نویسنده: سینا محمدی شنبه، 25 آذر 1396
ساعت 10:01

معرفی کنسول آتاری‌باکس

0 از 5

هرآنچه که از آتاری‌باکس (AtariBox) می‌دانیم

کمپانی آتاری با اتخاذ سیاست‌های نامناسب، شکست‌های بسیاری را تجربه کرد و با عرضه آتاری جگوار از ساخت کنسول‌های خانگی فاصله گرفت. حال اما شاهد تغییر رویه این کمپانی هستیم و به واسطه آغاز پیش‌خرید آتاری‌باکس به معرفی اجمالی آن خواهیم پرداخت. با بازی مگ همراه باشید.

برخلاف پتانسیل بالای آتاری جگوار، این کنسول موفقیت چشم‌گیری کسب نکرد و به واسطه کمبود عناوین انحصاری، شانس خود را برای رقابت در نسل پنجم از دست داد؛ انتشار عنوان ارزشمند Rayman نیز نتوانست شرایط را بهبود ببخشد و با خروج از لیست عناوین انحصاری این کنسول به اثری مالتی‌پلتفرم تبدیل شد. آتاری بیش از دو نسل در ساخت کنسول‌های خانگی فعالیت نداشته و با تغییر و تحولات بسیار این صنعت، بازگشت این کمپانی هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. در ادامه مشخصات فعلی آتاری‌باکس را بررسی خواهیم کرد.

AtariBox Introduction 1

آتاری جگوار از شکست‌خورده‌ترین کنسول‌های این صنعت است که منجر به فاصله‌گیری آتاری از تجارت سخت‌افزار شد.

کنسول آتاری‌باکس بر پایه تکنولوژی موجود در رایانه‌های شخصی طراحی شده و مهم‌ترین هدف آن، کوتاه نمودن مرز میان یک پی‌سی و کنسول‌های خانگی است. در شرایطی که مایکروسافت با عرضه کنسول‌های خود گامی محکم در تحقق این امر برداشته و با ورود به نسل هشتم امکانات گسترده‌تری به پلتفرم فعلی خود افزوده، سیاست آتاری کمی کهنه جلوه می‌کند؛ قابلیت استریم برنامه‌ها، گوش دادن به موسیقی و جستجو در اینترنت عوامل ترغیب‌کننده‌ای برای خرید آتاری‌باکس نیستند و نمی‌توانند نقشی حیاتی برای این پلتفرم ایفا کنند. کلید موفقیت یک کنسول، انتشار عناوین متعدد است و این عامل بر وجود امکانات جانبی ارجحیت دارد. تا کنون جزئیات دقیقی از عناوین آتاری‌باکس انتشار نیافته و تنها می‌توان از اجرای آثار قدیمی آتاری اطمینان حاصل کرد؛ گویا عرضه نسخه‌ای کوچک از NES و Super NES، سبب الگوگیری این کمپانی از نینتندو شده و شباهت آتاری‌باکس به مینی‌کنسول‌های مذکور را تشدید نموده. توانایی آتاری‌باکس تنها به اجرای آثار کلاسیک محدود نیست و این کنسول پذیرای عناوینی جدید نیز خواهد بود؛ آثاری که عموما عناوین مستقل را در بر می‌گیرند.

AtariBox Introduction 2

آتاری‌باکس برخلاف مینی‌کنسول‌های عرضه شده، قادر به اجرای عناوین جدید نیز خواهد بود.

آتاری‌باکس از یک پردازنده سفارشی‌سازی‌شده AMD استفاده می‌کند و از تکنولوژی گرافیکی Radeon بهره‌مند است. همانطور که پیش تر اشاره شد کنسول جدید آتاری بر اساس تکنولوژی رایانه‌های شخصی طراحی شده و گویا ساختار آن شباهتی نسبی به یک پی‌سی متوسط دارد؛ آتاری‌باکس از سیستم عامل لینوکس برخوردار بوده و قادر به اجرای آثاری همچون Minecraft خواهد بود. با توجه به سخت‌افزار آتاری‌باکس، پشتیبانی این پلتفرم از آثار نسل هشتمی غیرمنطقی است و اجرای عناوین سنگین خارج از تصور است. در شرایطی که عناوین مستقل، مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کرده و بازاری متفاوت در صنعت ویدیو گیم شکل داده، برخورداری آتاری‌باکس از سخت‌افزاری متوسط می‌تواند زمینه مناسبی برای گسترش این آثار پدید آورد؛ مخصوصا آنکه خیل عظیمی از آثار مذکور تنها با دسترسی به یک رایانه شخصی قابل تجربه هستند و عرضه آتاری‌باکس می‌تواند الزام دسترسی به این پلتفرم را از بین ببرد. هر چند نباید از یاد برد که مهم‌ترین عامل تمایز یک کنسول با سایر پلتفرم‌ها وجود عناوین انحصاری است و عدم برخورداری آتاری‌باکس از ویژگی فوق ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به کمپانی آتاری وارد خواهد ساخت.

AtariBox Introduction 3

شمار کثیری از آثار مستقل در اختیار پی‌سی‌گیمرهاست و قابلیت اجرای آن‌ها بر روی آتاری‌باکس می‌تواند جذابیت زیادی به این کنسول ببخشد.

آتاری‌باکس در دو طرح مختلف عرضه خواهد شد؛ یک طرح دارای رنگ‌های سیاه و قرمز بوده و طرح دیگر شباهت بسیاری به آتاری 2600 دارد. با وجود الهام‌گیری این کنسول از آتاری 2600، آتاری‌باکس از جذابیت ظاهری بالایی برخوردار است و در مقایسه با پلتفرم‌های فعلی، طراحی ساده و مجذوب‌کننده‌ای دارد.

AtariBox Introduction 4

استفاده از چوب در بدنه کنسول، خاطرات آتاری 2600 را تداعی می‌کند.

AtariBox Introduction 5

طراحی ساده و زیبای آتاری‌باکس قابل توجه است.

 آتاری‌باکس دارای درگاه‌های متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به یک درگاه HDMI، چهار درگاه USB و یک درگاه کابل اترنت اشاره کرد. جایگذاری چهار درگاه USB قطعا تاکید بر تشابه این پلتفرم به یک رایانه شخصی دارد، اما کارایی درگاه کابل اترنت غیرقابل حدس است و نمی‌توان فرضیه‌ای در رابطه با این امر مطرح نمود. پشتیبانی از کارت‌های حافظه SD نیز از دیگر ویژگی‌های این کنسول است که سوالات بسیاری برای مخاطب پدید آورده و کاربرد آن همچنان نامشخص است.

چندی پیش تصاویری از کنترلر آتاری‌باکس انتشار یافت که شباهت آن با جوی‌استیک‌های آتاری 2600 را به تصویر می‌کشید. این مهم سبب غافلگیری مخاطبان شد و تعجب بسیاری را برانگیخت، چرا که آتاری‌باکس یک مینی‌کنسول ساده نخواهد بود و اجرای عناوین قدیمی تنها توانایی آن به شمار نمی‌رود. انتشار این تصویر، می‌تواند به کاربرد کنترلرهای مذکور در اجرای عناوین کلاسیک اشاره داشته باشد و وجود کنترلری دیگر برای تجربه عناوین جدید را تایید کند. 

AtariBox Introduction 6

تشابه کنترلر آتاری‌باکس به جوی‌استیک آتاری 2600 انکارناپذیر است.

مهم‌ترین اطلاعات آتاری‌باکس تنها به موارد فوق محدود است و این امر قضاوت درباره کیفیت نهایی آن را دشوار می‌نماید؛ عناوین انحصاری آتاری‌باکس هویتی نامشخص دارند و با توجه به سخت‌افزار این پلتفرم، تنها اجرای آثار مستقل محتمل به نظر می‌رسد. مشخصات کنونی آتاری‌باکس دلیلی قانع‌کننده برای خرید آن نیستند و باید در فرصتی مناسب شاهد رونمایی عناوین این پلتفرم باشیم. طبق اخبار منتشر شده، آتاری‌باکس در بهار 2018 عرضه می‌شود و قیمتی معادل 249 الی 299 دلار خواهد داشت، قیمتی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن توقف تولید این کنسول را در پی دارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.