دشمن؟!

فیلم American Made، ساخته شده توسط داگ لیمان با حضور ستاره‌ محبوب و پرطرفدار هالیوود، تام کروز، یکی از بهترین درام – مستندهای چند سال اخیر است که با ضرباهنگ تند و هیجان‌انگیز خود، جذابیت زیادی را به همراه دارد. این اثر شاید بهترین فیلمی که می‌توان از زندگی بری سیل ساخت، نباشد. اما قطعا یک بیوگرافی تماشایی است و حسابی بینندگان خود را سرگرم می‌کند و تا آخرین لحظات فیلم، بیننده‌ را پای نمایشگر نگه می‌دارد و در برخی مواقع‌ هم استرس زیادی به او وارد می‌کند. مهم نیست که طرفدار آثار بیوگرافی هستید یا نه؛ فیلم American Made با ساختار درام خود که توجه ویژه‌ای به استانداردهای مستند می‌کند، لحظات خنده‌دار و همچنین دلهره‌آور زیادی را در خود جای داده و قطعا تجربه‌ بسیار خوبی را برای طرفداران تمامی این ژانرها به همراه دارد. این فیلم بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون بازی بسیار خوب تام کروز است و همچنین دارای فیلمنامه‌ای نسبتا بی‌نقص و بسیار جذاب است. دوست‌داران دنیای سیاست هم می‌توانند لذت زیادی از تماشای این فیلم ببرند و حسابی آن غریضه‌ی اهل سیاست خود را ارضا کنند. انتظار برای انتشار فیلم American Made به هیچ وجه بی‌ثمر نبود و داگ لیمان توانست حسابی خود را سربلند و ما را راضی نگه دارد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.