نویسنده: بازی مگ شنبه، 21 بهمن 1396
ساعت 22:30

پنج بازی کنسل شده که قادر به تجربه آنان هستید مطلب ویژه

3.5 از 5

معرفی پنج بازی کنسل شده که قادر به تجربه آنان خواهید بود

در صنعت ویدیوگیم عناوین متعددی لغو شدند که عدم انتشار آن‌ها، ناامیدی مخاطبان را رقم زد؛ کنسل شدن Scalebound، هواداران ایکس‌باکس را دلسرد نمود و لغو شدن Silent Hills، پتانسیل‌های آن را از بین برد. در این لیست اما عناوینی معرفی خواهند شد که در عین لغو شدن، در دسترس بازیکنان قرار گرفته و به واسطه اینترنت، امکان دانلود و تجربه آنان میسر است. با بازی‌مگ همراه باشید.

Star Wars Return of the Jedi Ewok Adventure

5 Cancelled Video Games 1

علت لغو شدن: کنترل دشوار

سری استار وارز، پیشینه‌ای طولانی در تاریخ ویدیوگیم دارد و عرضه عناوین متعدد، گواهی بر این مدعاست. سری فوق آثار لغو شده گوناگونی را در کارنامه خود جای داده که Star Wars 1313 تنها عنوان آن به شمار نمی‌رود؛ پیش از اثر نام‌برده، نسخه‌ای تحت عنوان Return of the Jedi Ewok Adventure در دست ساخت بود که در انحصار آتاری 2600 قرار داشت و روند انتشار آن متوقف گردید؛ بخش بازاریابی ناشر این عنوان، گیم‌پلی را دشوار می‌شمارد و از این رو، Ewok Adventure کنسل می‌شود. از نکات قابل توجه Ewok Adventure باید به نایاب بودن آن اشاره داشت. در سال 1997، طراح بازی، کارتریج ابتدایی این عنوان را به پسر خود می‌دهد و وی آن را به قیمتی معادل 1680 دلار به فروش می‌رساند؛ کارتریجی که رام آن در دسترس قرار نگرفت؛ هرچند که در سال 2001 نسخه پال این عنوان یافت شد و این مهم، تجربه بازی را امکان‌پذیر کرد.

آنالیز:

بازی بر اساس فیلم «بازگشت جدای» ساخته شده و مخاطب، کنترل یک Ewok را بر عهده دارد. گیم‌پلی بازی بی‌شباهت به Asteroids نیست، اما وجود آبجکت‌های متنوع و دشمنان مختلف، هویتی جذاب به آن بخشیده. کنترل هواپیما دشوار است و حضور دشمنان متعدد در صفحه، احتمال باخت را افزایش می‌دهد؛ چرا که برخورد با دشمنان، شکست بازیکن را در پی دارد و این مکانیک نامفهوم در Ewok Adventure نیز به چشم می‌خورد. مراحل ساختاری باز دارند و گسترده بودن آن‌ها برای یک کنسول نسل دومی قابل توجه است. افزایش ارتفاع از سطح زمین، دیگر ویژگی گیم‌پلی است که کنترل چالش‌برانگیزی خلق کرده و امکان گذر از روی موانع کوتاه را میسر می‌سازد. اجرای رام Ewok Adventure تجربه‌ای جذاب را به ارمغان می‌آورد، اما عدم تسلط کامل بر روی کنترل هواپیما، سختی نامعقول گیم‌پلی را به نمایش خواهد گذاشت.

Sonic X-Treme

5 Cancelled Video Games 2

علت لغو شدن: مشکلات متعدد در روند توسعه

Sonic X-Treme به عنوان اولین نسخه سه بعدی این مجموعه، روند ساخت خود را آغاز کرد. تغییر چندباره پلتفرم مقصد از جنسیس به 32X و از 32X به سگا ساترن، نوید تجربه‌ای قدرتمند را می‌داد و حضور المان‌های جدید، Sonic X-Treme را به یکی از مورد انتظارترین عناوین سگا ساترن تبدیل کرد؛ در پایان اما Sonic X-Treme کنسل شد. عنوان فوق در زمره عناوین ساید-اسکرولینگ قرار می‌گرفت، اما به واسطه انتشار 32X، بسیاری از طرح‌های آن تغییر یافت؛ عرضه سگا ساترن نیز سبب تحول کامل پروژه و گرایش Sonic X-Treme به یک اثر سه بعدی شد. در پروسه ساخت بازی بن‌بست‌های فراوانی وجود داشت؛ درگیری‌های میان شعبه‌های ژاپن و آمریکا سگا، مشکلات متعددی در ساخت Sonic X-Treme ایجاد کرد و مبتلا شدن یکی از برنامه نویسان به بیماری ذات الریه، امکان موفقیت در پروسه ساخت بازی را به حداقل رساند. Sonic X-Treme در سال 1997 کنسل شد و تجربه عنوانی سه بعدی از مجموعه سونیک را غیرممکن کرد. پس از گذشت یک دهه و در سال 2007 ایمیج بازی در دسترس قرار گرفت و به واسطه لیک شدن آن، تجربه Sonic X-Treme فراهم شد.

آنالیز:

نسخه لیک شده از Sonic X-Treme، فرسنگ‌ها با یک عنوان قابل بازی فاصله دارد؛ عدم امکان کنترل دوربین، گیم‌پلی را کمی دشوار کرده و تم مرحله Green Hill Zone همچنان در بازی به چشم می‌خورد؛ مرحله‌ای که بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ این مجموعه بوده و در بسیاری از نسخه‌های سونیک مورد استفاده قرار گرفته است. هیچ دشمنی در این نسخه قابل مشاهده نیست و پالت رنگی بازی تشابهی غیرقابل انکار با نسخه جنسیس دارد. ضمن آنکه تنها یک مرحله در این نسخه گنجانده شده و مخاطب تنها قادر به جمع‌آوری حلقه‌های همیشگی است. نتیجه‌گیری نسبی درباره کیفیت این اثر دشوار است، چرا که نسخه لیک‌شده هیچ عنصر قابل توجهی در پیکره خود جای نداده و برخلاف عناوین این لیست، تجربه نسبتا کامل آن غیرممکن است. نباید از یاد برد که انتشار Sonic X-Treme می‌توانست آینده سگا ساترن را تحت تاثیر قرار دهد و به رقیبی قدرتمند برای سوپر ماریو 64 و کرش بندیکوت تبدیل شود.

Ninja Gaiden (Sega Genesis)

5 Cancelled Video Games 3

علت لغو شدن: نامعلوم

مجموعه Ninja Gaiden در نسل سوم، محبوبیت فراوانی کسب کرد و انتشار آن بر روی کنسول‌های سگا دور از ذهن نبود. با عرضه نینجا گایدن بر روی گیم گیر، سری فوق به کنسول‌های سگا پای گذاشت و شاهد عرضه نینجا گایدن برای مستر سیستم نیز بودیم. پس از نسخه مستر سیستم اما، عنوانی جدید برای سگا جنسیس در حال توسعه بود؛ عنوانی که تنها نسخه بتای آن در دسترس قرار گرفت و مشکلات فنی، بخشی جدایی‌ناپذیر از آن به شمار می‌رفت.

آنالیز:

Ninja Gaiden اثری Beat ‘em up است، اما مبارزات جذاب نسخه آرکید، هیچ جایگاهی در آن ندارد. نسخه بتا Ninja Gaiden، ویژگی‌های تعجب‌برانگیزی را در خود جای داده که عدم امکان حرکت به صورت مستقیم، عجیب‌ترین آن به شمار می‌رود؛ برخلاف Beat ‘em upهای متداول، حرکت در جهات بالا، پایین، چپ، راست، امکان‌پذیر نیست و فشردن دکمه‌های D-Pad، ریو را به جهت دلخواه هدایت نمی‌کند. ریو تنها قادر به حرکت در جهات مورب است که این عامل اختلالات بسیاری در گیم‌پلی ایجاد کرده. هیچ تنوعی در مبارزات وجود ندارد و بازیکن مجاب به استفاده از فنون تکراری خواهد بود. امکان ورود به تمامی مراحل اما، ویژگی کارآمد این عنوان محسوب می‌شود که لزوم پیشروی در گیم‌پلی را از بین برده و به اتمام مراحل تسریع می‌بخشد؛ به هنگام توقف بازی، ورود به دیگر مراحل و اتمام آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود و این مهم با انتخاب مرحله مورد نظر به وقوع می‌پیوندد.

Propeller Arena Aviation Battle Championship

5 Cancelled Video Games 4

علت لغو شدن: حمله به برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر 2001

دریم‌کست، کنسول قابل ستایشی بود و عناوین مهمی برای آن انتشار یافتند؛ شنمو به یک عنوان متفاوت تبدیل شد و نسخه کد ورونیکا از سری رزیدنت ایول تا مدتی محدود در انحصار این کنسول قرار گرفت. بازی Propeller Arena نیز از جمله آثار دریم‌کست به شمار می‌رفت که برای انتشار در سال 2001 برنامه‌ریزی شده بود؛ Propeller Arena، مخاطب را در نقش یک خلبان قرار می‌داد و به واسطه بخش مالتی‌پلیر، سعی در خلق تجربه‌ای متفاوت داشت. حمله به برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر 2001 اما، عدم انتشار بازی را رقم زد و شباهت کاور بازی به اتفاقات این واقعه بزرگ، مهم‌ترین عامل در کنسل شدن بازی به شمار می‌رفت. پروسه ساخت Propeller Arena به بخش‌های پایانی خود نزدیک شده بود، اما تنها چند روز پس از این واقعه، کنسل شد و هرگز به صورت رسمی انتشار نیافت. با این حال، ایمیج بازی به بیرون درز کرد و امکان تجربه آن را فراهم نمود.

آنالیز:

عناصر جالب توجهی در Propeller Arena وجود دارند که گرافیک مجذوب‌کننده و گیم‌پلی خلاقانه در راس آن قرار می‌گیرند؛ مراحل متنوعی در بازی طراحی شده و شخصیت‌های مختلفی برای تجربه گیم‌پلی وجود دارد. طبق گفته‌های یکی از کارمندان سگا، به واسطه جمع‌آوری یک پاورآپ، قادر به پرتاب بمبی بزرگ و قدرتمند خواهید بود و اگر در حین حمل این بمب، هواپیمای مخاطب به هر نحوی تخریب شود، بمب، منفجر شده و دوربین، از فاصله‌ای دور انفجار را به تصویر می‌کشد؛ اتفاقی که در صورت برخورد به یک ساختمان، شباهت بسیاری به حادثه 11 سپتامبر پیدا خواهد کرد. وجود موزیک‌های پانک راک نیز از دیگر عناصر Propeller Arena است که جذابیت آن را ارتقا بخشیده است.

Thrill Kill

5 Cancelled Video Games 5

علت لغو شدن: محتوای خشونت‌آمیز

خشونت، از اصلی‌ترین ارکان سری مورتال کامبت است و مجموعه فوق از این حیث، عنوانی بی‌رقیب به شمار می‌رود؛ هرچند که در نسل پنجم، اثری با عنوان Thrill Kill در حال توسعه بود که درجه خشونت آن از مجموعه مورتال کامبت نیز پیشی می‌گرفت؛ عنوانی سه بعدی برای پلی‌استیشن 1 که تمام‌کننده‌های خونین، بخشی مهم از هویت آن را تشکیل می‌داد. انتشار بازی Thrill Kill بر عهده Virgin Interactive قرار داشت؛ ناشری که توسط الکترونیک آرتز خریداری شد و این عنوان را در سایه تاریکی فرو برد؛ الکترونیک آرتز به سرعت بازی را کنسل کرد و عامل اصلی این اتفاق، خشونت فراوان در پیکره این اثر بود. لغو شدن Thrill Kill اما، عدم دسترسی به این عنوان را در پی نداشت و وجود اینترنت، تجربه آن را امکان‌پذیر کرد.

آنالیز:

حضور شخصیت‌های خشن و محیط‌های وهم‌برانگیز، تنها عوامل خشونت‌آمیز Thrill Kill نیست و گیم‌پلی بازی، توانایی خود را در خلق یک اثر خشن به نمایش می‌گذارد. بازی در محیطی سه بعدی جریان دارد و برخلاف دیگر عناوین فایتینگ، نوار سلامتی در آن به چشم نمی‌خورد؛ نوار موجود در گیم‌پلی، نشان‌دهنده سلامتی هر مبارز نیست، بلکه ضربه‌زدن به رقبا سبب پر شدن آن خواهد شد و امکان اجرای یک تمام‌کننده خشن را میسر خواهد ساخت. شخصیت‌ها تماما نامتعارف طراحی شده‌اند و این مهم خشونت اثر را ارتقا بخشیده؛ حضور یک جراح پلاستیک که تله خرس به صورت آن پیوند خورده و شخصیتی که پایی قطع‌شده به همراه دارد، تنها بخشی کوچک از شخصیت‌های این عنوان را شامل می‌شود. Thrill Kill درجه سنی (Adults Only (AO را دریافت کرد؛ درجه‌ای که با توجه به سطح خشونت و محتوای بزرگ‌سالانه آن تعجب‌برانگیز نبود.

بازی مگ | مقالات | 10/02/2018
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.